donderdag, 20 november 2014
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Privatiseer Zwarte Piet!

zwarte-piet-2006Al twee jaar is er een hevige discussie gaande over het bestaansrecht van Zwarte Piet. Volgens tegenstanders is de kindervriend racistisch en zou de overheid hem moeten verbieden. Hoewel de meerderheid van de Nederlanders voorstander is van een Sinterklaasfeest mét Zwarte Piet, lijken de tegenstanders toch hun zin gaan krijgen. Hoewel Zwarte Piet nog niet verboden is, hebben diverse gemeentes en bedrijven hem al een andere kleur gegeven. Dit heeft alleen maar meer woede opgeroepen. Bij de nationale intocht in Gouda ontstonden er zelfs relletjes tussen de voor- en tegenstanders. Een einde aan de discussie lijkt kortom niet in zicht. Hoe kunnen we ooit weer normaal Sinterklaas vieren? Het antwoord is simpel: privatiseer Sinterklaas en Zwarte Piet!

Een verbod op Zwarte Piet zou een serieuze inbreuk zijn op de vrijheden van de burger en het einde van een mooie traditie. Door niets te veranderen aan de huidige gang van zaken rond het kinderfeest zal de onrust echter blijven voortduren, met alleen maar meer polarisatie in de samenleving tot gevolg. Door privatisering van het feest zouden zowel voor- als tegenstanders enigszins tevreden gesteld kunnen worden.

Hoe zou die privatisering er dan uit moeten zien? Het betekent dat de overheid zich niet meer het kinderfeest bemoeit. Sinterklaasintochten worden niet langer georganiseerd door gemeentes, maar enkel door particuliere verenigingen, stichtingen en commerciële exploitanten. Op kleine schaal gebeurt dit natuurlijk al, bijvoorbeeld in winkelcentra of bij de voetbalclub. Daarnaast stopt de publieke omroep met het uitzenden van het Sinterklaasjournaal. Dat programma trekt dagelijks zoveel kijkers dat commerciële zenders het maar al te graag zullen overnemen. In combinatie met de andere Sinterklaasprogramma’s die daar al uitgezonden worden ontstaat er dan een rijk aanbod.

Het voordeel van privatisering is dat zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet het kinderfeest naar eigen wens kunnen invullen. Tegenstanders gaan met hun kinderen naar intochten met witte of pimpelpaarse pieten en kijken naar Sinterklaasprogramma’s waar geen Zwarte Piet in te bekennen is. Voor voorstanders geldt het omgekeerde. Zo wordt aan beide partijen niet de wil van de ander opgedrongen.

Zal privatisering in één keer het hele probleem oplossen? Nee, daarvoor zijn de gemoederen nog te verhit. Ook zal er altijd een klein groepje militante voor- en tegenstanders overblijven. Maar op de lange termijn is dit wel de beste oplossing, omdat privatisering redelijk tegemoet komt aan de wensen van beide partijen. Daarnaast bespaart het ons een hoop belastinggeld. Twee pepernoten in één klap.

Met een private Sinterklaas en Zwarte Piet kan ieder kind weer ongestoord van het feest genieten!

Gale Boetticher

Meer lezen van Gale Boetticher? Kijk dan op galeboetticher.com

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Johnny Feelgood schreef op : 1

    Het beste argument dat ik van een tegenstander van zwart piet heb vernomen is dat deze tegenstander middels de mede door zijn belastinggeld gefinancierde publieke omroep en publieke ruimte niet mee wenst te betalen aan zijn eigen belediging.

    Zwarte piet is door een combinatie van factoren, de zwarte kleur, rode lippen, kroeshaar, knechtenpakje, gouden oorbellen (welke als onderpand voor slaven diende voor zijn vrijkoop of begrafenis van de slaaf), zijn buitenlandse afkomst (Spanje), vaak Surinaams dialect al met al een symbool van slavernij.

    Gelukkig vinden ook in tradities veranderingen plaats. Het gewelddadige kantje van zwarte piet met zijn zak en roe zijn reeds verleden tijd. Zwarte piet wordt steeds slimmer en sinterklaas is van een autoritair figuur aardig seniel geworden.

    Ongeacht of zwarte piet zwart is, of een ander kleurtje heeft, vraag ik me daarom ook af of het schouwspel ‘sinterklaas’ goed is om vrijheidminnende kinderen op te voeden.

    De discussie gaat dan ook niet meer om de kinderen en ‘hun’ feestje, maar om de projectie van de ouders.

  2. Johnny Feelgood schreef op : 2

    Mijn complimenten voor de schrijver van het artikel!

    Het ter discussie stellen van zwarte piet is lange tijd taboe geweest, hoewel er wel degelijk tegengeluiden waren. Onderstaand fragment komt uit Sesamstraat, 1987 www.youtube.com

  3. Hub Jongen schreef op : 3
    Hub Jongen

    Doen! Maar toch ga ik eens uitzoeken of er niet een van mijn duizenden voorouders door iemand van de andere miljarden mensen is benadeeld. En als ik die vind, ga ik tonnen schadevergoeding claimen !!!

    Johnny Feelgood [4] reageerde op deze reactie.

  4. Johnny Feelgood schreef op : 4

    @Hub Jongen [3]:
    Schadevergoedingen staat toch niet ter discussie, of begrijp ik dat verkeert?

    Het vieren van sinterklaas op zich staat ook niet ter discussie.

    Ook de rol van meester en slaaf (of ontvoerde minderjarige knecht) staat niet ter discussie, hoewel ik dat persoonlijk een meer opvoedkundige discussie zou vinden.

    Na het geloof in sinterklaas met zijn spionnen en zijn grote boek volgt vaak het geloof in een onzichtbaar allesoverheersend wezen, en daarna volgt het sprookje dat er een overheid bestaat die beter is dan het individu….

    Musjes [11] reageerde op deze reactie.

  5. Johnny Feelgood schreef op : 6

    @Robert of the family Boerman [5]:
    Interessante theorie, als het waar is, dan is er veel veranderd door de eeuwen heen… Kinderen voorliegen, daar heb ik moeite mee want daar creëer je inderdaad dubbele standaarden mee die later moeilijk te veranderen zijn… bvb overheid geeft cadeautjes uit, belasting betalen is goed, er is een monopolie op geweld nodig om mensen vreedzaam samen te kunnen laten leven etc etc

    Sander [7] reageerde op deze reactie.

  6. Sander schreef op : 7

    @Johnny Feelgood [6]: Kinderen voorliegen? War zeg je? Worden er kinderen voorgelogen bij het Sinterklaasfeest? Opsluiten dan die complete bende boeven! Allemaal en een voor een, in de diepste kerker smijten en inmetselen! Kinderen voorliegen… Wat denken ze wel?!

    Zeg…. pssssst…. Dat ze die Efteling ook maar gelijk op slot gooien! 🙂

    Johnny Feelgood [8] reageerde op deze reactie.

  7. Johnny Feelgood schreef op : 8

    @Sander [7]:
    Er zit verschil tussen een kind een keer voor de gek houden, de fantasieën prikkelen of keihard weken, dan wel jarenlang collectief voorliegen waarbij (tot voor kort?) angst niet geschuwd wordt.

    Sander [9] reageerde op deze reactie.

  8. Sander schreef op : 9

    @Johnny Feelgood [8]:Heb je zelf kinderen Johny? Of heb je al eens goed naar al die angstige gezichtjes gekeken als zij hun vele cadeautjes in ontvangst nemen? Heb je al eens goed op aldie in panische angst verkerende kinderoogjes gelet als zij die leugenachtige Sinterklaasliedjes zingen?

    En vreemd dat al die ouders hun kroost een leugenachtig Sinterklaasfeest aan hun kinderen blijven opdringen, terwijl ze daar zelf vanuit de eigen kinderjaren zulks een mentale en psychische problemen aan hebben overgehouden… niet dan?

    Of…. OF zullen ze vandaag juist in angst verkeren door de Zwarte Pieten haters?! Die menig Sint intoch weten te verstieren? Juist over de rug van de kinderen?

    En wat nu met de kerstman? Wist je dat die ook alle kindertjes voorliegt? Snap jij dat een bedrijf als Coca Cola zijn bedrijfsnaam aan zulks een leugenachtig feest durft te verbinden?

    Nou ik mag toch hopen dat ze de zwarte kindertjes in landen als Rwanda in ieder geval de waarheid vertellen tijdens hun nationale, lokale “kinderfeestdag”… Zullen daar overigens blije kindergezichtjes te zien zijn op de nationale kinderwaarheidfeestdag?

    Sander [10] reageerde op deze reactie.
    Johnny Feelgood [13] reageerde op deze reactie.

  9. Sander schreef op : 10

    @Sander [9]: excuses voor de niet altijd even perfecte zinsopbouw, maar in mijn avondcommentaren type ik op de telefoon… my God!:-)

    De Sint privatiseren? Voor mij was het altijd al een prive feest, je kon ook kiezen voor de Kerstman, of geheel niets vieren. Maar JUIST de bemoeienis van de overheid lijdt tot de conflicten waar we nu mee zitten opgescheept.

    Het is als een bruiloftsfeestje geworden waarbij de overheid, middels de rechter, uitmaakt of de bruid een witte of rode trouwjurk moet dragen. Of er reggae of rock n roll op het feest gedraaid mag worden.

    Ik heb dan zoiets van FUCK OFF!!! (En wat ik daar dan nog bij DENK zal ik maar voor me houden)

  10. Musjes schreef op : 11

    @Johnny Feelgood [4]:

    Zou graag willen weten waar het harde bewijs is te vinden dat zwarte Piet een slaaf was of werd gedwongen Sinterklaas te dienen. Mij is nooit uit iets gebleken dat Sinterklaas een slaaf had, wel een knecht.

    Verder is deze hele discussie gebouwd op totale waanzin en laat alleen maar zien wat voor gebrekkige geesten de wereld rijk is die zich bezig kunnen houden met dit totaal onbelangrijke onderwerp i.p.v. zich druk te maken rond de issues van oorlog-vrede en de kunstmatig aangewakkerde crisis met oplopende schuldenberg die de hele maatschappij dreigt te ontwrichten. Deze hele discussie is de spiegel van de maatschappij die totaal verziekt is.

    Waarom maken we ons niet druk om de ver van mijn bedshow negers in Afrika die hun gezicht wit verven en rondjes om een kampvuur dansen en daar dikke pret om hebben. Of krijgen we morgen ook nog de discussie dat begrafenissen niet langer in zwart mogen omdat donkere mensen feestelijk rouwen in wit.

    Ik persoonlijk zie er alleen maar een verdere teloorgang en achteruitgang in van wat eens een tolerante maatschappij was waarin ieder mens zijn persoonlijke wensen en ideeën, cultuur en riten kon beleven. Dat mensen zich gekwetst of gediscrimineerd voelen door dit feest is vervelend, maar een gemoedstoestand of idee waarmee men niet kan eisen dat het feest zo niet langer kan en moet verdwijnen of worden aangepast…dit feest met een heilige met heidense elementen.

    www.youtube.com

    Musjes [12] reageerde op deze reactie.
    Johnny Feelgood [15] reageerde op deze reactie.

  11. Johnny Feelgood schreef op : 13

    @Sander [9]:
    Ik wil je niet te hard uit de droom helpen, maar de cadeautjes die kinderen krijgen tijdens sinterklaas, die komen eigenlijk van de ouders. Er is geen sinterklaas voor nodig, geen piet, geen intocht, geen overheid en geen God, geen liedjes om kinderen blij te maken met een cadeautje. Sinterklaas bestaat echt niet. Het is even moeilijk te bevatten. Het loslaten van de goedheiligman na al die jaren is lastig, dat snap ik best, maar wen er toch maar vast een beetje aan 😉 .

    Ik leer mijn kinderen trouwens gewoon dat er geen sinterklaas, God of roverheid bestaat die gratis cadeautjes weg geeft, maar dat daarvoor gewerkt is, dat het van harte gegund is.

    Sander [14] reageerde op deze reactie.

  12. Sander schreef op : 14

    @Johnny Feelgood [13]: Je bent niet vatbaar voor argumenten, dat is je goed recht. Maar geen groter recht dan het recht van anderen om prive feestjes te vieren precies op dezelfde wijze als ze willen. Zij zijn immers ook de betaler!

    En de Sint? Nou die bestaat echt hoor! Ik heb hier de kassabonnetjes voor me liggen…

    Johnny Feelgood [16] reageerde op deze reactie.

  13. Johnny Feelgood schreef op : 15

    Mij is nooit uit iets gebleken dat Sinterklaas een slaaf had, wel een knecht.
    @Musjes [11]:

    Het verhaal doet de ronde dat sinterklaas kinderen die in een Turkse haven verhandeld zouden worden af kocht om hen als (betaalde) knecht voor hem te laten werken.

    Deze minderjarige kinderen werden eerst onder dwang van de ouders gescheiden, verkocht aan een vreemde oude man met een grijze baart in een ouderwetse rode regenjas en een kinky hoofddeksel in een land dat voor hen onbekend was, om vervolgens voor hem te “mogen” werken.

    Nobel van sinterklaas in die tijd, hoewel de vraag naar kinderknechten daardoor wellicht toe is genomen, maar niet de reden om die gebeurtenissen te vieren tijdens een kinderfeest, dunkt me.

    Musjes [18] reageerde op deze reactie.

  14. Johnny Feelgood schreef op : 16

    Maar geen groter recht dan het recht van anderen om prive feestjes te vieren precies op dezelfde wijze als ze willen. Zij zijn immers ook de betaler!
    @Sander [14]:

    Als dat ‘feestje’ dan helemaal zelf betaald wordt, dan zijn we het daarover iig eens 😉

  15. Sander schreef op : 17

    Maar wat ik echt niet kan begrijpen en waar ik me nog het allermeest aan stoor, bescheiden geformuleerd:

    Hoe kan het bestaan dat binnen een democratie, waarvan de overheid zegt dat we die met hand en tand moeten verdedigen, hoe kan het dan gebeuren dat Zwarte Piet tot nationaal issue is verheven tot aan de rechter toe, als we weten dat een hoofdelijke meerderheid van dik 90% voorstander is van een ongwijzigde Piet?

    Dan zijn we toch gelijk klaar? Of niet dan?

    Is Nederland alleen democratie omdat dat internationaal zo lekker bekt?

    Nou, dat opent pas mogelijkheden dan! 🙂

  16. Musjes schreef op : 18

    @Johnny Feelgood [15]:

    Eén van de overleveringen uit zovele overleveringen die het ook hadden kunnen zijn pakt men uitgerekend dit verhaal. En met dit verhaal kwam men op het idee zich hier in dit land vreselijk druk te maken en het aan het heden te verbinden. Dit hele verhaal is nooit ergens zo geplaatst en ook zo niet overgebracht op kinderen en heb het ook nooit ergens zo uitgelegd zien worden.

    Er zijn ook andere versies die iets anders duiden, deze zou je er evenzogoed aan kunnen verbinden, maar ook deze andere versies zijn nooit daadwerkelijk verbonden aan dit feest.

    Het enige wat altijd duidelijk gemaakt werd is dat Sint en zwarte Piet een goed stel waren, ze geschenken brachten voor wie zoet was geweest en zwarte Piet door de schoorsteen kroop enz. Er is nooit ook maar voor een moment in dit hele verhaal het woord discriminatie, slaven of rassenhaat gebruikt of opgedoken. Dit hebben mensen die zich waarschijnlijk aangesproken voelden aan dit verhaal gelinkt mede ondersteund door het verhaal van een heilige en een Moriaan. En ook al klopte het verhaal, wat heeft ’t nog te maken met het heden in een tijd van totale vrijheid van meningsuiting en expressie. Een vrijheid die op persoonlijke gronden van een kleine groep mensen moet veranderen in een gecontroleerde vorm van meningsuiting en expressie die vervolgens aan de hand van persoonlijke toetsing moet worden beoordeeld en dat mede door een totale non-issue discussie over een hedendaags gekleurd persoon die ongekleurd opeens geen probleem meer is, maar uiteindelijk altijd nog dezelfde slaaf zal zijn.

    Dit is het feest van nu en niet een eventuele werkelijkheid van honderden jaren geleden, het is feest in alle vrijheid en onschuld uitgebeeld voor iedereen die het leuk vindt. Het is wat je ervan maakt en wat je erin wilt zien. Ik zie er een leuk, onschuldig en gezellig feest in met een vrij en rechtvaardig mens die zwart is van roet.

    Johnny Feelgood [19] reageerde op deze reactie.

  17. Johnny Feelgood schreef op : 19

    Het is wat je ervan maakt en wat je erin wilt zien. Ik zie er een leuk, onschuldig en gezellig feest in met een vrij en rechtvaardig mens die zwart is van roet.
    @Musjes [18]:

    Ooit waren de roe, de zak, het zout, het bespieden van kinderen en het grote boek van sinterklaas belangrijke elementen van het kinderfeest. Toch zijn ook deze elementen door de jaren heen gelukkig (wel geruisloos) aangepast. Je bent het vast met me eens dat dit een positieve veranderingen zij geweest.

    Vroeger was zwarte piet een ietwat onvoorspelbaar boosaardig figuur en dat is veranderd naar een olijke clown. In beide gevallen zou ik niet graag voor zwarte piet uitgescholden willen worden. Maar dat gebeurt wel, door kinderen en tegen kinderen.

    Kinderen ontkomen er niet aan, zwarte piet is op school, in de publieke ruimten, en op de staatstelevisie. Voor deze kinderen is deze gesubsidieerde discriminatie echt geen feestje.

    Ik kan me ook best voorstellen dat het figuur zwarte piet, waarvan eigenlijk niemand meer met zekerheid kan zeggen waar dit figuur vandaan is gekomen, beledigend over komt.

    Alles tezamen, het kroeshaar, rode lippen, gouden oorbellen, buitenlands afkomst, Surinaams accent, zwarte kleur, on-Nederlandse kleding, en het vreemd gedrag maakt dat mensen zwarte piet gaan associëren met het figuur black face, met klasgenootjes. Bovendien is er niet een peiterbaas maar is er een fijntjes afgetrainde menigte van pieterbazen. He, dat lijkt toch wel verdacht veel op een menigte slaven met bovendien 1! historisch blank figuur als zijnde de baas of opzichter.

    Met het inlevingsvermogen van een garnaal besef ik dan nog steeds dat mensen wel eens aanstoot zouden kunnen nemen aan het figuur zoals zwart piet.

    Ik ben niet eens tegen discriminatie, hoewel ik het verachtelijk vind, moet ieder voor zichzelf weten of discrimineren goed of slecht is. Maar ik ben wel tegen gesubsidieerde (=gedwongen) discriminatie. Ik ben er ook tegen dat mijn kinderen gedwongen worden om bloot te staan aan discriminatie.

    Wel ben ik als vrijheidminnende persoon tegen iedere vorm van slavernij en de symbolen daarvan in de onontkoombare publieke ruimte, die helaas nog altijd bestaat. Neem bvb ook de slavernijafbeeldingen op de gouden koets die van stal wordt gehaald zodat een uitbundig juichende menigte hun heerser kunnen aanbidden.

    Omdat sinterklaas zich nu eenmaal hoofdzakelijk in publieke ruimten af speelt, wensen steeds meer mensen daar niet meer aan mee te doen en te betalen. Zolang men wordt gedwongen mee te betalen aan publieke ruimte, school en staatstelevisie begrijp ik dat wel, en ook dat men hun aversie tegen zwarte piet juist in het publiek willen uiten, immers, vrijheid van expressie en meningsuiting.

    De onrust over het figuur zwarte piet komt dus eigenlijk juist voort uit het feit dat het sinterklaasfeest niet geprivatiseerd is.

    Musjes [21] reageerde op deze reactie.

  18. Dave schreef op : 20

    Het privatiseren van zwarte piet is natuurlijk geen oplossing. Dit is het probleem opschuiven en zal alleen maar voor meer verdeeldheid zorgen. Zwarte piet is een stereotypering van de donker gekleurde mens. Dit valt zoals we allemaal weten onder racisme.
    Democratie bepaald niet wat Racistisch is, dat doet logisch en verstandig denkwerk. Anders zouden gekleurde mensen niet minder betaald krijgen of minder snel worden aangenomen.
    Bij de intocht waren geen opstootjes tussen voor en tegenstanders, wel tussen tegenstanders en politie. De tegenstanders waren aanwezig en deden niet aan welke wetsovertreding dan ook. Dat is pas vrijheidsberoving.
    Bij het wegvoeren van de tegenstanders werd dag zwarte piet gezongen.
    Het is de vraag of wij de lat van racisme niet op de verkeerde plek hebben liggen. Begrijpen wij het begrip racisme wel?
    Racisme kan niet door de beugel daar zijn we het over eens, lijkt me. Het privatiseren zal niet het racistische tintje van zwarte piet oplossen.
    Het is een psychologisch gegeven waarom mensen zwarte piet als traditie willen houden. De hersenen staan niet graag verandering toe omdat dit nieuwe denkwijzen en verbinden vraagt in de hersenen.
    Door zwarte piet schiet de traditie aan zijn doel voorbij. Traditie is een gewoonte die van generatie op generatie wordt door gegeven om zo maatschappelijke stabiliteit te verwerven. Die stabiliteit is met deze traditie niet meer aanwezig en zal zich moeten aanpassen aan de tijdsgeest om als traditie te voldoen.

    Het aanpassen van zwarte piet zien als vrijheidsberoving gaat voorbij aan het mensenrecht van gelijke behandeling

  19. Musjes schreef op : 21

    @Johnny Feelgood [19]:

    Man, man, man kerel, wat hebben we het zwaar met al die slavernij en discriminatie in ‘ons’ land. Als je wilt zoeken vind je natuurlijk altijd wel iets en zoeken doen ze op dit moment in iedere porie en dat alles bij de verplicht uitbreidende en op te dringen islamisering meer dan voldoende.

    Deze hele achterlijke discussie en daar gaat het ook om maakt de weg vrij voor meer en meer intolerantie en meer macht naar mensen die hier zich hebben verlopen en zijn verdwaald en eigenlijk ergens anders thuis horen, maar gedwongen zijn hier te blijven, omdat het leven in NL zo slecht en zwaar is en het hier allemaal niet deugt en al dat lijden onvrijwillig moeten ondergaan.

    Al dat wat je opnoemt is in mijn ogen zoeken en als men zoekt vindt men altijd wel iets en is het kweken van een totaal intolerante maatschappij en i.p.v. samen te leven zullen we juist meer uit elkaar drijven, dan gewoon lekker met elkaar op te kunnen schieten. Ik doe het al doordat men feitelijk dwingt en ons zaken wil aanhangen die te ver zijn gezocht, en genoeg is genoeg, ik ben er we uit dat tolerantie een eenrichtingsweg is geworden. Bij mijn wordt tegenwoordig ook al op kleur en ideologie gesorteerd. Opeens vind ik al die mensen niet meer interessant en niet meer tolerant genoeg en het kijk nu achter de maskers waar ik de ware gezichten zie, net als in de politiek en bij de bank, zijn het dus allemaal voor mij gemaakte egoïstische mensjes en eenheidsworst geworden. Niet dat ze het zijn, want er zitten ook heel tolerante mensen tussen, maar die zie ik nu opeens niet meer staan en zijn alle vooroordelen opeens waar geworden.

    En wat krijgen we na dit alles als Piet niet meer zwart is, dan vindt men wel weer iets en dan weer iets en dat weer iets enzovoort en enzovoort totdat men niet meer weet er nog gevonden moet worden waarvan men vindt gediscrimineerd te worden. Misschien zijn blauwe ogen of een verkeerde blik al aanleiding om te roepen dat men gediscrimineerd wordt. Het lijkt ook ergens een sport te worden, kijken hoe vaak men ergens iets discriminerends in kan vinden.

    En werkelijk, begrijp jij niet dat juist kinderen helemaal geen neger of slaaf zien, maar gewoon een figuur die ze morgen al weer zijn vergeten. Het zal af en toe voorkomen dat een puk met een vingertje wijst op een neger en dan roept “dat is zwarte Piet”. Dat is ook het enige wat kan voorvallen. Net als een kind een meisje met rood haar en vlechten zal aanwijzen als Pippi Langkous. Dat is ook precies het enige storende effect.

    Maar als het werkelijk zo is dat mensen gekwetst zijn of zich gediscrimineerd voelen om een kinderfeest, dan zie ik het zwart in voor de toekomst, ik zie nog derde wereldoorlog komen die mede uit dit soort intolerantie zal worden geboren.

    Maar ik zal in het vervolg ook eens beter opletten zodra NL’ers ergens in de media weer worden uitgemaakt voor hoer, varkens of ongelovige honden, dan pak ze maar aan, dan zal ik ze, dan ga ik er zoals altijd ook weer hartelijk om lachen, want ik heb een redelijk dikke huid ontwikkeld door de jaren heen door alle verwensingen en opmerkingen die de medelanders en brave religieuzen ons naar het hoofd slingeren.

    Overigens, al die mensen die zich gediscrimineerd voelen die discriineren natuurlijk zelf nooit en zijn in alles altijd zuiver en objectief en zeggen nooit een kwaad woord over anderen en zijn altijd zuiver in hun gedachten. Precies zoals al die mensen die vooraan in de kerkbankjes, synagoge en moskee zitten. Allemaal brave broeders en zusters.

    Ik voel me ook meer en meer slaaf worden van de overheid die zijn kop moet houden en alles maar moet pikken, maar daar maken de meeste slaven zich niet druk om, dat de overheid steelt, naait liegt en bedriegt en zelfs moord en vooral de vrije burger meer en meer tot een nieuwe voorlopig nog onzichtbare slaaf maakt. Welke vrijheid hebben we nog in de toekomst en in wat voor gecontroleerde wereld leven we straks met onze kinderen, vraag je dat maar eens af en maak je vooral daar maar een sabbel om. Ik voorspel je dat er nog een dag komt dat zelfs jij terugverlangd naar de goede oude tijd van Sinterklaas en zwarte Piet, 100 procent zeker gaat die tijd nog komen.

    Deze hele discussie is een non-issue discussie aangezwengeld van bovenaf en uitgevoerd door mensen met te veel tijd en te veel geld van anderen en door mensen die bezig zijn hun dwingende religie hier uit te breiden. En natuurlijk is dat alles een uitgelezen kans om meer en meer wetten en regels er door te drukken waarmee de bankdieten en roverheid meer kunnen peuteren aan een ander zijn leven en poen. We leven in een fascistisch systeem en binnenkort zal duidelijk worden dat de hele zwarte Piet discussie een heel stumperige discussie was die moest afleiden van belangrijkere zaken, zaken die uiteindelik een groot gevaar vormen voor iedereen!

    Dave [22] reageerde op deze reactie.
    Johnny Feelgood [26] reageerde op deze reactie.

  20. Dave schreef op : 22

    @Musjes [21]:
    Waarom voel je je door dit punt meer slaaf die zijn kop moet houden?

    Waarom voeren we discussie’s? Om van gedachtegangen te wisselen en invloed op elkaar uit te oefenen. Als op een bepaald punt de discussie je niet meer bevalt kan je deze wel achterlijk noemen maar daar schiet niemand wat mee op. Je hebt wel gelijk dat dit afleid van belangrijkere dingen. Daarom is het belangrijk om het punt racisme zo snel mogelijk duidelijk te maken voor iedereen zodat we samen als een eenheid de overheid de les kunnen lezen.

    Musjes [23] reageerde op deze reactie.

  21. Musjes schreef op : 23

    @Dave [22]:

    Nou, deze discussie is achterlijk omdat men uit naam van anderen spreekt die totaal geen moeite hebben met dit feest, deze discussie is achterlijke omdat het niets bijdraagt aan tolerantie maar juist mensen van elkaar verwijderd, het is achterlijk omdat het in wezen nergens over gaat, het is achterlijk omdat men denkt aangesproken te worden wat helemaal niet zo is, het is achterlijk omdat het buiten proporties wordt opgeblazen, het is achterlijk want niemand zal vrij zijn van discriminatie ook deze klagers niet. En zo is er een magazijn aan redenen aan te voeren waarom deze discussie achterlijk is en al helemaal omdat er op dit moment zat problemen in de wereld zijn die vele, vele malen groter zijn en vooral levensbedreigend zijn en opgelost moeten worden.

    Dat betekent niet dat de enkeling die denkt er moeite mee te moeten hebben geen statement mag maken, juist wel, maar de mate waarin en de manier waarop met hele rechtszaken op kosten van de gemeenschap en al wat niet meer aan flauwekul tot aan de meest onbegrijpelijke protesten maakt een gezonde en weldenkende discussie tot een bijna oorlogsverklaring. Jesees, we praten hier over een kinderfeest, niet over een zaak op leven een dood.

    Als men zwarte Piet ter discussie had willen stellen en iets wilde vertellen dan had het daarbij kunnen blijven, maar men drijft het werkelijk zwaar op de spits alsof het één van de meest grote misdaden is tegen de mensheid. Ietwat relativeren in het geheel was op zijn plaatst geweest en ik denk als men het luchtiger of wat meer had verduidelijkt waarom bepaalde mensen het kwetsend vinden er meer begrip was geweest en misschien wellicht pas over jaren er toch een verandering was gekomen zonder de meest groteske en buitensporige toestanden. Dan was zwarte Piet zonder dat ook maar iemand het had gemerkt over jaren afgeschminkt en was er nooit een verkeerd woord aan besteed. Van mij mogen alle Pieten blank worden, puur als tegenreactie, maar dan niet later zeuren dat Pieten ook getint of donker moeten zijn, want we willen toch niemand kwetsen. Als ik het van die kant bekijk dan zou ik zeggen doen, want ik vind wit (sinds kort) mooier dan zwart, of is dat discriminerend als ik dat zo stel en kwets ik daar ook weer mensen mee die dan vervolgens weer willen dat ook persoonlijke voorkeuren bij wet verboden moeten worden? En zo kun je dus verder en verder gaan in deze -achterlijke- discussie.

    Dave [24] reageerde op deze reactie.

  22. Dave schreef op : 24

    @Musjes [23]:

    Zoals vanuit chaos orde ontstaat zo zal intolerantie zorgen voor tolerantie. Het is achterlijk omdat het in wezen nergens over gaat is natuurlijk geen reden. Het gaat niet om aangesproken worden, het gaat over het grotere plaatje. Jij gelooft kennelijk niet dat racisme zal verdwijnen dus waar maken mensen die zich gediscrimineerd voelen zich druk over. Dit soort gedachtes zullen er inderdaad voor zorgen dat racisme niet verdwijnt en getuigd van weinig inlevingsvermogen
    .
    Er zijn inderdaad ergere problemen, maar deze zijn niet in maatschappelijke kring op te lossen. Tot nu toe snap ik niet wat een discussie over, een feitelijk racistisch onderdeel van, een “kinderfeest” (welke georganiseerd wordt door volwassenen) achterlijk maakt.
    Maatschappelijke discussies geven de richting aan welke we als maatschappij willen. Als er over een stelling met feitelijke informatie geen overeenstemming gemaakt kan worden dan zal de rechter moeten bepalen. Dat jij dit zonde vind van het geld kan ik wel begrijpen door de manier hoe je tegen deze discussie aankijkt. Deze discussie gaat ook niet zozeer over zwarte piet als wel over waar de grens ligt van racisme, wat zeer belangrijk kan zijn in de samenleving waarvan we allemaal willen dat deze leefbaar is.

    Dat de samenleving hier voor opdraait is niet zo heel gek als je het zo bekijkt. Er is al jaren aangegeven wat er mis is met zwarte piet en hoe daar tegen aan wordt gekeken. Dit werd niet serieus genomen. Nu langzaam aan beginnen mensen er over na te denken dus hoe je het went of keert, dit werkt wel. Er zijn al jaren overheen gegaan en het is niet minder geworden dus sommige mensen laten het op een andere manier blijken.

    Dat van jou alle pieten blank mogen zijn en dat donkere mensen geen piet mogen zijn is inderdaad discriminerend. Dat vind ik niet, dat zou wettelijk zo zijn. Wat jouw persoonlijke voorkeur is je eigen probleem en dat maakt inderdaad deze discussie achterlijk. Toch nog een punt waarom deze discussie achterlijk is. Dat is niet de discussie zelf maar je eigen standpunt hierin.

    Musjes [25] reageerde op deze reactie.

  23. Musjes schreef op : 25

    @Dave [24]:

    Dat van jou alle pieten blank mogen zijn en dat donkere mensen geen piet mogen zijn is inderdaad discriminerend.

    Zo, jij bent link door nu even de zaken te verdraaien. Het is wat de negers zelf willen en zelfs hele processen voor hebben gevoerd op kosten van de gemeenschap. Jij draait nu de rollen om en als ik het goed begrijp wil dit volk ondanks alles dat de zwart Piet deel blijft uitmaken van het feest wat ze nu zo hard aanvallen en willen aanpakken? Niet alleen zijn deze mensen kleinzielig, maar hebben ze ook nog eens achter ellebogen? Hé, tabee, ik ben klaar met discussiëren, want dergelijke troep lepel je maar uit met anderen die in dergelijke spelletjes trappen en zich voor iets uit willen laten uitmaken.

  24. Johnny Feelgood schreef op : 26

    En werkelijk, begrijp jij niet dat juist kinderen helemaal geen neger of slaaf zien, maar gewoon een figuur die ze morgen al weer zijn vergeten.
    @Musjes [21]:

    Als kinderen een figuur zien wat ze morgen alweer vergeten zijn, waarom mag het dan geen paarse piet worden?

    Sander [27] reageerde op deze reactie.

  25. Johnny Feelgood schreef op : 28

    @Sander [27]:

    Zoals je al aan geeft, jong aangeleerde beeldvorming is moeilijk aan te passen op volwassen leeftijd.
    Dat geldt niet alleen voor piet, maar ook voor de roverheid, religie etc etc...

  26. hadjememaar schreef op : 29

    Mogelijk dat ik er overheen gelezen heb,maar de slavernij was niet alleen voorbehouden aan de zwarte medemens.Ook blanke slaven waren er in de geschiedenis.Google maar eens op Slavernij en Ierland.Bovendien was de slavernij in Afrika (zoals elders)het gevolg van stammenoorlogen,waarbij de overwonnen stam oorlogsbuit was en derhalve op openbare markten verkocht kon worden door (ook)de zwarte medemens aan Joodse en Arabische slavenhandelaren.De gewone Nederlander destijds had er weinig mee te maken,wetende in wiens handen de staat werkelijk was.Voorbeelden te over met de plantages in Suriname en de bekende gouden bocht in Amsterdam.De vraag rijst derhalve dat zo’n Quinsy (met Sunny)niet daar gaat klagen, waar hij (zij)klagen moet en dan met name in de paleistuinen van hen,waar de grote gelden verdient aan de slavernij en de ontworteling van de natives,uiteindelijk gebleven zijn.Mogelijk,dat Quincy vanwege een vaderlijke voorouder,die slavendrijver,dan wel plantagehouder is geweest zo gefrusteerd is geworden,dat hij zijn agressie koelt op een kindersprookje.
    Waar blijft overigens een aktie tegen de prostitutie van blanke meisjes,die vaak gedwongen in de prostitutie zitten,om over het kastensysteem met haar gevolgen in India maar te zwijgen.
    Of is het slechts de bedoeling om met een salami-taktiek te zorgen voor een verdere afbraak en aanval op de culturele tradities van Nederland.
    Is het vervolg:geen boeken van Shakespeare,Dickens,geen belgenmoppen,geen Jodenkoeken,geen negerzoenen,geen Andree van Duin,geen sprookjes meer van de Gebroeders Grimm?