woensdag, 19 februari 2014
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Te laat & te kort

Trein_KortLaatDe Staat heeft de NS een boete van 2,75 miljoen euro opgelegd omdat de reizigers ontevreden zouden zijn over de dienstverlening. Zo zouden de treinen te kort zijn en niet op tijd vertrekken en zo.

Geweldig idee zo’n boete, dat geld wordt door de NS gewoon als kosten afgeboekt en op de klant verhaald via duurdere kaartjes zodat de reiziger niet alleen last krijgt van te korte en verlate treinen maar ook nog van duurdere treinkaartjes.

De enige die hier plezier aan beleeft is de staat die via de NS nog 2,75 miljoen uit de bevolking weet te persen.

Overigens ontgaat mij de logica van deze boete: omdat mijn trein te laat/te kort is moet de NS 2,75 miljoen euro aan staat geven ?

Wat schiet ik daar als treinreiziger dan mee op en hoe compenseert dat mijn ongemak ?

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Overnight schreef op : 1

    nog erger: de boetes leiden tot hogere ritprijzen, maar eerst gaan ze ten koste van de winst over 2013.
    En wie kreeg die winst winst ook al weer? Juist de Staat.
    Blijkbaar schat men dat het Fyra en de andere debacles (de NS is zelf het grootste debacle) tot een jaarverlies zal leiden, om toch nog wat te krijgen dus nu die boetes?
    Beter zou zijn dat het hele NS management in toerbeurt koffie aan de reizigers gaat uitdelen (en een week lang met de trein moet reizen) goed voor de reizigers en leerzaam voor het management.

  2. BvdB schreef op : 5

    @Wladimir van Kiel [3]: Lijkt me wel… kan ze 2,75 miljoen euro schelen.

  3. Seneca schreef op : 7
    Seneca

    @BvdB [6]: En het kaartjessysteem is van een hoog Kafkagehalte. Duur, fraudegevoelig en onnodig ingewikkeld. Maar goed, verwacht niet anders in die markt…welke andere treinmaatschappij zou je anders kiezen ?

    BvdB [9] reageerde op deze reactie.

  4. Seneca schreef op : 11
    Seneca

    @BvdB [10]: Vroeger was het minder bureaucratisch. Ik herinner mij in de jaren 80 dat ik moeiteloos met de trein naar Duitsland ging met pakken sneeuw en vorst. Doordat de overheid alles dichtmetselt met regeltjes en verordeningen (schijnveiligheid) loopt uiteindelijk alles vast (en wordt in de aanloop duurder en kwalitatief slechter).

  5. Seneca schreef op : 12
    Seneca

    @BvdB [9]: Het principe moet zijn: klanten op een zo makkelijk mogelijke manier laten reizen. Daar hoort ook het kopen van een kaartje bij. De OV chipkaart is een absoluut wanproduct. Zelfde gaat op voor de Fyra. (Bewust ?) Amateurisme troef.

  6. Richard schreef op : 14

    @Egor [13]: Exact. Waarde is namelijk subjectief. Prijs/kwaliteitverhouding dus ook. “De juiste kwaliteit” kan derhalve niet door een overheid worden bepaald. Dat is aan de consument die met zijn portemonnee stemt.

  7. Naam * schreef op : 15

    @Seneca [8]:
    Toen staakten die lui veel, want ambtenaren.

    @Seneca [4]:
    En vooral viezer. Ik zit af en toe in de trein en het valt mij op dat het steeds meer op een rijdende vuilnisbelt wordt. Al kan de NS daar in beperkte mate iets aan doen. Tegen al die troepmakende tokkies die reizen valt niet op de bezemen.

    Naam * [18] reageerde op deze reactie.

  8. Naam * schreef op : 16

    @Egor [13]:
    En hoe weet de Staat wat het juiste bedrag aan boete zal zijn om een monopolist betere dienstverlening te laten geven?

    Door het “juiste bedrag” minimaal 100% van de beoogde eindejaarsbonus te laten zijn en dit in te houden op de salarissen van de mennedjers en verantwoordelijke politici.

    Egor [17] reageerde op deze reactie.

  9. Egor schreef op : 17

    @Naam * [16]:
    Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Laat de gebruiker in alle vrijheid bepalen welke dienst hij/zij tegen welke prijs wil afnemen.
    De Staat kan zich in plaats van zich te buigen over de hoogte van boetebedragen, zich beter richten op het afschaffen van allerlei monopolie posities die zij op allerlei manieren faciliteren, zodat vervolgens de weg vrij gemaakt wordt voor de consument/gebruiker om een bedrijf te belonen dan wel te bestraffen.

    Naam * [18] reageerde op deze reactie.

  10. Naam * schreef op : 18

    @Egor [17]:
    Daar ben ik het mee eens. Maar zo lang het nog een (quasi-) staatsbedrijf is, laten zij dan maar de managers-kanker bij de NS aanpakken.

    @Naam * [15]:
    En… ze staken weer! Volgens de Pedograaf:
    www.telegraaf.nl

  11. Vilseledd schreef op : 19

    De politiek is het waarschijnlijk ontgaan, maar met de uitvinding van de automobiel hebben voertuigen een stuur. Onderhoud van een hele railinfrastructuur is dus volstrekt overbodig. Bussen zijn goedkoper.

    Egor [20] reageerde op deze reactie.

  12. Egor schreef op : 20

    @Vilseledd [19]:
    En nadat het gebruikelijk werd om de modderige zandstraten standaard te gaan verharden, werd ook de noodzaak van voertuigen op rails overbodig. Door de verharding zakten de wielen niet meer in de modder.
    Maar desondanks rijden er in sommige steden nog steeds wagens op rails rond, alsof er geen verharde straten zijn!

  13. Wie ben ik? schreef op : 21

    Openbaar vervoer in Nederland is gewoon bagger. Maakt niet uit of het nou bus of trein is, het is een van de slechtste in Europa. Bussen rijden te weinig en treinen hebben altijd last van vertragingen en elke kleine weersomstandigheden.

    Zelfs in 3de wereld landen is de openbare vervoer beter. OK ze hebben vaak oude rot bussen, maar het is goedkoop en ze rijden vaker.