donderdag, 4 april 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De aanschaf van de Starfighter 1

sf1Om de JSF problematiek in het juiste kader te plaatsen dient men naar het verleden te kijken. Het aanschaffen van militaire hardware is de laatste eeuw uitgegroeid tot een een complex proces. Waarbij de militaire effectiviteit van het te kopen product niet altijd voorop stond. Compensatie orders en industrie politiek leken soms net zo belangrijk. Ik begin deze mini serie met een artikel over de aanschaf van de Starfighter, de F104G.

De evaluatie van de aanschaf van de Starfighter werd gedomineerd door de Lockheed affaire. De vraag of ZKH Bernard  nu wel of geen steekpenningen zou hebben aangenomen. Een commissie van drie is opgesteld die uiteindelijk concludeerde:

dat de prins zich aanvankelijk veel te lichtvaardig (had) begeven in transacties, die de indruk moesten wekken dat hij gevoelig was voor gunsten en dat hij zich toegankelijk had getoond voor onoorbare aanbiedingen en hij had zich laten verleiden tot het nemen van initiatieven die volstrekt onaanvaardbaar waren en die hemzelf en het Nederlandse aanschafbeleid bij Lockheed, en niet alleen bij Lockheed, in een bedenkelijk daglicht moesten stellen.

Waar het JSF wellicht nog kabinetten doet vallen dreigde de Lockheed affaire de monarchie ten onder te doen gaan. Als er strafvervolging zou komen voor de acties van Bernard zou Juliana aftreden en zou Beatrix weigeren de troon te bestijgen.

Joop den Uyl heeft de monarchie toen gered. Naar later bekend is geworden (in 2008 door het proefschrift van Annet Bleich) heeft Joop bewust een appendix van 12 pagina’s bij het rapport van de commissie van drie niet bekend gemaakt maar in een kluis gedeponeerd. Een appendix die aantoonde dat ZKH Bernard niet alleen betaald werd door Lockheed maar ook door Nortrop. Indien dit gegeven openbaar zou worden zou dit wel zeker tot strafvervolging van de prins hebben geleid en tot een aftreden van Juliana. En hadden we Beatrix nooit als koningin mogen verwelkomen omdat ze dit zou weigeren. Hier heeft Joop den Uyl dus zijn eigen politieke toekomst op het spel gezet door informatie achter te houden teneinde de monarchie te redden. Zie eventueel het gratis te downloaden en redelijk lezenswaardige proefschrift Joop den Uyl, 1919-1987 dromer en doordouwer (pag 345, pdf pag 347)

Den Uyl mogen we dus niet alleen voor enige linkse uitwassen danken maar ook voor het feit dat we nog steeds een monarchie zijn. En we kunnen ook concluderen dat het JSF dossier tot op heden minder explosief is dan de toenmalige aanschaf van de Starfighter.

sf1

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Primitieveling schreef op : 2

    De militaire top en de politiek kennen maar 1 blik, en dat is die op Amerika.

    Het zou goed zijn als elke vliegtuigbouwer een toestel naar Nederland zou sturen en voor elk toestel 2 piloten op te leiden. Dan kan de Luchtmacht een vergelijkend warenonderzoek doen.

    Zolang dat niet gebeurd kan niemand het weten of een toestel het beste is.

  2. p.van straten schreef op : 3

    Vergeten we niet Pim Fortuin die probeerde een order te annuleren en de kosten gepresenteerd kreeg naast het feit dat Mat Herben nu voor die toko werkt……..gekker kan het toch niet?

  3. Pteranodon schreef op : 4

    Starfighters, gaaf! Dat eventuele omkopen ach wat.

  4. anton Gerrit schreef op : 5

    Geachte Lezers,

    DE JSF – gaat nooit vliegen,dat is een publiek geheim voor de massa!!!
    Namelijk om het kort te houden,de technische gegevens van dit
    onzin toestel,kunt u lezen onderstaand!
    De huidige F -16 is afgesteld op 9 G dat is negen maal het gewicht van de piloot,dan heeft hij al een drukpak aan voor deze krachten op zijn lichaam.
    Voorbeeld; een formule 1 coureur genereert 5 G en dat is maximum voor een super getraind mens!
    De F 16 haalt meer als 12 G in standaard uitvoering bij gevecht handelen.
    Dus de piloot die in dit toestel vliegt in een lucht gevecht die boven de 9 G komt zorgt dat hij bij die krachten bewusteloos raakt,ondanks zijn speciale drukpak!
    Dus zou je kunnen stellen dat dit het laatste toestel (F 16) is waar een mens super getraind in rond kan vliegen bij gevechts handelingen.
    Vandaar dat men nu bezig is met onbemande dromes toestellen,die vanaf de grond via een scherm valt te bedienen!
    De JFS is een test toestel daarvoor om hogere G krachten te genereren tijdens de gevechts handelingen. .
    Leuker kunnen zij daar in Amerika het voor ons niet maken,om onze centen te gebruiken voor hun test doeleinde,niet dan!!!
    Worden wij wakker?

    Met een vriendelijke groet,

    AG.

  5. duke schreef op : 6

    Er is ook een boek over het Lockeheed schandaal, zie : www.republikeinen.nl

    En het gaat bij G trekken niet om de aantallen G maar de duur in seconden. En de JSF vliegt echt wel, al twintig prototypes worden getest….