dinsdag, 11 december 2012
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Techniek al op de basisschool

Een lezenswaardig artikel is te vinden op FOK! frontpage.fok.nl  . Goed idee toch om vroeg met techniek te beginnen? Er is immers een schrijnend tekort aan ingenieurs en ik kan het weten want ik werk in de software.

 

De vraag is allereerst waarom de lagere scholen niet zelfstandig beginnen met techniek als het zo belangwekkend en zinvol is.

Het antwoord erop is vrij eenvoudig: ze zouden er nauwelijks beter van worden. Geld verdienen met onderwijs is een taboe in Nederland, het moet er immers gewoon voor iedereen altijd zijn toch? Een resultaat is wel dat de kwaliteit ondermaats is.

Dit zien de VVD en PvdA blijkbaar ook en als overheid is het erg eenvoudig je wil op te leggen.

Jammer dat het op deze manier moet. De markt heeft al een uitstekende prikkel gevonden om het aantal technici te vergroten: de salarissen zijn aan de hoge kant.

Jammer dat hetzelfde systeem niet voor scholen wordt gebruikt. Dan komt techniek er vanzelf en kunnen ambtenaren er hun verwoestende handen af houden.

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Educatie, Onderwijs, Overheid, Vrijheid, Wetenschap
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Nederland is een land geworden van bureaucraten, managers, kunstenmakers en andere flapdrollen. Zo lang het meer “cool” is om DJ of raamambtenaar beleidsmedewerker te zijn, dan boer of ingenieur, zie ik het ook niet goed komen.

    Misschien eens een begin maken met als die “zangers lichte muziek” in de kaartenbak van het UWV om te scholen voor nuttig werk?

    Naam * [2] reageerde op deze reactie.

  2. Naam * schreef op : 2

    @Naam * [1]: Dat met die ‘tags’ gaat niet helemaal lekker soms…

    Nederland is een land geworden van bureaucraten, managers, kunstenmakers en andere flapdrollen. Zo lang het meer “cool” is om DJ of raamambtenaar beleidsmedewerker te zijn, dan boer of ingenieur, zie ik het ook niet goed komen.
    Misschien eens een begin maken met als die “zangers lichte muziek” in de kaartenbak van het UWV om te scholen voor nuttig werk?

  3. Patrick schreef op : 3

    Beloning (salaris) is een hele slechte motivator. Het trekt namelijk een verkeerd soort mensen. Wat kinderen nodig hebben zijn leraren die hun vak met passie uitoefenen. Kinderen hebben helemaal niets aan leraren die alleen voor de klas staan om geld te verdienen.

    De reden dat het onderwijs zo middelmatig is, heeft niets met geld te maken maar met de eisen van de overheid aan het onderwijs.

  4. Marga schreef op : 4

    We plukken nu de wrange vruchten van een falend onderwijsbeleid door diverse kabinetten uit het verleden die daardoor het hele onderwijs in NL hebben uitgehold. Het begon al in de jaren 60 met de Mamoetwet hierdoor verdwenen de bekende ULO/MULO en HBS scholen van het toneel en kreeg je de MAVO en HAVO ervoor terug met vakkenpaketten zodat er geen algemeen onderwijs meer werd gegeven voor een brede basis. Daarna verdwenen de technische scholen zoals LTS/MTS waar je werd opgeleid voor technsiche beroepen tot het middenkader alleen de HTS bleef over. Hierdoor is nu een tekort aan het onstaan van geschoold technisch opgeleidde mensen. Het was not done om iets met je handen te doen daar werd op neer gekeken en dus ging iedereen voor zover mogelijk studeren en studeren jaren lang om een hoge kantoorbaan te krijgen met schone handjes.

    Ron Arends [5] reageerde op deze reactie.

  5. Ron Arends schreef op : 5
    Ron Arends

    @Marga [4]:
    Klopt wat je zegt. En het grappige is: onze heerschers snijden zich nu ook zelf in de vingers. Mijn buurman werkt als techneut bij de marine in Den Helder. Al het kantoorpersoneel is zo’n beetje ontslagen, maar ze hebben een chronisch tekort aan technici. Dan krijg je arbeidsvoorwaarden als “baangarantie tot je pensioen” en zo.

    Het mocht niet baten: ook mijn buurman gaat per 1 januari elders aan de slag, de marine achterlatend met een probleem dat weer een beetje groter is geworden…

    Igor [12] reageerde op deze reactie.

  6. Rice schreef op : 7

    Wat ooit de sociale werkplaats was, is nu elektrotechnisch bureau ,loodgietersbedrijf of al het andere met bedrijfsbusjes.
    Wie op het A niveau van de L.T.S. functioneerd kan met gemak chef monteur worden als die maar hard genoeg blert en schreeuwt.

    Met papieren kom je makkelijk binnen , maar je wordt net zo hard weer de achterdeur uit gewerkt door dat B.L.O. volk wat in de techniek rond loopt.

    Gaat niet meer goed komen in Nederland.

  7. Porcupine schreef op : 8

    Met de verkiezingen riep Samsom dat mensen in de techniek hard nodig zijn.

    De verklaring hiervoor is simpel: Techneuten hebben een prima salaris en de overheid wil daar graag van afsnoepen.

  8. Thomas Jefferson schreef op : 9

    Overigens zijn er al particuliere bedrijven die zich bezigen met ‘het kennismaken van de wetenschap bij kinderen’.

    Zie: nederland.madscience.org

    Als we als liberalen, althans dat neem ik aan dat de doorsnee vrijspeker is, toch pleiten voor techniek in het basisonderwijs, gelieve dit te bewerkstelligen door iniatieven uit de particuliere sector ipv een oplossing uit de collectieve sector (leraren met de ballen verstand, desinteresse etc)

  9. Thomas Jefferson schreef op : 10

    * maar dan met correcte spelling.

  10. David schreef op : 11

    @OBL-Rien [6]:
    zeker, technici worden ook geboren, maar algemeen zou ik dit niet willen stellen.
    Kinderen moeten ook met het vak in aanraking worden gebracht. Vroeger besloeg de smit de paarden op de stoep, nu verdwijnt vader in een anoniem gebouw.
    Het voortgezet onderwijs (mn VWO onderbouw) legt geen basis voor technisch-wetenschappelijke vervolgstudies, omdat
    1. de begrippen definitie, stelling en bewijs in de leerboekjes niet meer voorkomen
    2. een leerling aan het eind van VWO-3 nog geen stelseltje lineaire vergelijkingen kan oplossen en ook nog niet weet wat logaritmes zijn
    Gevolg is dat de meest lln zeer onzeker zijn over hun exacte aanleg.
    3. aan talstelsels, ggd en kgv niets wordt gedaan (en dat terwijl er een digitale revolutie plaatsvindt)
    4. vlakke meetkunde uit de onderbouw is verdwenen (zonder dit vak kan je amper wiskunde leren, de meetkunde verschaft een ideale context voor redeneren en rekenen)

    kijk bv eens hier naar wat oude examens van de ULO
    www.davdata.nl
    www.davdata.nl

    welke VWO’er kan dat nog?

  11. Igor schreef op : 12

    @Ron Arends [5]:
    Ik kan alleen maar hopen dat dit komt omdat buurman met ron heeft gepraat en niet langer bij de overheid wilt werken? 🙂

  12. David schreef op : 13

    Een positievere houding tav techniek zou al een hele vooruitgang zijn. Productie niet zien als verspilling van energie en grondstoffen maar als uiting van de menselijke creatieviteit. Bewondering voor de ontwerpers. Ons realiseren dat we onze welvaart danken aan de oliewinning en mijnbouw.

  13. Sjors schreef op : 14

    Dus jou antwoord is alles en iedereen in het teken van de economie stellen. De euro zeg maar. Die euro waar zonder dat burgers er ook maar iets over te zeggen hebben mee wordt gespeeld. Het ROC is een mooi voorbeeld van belachelijk slecht onderwijs (ik heb er gezeten, laat de opmerkingen maar achterwegen.) die wel dacht goed geld te verdienen aan onderwijs. Dus hoe zou dat wat oplossen?