woensdag, 20 maart 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Autoriteiten

Instituten zoals de staat hebben geen legale autoriteit over je. Dit omdat iets of big brotheriemand geen mensen kan bezitten. Ook kan je geen autoriteit – die je zelf niet bezit – delegeren naar een instituut om dat voor jou te doen. En op een praktisch niveau leidt autoriteit tot irrationeel gedrag en inefficiëntie.

Dat komt omdat het autoritaire systeem de informatiestroom filtert en verstoord en er voor zorgt dat de beslissende partij in een fictieve wereld leeft. Dat was het geval in de oude USSR, nu in de EU en bij menig multinational. Autoriteit leidt tot sociaal suboptimale uitkomsten omdat machthebbers de negatieve consequenties van hun beslissingen afwentelen op derden en de positieve gevolgen voor zichzelf houden.

Maar desondanks zweren toch veel mensen bij autoriteiten. Vandaar dat ik het nu eens als volgt stel: autoriteit is negatief omdat het je een slecht gevoel geeft.

Stel je rijdt rustig ergens rond. Je kijkt in je achteruitkijkspiegel en je ziet een politiewagen achter je. Voel je je opgelucht, denkend ‘ik ben zo blij met deze bescherming’ ? Dat zullen er niet veel zijn. Je eerste gedachte is hoe snel je van hem af kunt komen door hem te laten passeren of zelf een afslag te nemen. Als de dienders achter je blijven, ga je jezelf afvragen of je iets verkeerd hebt gedaan, bewust of onbewust. Hoe langer hij achter je blijft, hoe meer de paniek toeslaat. ‘Ik zit in de problemen ! Ik moet iets verkeerd gedaan hebben !’

Kortom: je bent een stout kind oog in oog met een volwassen autoriteit.

Herinner je je nog toen je klein was en je vader of moeder zei: ‘Kom eens hier, we moeten praten ?’ Of wanneer een leraar je apart nam voor ‘een kort gesprek’. Of je moest onverwacht bij je baas komen ? Het voelde alsof de autoriteit achter het bureau mijlen boven je uit steeg en naar je keek, ellendige kleine worm, als door een microscoop. Als je moet opdraven en je weet niet waarvoor dan speur je je brein af voor een reden. Talloze mogelijkheden komen voorbij wat je mogelijk verkeerd hebt gedaan. Zullen ze kwaad op mij zijn ? Gaan ze schreeuwen ? Verlies ik mijn baan…? Ik zit in de problemen…!

Dit is op het meest fundamentele niveau waarom autoriteit slecht is. Het reduceert je tot gevoelens van angst en machteloosheid die je als kind ervaren hebt. Het laat je denken dat je een mislukking bent die altijd wel wat fout doet.

We hebben een maatschappij waarin we het grootste deel van ons leven onder de controle zitten van instituten. Instellingen die geleidt worden door autoriteiten met de macht om ons slecht te laten voelen. Dat is in de kern een zieke samenleving.

Autoriteit is ook negatief vanwege de manier waarop je je voelt als je jezelf ermee identificeert. Zoals: ‘andere mensen zijn slecht en moeten aangepakt worden’. Of het nu gaat om ‘ongehoorzame’ buitenlandse landen, illegalen, ‘de rijken’, minderheidsgroepen of protestbewegingen. Zij moeten ‘een lesje geleerd worden’ of men moet laten zien wie er de baas is.  Mensen die de wereld door deze bril zien, zijn verslagen (letterlijk of figuurlijk) door autoriteiten totdat ze zich identificeren met de macht en hun onderdrukte woede richten op de vijanden van de autoriteiten.  De samenleving die zo’n instelling creeërt, is ook niet erg gezond.

Omgaan met andere mensen – met alle andere mensen – als je gelijke, zonder angst en met vertrouwen, is een goede levenswijze. Vrij van angst en in vrijheid zonder over je heen te laten lopen. Dat is niet alleen veel gezonder voor jezelf maar voor iedereen om je heen.

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Filosofie, Overheid, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. grammar Nazi schreef op : 1

    geleidT worden

  2. Vrije ondernemer schreef op : 2

    Mooi artikel. Ik herken mezelf duidelijk hierin. Op school als leraren niet tevreden waren met mijn prestaties, op het werk als ze dachten dat ik iets verkeerd deed, thuis toen mijn ouders niet tevreden waren met mijn gedrag. Ik ben ermee opgegroeid en ik haatte het. Ik had inderdaad angst en voelde me machteloos. Ik verzette me wel ertegen, maar ik was in de minderheid. En als ik me verzette dan kreeg ik straf of slechte cijfers of werd ik ontslagen. Als een leraar je niet mocht, nou dan kon je het schudden. Het is dan zijn woord tegen de jouwe.

    Wij worden ook zo opgevoed door de staatsscholen en de staat propaganda. Ze zullen nooit iets negatiefs over hun eigen zeggen. Hetzelfde als wat als er geen overheid zou zijn (anarchie dus), de meeste mensen kunnen dat niet eens voorstellen. Zo gehersenspoeld zijn wij. En het begint al op de basisschool. Wordt verder ingeramd op de middelbare school, daarna word het ingeslagen op hoge onderwijs en uiteindelijk als je een baan hebt ben je zover gebrainwashed dat het heel erg lastig wordt om andere standpunten te hebben.

    De uiteindelijke resultaat is dat je een staatsslaaf bent geworden die net genoeg hersencellen over heeft om eigen kont af te vegen. Heel erg raar opkijkt als mensen totaal iets anders denken (libertarisme) of ze dom vindt omdat ze niet in de euro geloven.

    Ik snap wel de frustraties van libertariers. Het is heel erg lastig om dat soort mensen te informeren over libertarisme.

    Hub Jongen [4] reageerde op deze reactie.

  3. Pasparal schreef op : 3

    Werkgevers hebben gelegaliseerde autoriteit over hun personeel. Dit is de meest voorkomende vorm van overheersing in onze moderne samenleving. Werknemers zijn natuurlijk “vrij” ontslag te nemen, maar zo een beslissing neem je als bezitloze niet gemakkelijk. Vooral niet bij stijgende werkloosheid en al helemaal niet als je maandelijks huur of hypotheekrente moet betalen.

    Ik parafraseer:

    Loondienst leidt tot sociaal suboptimale uitkomsten omdat werkgevers de negatieve consequenties van hun beslissingen afwentelen op hun werknemers (te hoge werkdruk, ongezonde werkomgeving, ontslag) en de positieve gevolgen voor zichzelf houden (winst).

    Bertus [10] reageerde op deze reactie.

  4. Hub Jongen schreef op : 4
    Hub Jongen

    @Vrije ondernemer [2]:

    “Ik snap wel de frustraties van libertariers. Het is heel erg lastig om dat soort mensen te informeren over libertarisme.”

    Ja, libertariërs weten daar alles. Soms zo erg dat je er zelf gefrustreerd door raakt.
    Toch steeds blijven denken dat libertariërs meestal de Feiten en de Moraliteit aan hun kant hebben.
    En uiteindelijk zal dat overwinnen.

  5. Vrije ondernemer schreef op : 6

    @Sander [5]:

    Je hebt inderdaad geen man in een uniform meer nodig om macht over mensen te hebben. Kijk nu naar EU of VS. Daar houden ze mensen expres arm, of pikken geld van jou zodat ze meer invloed over je kunnen hebben.

    De vraag is: wat kun je als individu daar tegen doen?
    Wat zijn je opties?

    Sander [7] reageerde op deze reactie.

  6. Sander schreef op : 7

    @Vrije ondernemer [6]:
    Allereerst mensen in kleine en grote kring daarop blijven(!) attenderen. Mensen klaarstomen voor het moment X, dat ongetwijfeld spoedig zal aanbreken. Frustreren daar waar mogelijk.

  7. Ron schreef op : 8

    Deze website is gemaakt voor alle Vrije Mensen van vlees en bloed. Hierop kan aan de wereld kenbaar gemaakt worden dat je je soevereiniteit als vrije mens op deze wereld claimt en niet langer een pion wilt zijn in het machtsspel van de elite der aarde. We zijn je graag van dienst met een reeks van handleidingen hoe je dit kunt bereiken. De oogst: ware soevereiniteit en vrijheid.

    Wil je weten waarom je naam in HOOFDLETTERS staat gescheven op post van onder andere Justitie (bekeuringen), Bank (afschriften) en Belastingdienst? Kijk dan eerst dit filmpje waarin stap voor stap duidelijk wordt uitgelegd waarom jou naam op je geboorteakte anders geschreven staat dan op de meeste officiële papieren van eerder genoemde instanties.

    Heb je na het bekijken van deze presentatie ineens de onbedwingbare behoefte om ook je naam te claimen en daarmee een Soeverein Mens van Vlees en Bloed te worden in plaats van een ‘staatsburger’ te blijven? Klik dan hier voor de richtlijnen om je naam te claimen. Daarna is het mogelijk om via deze link je gegevens in te voeren en daarmee automatisch de benodigde brieven te genereren die nodig zijn om een Vrij Mens te worden.

    Soevereine Mensen van Vlees en Bloed leven volgens:
    Handvest van de Aarde
    Handvest voor Compassie
    De Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger (1789)

    www.ikclaimmijnnaam.nl

    Philosoof G&R Eigenwijs [9] reageerde op deze reactie.

  8. Philosoof G&R Eigenwijs schreef op : 9

    @Ron [8]:

    Ik heb het al eens eerder ge vraagt, hoe pakt dat praktisch
    gezien uit, in het normale dagelijks leven.
    Wat is er daad werkelijk veranderd na de omwenteling wat kan
    nu wel dat eerst onmogelijk was.
    En wat is nu onmogelijk ge worden.

    Ron [12] reageerde op deze reactie.

  9. Bertus schreef op : 10

    @Pasparal [3]: maar zo een beslissing neem je als bezitloze niet gemakkelijk. Vooral niet bij stijgende werkloosheid en al helemaal niet als je maandelijks huur of hypotheekrente moet betalen.

    Moet je ook niet zeuren. Voor deze beslissing is de werkgever niet verantwoordelijk. Ook oefent de werknemer autoriteit uit overigens. Middels vakbonden, stakingen, politieke partijen, onderhandelingen over loon.

    Door concurrentie zijn werkgevers gedwongen beslissingen te nemen met soms vervelende gevolgen. U zou als consument ook meer voor uw producten kunnen gaan betalen in plaats van het onderste uit de kan te willen hebben.

    Pasparal [11] reageerde op deze reactie.

  10. Pasparal schreef op : 11

    @Bertus [10]: Werkgevers verenigen zich ook in syndicaten, en met hun enorme economische macht domineren zij de massamedia en bijgevolg ook de politiek. De werknemers hebben alleen hun aantallen (zolang dat niet tenietgedaan wordt door verdeeldheid). De krachtmeting tussen werknemers en werkgevers is waarlijk ongelijk.

    Het punt is dat de werknemers de werkgever helemaal niet nodig hebben, maar niet om hem heen kunnen omdat hij de eigenaar is van de machines, het bedrijfspand en de grondstoffen. De wet bepaalt dat je als eigenaar van productiemiddelen recht hebt op het meerproduct dat anderen ermee voortbrengen.

    M.a.w. de grootte van je bezit bepaalt hoeveel vrijheid je hebt en hoeveel legale autoriteit je over anderen kunt uitoefenen.

  11. Ron schreef op : 12

    @Philosoof G&R Eigenwijs [9]: VEELGESTELDE VRAGEN
    Nadat je je naam geclaimd en je soevereiniteit teruggeëist hebt, heb je meer rechten dan voorheen. Onze staat/overheid heeft ons allerlei plichten, wetten en regels opgelegd, waarvan we ons niet altijd bewust waren of waar we onvoldoende van op de hoogte gesteld zijn. Als je soeverein wordt, kom je in feite meer op gelijke voet te staan met de overheid. Dan kan je namelijk van de overheid een aantal zaken gaan terugeisen, die de overheid van jou eist. Dat zal duidelijk worden bij stap 3, als je de soevereiniteitsverklaring aan mevr. Van Amsberg of haar opvolger gaat versturen. In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staan alle rechten, die je hebt, met uitzondering van één plicht: het met respect omgaan met je medemens. Samen met 192 landen heeft ook ons land in 1948
    die Verklaring ondertekend, die boven onze landelijke wetten en regels staat. Als soeverein mens verklaar je je te houden aan en te vallen onder de UVRM, boven de landelijke wetten en regels.
    zie onderaan www.ikclaimmijnnaam.nl veel gestelde vragen

    Philosoof G&R Eigenwijs [13] reageerde op deze reactie.

  12. Philosoof G&R Eigenwijs schreef op : 13

    @Ron [12]:

    Deze uiteenzetting heb ik al eens ge lezen wat ik bedoel is:
    Hoe verloopt een aanvraag van, paspoort – rijbewijs – een uitkering
    aan welke verplichtingen kan ik nog ge houden worden enz enz.
    De praktische zaken van alle dag.

    Mvrg. G&R.

    Ron [14] reageerde op deze reactie.

  13. Ron schreef op : 14

    @Philosoof G&R Eigenwijs [13]: Dag Philosoof G&R Eigenwijs, bekijk ook het filmpje op de site eens.
    Het is ook uit principe dat je hiervoor kiest: ‘een van de staat vrij mens te zijn’ dat moet een liebertarier toch aanspreken.