donderdag, 7 mei 2015
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Voorbericht komende artikelen

meeuw-vleugelswijdWe leven in interessante tijden. Niet alles is wat het lijkt. De kunst is de vinger op de zere plek te leggen. Als Vrijspreker schrijver kan je niet even snel andere artikelen overschrijven. Want er zijn nauwelijks andere sites om van te lenen. Je moet dus origineel proberen te denken, en dat kost wat tijd. Ik heb me een aantal dagen teruggetrokken en wil een serie komende artikelen presenteren en in het juiste kader zetten.

Ik heb het over natuur en milieu, over basisbegrippen zoals socialisme en conservatisme, over centrale planning en over privacy.

De serie artikelen op zaterdagen gaat vooral over het milieu:

Op 9 mei verschijnt een artikel waarin ik de geschiedenis van de Waddenzee behandel en daarmee aangeef dat de enige constante in de geschiedenis hiervan voortdurende verandering is. Het is een zee die nog geen twee duizend jaar oud is, en het is dus geen drama als deze door natuurlijke ontwikkelingen weer verdwijnt voor iets anders of deels door mensenhanden wordt beroerd.

Op 16 mei verschijnt een artikel over global warming. Men doet voorkomen alsof dit het ergste is dat kan gebeuren. In de eerste plaats is het nog niet vast te stellen, in de tweede plaats, iedereen met enige kennis van de ontwikkeling van de moderne mens weet dat we er zijn dankzij een periode van global warming die 20 duizend jaar geleden is ingezet. Doemdenken is in deze dus totaal niet aan de orde. Stel dat er de komende eeuw global warming optreedt dan is de verwachting dat de baten voor de mensheid de negatieve effecten overtreffen.

Op 23 mei verschijnt een artikel over de aantasting van de ozon laag. Heeft internationale samenwerking hier de aarde gered? Of dient er toch enige nuancering te worden aangebracht?

Op 30 mei verschijnt het artikel “de natuur is van slag af”. Men heeft het gevoel dat alles in de natuur door de global warming vroeger begint. We zien eerder vlinders, libellen, bloeiende bloemen en de vogels nestelen ook steeds eerder. Of is dat niet zo? Het CBS houdt hier gegevens van bij en die presenteer ik in dit artikel.

We horen verontrustende geluiden over de intensieve veehouderij. Er komen steeds meer megastallen met varkens. De vraag is nu of onze zorgen terecht zijn. Neemt de populatie Nederlandse varkens nu toe of niet? U leest het op 6 juni.

Als we het over de varkens gehad hebben moeten we het ook over de koeien hebben. Ook hier een artikel om feiten en emotie te scheiden zodat u op 13 juni weet of er nog weidegaande koeien zijn en hoe groot de toename van melkkoeien is gedurende afgelopen 30 jaar.

De serie artikelen op donderdagen:

Op hemelvaartsdag begint een serie over basisbegrippen. Ik gebruik daartoe met name de terminologie van Hoppe zoals hij in zijn boek “a theory of capitalism and socialisme” heeft beschreven. Op 21 mei, 4 en 18 juni komen vervolgartikelen. Socialisme is meer dan alleen maar sociaal democratie en heeft vele vormen. Deze worden in de serie beschreven.

Privacy ist verboten, op 28 mei som ik een deel van de controle inspanningen van de overheid op het vrije reizen op. Met name dat met de auto. Het zijn er meer dan u denkt.

Velen roepen dat kleine landen met een eigen munt niet langer buiten de EU kunnen overleven. Hier treden de media helaas zelden corrigerend op. Eenieder die de cijfers kent weet dat er twee voorbeelden zijn van relatief kleine landen die niet alleen een eigen munt hebben en buiten de EU zijn, maar het ook nog eens economisch beter doen dan de landen binnen de EU. Helaas praat iedereen elkaar maar na. 11 juni trap ik deze open deur in.

Centrale planning werkt niet. We weten het allemaal. Maar gelijk de rijen voor de winkels in het voormalige oostblok, staan wij met zijn allen op de weg stil. Twee voorbeelden van centrale planning, maar de Nederlandse burger twijfelt niet aan de voordelen van gecentraliseerde wegenaanleg. Ik laat met een paar plaatjes zien dat onze grootste haven, Rotterdam, niet eens echt directe snelwegverbindingen heeft met de belangrijkste gebieden in het achterland. De directe verbinding met Bremen / Hamburg / Scandinavie vertoont een gat van 85 kilometer waar het vrachtverkeer over de Bundesstrasse van dorp naar dorp slingert. De verbinding met het Roergebied en Antwerpen over de snelweg is ook verre van direct. En er zit een gat in bijvoorbeeld de A15 die ophoudt in een weiland. Al het verkeer moet door de suboptimale planning flink omrijden, wat natuurlijk flink wat brandstof kost die nodeloos wordt verbrandt. 25 juni en 9 juli verschijnen deze artikelen.

Beste lezers, er zit dus een zekere structuur in de schrijfsels, ook al lijkt het niet altijd zo te zijn. Hoop dat u veel leesplezier heeft van de artikelen.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.