Reacties
  1. Patrick schreef op : 1

    In het tijdperk voor internet hadden deze handelaren misschien nut, maar anno 2013 zorgen ze er alleen maar voor dat de prijzen worden opgedreven en dat consumenten het niet begrijpen. Ze creƫren een overbodige schakel tussen aanbieder en consument en voegen verder geen waarde toe.

    Rien [2] reageerde op deze reactie.

  2. Rien schreef op : 2

    @Patrick [1]: Toch niet. Wanneer tickets per inet verkocht worden heb je (zonder middelman) maar een beperkte tijd om de tickets te kopen. Stel dat je niet wist dat een concert zou plaatsvinden, dan zou je zonder middenman geen tickets meer kunnen kopen. Dankzij de middelman kun je echter tot kort voor het concert kaartjes kopen.

    Patrick [4] reageerde op deze reactie.

  3. hugo van reijen schreef op : 3

    Een briljante en zeer heldere uiteenzetting!
    Luchtvaartmaatschappijen trachten de middelman uit te schakelen door:
    01.
    tickets op naam te verkopen
    02.
    naamsverandering prohibitief duur te maken
    Hugo van Reijen

  4. Patrick schreef op : 4

    @Rien [2]:
    Zo lijkt het net magie, alsof die handelaar ineens kaartjes kan toveren. Zo werkt het natuurlijk niet. Een handelaar gebruikt dezelfde kanalen die iedereen kan gebruiken. Kaartjes die een handelaar als nieuw aanbiedt, worden in werkelijkheid gekocht op de tweedehands markt (bijvoorbeeld marktplaats) en voor veel geld als nieuw doorverkocht. Dat is gewoon oplichting. Zonder handelaar zouden de kaartjes ook worden verkocht.

    Het zou wat anders zijn als de handelaar zich zou presenteren als een zoekservice voor tweedehands kaartjes, want dat is in feite wat er gebeurt. Dan is een hogere prijs wel te rechtvaardigen. De consument weet dan ook dat hij niet te maken heeft met een officieel verkoopkanaal. Maar zo werken de ticketbureaus niet.

    OBL-Rien [5] reageerde op deze reactie.

  5. OBL-Rien schreef op : 5

    @Patrick [4]: Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik begrijp dat veel middelmannen aan kaartjes komen door deze onmiddelijk na de verkoopstart bij de officiele buro’s te kopen.

    Als ze deze later opkopen en verkopen blijven ze een belangrijke rol vervullen. Is het niet voor de koper dan wel voor de verkoper. Als ze de kaartjes van iemand anders kopen vervullen ze de functie als zoeker dan een koper (voor diegene die verkoopt).

  6. Hendrik Brouwer schreef op : 6

    Voor wie het bovenstaande onderwerp interessant vind, kan ik dit boek sterk aanraden!
    mises.org
    Deze is, behalve te koop, ook gratis als pdf te downloaden van dezelfde website.
    Groeten, Hendrik