vrijdag, 29 maart 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Geneuzel in de marge

avatar MMAPHet gaat nu niet over top-bedragen. Niet over miljardensteun aan failliete private ondernemingen zoals banken. Geen dollar, euro of edelmetaal verhalen Neen, vandaag gewoon over de ordinaire postzegel en vooral de “dienstverlener” PostNL. Geneuzel over centen.

Met dit bedrijf heb ik al jaren een haat-acceptatie-verhouding. Met grote regelmaat gaat er weer eens wat mis met de postbezorging. Zoals een keer dat ik mijn contract van een opdracht (ik ben ZZP’er) niet ontving, waardoor mijn financiële zaken dus bij iemand anders zijn gedeponeerd, de andere keer dat ik naar 3 verschillende mensen iets in een envelopje opstuur (een adapter, niets meer dan een plastic cilindertje van nul-en-generlei waarde) en het kleinood in België wél aankomt, maar de 2 ontvangers in Nederland een lege envelop ontvangen met een gaatje erin; het kleinood was gewoon gestolen. Logisch dat er met 25.000 werknemers ook dieven tussen zitten, dat kan niet anders.

Of dat ik uit België een pakketje moest ontvangen, met track & trace, dat in België via Kiala prima was te tracen, maar vanaf de Nederlandse grens totaal van de radar verdween. De schade werd (na flink tekeer gaan) wel vergoed, maar de verzender was een maker van een stukje ambachtelijk handwerk, die voor veel problemen stond een nieuw object te maken. En uiteindelijk kwam na circa 6 weken het pakketje retour bij de verzender, wegens “onduidelijk adres” terwijl dit er in koeienletters, geprint op een adressticker, overduidelijk op stond. Lezen is blijkbaar moeilijk, voor de gemiddelde postbesteller, terwijl dit toch een voorwaarde zou moeten zijn om post en pakketten te bezorgen. Nog los van het feit dat TNT en PostNL elkaar de schuld toeschoven, terwijl volgens de TNT website zij “powered by PostNL” zijn. Wat dat “powered” ook moge betekenen. Waarschijnlijk betekent “powered” dat je vooraf de kosten in rekening brengt en dan gewoon de dienst niet levert én je van het kastje naar de muur stuurt.

En zo heb ik tientallen voorbeelden. En ook vaak klachten ingediend. Maar de post-gigant slaat zich trots op de borst boven de gestelde normen te bezorgen, in Nederland zelfs 96,1% goed bezorgen, terwijl de norm 95% is. De volgende link geeft u de mogelijkheid PostNL’s eigen statement van behaalde kwaliteit te bekijken: klik en klik dan op de PDF “94% 96%”.

Geweldig resultaat, lijkt dit misschien. Maar met 13 miljoen poststukken per dag, dus ruim 4 MILJARD posthandelingen per jaar, is een ontbrekende 3,9% nog altijd goed voor 156 miljoen foutjes. Dat is per Nederlander gemiddeld ruim 9 foute bezorgingen per jaar. En ik kom daar wel aan.

Maar goed, wat ik kwalijker vind is, dat per 1 juli 2013 de postzegels van € 0,54 naar € 0,60 gaan, terwijl die op 1 januari j.l. al van € 0,50 naar € 0,54 zijn gegaan. Dat is 20% prijsverhoging in 7 maanden voor 156 miljoen fouten!!! En voor u gaat zeuren over “zie je wel, jullie libertariërs met jullie privatisering”: het is de roverheid die dit goedkeurt en toestaat (klik).

En dat men bovendien bijstandstrekkers en licht beperkten wil aannemen om de posthandelingen te verzorgen. Na eerst een flinke ontslagronde te hebben gehad bij het personeel (klik).

Het belooft een fijne toekomst te worden voor uw belangrijke rouwkaarten, belangrijke poststukken, pakketten en andere zaken die u in handen van deze ex-staatsmonopolist geeft. Succes met deze “dienstverlener”. Mijn vertrouwen hebben ze zeker niet meer.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Overheid, Politiek gesjoemel
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Voor pakketten kun je beter UPS inhuren (of een kleine koerier die het goed doet). Kost meer maar het is niet anders.
    Post kan maar beter per email (contracten scannen). Ik heb ook ervaring met talloze (vermoedelijk) verdwenen poststukken bij deze semi-ambtenaren. Of brieven die maanden later worden bezorgd.

    Een grote schande is het monopolie van de PTT (of hoe men ook heet vandaag de dag) nog steeds een semi-monopolie heeft op brieven bezorgen. Als particulier of kleine ondernemer kun je er niet omheen.

    Echte marktwerking moet de postbezorging wel verbeteren, want slechter dan het nu is kan het nauwelijks.

  2. damoN schreef op : 2

    ik ben benieuwd of in de vrije markt ook een norm van 95% zou gelden.

    McDonalds zou waarschijnlijk niet zo populair zijn als je bij 1 op de 20 hamburgers een voedselvergiftiging krijgt.

    ik zou geen auto kopen als deze 1 op de 20 keer niet zou starten. ik zou niet in een vliegtuig stappen etc.

  3. Primitieveling schreef op : 3

    Voor bedrijven zijn er wel meer mogelijkheden om post te verzenden. Het Apeldoornse bedrijf Sannd bijvoorbeeld. Die bezorgen hun post alleen niet dagelijks, maar 2 keer per week ofzo (is ook meer dan genoeg).

    Voor het verzenden van pakketen maak ik altijd gebruik van het DHL onderdeel SelektVracht. Ze doen er welliswaar iets langer over, maar zijn goedkoper dan PostNL/TNT en bovendien weet ik zeker dat mijn pakketje aankomt. Is de ontvanger niet tevreden, dan kan die het pakketje kostenloos terugsturen.

  4. Primitieveling schreef op : 4

    Mocht je absolute zekerheid willen hebben van een pakketje, zoek dan gewoon een ZZP-er of klein koeriersbedrijf. Vaak kost het pakket vervoeren wel (veel) meer (tot circa €0,55 per km), maar je hebt wel de garantie dat het pakketje aankomt (de vrachtrijder laat je vrachtbrief aftekenen met naam en handtekening). Uiteraard wel even de afweging maken of het je waard is, maar zeker bij een duurdere of unieke zending zou ik die afweging wel maken.

    Nadeel is wel, de kleine koeriers hebben vaak geen internet pagina, de wat grotere wel.

  5. Seneca schreef op : 5
    Seneca

    Vergeet ook het strepen van gulden postzegels niet ! Per 1.11.2013 zijn postzegels in guldens niet meer geldig. Reden: ‘omdat andere landen dat ook doen’. Tot zover de betrouwbaarheid van deze zegelmonopolist.

    Prepperoni [12] reageerde op deze reactie.

  6. Vilseledd schreef op : 6

    “En uiteindelijk kwam na circa 6 weken het pakketje retour bij de verzender, wegens “onduidelijk adres” terwijl dit er in koeienletters, geprint op een adressticker, overduidelijk op stond.”

    Een vriend van me had een bureaustoel besteld bij Leenbakker, dat om ongeveer dezelfde reden retour werd gestuurd: het adres zou niet bestaan. Zelfs ik wist het vinden volgens die vriend. Geen 3-hoog achter, geen onduidelijk steegje, dat de naam van de hoofdstraat draagt geen huisnummer 835, die als buur 512 heeft. Geen kunstzinnig woonerf patroon, nee een gewone recht-toe-recht-aan jarenvijftigstraat met links en rechts een stoep met daaraan de huizen en in het midden de rijbaan.

  7. Vilseledd schreef op : 7

    De gemiddelde postbesteller schijnt ook niet te snappen, dat gewoonlijk een huishouden geen twee TV-gidsen heeft. Regelmatig tref ik die van de buurman aan, die ik dan maar ingooi. Dat zijn dan fouten, die nergens geregistreerd staan.

    Primitieveling [8] reageerde op deze reactie.

  8. Vilseledd schreef op : 10

    @Robert [9]:

    De Nederlandse postzegel is lange tijd te goedkoop geweest. Ik weet nog, dat de meester in 1979 vertelde, dat op een brief 60 cent, guldencent dus, moest. Gezien de inflatie had dat al lang 60 eurocent moeten zijn. Ook in het buitenland is een simpel kaartje versturen al duurder.

    MMAP [11] reageerde op deze reactie.

  9. MMAP schreef op : 11
    Nominator

    @Vilseledd [10]: Dit vind ik geen argument. Onz auto’s zijn te duur t.o.v. de ons omringende landen. Maar worden die goedkoper?

    Het is hier altijd en eeuwig maar meer geld aftroggelen, ondanks dat productieprocessen beter en sneller worden (dankzij innovaties van particuliere ondernemingen, zeker niet dankzij roverheden).

    En het is in plaats van in eigen organisaties en roverheden snijdenin kosten, altijd maar meer graaien. Dat is geen bezuinigen, dat is omzetverhoging. Wat de linkse lobby altijd zo verafschuwt wanneer bedrijven dat proberen.

  10. Redbad schreef op : 13

    Tijdens de introductie van de 1 en 2 zegels zei ik al tegen m’n familie en vrienden:”Dit doen ze natuurlijk om de prijs van zo’n zegel buiten beeld te houden! Je kunt er op rekenen dat er na verloop van tijd prijsverhogingen gaan komen, die we wel op ’t moment van aankoop bij de kassa zullen constateren, maar tijdens ’t ontvangen en verzenden van brieven en poststukken niet worden waargenomen.”

    Nou okay, de zin was iets korter maar van gelijke strekking. Het ging er in ieder geval om dat de klant het ‘prijs-bewustzijn’ zou worden ontnomen.

    Nog iets waar ik van gruw. Vanmiddag bij de C1000: Aktie! 3 voor de prijs van 2! – Maar geen prijs van 1 of 2 of 3 zichtbaar. Nergens. Er naast stonden wel artikelen die 2 voor 1 euro werden aangeboden, met de vorige waardes en afprijzingen erbij. Waarom deze inconsequentie? – Vertrouwen opbouwen bij de ene aktie en dan bij de kassa aangekomen onaangenaam verrast worden maar uit valse schaamte en niet voor onnozel gevonden te worden het de 3 voor 2 artikelen toch maar meegenomen?