woensdag, 19 december 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Parkeerbeheer en zo meer

In 2012 hebben de Nederlandse gemeenten 552 miljoen euro aan parkeergeld Parkeerautomaatopgehaald. Geen heffing is zo sterk gestegen als het plekje voor je auto. Nu groeit ook het aantal mensen dat slecht ter been is en een gehandicaptenparkeerkaart heeft. Daarmee kan je op speciale parkeerplaatsen staan en in de meeste gemeenten ‘gratis’ (na aankoop kaart) parkeren.

Deze kaart staat op naam en niet op kenteken. Het gevolg is dat er een grote vraag is naar deze gehandicaptenparkeerkaarten en er alleen al in de Randstad meer dan 10.000 zijn gestolen. Ruitje intikken, kaart mee en gratis parkeren. De kaarten worden voor honderden euro’s doorverkocht want er valt veel (parkeer-)geld mee te besparen. Vier jaar geleden waren parkeercontroleurs in Den Haag trouwens zelf bezig met de handel in illegale parkeerkaarten.

Dit is typisch een voorbeeld van rampzalig overheidsingrijpen: de burger betaald zich blauw aan parkeren en diefstal stijgt met sprongen door de ‘uitzondering’ die de overheid met haar lekke systeem maakt. Ofwel: de overheid creërt schaarste en criminaliteit waar de burger niet of nauwelijks tegen beschermd wordt.

De Nederlandse parkeertarieven zijn de hoogste in de wereld. Amsterdam en Den Haag vallen de twijfelachtige eer te beurt om in de top 5 van ’s werelds grootste graaiers te staan. En daarnaast belasten de gemeenten iedere Nederlander met maar liefst gemiddeld 474 euro per jaar aan gemeentelijke heffingen.

Volgens het CBS zijn de gemeentelijke heffingen in de afgelopen 50 jaar sterk gestegen. Van 98 miljoen euro in 1960 beloopt het nu 7,9 miljard euro in 2010. De onroerendzaakbelasting (OZB) is met een opbrengst van 3 miljard euro de belangrijkste gemeentelijke heffing. Deze gemeentelijke heffingen maken gemiddeld 18 % uit van de inkomsten van de Nederlandse gemeenten. Dat deze OZB in veel gevallen onnodig is geheven, blijkt uit het dossier van Leo Verhoef.

Vooral de rijksbedrage (belastingen), huuropbrengsten en grondopbrengsten vormen het grootste deel van de gemeentelijke inkomsten. De laatste twee zullen in rap tempo verminderen zodat de burger nog zwaarder belast zal worden.

Kortom, wordt u niet door Den Haag gepakt dan wel door de provincie en anders wel door uw gemeente. Zolang afschaffing van de overheid een brug te ver is, zou het Zwitserse model ideaal zijn. Kleine, efficiënte lokale overheden die met elkaar concurreren om burgers en bedrijfsleven te lokken met lage belastingen. Eindelijk innovatie in het bestuur !

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Belastingen, Economie, Overheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Rice schreef op : 1

    Zit hier nu in Spanje en ben soms wanhopig op zoek naar de parkeermeter die er niet staat omdat het gewoon gratis is.Mochten er plekken zijn waar je moet betalen is het vaak tussen twee en vier uur gratis en van de tarieven krijg ik spontaan een glimlach op de mond.

    Maar goed, hier in Spanje breekt de pleuris uit als ze iets te veel moeten betalen om een uurtje naar het strand te gaan.
    Zag en hoorde afgelopen zomer een groepje vrouwen een parkeerbonnenschrijver afbekken omdat ze vier euro voor een dagkaart moesten betalen op een parkeerterrein pal tegenover het strand.

    Laten we vooral kiezen voor de libertarische oplossing van kleinschaligheid,concurentie en marktwerking.

    Arme parkeerwachter.

  2. Dikke Leo schreef op : 2

    Niet alleen gemeentes, ook instellingen als een ziekenhuis weet van wanten betreft betaald parkeren. Ziekenhuis waar ik in behadeling ben 1,50 voor 15 minuten

  3. Vilseledd schreef op : 3

    Een vriend van me gebruikt regelmatig die van zijn moeder. Het valt me op, dat er nooit zo’n onderknuppel staat te wachten, totdat de ‘gehandicapte’ terugkomt bij zijn auto en vaststelt, dat het om een heel andere persoon gaat.

  4. REteip schreef op : 4

    Amsterdam is een paar jaar terug met de parkeertarieven zelfs voorbij het optimum vd zogenoemde ‘Laffer curve’ gegaan. Parkeerinkomsten begonnen te dalen na de zoveelste verhoging.

  5. Emile schreef op : 5

    Helemaal mee eens met dit artikel
    Typisch voorbeeld van arrogante overheid. Ik parkeer regelmatig in de Watergraafsmeer, sta je daar minutenlang aan zo’n draaischijfje te draaien in de stromende regen om je kenteken in te voeren. Denk je dat ze een afdakje boven zo’n parkeermeter maken? Echt niet, klanten kunnen toch niet weglopen. Ook mooi dat als je dan ergens daar wilt parkeren, ze bijvoorbeeld ook het plantsoen rondom de parkeerplaatsen niet gesnoeid hebben. Als je in een commerciele parkeergarage parkeert sta je tenminste droog en zijn de parkeerplekken netjes en onderhouden. De overheid geeft zijn klant altijd een dikke middelvinger.

  6. Marga schreef op : 6

    Waarom moet je betalen voor diefstal en woeker die je opgelegd worden door instanties die zeggen en menen dat zij daartoe gemachtigd zijn. Je betaalt al inkomstenbelasting en gemeente belasting in dit land. Ook betalen we nog eens motorrijtuigenbelasting voor onze voertuigen voor het gebruik van de openbare weg dus ook in steden. Kan iemand mij uitleggen waarom ik dan ook nog eens idioot dure parkeerheffingen moet betalen, dit is belasting betalen over al geheven belasting en volgens mij is dit in strijd met de grondwet en de universele rechten van de mens. Dus laat het maar eens op een proces aankomen en dat via deze argumenten weerleggen ik denk dat we een goede kans maken.

  7. Nico schreef op : 7

    Als het gaat om het verdelen van schaarse parkeerplekken dan lost betaald parkeren het probleem niet op maar verergert het juist!

    Ga maar na. Eerst kon je overal zonder probleem gratis parkeren. Met het stijgen van het aantal auto’s per gezin waren er opeens een paar plekken in de stad waar je steeds moeilijker je auto kwijt kon. Ipv daar wat meer parkeerplaatsen te maken voerde de gemeente betaald parkeren in.

    Gevolg? Iedereen zette zijn auto in de straten ernaast waar het nog wel gratis was. Nu was de parkeeroverlast nog veel groter geworden, alleen niet meer in die paar straten waar er eerst een probleem was maar in alle omliggende straten werd het nu een zooitje. De buurt eiste een oplossing en de gemeente bood aan … om ook in de omliggende straten betaald parkeren in te voeren!

    Zo verspreidde de parkeeroverlast zich als een olievlek over de stad. Totdat … het in de héle stad betaald parkeren was! Toen was er nergens meer parkeeroverlast behalve in de paar straten waar de parkeeroverlast was begonnen. Iedereen was dus terug bij af.

    De gemeente bood toen als oplossing aan: een HOGER parkeertarief op de plekken waar er overlast was. Gevolg: opnieuw ernstige parkeeroverlast in de omliggende straten! Opnieuw een olievlek over de stad, dit keer van hogere tarieven. En toen de hele stad weer een hoger tarief had was iedereen weer terug bij af.

    Ad infinitum … 🙁

    En gaat de cyclus van opvolgende tariefsverhogingen de gemeente niet snel genoeg dan begint ze een straat opnieuw in te richten. Het aantal parkeerplaatsen neemt daarbij steevast AF.

    Een eerlijke oplossing, zoals bijv blauwe zones waar je met je parkeerschijf gratis maar slechts beperkte tijd mag staan, wordt alleen in kleine gemeenten gekozen. Dat levert immers geen geld op.

    ——-
    “A traffic jam is a collision between free enterprise and socialism. Free enterprise produces automobiles faster than socialism can build roads and road capacity.” – Andrew Galambos