vrijdag, 2 augustus 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

PostNL, dieven die meer geld roven om minder te presteren.

avatar MMAPPostNL, dat zogenaamd geprivatiseerde bedrijf dat eerst eeuwenlang een roverheidsmonopolie had opgebouwd en nu nog steeds met een ambtenarenbeleid werkt heeft het voor elkaar, hoor: meer geld voor minder dienstverlening. Even een artikeltje stoom afblazen met dit warme weer.

Zie dit artikeltje voor de conclusies van het niet halen van de doelstellingen. In 2012 behaalde PostNL slechts 93,6% van de tijdige postbezorging. Ik zie trouwens nergens of daar ook de cijfers in zitten van NIET BEZORGDE post. De gestelde norm (?) is, dat PostNL 95% van de post op tijd moet bezorgen. Een verschrikkelijk lage norm, want als ik zo slecht mijn werk doe, kan ik snel wat anders gaan zoeken.

Stel dat u van elke kg appels die u koopt, er maar 950 gram van ontvangt.  Of uw boekhouder maar 95% van uw kosten opvoert of maar 95% van uw werk aan uw klanten factureert. Of uw nieuwe huis maar voor 95% is afgebouwd of dat er 5% aan onderdelen aan uw nieuwe auto ontbreekt. Ik wil maar zeggen: een doelstelling van 95% proberen te halen is ver onder de maat, het streven moet zijn 100%. Dan is het al erg genoeg dat je daar, zoals PostNL in 2012, nog 1,4% onder zit en op 98,6% uitkomt, maar een slap streven naar 95% is voor watjes. En (ex-)ambtenaren, blijkbaar.

Maar goed, laten we eens kijken wat dat betekent in geld. Vooral met de nu net doorgevoerde verhoging voor de prijzen van de postzegels, van 54 cent naar 60 cent. Een verhoging van 11,1% maar liefst, na de al eerdere verhoging op 1 januari j.l. vanaf 50 cent naar 54 cent. Totaal dit jaar al 20% verhoging van het tarief. Nou nou, dat moet wel een goede firma zijn, die zich zulks een verrijking toe eigent.

Op de website van PostNL schrijft PostNL heel stoer, dat ze 11 miljoen poststukken per dag bezorgt. Daarvan presteert PostNL 5% niet goed, dus 550.000 poststukken per dag te laat (of in het geheel niet?) bezorgd. Dat betekent dus MINSTENS 550.000 postzegels à 60 cent die verkocht zijn om het werk NIET GOED te doen, zijnde € 330.000,- per dag inkomsten waarvoor het bedrijf niet doet wat het u belooft (ofwel verplicht is te doen door de ACM, Autoriteit Consument & Markt, hebt ú die ACM ook autoriteit verleend of is u ook weer eens niets gevraagd?).

En trouwens, die ACM kan € 450.000,- boete opleggen aan PostNL: waar gaat dat geld dan naartoe? Terug naar de gedupeerden? En wie betaalt die boetes dan? De volgende verhoging van de posttarieven? U en ik dus?

Maar terug naar het rekenwerk. Dat is, bij 6 dagen per week bezorgen, in totaal per jaar ruim 172 MILJOEN euro (€ 172.071.428,60 om precies te zijn) binnen harken aan postzegels, vooraf gekocht en dus voorgefinancierd door de klant/verzender, voor het NIET JUIST leveren van diensten. En dat bedrag is te laag in dit rekensommetje, want ik ga hier uit van alle verzendingen à 1 enkele postzegel. En u en ik weten, dat 20 gram niet veel is, dus er zullen heel vaak meer postzegels geplakt moeten worden. Dus een afronding naar 200 miljoen euro per jaar geld krijgen voor niet of slecht geleverde prestaties is zeker nog aan de zuinige kant.

Nu zijn de meesten hier op Vrijspreker wel voor vrije markt en zouden we privatisering toe moeten juichen. Helaas bepaalt de roverheid (of geeft toestemming) om de posttarieven vast te stellen, dus daar gaat de privatisering al de mist in. Populaire praatjes maar het is nog steeds een verlengstuk van de immorele roverheid.

Tevens is het, door het voormalige eeuwenoude staatsmonopolie, haast geen doen om deze markt te penetreren met behulp van een ander postbedrijf. Daar zorgt “vriendje roverheid” wel voor om de eisen en vergunningen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.

Maar goed, dit artikeltje is aan mijn brein ontsproten door mijn zoveelste frustratie over deze arrogante staatsmoloch. Een adres (duidelijk geprint op een adressticker, dus geen handschrift-problemen) bestond niet volgens de Sherlock Holmes van PostNL en ik kreeg mijn bubbeltjesenvelop met inhoud retour. Tijdens het invullen van een klacht op de website van PostNL, vond het systeem de straatnaam en de woonplaats binnen enkele seconden, nadat ik postcode en huisnummer had ingevuld. Dus het adres bestaat wel degelijk. Alleen de analfabete postbezorgers schijnen het niet te kunnen vinden. Kosten die ik nu voor de tweede keer moet maken zijn een nieuwe bubbeltjesenvelop, weer een adressticker printen en 2 zegels van “2”, dus € 2,40 aan postzegels. In de hoop dat de blinde postbode nu op een of andere manier wél het adres vindt, voor mijn in totaal al € 4,80 aan postzegels en 2 enveloppen. Om nog niet te spreken van eventuele gevolgschade door de late bezorging. Om WOEST van te worden, maar daar is het te warm voor.

PostNL: een slecht presterende, maar geld rovende, staatsclub die net doet alsof zij geprivatiseerd is en samen met de roverheid concurrentie belemmert.

Die 5% toegestane foutmarge heeft ook voordelen: want belastingaanslagen en boetes en andere ongein van de roverheid bedragen minder dan 1 op de 20 ontvangen poststukken bij mij thuis (dus minder dan 5%). Laat ik toevallig DIE enveloppen nu net niet of veel te laat ontvangen, met dank aan de door de roverheid toegestane foutmarge voor faalfirma PostNL.

Nog wat PostNL cijfers van hun eigen website:
* 66.411 medewerkers. Daarvan kunnen de 5% niet presterende blinde analfabeten, zijnde 3.320 werknemers, meteen naar huis gestuurd worden. Bereikt PostNL misschien toch nog eens 100% dienstverlening?
* 4.533 eigen voertuigen (hoeveel ingehuurd staat er niet bij). Daarvan kunnen ze er ook meteen 226 (= 5%) van de weg halen, want die zitten de boel alleen maar te vertragen, verkeerd te rijden of helemaal niet te rijden. Minder kosten, minderfiles, minder milieuvervuiling, lagere posttarieven?

Fijn weekeinde en houd het hoofd koel,

MMAP

Zie o.a. ook een eerder geplaatst artikel over dit “geweldige” bedrijf, hier op Vrijspreker.

www.vrijspreker.nl

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Overheid, Politiek, Politiek gesjoemel
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Was er ooit een vonnis van een rechter die bepaalde dat post, verstuurd door de overheid, “geacht wordt te zijn aangekomen”? Ongeacht de werkelijke bezorging of niet.

    Gelukkig stuur ik steeds minder met dat prutsbedrijf, al vind ik de concurrenten geen haar beter. De lamme, de blinde en Malle Henkie regelen de post. Asjemenou…..

    Even een korte enquete, is deze situatie bij jullie ook van toepassing? Namelijk:
    – Je ontvangt dagen lang geen enkel poststuk,
    – 1x per 4/5 dagen krijg je een hele stapel in een keer.

    Ik verdenk die quasi-ambtenaren er van nog maar een paar keer per week daadwerkelijk te bezorgen, ondanks hun bewerkingen.

  2. rob schreef op : 2

    Ik zag deze week een vrouwelijke postbode haar tas met post legen in de brievenbus tegenover mijn huis en vervolgens op de fiets vertrekken.
    Ik vermoed dat haar tijd er op zat; ze wordt een paar uur betaald en als die tijd om is gaat de rest van de post terug naar het sorteercentrum. Dit laatste weet ik van een familielid die in een sorteercentrum werkt; dit is de gangbare praktijk.
    Hebben we nog geluk dat de post wordt terug gestuurd en niet verbrand, zoals onlangs in een ander plaats.
    Met service en accuratesse heeft het allemaal niets te maken; vandaar dat ik nagenoeg alles via internet regel en vrijwel niets per post.

  3. deZotVanZwammerTotKletsMajoor schreef op : 3

    als ik het goed begrijp is de post die tijdig bezorgd wordt door dubbeltellingen geen 93,6% maar 86%. eigenlijk de 80 20 regel

    rob [5] reageerde op deze reactie.

  4. Van Onderen schreef op : 4

    Ik geloof het allemaal wel, heb dit bericht trouwens ook niet voor de 100 procent gelezen.

  5. deZotVanZwammerTotKletsMajoor schreef op : 6

    @rob [5]:
    zet de verzendatum op de buiten kant.

  6. Ik Willem Niet! schreef op : 7

    Ik heb 4 jaar als postbode gewerkt bij dit ‘prachtige’ bedrijf. Ik weet precies hoe het daar geregeld wordt. Te veel bazen, weten geen zak van wat een postbode doet en maken de wijken groter en geven hiervoor minder tijd.

    Nou wil ik niet zeggen dat elke postbode/bezorger goed zijn, maar als je 2 uur voor een wijk hebt terwijl niemand dat haalt, dan heb je ook geen zin om half uur tot een uur voor niks te werken. Toen ik ontslagen was, wouden ze aantal wijken bij elkaar gooien en natuurlijk weer minder tijd voor geven.

    Ik denk niet dat alleen de overheid hier schuldige is, de leiding kan ook er geen reet van. Het blijft een kut bedrijf.

  7. Ik Willem Niet! schreef op : 8

    Oh en als je iets gratis wilt verzenden met de post, zet dan de retour adres op waar je het naar toe wilt sturen en jouw eigen adres op de voorkant en plak geen postzegel erop. De brief wordt dan geweigerd en terug gestuurd naar de retour adres wat je op de achterkant hebt geschreven. En voila gratis verstuurd. Sturen ze hem toch door, dan krijg je hem terug en was het gratis geweest, dus probeer je het nog een keer.

    En het is altijd handig als je wel iets verstuurd met postzegel, dat je altijd een retour adres opzet. Geloof me maar, als je foutje maakt met het adres en ze kunnen het niet vinden als je geen retour adres op geeft kunnen ze ook niet terugsturen.
    Dit is trouwens voldoende als retouradres: 1111AA 1A

    MMAP [9] reageerde op deze reactie.

  8. MMAP schreef op : 9
    Nominator

    @Ik Willem Niet! [8]: hahaaaaa, dat is een goede tip. Ga ik eens uittesten. Maar moet de verzender dan geen strafport betalen, of zo?