Reacties
  1. Nico schreef op : 1

    Is dat niet de uitkomst van het africhten van mensen middels een systeem van beloning van straffen?

    Teveel ouders en schoolmeesters passen dit systeem toe.
    Een kind wordt dan pas al dan niet lief geacht wanneer hij braaf gehoorzaaamd. Gehoorzamen staat voorop.

    Als volwassene is er niet meer de schoolmeester, maar de burgermeester die in eerste instantie kijkt of een burger braaf is.

    Alleen een moreel besef dat van diep binnenuit komt en voldoende krachtig is kan iemand dergelijk denken laten ontstijgen.

    Andre [2] reageerde op deze reactie.

  2. Nico schreef op : 3

    @Andre [2]: Het verhaal kende ik reeds. Even op je link geklikt. Het eerste wat me opvalt is dat er – net als in de DSM – gesproken wordt over ‘authority figures’. Weet je wat mij dat zegt? Dat deze mensen niet slim genoeg zijn om onderscheid te maken tussen autoriteit en macht.

    Autoriteit wordt verkregen door kennis en het demonstreren van goedaardig gedrag.
    Macht is een ander woord voor mogelijkheden. Als iemand op grond van zijn functie de mogelijkheid heeft om orders te geven, wil dat niet automatisch zeggen dat hij autoriteit heeft. Het kan ook gewoon een immorele minkukel zijn.

    Als je dan bedenkt dat mensen op de Skinner manier (beloning en straf) zijn geconditioneerd om die bevelen op te volgen, omdat een ander daarvoor verondersteld wordt verantwoordelijkheid te dragen… dan is het bar gesteld me de geconditioneerde medemens. Er is onvoldoende moreel besef over of er is geen karakter gekwekt dat sterk genoeg is om “nee” te zeggen.

  3. Raymond schreef op : 4

    Human Resources: Social Engineering In The 20th Century (Full Length Documentary

    www.youtube.com