zondag, 19 mei 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Oost-Europese chauffeurs een probleem?

vrachtwagenDe SP beklaagt zich in dit artikel dat zes op de tien wegvervoerders het bijltje erbij neer wil gooien. Een belangrijke reden daarvoor is de concurrentie van Oost-Europese chauffeurs, die via allerlei schimmige constructies tegen een lagere prijs kunnen rijden. Uiteraard zet dit de lonen van de Nederlandse chauffeurs onder druk. Weg met de constructies, toch? Dan zouden de Oost-Europese chauffeurs onder dezelfde omstandigheden moeten werken en wordt er weer eerlijk geconcurreerd.

Dat klinkt allemaal bijzonder mooi, praktisch, rechtvaardig en geweldig, maar is het dat ook?

Niet overal in de wereld is de welvaart zo groot als in West-Europa (lees: Nederland). Talloze van onze producten worden vervaardigd in landen waar een 40-urige werkweek onder de meest optimale omstandigheden bepaald niet gangbaar is. Voor werknemers in die landen is het werk bittere noodzaak, niet werken kan wel eens tot bittere armoede of zelfs de dood leiden! Als onze westerse CAOs daar van toepassing zouden zijn, zou het overgrote deel van de bedrijvigheid stomweg verdwijnen en dat zal een dramatisch verarmend effect hebben. Het is niet erg veel anders met Oost-Europese medewerkers. Velen van hen komen hier een bepaalde tijd werken omdat ze hier stomweg stukken meer kunnen verdienen dan thuis. Om huisvesting geven ze dan minder dan om inkomen, want ze moeten in een zo kort mogelijke tijd binnenlopen. Blijkbaar vinden deze chauffeurs tegenprestaties acceptabel, anders zouden ze dit werk niet doen. Als de constructies aangepakt worden dan zouden velen hun baan verliezen, en daar zouden ze echt niet beter van worden. Feitelijk zouden de Nederlandse werknemers dan beter worden ten koste van hun Oost-Europese collega’s en om dat nou socialistisch te noemen… Dat is eerder nationalistisch.

Goedkope arbeid buiten de westerse wereld heeft talloze van onze producten goedkoper gemaakt zodat deze binnen handbereik van arme mensen kwamen. Zelfs iemand met een uitkering zal zich doorgaans een smartphone kunnen verloorloven en hoeveel onderdelen van een auto of het apparaat waarop u dit artikel leest worden nog in Europa gemaakt? Goedkoop transport is evenzeer bevorderlijk voor iedereen, met als enige verschil dat de werkzaamheden om Nederlandse bodem worden uitgevoerd in plaats van buiten Nederland. En dat maakt voor elke socialist een heel verschil, zie ook mijn eerdere artikel. Het is om politieke en bureaucratische redenen dat er een plotseling influx aan Oost-Europeanen is gekomen zodat de Nederlandse arbeidsmarkt zich niet geleidelijk kon aanpassen. Het is desondanks beter om niet de constructies aan te pakken maar deze toch maar op hun beloof te laten, eventueel geleidelijk. De Nederlandse chauffeurs zullen uiteindelijk iets anders moeten gaan doen, net als bijvoorbeeld mijnwerkers en textielarbeiders. Hun werk kunstmatig in stand houden is zinloos en tast de welvaart aan. Daar lijdt uiteindelijk iedereen onder, ook burgers die hier volledig buiten staan.

Ter illustratie zal ik wijzen op het project van Google om een zelfrijdende auto te ontwikkelen. Dit kan er zelfs op korte termijn al toe leiden dat het overgrote deel van het wagenpark van transporteurs helemaal geen chauffeur meer nodig heeft. Daar kan geen Pool of Bulgaar tegenop! Wat zou dan de beste oplossing zijn? Eisen dat een bepaald percentage van de vrachwagens een chauffeur moet hebben? Een solidariteitsbelasting voor transporteurs die zelfrijdende auto’s inzetten? Nee, we moeten allemaal blij zijn dat transport goedkoper, veiliger en praktischer (waarom niet ’s nachts rijden?) wordt. Als we voortdurend proberen een status quo te handhaven om een bepaalde, relatief kleine groep te beschermen zitten we in korte tijd in een netwerk van zinloze oplossingen die meer kwaad doen dan goed. Denkt u in dat onze auto’s, kleding en telefoons voor een bepaald percentage in Nederland gemaakt zouden moeten zijn om hier de technici en kleermakers te beschermen? We zouden allemaal armer worden en het voordeel van het bevoordelen van een beperkte groep zou daardoor meer dan teniet worden gedaan.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Economie, EU, Globalisatie
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Paul van Leeuwen (auteur van dit artikel) schreef op : 2
    Paul van Leeuwen

    @Peter D [1]: Ik heb het artikel gelezen, wat een belachelijk artikel! Die subsidies kunnen een probleem zijn, daar kan ik moeiteloos inkomen. Maar dat Huawei te lagen prijzen zou hanteren… Door die lage prijzen hebben we nu allemaal een hightech apparaat in de broekzak dat krachtiger is dan de machines die we een paar jaar geleden op ons bureau zetten! Huawei is nodig om de druk op andere fabrikanten in stand te houden, want te hogen prijzen kunnen door die budgetfabrikanten worden ondergraven. En daar varen we allemaal wel bij!

  2. plato schreef op : 3

    Net als communicerende vaten, maar dat betekent dat veel mensen in Nederland zullen moeten gaan inleveren.

  3. Vilseledd schreef op : 4

    “Talloze van onze producten worden vervaardigd in landen waar een 40-urige werkweek onder de meest optimale omstandigheden bepaald niet gangbaar is.”

    Maar wel een teken van beschaving en een situatie, waar uiteindelijk heel de wereld naar toe moet.

    “Om huisvesting geven ze dan minder dan om inkomen, want ze moeten in een zo kort mogelijke tijd binnenlopen.”

    Met als gevolg de bekende matrassenpanden. Zo willen we absoluut niet, dat mensen ‘wonen’.

    “Blijkbaar vinden deze chauffeurs tegenprestaties acceptabel, anders zouden ze dit werk niet doen.”

    Nee, dat is niet acceptabel en het naakte feit, dat ze het wel doen, maakt het daarmee nog niet acceptabel. Het is een gedwongen situatie, geen echte keuze.

    “Als de constructies aangepakt worden dan zouden velen hun baan verliezen, en daar zouden ze echt niet beter van worden.”

    Precies; in plaats van deze ‘baan’, dienen ze een behoorlijke baan in Polen te krijgen; dat horen werkgevers, werknemers en de politiek in Polen te realiseren.

    “Zelfs iemand met een uitkering zal zich doorgaans een smartphone kunnen verloorloven en hoeveel onderdelen van een auto of het apparaat waarop u dit artikel leest worden nog in Europa gemaakt?”

    Nee, mijn Eee-PC is in 2008 in Taiwan gemaakt. Vergeet echter niet, dat het bezit van een dergelijk apparaat wijdverbreid is en het daardoor niet exclusief is. Ik was gelukkiger met mijn TI-81 in 1993, waar de goegemeente de ballen van snapte. De smartphone word je behoorlijk opgedrongen – je wordt als fossiel beticht, wanneer je niet iets dergelijks bezit – en veel mensen zijn niet echt gelukkig door al dat apparatengeweld. Een gesprek van mens tot mens wordt steeds schaarser evenals een avondje stappen zonder zo’n apparaat. Ik kan dus niet zeggen, dat mijn leven in, pak ‘m beet, 1988 zoveel ongelukkiger was. De informatietechnologie heeft zijn voor- en zijn nadelen, zodat het uiteindelijk een zero sum game wordt. Bedenk ook eens alle kranten, waarvan de oplage terugloopt, alle krantenmensen, die werkloos worden enzovoort.

    “De Nederlandse chauffeurs zullen uiteindelijk iets anders moeten gaan doen, net als bijvoorbeeld mijnwerkers en textielarbeiders.”

    Tuurlijk; even een ander programma op hun hersens zetten en je kunt er een fiscalist, chirurg, advocaat of architect van maken. De meeste mijnwerkers zijn werkloos of arbeidsongeschikt geworden.

    “Hun werk kunstmatig in stand houden is zinloos en tast de welvaart aan. Daar lijdt uiteindelijk iedereen onder, ook burgers die hier volledig buiten staan.”

    Tuurlijk, dan moeten we dat onder ogen zien. Paardenvijgrapers zijn immers ook niet meer nodig. Maar dat is nog wat anders dan moedwillig bestaande maatschappelijke structuren slopen.

    “Dit kan er zelfs op korte termijn al toe leiden dat het overgrote deel van het wagenpark van transporteurs helemaal geen chauffeur meer nodig heeft.”

    Ik roep al lang, dat er een systeem moet komen, waarbij de voordelen van automatisering niet in de zak van de bazen moet verdwijnen, maar dat deze ten maatschappelijken nutte dienen te komen. Je zou kunnen denken aan heffing op elk gebruik van het apparaat. Door automatisering kun je werk niet meer aan levensbehoeften koppelen en niet mensen hun inkomen laten verdienen door ze te laten werken.

    “We zouden allemaal armer worden en het voordeel van het bevoordelen van een beperkte groep zou daardoor meer dan teniet worden gedaan.”

    We worden juist nu allemaal armer.

    arvr [6] reageerde op deze reactie.
    mark [7] reageerde op deze reactie.
    mark [18] reageerde op deze reactie.

  4. arvr schreef op : 5

    We hebben het bron artikel even doorgelezen. Mnmn… Er zitten wat puntjes scheef.

    Een enquête onder 3000 vrachtwagenchauffeurs levert een volledig beeld op van een bedrijfstak? Om dan vervolgens met een zwartboek aan de bel te trekken?

    Wat zou jij doen als er een vragenformulier kreeg van de SP? Invullen of weggooien? Tenzij je natuurlijk zelf nogal links bent…

    Wat voor vragenformulier zouden de werkgevers krijgen? Ow wacht …. Dit is de SP en dat zijn bedrijven.

    Die bedrijven zullen dan waarschijnlijk zeggen dat door de overregulering en overtaxering het zinvoller is om mensen zo in te huren. En daar hebben ze ook gelijk in, belasting en regulering zijn in Nederland veel te ver gegaan.

    Maar de SP heeft daar een prima oplossing voor: Meer regeltjes waaronder protectionisme. Vooral niet de oorzaak aanpakken.

    Er zijn wat ongemakken bij het inhuren van buitenlandse transportbedrijven: Taalbarrières, kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat betekent voor de meeste Nederlandse bedrijven dat het verschil niet al te klein moet zijn om over te stappen.

    Voor de Poolse chauffeurs heeft het wel zin om dit werk te doen. Het prijspeil daar is wat lager namelijk. Als het financieel geen zin had voor een Pool om hier te werken gebeurde dat ook namelijk niet.

    Dus het hele verhaal over zielige, onderbetaalde en uitgebuite Poolse chauffeurs die o zo vreselijk het slachtoffer zijn van de kwade, boze bedrijven wordt dus ontkent door het handelen van de Poolse chauffeurs zelf. Dat ze voor minder dan een zilveren contract willen rijden is vooral hun keus.

    Grappig detail: Polen heeft nog zijn eigen munt, dus hebben nog de kans om op prijs te concurreren met de rijkere landen. Griekenland heeft dat niet. Die zit met een veel te dure munt.

  5. arvr schreef op : 6

    @Vilseledd [4]:
    “Ik roep al lang, dat er een systeem moet komen, waarbij de voordelen van automatisering niet in de zak van de bazen moet verdwijnen, maar dat deze ten maatschappelijken nutte dienen te komen. “

    Je verzetten tegen de technologische vooruitgang is zinloos en het is ook een misvatting. Geloof het of niet, de motor van onze welvaart is de economie. Dat is waar de welvaart ontstaat. Je kan inderdaad stellen dat automatisering in de regel banen kost in een specifiek bedrijf. Dat is 100% waar!

    Maar over het geheel van automatisering kan je stellen dat je een economie creëert die beter/effectiever/winstgevender draait. En die ook meer bijdraagt aan de welvaart van een land. Maar ook economische behoeften creëert, zodat de besparing aan arbeidskrachten leidt tot behoefte aan arbeidskrachten in andere sectoren.

    Maar al zou het complete voordeel van een automatisering terecht komen in de zakken van de “bazen”. Wat gaan zij dan doen met dat geld? In een matras stoppen? De muur mee behangen?

    Nee, ze zullen het ofwel investeren in hun eigen bedrijf (groei = banen) ofwel in een investeringsfonds schuiven waardoor het zal worden geïnvesteerd in andere bedrijven ( = ook banen).

    En in het ergste geval geval zullen ze van het geld een kapitale villa laten bouwen. Wie bouwt dat soort dingen? Ow = banen.

    Als het niet zo was dat de vooruitgang verbetering bracht zou jij nog op een ploeg zitten en ik nog het paard leiden. En zouden we beiden neerstrijken op een bed van hooi na een maaltijd van aardappelen met een beetje zout.

    Vilseledd [9] reageerde op deze reactie.

  6. arvr schreef op : 8

    @mark [7]:
    Er zijn meerdere huistrollen alhier. Maar moeten wij ze zien als trollen? Zelfs een socialist is een individu want iedereen is dat.

    Het is aan iedereen vrij om de discussie aan te gaan, en dat is een gezond uitgangspunt. Nee, ik ben het ook vaak niet eens met de mensen die jij trollen noemt, maar het zijn, net zoals jij en ik, gasten op dit forum.

  7. Vilseledd schreef op : 9

    @arvr [6]:

    “Je verzetten tegen de technologische vooruitgang is zinloos en het is ook een misvatting.”

    Ik verzet me er ook niet tegen, maar vind, dat er een oplossing moet komen voor de negatieve gevolgen. Met zijn allen minder werken is uiteraard toe te juichen.

    “Maar over het geheel van automatisering kan je stellen dat je een economie creëert die beter/effectiever/winstgevender draait.”

    Klopt, maar inkomen aan werk blijven koppelen, wat werkte, toen iedereen moest zwoegen, is niet meer effectief in deze tijd.

    “Maar al zou het complete voordeel van een automatisering terecht komen in de zakken van de “bazen”. Wat gaan zij dan doen met dat geld? In een matras stoppen? De muur mee behangen?”

    Of oppotten of dingen, waar geen zinnig mens op zit te wachten. De honderdste Jaguar of het vijftiende pri’véjet of iets dergelijks, terwijl een bijstandsmoeder moet kiezen tussen haar kind te eten geven of naar de kapper gaan.

    “En in het ergste geval geval zullen ze van het geld een kapitale villa laten bouwen. Wie bouwt dat soort dingen? Ow = banen.”

    Erg ver gezocht.

    “Als het niet zo was dat de vooruitgang verbetering bracht zou jij nog op een ploeg zitten en ik nog het paard leiden. En zouden we beiden neerstrijken op een bed van hooi na een maaltijd van aardappelen met een beetje zout.”

    En met vooruitgang en zonder sociale strijd tegen de egoïstische kapitalisten zouden we dat nog steeds. Waar de sociale strijd verdwenen is, zoals in Amerika, lopen de lagere werknemers inmiddels met pampers rond, omdat ze niet naar de WC mogen. Je moet rijken nu eenmaal een beetje dwingen om sociaal te zijn, de goeden daargelaten.

    @mark [7]:

    We kennen geen ‘staatssocialisme’, maar een gemengde economie en de socialisten moeten iedere vier jaar opnieuw vechten voor de stemmen. Verder moeten ze in coalitieregeringen samenwerken.

    mark [19] reageerde op deze reactie.
    arvr [20] reageerde op deze reactie.

  8. Alex schreef op : 10

    Hier in NL het belasting tarief en btw vergelijkbaar maken aan oost Europa ,geeft ook een eerlijker speelveld op concurrentie.

    Angelique [14] reageerde op deze reactie.

  9. Vilseledd schreef op : 11

    Luister maar eens, wat der alte Erich daarover in feite voorspelt:

    www.youtube.com

  10. ergo schreef op : 12

    Eigenlijk begrijp ik uit het artikel dat Paul van Leeuwen toch wel
    (een beetje?) een aanhanger van de EU is. Diezelfde EU waar
    (en m.i. terecht) hier altijd negatief over wordt gesproken.
    En verder kan ik mij goeddeels wel in het betoog van Vilseledd
    vinden.
    In vrijwel alles kan ik mij wel vinden in het libertarische gedachten-
    goed, maar zij die hier het libertarisme te vuur en te zwaard ver-
    dedigen (ow, weer een verkeerde uitdrukking…) vergeten denk ik, wel eens, dat evenals bij andere economische “geloven”,
    ook het libertarisme hier en daar onbedoelde neveneffecten kan
    hebben.

  11. John schreef op : 13

    Ik ben zelf chauffeur, en ik kan je zeggen dat de Poolse chauffeur er niet beter van wordt door hier het werk te komen doen.
    Ze staan hier weekenden, waarin ze niet betaald krijgen bijvoorbeeld. Verder hebben ze geen rooie duit om te eten onderweg. Alles nemen ze zelf mee.
    Vrouw en kinderen zien ze misschien 1 keer in de 2 tot 3 maanden.
    Als ze het er niet mee enns zijn flikkeren ze maar op. Voor jou 10 anderen horen ze dan. En de hoge pieten zich maar de zakken volproppen.

    Ik ken dat allemaal uit eigen ervaring, en van Poolse collega’s die ik heb gesproken.
    Ik heb een keer een chauffeur enkele blikken eten gegeven die echt geen eten of geld bij zich had.
    En geloof maar niet dat dat gaat veranderen.
    Het geld verdwijnt in de zakken van de bazen.
    Zij laten zich wel onder de Nederlandse norm betalen, maar het werkvolk krijgt nauwelijks meer als ze gewend waren.

    Ik heb een keer voor een uitzendbureau voor chauffeurs gewerkt.
    Ik schreef mij bijna gelijk in met een Pool.
    Ik mocht hem mijn contract niet laten zien zeiden ze.
    Daar stond een veel hoger bedrag op.
    Terwijl zij hier ook moeten wonen en eten.
    Dit is bijna 10 jaar geleden.

    Vilseledd [15] reageerde op deze reactie.
    mark [17] reageerde op deze reactie.
    arvr [21] reageerde op deze reactie.

  12. Angelique schreef op : 14

    @Alex [10]:
    was het maar waar dat zoiets gebeurde, maar dat zie ik nog niet zo snel verwezenlijkt.
    de chauffeurs /bedrijven worden nog steeds tegen elkaar uitgespeeld.
    de omstandigheden van de oost-europe chauffeurs zijn nou niet bepaald ‘geweldig’ te noemen zie de parkeerplaatsen voor de rust-tijden voor vrachtwagens langs de weg.

  13. Vilseledd schreef op : 15

    @John [13]:

    Goed, dat je je hier bij deze ultrarechtse club je verhaal doet, want de Vrijsprekers vergeten nogal eens, dat het om mensen gaat. Hun redeneringen zijn ridicuul: ‘de’ Polen doen het, dus ze willen het.

    plato [16] reageerde op deze reactie.

  14. plato schreef op : 16

    @Vilseledd [15]: Wat zou het toch mooi zijn als een een “rechtvaardige” god was. Maar helaas is het voor velen een bikkelharde strijd. Maar ook voor de “bazen”. De concurrentie is vaak medogenloos. En als je in deze tijd niet geleerd heb, wordt het heel lastig. Maar waarom moeten de mensen met hersenen voor die zonder werken? Welke moreel principe zou daar aan ten grondslag liggen?

  15. mark schreef op : 17

    @John [13]: Ik denk dat je beetje overdrijft en met de opmerking “Terwijl zij hier ook moeten wonen en eten” val je door de mand.
    Een chauffeurs die internationaal rijd die woont in zijn vrachtwagen, of het nu een pool of een nederlander is.

    @Vilseledd
    Dat is dus waarom ik je een troll noem, vrijspreker als ultrarechtse club bestempelen.

  16. mark schreef op : 18

    @Vilseledd [4]:
    “Talloze van onze producten worden vervaardigd in landen waar een 40-urige werkweek onder de meest optimale omstandigheden bepaald niet gangbaar is.”

    “Maar wel een teken van beschaving en een situatie, waar uiteindelijk heel de wereld naar toe moet.”

    Heeft niks met beschaving te maken, heeft te maken met welvaart. Als je 40-uren werkweek in de arme landen zou invoeren dan komt men om van de honger.

    “Om huisvesting geven ze dan minder dan om inkomen, want ze moeten in een zo kort mogelijke tijd binnenlopen.”

    “Met als gevolg de bekende matrassenpanden. Zo willen we absoluut niet, dat mensen ‘wonen’.”

    Willen “we”, weer die typische moreel superieure linkse mentaliteit, waar het om gaat is wat “zij” willen. Op minder dan 10 jaar tijd kunnen ze hier genoeg verdienen om in polen een huis te kopen en dus “binnen” te zijn, indien ze zorgen dat ze hier zo weinig mogelijk uit geven.

    “Blijkbaar vinden deze chauffeurs tegenprestaties acceptabel, anders zouden ze dit werk niet doen.”

    “Nee, dat is niet acceptabel en het naakte feit, dat ze het wel doen, maakt het daarmee nog niet acceptabel. Het is een gedwongen situatie, geen echte keuze.”

    Hoezo, gedwongen, ze komen vrijwillig naar hier, aangezien ze hier veel meer kunnen verdienen.

    “Als de constructies aangepakt worden dan zouden velen hun baan verliezen, en daar zouden ze echt niet beter van worden.”

    “Precies; in plaats van deze ‘baan’, dienen ze een behoorlijke baan in Polen te krijgen; dat horen werkgevers, werknemers en de politiek in Polen te realiseren.”

    En vanwaar gaat het geld vandaan komen om dit te verwezelijken?

    “Zelfs iemand met een uitkering zal zich doorgaans een smartphone kunnen verloorloven en hoeveel onderdelen van een auto of het apparaat waarop u dit artikel leest worden nog in Europa gemaakt?”

    “Nee, ………., waarvan de oplage terugloopt, alle krantenmensen, die werkloos worden enzovoort.”

    Heb hier nog een andere mening over maar discusie word dan telang.

    “De Nederlandse chauffeurs zullen uiteindelijk iets anders moeten gaan doen, net als bijvoorbeeld mijnwerkers en textielarbeiders.”

    “Tuurlijk; even een ander programma op hun hersens zetten en je kunt er een fiscalist, chirurg, advocaat of architect van maken. De meeste mijnwerkers zijn werkloos of arbeidsongeschikt geworden.”

    Omdat ze er toch niet financieel op vooruit gaan als ze terug gaan werken, waarom moeite doen als je toch je uitkering ontvangt.

    “Hun werk kunstmatig in stand houden is zinloos en tast de welvaart aan. Daar lijdt uiteindelijk iedereen onder, ook burgers die hier volledig buiten staan.”

    Tuurlijk, dan moeten we dat onder ogen zien. Paardenvijgrapers zijn immers ook niet meer nodig. Maar dat is nog wat anders dan moedwillig bestaande maatschappelijke structuren slopen.

    “Dit kan er zelfs op korte termijn al toe leiden dat het overgrote deel van het wagenpark van transporteurs helemaal geen chauffeur meer nodig heeft.”

    “Ik roep al lang, …… werken.

    De voordelen van automatisering komen vooral in de zakken van de verzorgingsstaat terecht. Zonder automatisering zou onze moderne maatschappij niet in staat zijn om de meer dan 3/4 onproductieve van de maatschappij in leven te houden.

  17. mark schreef op : 19

    @Vilseledd [9]:
    “We kennen geen ‘staatssocialisme’, maar een gemengde economie en de socialisten moeten iedere vier jaar opnieuw vechten voor de stemmen. Verder moeten ze in coalitieregeringen samenwerken.”

    Ik heb gezegd “socialistische verzorgingsstaat”, of ga je soms beweren dat nederland geen socialistische verzorgingsstaat is???

    Vilseledd [22] reageerde op deze reactie.

  18. arvr schreef op : 20

    @Vilseledd [9]:
    “Of oppotten of dingen, waar geen zinnig mens op zit te wachten. “

    Het valt mij op dat jullie een raar beeld hebben van de economie. Het lijkt er soms wel op dat jullie de economie zien als incidentele bedrijven met aan top de kwaadwillende/kwaadaardige directeuren.

    Wake up! Een economie is een dynamsich samenspel van mensen, goederen, diensten, ideeën en geld. Bedrijven zijn geen op zich zelf staande dingen, maar een onderdeel van het geheel. Alle handelingen en beslissingen in een bedrijf worden beïnvloedt door het geheel en beïnvloeden het geheel weer op hun beurt.

    Het is dus geen statisch geheel. Automatisering maakt geen mensen werkloos, maar veroorzaakt een verschuiving van banen. Miep die de kaartenbak vroeger beheerde zit nu relaxed achter de balie.

    Dat je af en toe van baan moet wisselen daardoor is geen ramp! Soms moet je bijscholen of even als een gek gaan solliciteren. Hoort bij het leven. Soms maak je mee dat jouw bedrijf failliet gaat en dan moet je je keuzes trekken. Niet dat je van een dergelijke situatie vrolijk wordt, het is mij overkomen en ik gun dat niemand, maar het gebeurt.

    Dat directies slechte mensen zijn betwijfel ik. Ik werk nu bij een bedrijf waarbij de eigenaar twee losse bedrijven heeft. Weet je wat hij doet met de winst van het ene bedrijf? Daar houd hij het andere bedrijf mee overeind! Niks geen helikopter of jaguar!

    Tenzij de (hypothetisch kwaadaardige) directeur zijn geld verbrand stroomt het terug de wereld in. Vaak wordt het als investeringskapitaal geparkeerd, waarmee er dus andere economische activiteiten kunnen worden opgestart. Echter, het komt het meest voor dat het geld in eigen bedrijf wordt geïnvesteerd.

    Als jij werkelijk denkt dat automatisering banen kost dan moet je ook met droge ogen gaan beweren dat de werkloosheid op 98% staat. Het gevolg van tientallen jaren automatiseren. Maar dat doet het niet.

  19. arvr schreef op : 21

    @John [13]:
    Ik kan ook nog wel een paar verhalen opdissen, ik werkte na de val van de berlijnse muur in een productie bedrijf en toen kwamen er Pools en Oostduitse chauffeurs langs de deur.

    Man, wat straalde de armoede van deze mensen af. Ik kan mij nog zo herinneren dat ze met ogen van verbazing voor de snoepautomaat stonden. Er zat in die ene kast meer dan bij hun thuis in een hele winkel!

    Over het materiaal (wagens) kan je met een gerust hart zeggen: Wrak. Vaak tweedehands (of meer) uit het westen.

    Maar nogmaals, alle “zielige verhalen” ten spijt, niemand dwingt die Polen hier te gaan rijden, ook Polen is een vrij land en blijkbaar vonden zij het zelf een zinnige stap om te nemen, voor welke reden dan ook.

    Dat het geheel een rare situatie oplevert, mjah, welkom in Europa zou ik zeggen.

    Wat wel een beetje scheef is is dat de reden waarom dit aangekaart wordt het banenverlies bij de Nederlandse chauffeurs is. Dat maakt compassie voor het lot van de OostChauffeurs wel wat duaal.

    De oplossing in het bronartikel is de grenzen sluiten voor deze chauffeurs, ja, daar help je ze echt mee! Ze kregen weinig, en toen ineens niets!

    “Ik heb een keer een chauffeur enkele blikken eten gegeven die echt geen eten of geld bij zich had.”

    Dat vind ik heel tof van je! Zou ik zelf ook gedaan hebben.

  20. Vilseledd schreef op : 22

    @mark [19]:

    Nee, want geen enkele regerende partij noemt zich nog ‘socialistisch’. De PvdA heeft de ‘ideologische veren’ afgeschud, weet je nog?

    mark [23] reageerde op deze reactie.

  21. mark schreef op : 23

    @Vilseledd [22]:
    Nogmaals, ik heb gezegd STAAT!!! ben je express achterlijk of hoe zit dat.
    En het maakt niet uit of een partij zich socialitisch noemt of niet, het is hun beleid dat bepaald wat ze zijn, niet hoe ze zichzelf noemen.

    Vilseledd [26] reageerde op deze reactie.

  22. Paul van Leeuwen (auteur van dit artikel) schreef op : 24
    Paul van Leeuwen

    Democratie is per definitie collectivistisch en leidt altijd tot verdergaand socialisme. De meerderheid kan de minderheid voor hun hobbies laten opdraaien en dat zal ook altijd gebeuren. Leest allen ‘De Democratie Voorbij’, één van de beste boeken die ik ooit heb gelezen!

  23. Marga, soeverein mens schreef op : 25

    Mijn man is internationaal chauffeur en ik kan iedereen zeggen dat het verhaal klopt veel Nederlandse transportbedrijven gaan failliet door de goedkope Oostblok-chauffeurs vaak in dienst bij NL bedrijven die het niet zo nauw nemen. Er zitten dan 2 Oostblok-chauffeurs op de auto voor dezelfde prijs als 1 goed opgeleide NL-chauffeur. Is er geen teruglading dan mogen deze mensen blijven staan tot er weer lading is en dit wordt NIET betaald dus ze worden ook nog eens uitgebuit! Veel van deze Oostblok-chauffeurs zijn slecht opgeleid of rijden rond met een gekocht rijbewijs voor de vrachtauto en komen zonder ervaring en kennis hierheen rijden. Je ziet ze ook vaak op de vluchtstroken staan om tussentijds pauze te nemen dit zag je voorheen nooit, levensgevaarlijk want ze doen dit ook in de nacht en dan met de verlichting uit. Momenteel moeten alle EU-chauffeurs weer een cursus volgen voor o.a. rijvaardigheid, kennis van vervoer gevaarlijke stoffen etc. dit noemen ze code 95. De NL werkgever mag dit betalen kost ongeveer ruim€ 1800 per chauffeur en maf om de 5 jaar verlengd worden tegen kosten uiteraard. Welnu de NL bedrijven die met Oostblok-chauffeur rijden kopen dit document in b.v. Polen, Roemenië, Bulgarije etc voor deze chauffeurs en zo rijden deze mensen verder rond, maar bij controle hebben ze wel dit document bij zich en het is Europees dus er is niks tegen te doen maar opgeleid zijn ze dus NIET. Ze rijden veel schade en stelen van de lading ga maar eens praten bij een truckstop met NL-chauffeurs en met de restaurant-eigenaars die deze Oostblok_chauffeurs weren omdat ze de boel vervuilen en de boel slopen in het sanitair.

  24. Vilseledd schreef op : 26

    @mark [23]:

    Nou nou; je klinkt als iemand, die een complex heeft met niet begrepen te worden.