donderdag, 13 maart 2014
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Falende overheden

boot8-bigMilitaire hardware en overheden, een vaak suboptimale combinatie. Vandaag vraag ik uw aandacht voor de nieuwe onderzeeboten van de Spanjaarden. Voor 550 mln euro per boot een koopje. Er is een klein detail. De onderzeeboten kunnen inderdaad duiken. Een voor de bemanning prettige bijkomstigheid van onderzeeboten, dat ze na het duiken weer naar de oppervlakte kunnen geraken, behoort echter niet tot de functionaliteit.

De boten zijn te zwaar, ze kunnen na het duiken niet meer boven water komen. De verklaring: Apparently somebody in the calculations made a mistake in the very beginning and nobody paid attention to review the calculations EN: a former Spanish official says the problem can be traced to a miscalculation — someone apparently put a decimal point in the wrong place. 

Falende iron dome?

Een heel wat recenter en ernstiger falen is aan het licht gekomen tijdens de afgelopen beschieting woensdag 12 maart vanuit de Gaza. Het raket verdedigingssysteem Iron Dome van Israel faalde de gecommuniceerde 90 procent succesratio te behalen.

Het Iron Dome is de reactie van Israel op de raket aanvallen op burgerdoelen vanuit Gaza en Libanon. Het lijkt weinig succesvoller te zijn tegen raketten dan onze Patriots. Het haalt allen die raketten uit de lucht die dreigen te landen in bewoonde gebieden. Deze keer wisten 8 raketten hun doel te bereiken en landden in bewoonde gebieden. De Iron Dome wist slechts 3 raketten te onderscheppen.

Wat is erger, als bewoner doelwit te zijn van Palestijnse raketten of van Eurocraten?

net binnen, roestende helicopters

De 50 mln per stuk kostende NH-90 helicopters van ons leger zijn niet alleen te zwaar, te klein, te luidruchtig en slecht inzetbaar. Ze blijken ook nog eens te roesten…… De gebreken kwamen boven water na inzet van de helikopter tijdens de antipiraterijmissie voor de kust van Somalië en bij inzet in de Cariben. Uit eerste onderzoek blijkt het ‘vooral te worden veroorzaakt door ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies.”
 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Overnight schreef op : 1

    “De gebreken kwamen boven water na inzet van de helikopter tijdens de antipiraterijmissie voor de kust van Somalië en bij inzet in de Cariben. Uit eerste onderzoek blijkt het ‘vooral te worden veroorzaakt door ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies.”
    of
    “De gebreken kwamen boven water na inzet van de politici na de verkiezingen in Den Haag en in de gemeenteraden. Uit eerste onderzoek blijkt het ‘vooral te worden veroorzaakt door ontwerpfouten, tunnelvisie en incomplete onderhoudsinstructies.”

  2. Johnny schreef op : 2

    Hebberigheid, dat was vergeten.

  3. Andre schreef op : 3
    Nominator

    Ter info: In 1985, France, West Germany, Italy, the Netherlands, and the United Kingdom teamed to develop a NATO battlefield transport and anti-ship/anti-submarine helicopter for the 1990s.

    Daar komt de naam NH90 vandaan.

    Lees ook eens deze wikipedia page: en.wikipedia.org

    “First flight 18 December 1995”

    “Introduction 2007”

    1985 – 1990 – 1995 – 2007 – 2014.

    Deze kist is totaal maar dan ook helemaal achterhaald. Zoals ook bij andere bullshitprojecten zoals de Eurofighter het geval is, zijn elektronische componenten al verouderd voordat deze kisten de lucht in gaan. Merk op dat het hier gaat om gecertificeerde electronica – dat kun je niet zo maar vervangen zoals je een kapotte LCD TV in je huiskamer kunt vervangen. Daar hangt een tijd- en prijskaartje aan. Dank u wel, belastingbetaler. Diverse soepsidiehoeren (politici en bedrijven) zijn u zeer dankbaar.

    This is what goverment does with your money; everything government touches turns into shit.

    Andre [4] reageerde op deze reactie.

  4. Andre schreef op : 4
    Nominator

    @Andre [3]:

    Government niet goverment.

    We zijn een kleine 30 (DERTIG) jaar verder dan 1985, toen een paar heldere politici (?) op een lumineus idee kwamen (“boondoggle”).

    We zijn een kleine 20 jaar verder dan 1995, de “first flight”, dat “slechts” 10 (tien) jaar na het lumineuze idee is.

    Commerciële heli vergelijkbaar qua dimensies: EC175
    en.wikipedia.org

    2005-2013 en ’t vliegt. Da’s 8 (ACHT) jaar.

    Voor grote bedrijven zoals Airbus zijn gesoepsidieerde projecten een uitgelezen mogelijkheid om “leuk bezig te zijn” en hun R&D kosten te verlagen. Het doel verschaft de middelen als het ware.

  5. Vilseledd schreef op : 5

    “Het raket verdedigingssysteem Iron Dome van Israel faalde de gecommuniceerde 90 procent succesratio te behalen.”

    ‘Falen te’? Een nieuw hulpwerkwoord?