zondag, 24 maart 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Goed geregeld? het dossier.

DossierGisteren een uitgebreid artikel in de Telegraaf waar een verpleegster uitlegt dat tegenwoordig de administratie belangrijker is dan de patiënt. Zodra er iets gebeurt, moet bijgehouden worden wat en hoe daar mee om te gaan, het dossier is heilig. Dat dat bijhouden vaak meer dan een uur per dag per medewerker kost, is bijzaak, als het dossier maar klopt. Er is dus wel tijd voor het invullen, niet voor een vriendelijk woord.
En owee als je iets niet of verkeerd invult, want dat kost je carrière.

Naast het indekken dat ‘we’ alles aan de patiënt gedaan hebben, moeten dan die dossiers gecontroleerd, verder bijgehouden worden en is daar ook weer een hele management laag mee bezig. Een afschuwelijke sub optimalisatie, want wat is nu belangrijker, de patiënt of zijn dossier?

En denk nu niet dat dat alleen in de verpleging zo is, ook in het onderwijs (zelfs de Rekenkamer waarschuwde onlangs voor de regeldruk in het onderwijs), maar ook bij de banken en hypotheek verstrekkers is een aardige? tegenstrijdigheid aan het ontstaan: wil je een volgens de regels goed advies geven, dan kost dat aan gegevens verzamelen, checken en uitzoeken, minstens 10-15 uur. Die moeten wel betaald worden tegen een normaal uurloon. Maar dan wordt de rekening te hoog voor de klant. Wat moet je dan doen? Minder tijd en je klant tevreden maken, maar met een gedeeltelijk incompleet dossier loop je weer kans op een AFM boete.

Kortom, als we nog meer regelen, hoeft er niets meer geregeld te worden.

Graag uw eigen voorbeelden en ervaringen op de Vrijspreker blijven insturen: hoe meer mensen er van bewust worden hoe meer kans dat het eens de andere kant op gaat. want meer regels lossen onze problemen echt niet op. Integendeel, meer regels geven meer dwang en maken minder vrij.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Goed Geregeld
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Hub Jongen schreef op : 1
    Hub Jongen

    Wij leven in een “lettertjes maatschappij”. Voorschriften en verboden bepalen de handelingen.

  2. Emma schreef op : 2

    Het wordt pas echt erg als er fouten of persoonlijke (negatieve) meningen in het dossier sluipen over de patient. Dan verbreidt dat zich als een olievlek, want jan en alleman krijgt standaard een kope, die dan weer verder wordt verspreid. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor de patient. Zoals jarenlang niet naar een specialist mogen, terwijl het wel nodig is, omdat er ooit een onderzoek een negatief resultaat heeft opgeleverd, wat later, veeeeel later, een fout bleek te zijn. Intussen dat kind haar schoolcarriere en zelfvertrouwen volledig verwoest, jarenlang bejegend als hypochonder bij schoolverzuim. Zulke dingen. EINDELIJK toch naar de specialist, en ja hoor. Te laat. Dan nog jaren moeten herstellen van het veel te lang ontkende probleem, en daar geen tijd voor krijgen.

    Soms doen dossiers meer kwaad dan ze goed doen, en daarom alleen al moet je er paal en perk aan stellen.

  3. deZotVanZwammerTotKletsMajoor schreef op : 3

    laatste regel in dossier: operatie geslaagd patiënt overleden.

  4. Box Zilla schreef op : 4

    Het is niet alleen zo in de zorg, kijk maar naar het paardenvlees schandaal. Controle omvat alleen maar het controleren van de gevolgde methodieken en bijbehorende documentatie. U gelooft toch zelf ook niet dat een controleur de handjes vuilmaakt op een bedrijf of instantie?

  5. Primitieveling schreef op : 5

    Op zich is het niet verkeerd om een dossier aan te leggen, maar er wordt inderdaad erg in doorgeschoten. Een bekende van mij, manager in een zorg instelling, klaagt er ook over.

    Nog mooier was het toen er een paar jaar geleden een Turks passagier vliegtuig uit de lucht viel bij Schiphol. Achteraf ging het niet over de overlevenden, over de slachtoffers of over de oorzaak van het ongeluk, maar of de procedures wel goed gevolgd waren.

    Zo gaat dat in Nederland!

  6. arvr schreef op : 6

    Prima artikel Overnight.

    Zeker, in een ziekenhuis moet je dingen vastleggen zodat de patiënt goed gedocumenteerd is en de verschillende specialisaties (verschillende mensen) een goed beeld en oordeel (medisch) kunnen vormen. Dat is in het voordeel van de patiënt want het beschermd hem/haar tegen foute diagnoses.

    Als je een ziekenhuis als bedrijf ziet komt een dergelijke benadering zinnig over.

    Tenzij … De administratie belangrijker gaat worden dan de patiënt.

    En als je daar over nadenkt, tikt overnight niet tegen een naar aspect aan van de huidige maatschappij aan? Bergen regels met de beste bedoelingen, maar met de slechtste resultaten?

  7. THX-1138 schreef op : 7

    Gijsbert Ruiter en zijn gezin kunnen er over meepraten hoe ‘goed’ alles in NL is geregeld!

    En ondertussen doen de vakbondsbonzen een flinke graai in de collectieve pot…

    brandpunt.kro.nl