dinsdag, 11 februari 2014
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Obama—“geleerd, slim, onwetend”

Person_manning_Bradley-Obama Iemand vatte Barack Obama samen in drie woorden — “geleerd, slim en onwetend”. Helaas beschrijven deze drie woorden bij elkaar een veel te groot deel van de mensen die van onze meest prestigieuze scholen en universiteiten komen.
President Obama lijkt helemaal niet op de hoogte van het feit dat heel veel beleid dat hij probeert in te voeren al eerder is uitgeprobeerd, op verschillende tijdstippen en verschillende plaatsen over de hele wereld, en keer op keer heeft gefaald. Economische gelijkheid? Dat is geprobeerd in de 19e eeuw, in gemeenschappen opgezet door Robert Owen, de man die het begrip “socialisme” heeft bedacht. Al deze gemeenschappen zijn mislukt.

Het was zelfs eerder al eens geprobeerd, in het 18e eeuwse Georgia, wat toen een Britse kolonie was. Dat eindigde in mensen die vanuit Georgia naar andere koloniën besloten te vluchten, net zoals heel veel mensen in de 20e eeuw “stemden met hun voeten” door het ontvluchten van vele andere gemeenschappen die in naam van economische gelijkheid opgericht werden.

Maar wie kijkt tegenwoordig nog naar de geschiedenis? Bovendien, de delen van de geschiedenis die de ideeën van links ondermijnen — de ideeën die de overhand hebben in ons schoolsysteem vanaf de basisschool tot de universiteit — hebben sowieso weinig kans om veel aandacht te krijgen.

Het uiteindelijke resultaat bestaat uit intelligente mensen, met indrukwekkende diploma’s, die jarenlang verteld worden hoe briljant ze wel niet zijn, die echter  vaak compleet onwetend zijn van feiten die ze misschien zouden aanzetten tot het kritisch kijken naar waarmee ze geïndoctrineerd zijn op school en op de universiteit.

Recentelijk herhaalde Kirsten Powers de in opspraak geraakte bewering dat vrouwen slechts driekwart betaald krijgen van wat een man betaald krijgt voor exact hetzelfde werk.

Maar er zijn empirische onderzoeken geweest voor decennia, die laten zien dat er geen sprake is van zo’n kloof tussen mannen en vrouwen met hetzelfde beroep, met dezelfde vaardigheden, ervaring, genoten opleiding, aantal gewerkte uren en opeenvolgende jaren van full-time werk.

Inkomensverschillen tussen de seksen geven weer dat vrouwen en mannen in die dingen dus verschillen. Jonge mannelijke artsen verdienen meer dan jonge vrouwelijke artsen. Maar jonge mannelijke artsen werken per jaar gemiddeld 500 uur meer dan jonge vrouwelijke artsen.

Dan is er de huidige hysterie over de mensen in de bekende “top one percent” die inkomens hebben die heel hard stijgen en die ene volstrekt onevenredig deel van het nationale inkomen pakken.

Maar kijk eens naar de studie van het Treasure Department met de titel “Inkomensmobiliteit in de VS van 1996 tot 2005.” Het gebruikt de data van de inkomstenbelasting en laat daarmee zien dat de inkomens van zij die tot de “top one percent” behoorden in 1996 hun inkomen zagen dalen — ik herhaal, dalen — met 26 procent tegen 2005.

 Vertaald en ingezonden door Floris Janssens
van een artikel van Thomas Sowell: townhall.com

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Geschiedenis, Politiek, Wetenschap
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. romee schreef op : 1

    M.a.w alleen diploma’s tellen en ervaring niet meer.

    Dit zie ook bij veel overheidsinstanties, waar hoge opgeleiden instromen in belangrijke functie en totaal niet weten waar ze over praten, maar wel de beslissingen nemen.

    Bij een universiteit is dit nog een keer erger.
    Iemand met een lagere opleiding met meer ervaring kan het natuurlijk nooit beter doen/weten dan een oud leerling.

    Hierbij komt het ontbreken van een natuurlijke marktwerking door gebrek aan concurrentie bij de overheid.

    Bij onze regering zie je ook veel van deze figuren, die een kunstje hebben geleerd, maar totaal niet creatief zijn en een compleet gebrek hebben aan een inlevings en voorstellingvermogen.

  2. Alex Mulder schreef op : 2

    Nog even , en er zijn méér unief- proffen dan onderwijzers !
    Zo zitten de auditoria al tjokvol ,vooral die van dat soort nieuwlichters-wetenschappen (?) waarmee later niets aan te vangen valt, maar de arbeidsmarkt vraagt wel ervaren vaklui en die vindt ze niet ! Te lastig vermoedelijk ?
    Het onderwijsbudget slaat een enorm gat in de staatskas en vele afgestudeerden (?) kunnen amper fatsoenlijk schrijven , spreken of tellen .
    Wat ze dan kennen ? de namen van alle onbenullen en nitwits ,die zogenaamde “festivals” onveilig maken met hun dwaas geraas en gehuil , liefst dan in wat goedkoop Engels !