woensdag, 5 februari 2014
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Laat snorders en gereguleerde taxi’s naast elkaar bestaan

De Libertarische Partij Amsterdam heeft met verbazing kennis genomen van het bombastische optreden tegen illegale taxi’s (bron: Parool). De gemeentelijke overheid heeft in de loop der jaren een situatie geschapen waarin snorders en illegale taxiritten floreren in de stad. Oorzaak hiervan ligt bij de gemeente zelf, die d.m.v. overregulering heeft bijgedragen aan hoge ritprijzen.

Lijsttrekker Kader El Oufir: “De Libertarische Partij ziet niet in waarom taxi’s met vergunningen en snorders niet naast elkaar zouden kunnen bestaan. Taxi’s met vergunning hebben een keurmerk en kunnen gebruik maken van taxistandplaatsen en de busbaan; snorders hebben die mogelijkheden niet. Uiteindelijk bepaalt de klant zelf waar hij gebruik van wil maken. Daarbij zijn de controles een verspilling van mensen en middelen die veel beter voor andere doeleinden ingezet hadden kunnen worden, zoals bestrijding van criminaliteit.”

De Libertarische Partij is ook verbaasd dat er nu lokklanten worden ingezet. Nathan Bouscher, nummer 2 op de lijst voor de Libertarische Partij: “Lokklant, lokhomo, lokjood, lokdit, lokdat, je hebt al het idee dat politici acteurs zijn, maar om dat nu tot beleid te verheffen is een beetje veel van het goede.”

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Ik heb dat bericht met even veel verbazing gelezen. Snorders maken ook ritten mogelijk voor mensen die een reguliere taxi niet kunnen betalen. Niet kunnen betalen wegens mafia-woekerprijzen.

    En dan heb ik het nog niet eens over regulier taxivolk dat geen honden wil meenemen omdat het niet mag van hun onzichtbare vriendje.

  2. Bas van Stapelberg schreef op : 2

    Er is een liberaal die haar vriendjes voortrok die eigenaar waren van grote taxi-bedrijven. Ze zit nu in Almere en beloofde de jeugd een skate baan van een paar ton belastingcenten. Goh hoe heet deze liberaal nou? Haar man gaat ook met zijn bedrijf de nieuwe schaatstempel bouwen. Ik weet al– Annemarie Jorritsma van de VVD.

    Richard [4] reageerde op deze reactie.

  3. wakker schreef op : 3

    Ik ben jaren taxichauffeur geweest én daarna centralist. Die snorders zijn een oneerlijke concurrentie. Meestal geen opleiding gevolgd voor het vak, geen papieren en onvolledige achtergrond. Zij hebben ook vaak geen rijtijdenboekje, dus daar kan ook niet op gecontroleerd worden. Daarnaast schijnt door die specifieke groep ook vaak gedeald te worden in allerhande drugs. Nee, snorders moeten echt geweerd worden.

    Scrutinizer [5] reageerde op deze reactie.

  4. Richard schreef op : 4

    @Bas van Stapelberg [2]: Een echte corporatistische socialiste dus, zoals je die bij de VVD wel vaker ziet.

  5. Scrutinizer schreef op : 5

    @wakker [3]: “Meestal geen opleiding gevolgd voor het vak,” Ja, moeilijk he, autorijden? Zowat elke volwassene kan het, niet alleen een mr., ir. of drs. Vroeger was het probleem nog het stratenplan in je hoofd hebben zitten (incl. eenrichtingsstraten) maar heden ten dage kan eenieder voor minder dan 100 euro een TomTom kopen en voila, het probleem is verholpen.

    “geen papieren en onvolledige achtergrond.”
    Alsof een stukje papier (ander dan een rijbewijs) wat toevoegt.

    “Zij hebben ook vaak geen rijtijdenboekje, dus daar kan ook niet op gecontroleerd worden.”
    Hoeft ook niet. In het stadsverkeer valt het wel mee qua zware ongevallen.

    “Daarnaast schijnt door die specifieke groep ook vaak gedeald te worden in allerhande drugs.”
    En wat maakt dat uit voor wie vervoerd wil worden? De nevenactiviteiten van mijn chauffeur zullen me worst wezen.

    Laat de klant maar bepalen wat ie wil.
    Als die snorders zo ondermaats zijn, dan verdwijnen ze vanzelf wel en hoeft u dus geen concurrentie te vrezen. Als de klant ze echter wel wil, wie bent u dan om die vrijwillige transacties te (laten) verbieden?

    Richard [6] reageerde op deze reactie.

  6. Richard schreef op : 6

    @Scrutinizer [5]: Inderdaad. En Wakker’s probleem van ‘oneerlijke’ concurrentie is ook in 1 klap opgelost als de overheid het meest voor de hand liggende zou doen: alle regels en verplichte vergunningen afschaffen. Vreemd genoeg opteert Wakker daar niet voor.

  7. Caroline Vonhoff schreef op : 7

    Wakker heeft wel een punt, want doordat de taxivergunningen zo duur en verhandelbaar werden, werden die deel van de pensioenopbouw van de chauffeurs. In de hoogtijdagen moest een paar ton betaald worden voor een vergunning.

    En ja, dat is dus de schuld van de staat, maar dat lost het probleem van die chauffeurs niet op, die constatering.

    De beste oplossing voor het oplossen van het door de staat veroorzaakte probleem zou geweest zijn de schade van de chauffeurs te herstellen. Dat is niet gebeurd, en men maakte vervolgens de markt ‘vrij’ door veel vergunningen te verstrekken, waarmee de ‘oude chauffeurs’ dus opeens voor niets tonnen bleken te hebben gespendeerd.

    En uiteindelijk blijkt dan toch weer de staat aan de wortel van het probleem te staan.

    Richard [8] reageerde op deze reactie.

  8. Richard schreef op : 8

    @Caroline Vonhoff [7]: Wie zou de door u genoemde schade dan dienen te vergoeden? De enige partij zou de groep mensen die “de staat” vormen zijn. Echter met welke middelen moeten zij dat doen? Niet met belastinggeld, want dan wordt de schade vergoed door de mensen die dat geld onder dwang moesten afstaan. Zij zouden dat geld juist terug moeten krijgen. De enige oplossing die ik zie is dat de veroorzakers verplicht worden arbeid te verrichten en dat de opbrengsten van die arbeid aan de betreffende taxichauffeurs worden verstrekt.

    Aan de andere kant is het ook weer zo dat aan een investering in een vergunning geen recht op toekomstige waarde afgeleid kan worden. Men heeft immers geen recht op ‘de waarde’ van een goed doch alleen recht op het goed zelf. M.a.w. een investering is een risico voor de investeerder. En aangezien de groepen mensen die “de staat” vorm(d)en al duizenden jaren zeer onbetrouwbaar zijn gebleken, is dat wel de laatste partij met wie men in zee zou moeten gaan.

    Neemt niet weg dat ik me de frustratie en woede van de chauffeurs goed kan voorstellen.

  9. Vilseledd schreef op : 9

    “Taxi’s met vergunning hebben een keurmerk en kunnen gebruik maken van taxistandplaatsen en de busbaan; snorders hebben die mogelijkheden niet.”

    Ook, maar taxichauffeurs beschikken ook over een VOG. Laten we eerlijk wezen: taxichauffeur is een restberoep voor wanneer je niets anders kunt, maar wel toevallig een rijbewijs hebt. Dat trekt veel criminelen aan. Als deze mensen als snorder aan de slag kunnen, dan kunnen er ongewenste zaken gebeuren, zoals ontvoeringen van mensen om ze te beroven, maar ook onenigheid over een prijs die ‘ineens’ het dubbele is van wat afgesproken is.