zondag, 1 december 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Geef het onderwijs meer vrijheid

capanddiplomaDitmaal is het NU dat met een lezenswaardig artikel komt. Ik citeer:

Scholen moeten meer ruimte krijgen om leerlingen digitaal te laten leren, vindt de partij.

Ofwel, D66 – over zesjescultuur gesproken – vindt dat het onderwijs meer vrijheid moet krijgen. Wij libertariers riepen dat altijd al, maar politieke partijen lopen nogal eens achter de feiten aan. De overheid heeft een bijzonder ferme greep op het onderwijs, en praktisch al het onderwijs dat brave burgers in Nederland genieten staat onder zware staatsinvloed. Dat maakt het voor het onderwijs bijzonder moeilijk om met de tijd mee te gaan en om gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden die de moderne tijd ons biedt.

Een voorbeeldje: ik ben op dit moment hobbymatig bezig om de Noorse taal te leren. Specifieker: om bokmål te leren, want er zijn twee geschreven Noorse talen voor dezelfde taal. Ik volg daarvoor een online cursus, die me €20 per kwartaal kost. Niets dus, mijn universitaire opleiding kostte me uiteindelijk dat bedrag per drie dagen, en als je de overheidsuitgaven in het universitair onderwijs meerekent krijg ik daar maar één dag onderwijs van. Uiteraard krijg ik daar veel meer voor dan ik krijg bij mijn online curcus, maar het staat vast dat mijn online cursus onvoorstelbaar goedkoop is. Een gratis cursus had ook gekund, er wordt voldoende aangeboden, maar ik vond deze cursus erg goed. Let wel: ik had de vrijheid om er één te kiezen! Een cursus van een docent had ook gekund, maar dan kan ik mijn eigen tijd niet meer inplannen en het is veel duurder.

In een omgeving met veel vrijheid zouden consumenten – studenten dus – trachten zo goed mogelijk onderwijs tegen een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Online cursussen met bijvoorbeeld professoren die colleges op video aanbieden kosten bijna niets, en je kan les krijgen van de beste professoren ter wereld. Als één professor je niet bevalt kan je een andere kiezen die doceert op een manier die gewoon het beste bij je past. Voor vakken waar je veel moeite mee hebt of die je met meer diepgang wil volgen kan onderwijs op locatie ook gewoon blijven bestaan, maar veel studenten hebben dat niet voor alle vakken nodig.

Het plan van D66 snijdt dus, naar mijn mening, zowaar hout. Maar je moet het volgende beseffen: D66 Presenteert dit plan als een goed idee van henzelf, maar het bestaat uit niet meer dan het vieren van de teugels. Teugels die de overheid zelf opgelegd heeft. De klassieke sigaar uit eigen doos dus.

Zolang we 60% belasting betalen moeten we voortdurend bij de overheid bedelen om de zaken ervoor te krijgen die we anders gewoon zelf naar eigen inzicht hadden kunnen regelen. Invloed via het stemlokaal is absoluut zero, maar met ons eigen geld kunnen we zaken regelen zonder het stembiljet ertussen.

Onderwijs is te belangrijk om aan de staat over te laten. Dan kunnen ze zich nog beter met kunst en cultuur bezighouden, dat kost weliswaar geld maar er wordt een stuk minder schade mee aangericht.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Onderwijs
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Hub Jongen schreef op : 1
    Hub Jongen

    Goede ideeën.
    Het onderwijs niet alleen beter, maar ook nog goedkoper.
    En als je dan de studenten meer bevoegdheden, vrijheid geeft, zullen ze ook wegen bedenken om hun studiekosten te verlagen en eerder terug te betalen.
    Is dat nu “Algemeen Belang” 🙂 ?

  2. pteranodon schreef op : 2

    Als een politieke partij iemand ruimte wil geven, dan gaat dat in de regel via subsidies. De vrijheid van de een wordt daarmee altijd de onvrijheid van alle anderen. Dat is het verschil met het Libertarische denken. Daarom D66 zelfs niet eens een zesjescultuur, maar eerder 6 minus 6.