dinsdag, 10 januari 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

KLM en de concurrentie

Op het eerste gezicht is het wonderlijk hoe de afgelopen 40 jaar het servicepeil van KLM zich omgekeerd evenredig aan het nationaal inkomen heeft ontwikkeld.klmasdfd

Al vele jaren lang is het fascinerend te zien, hoe beetje bij beetje geschaafd en geschraapt  wordt aan de kwaliteit van het geleverde product. Als ik een manager spreekt, zegt hij mij: ”Het is de laatste jaren alleen maar schaven geweest aan de kosten.”

Veel geschaaf inderdaad: de bloemen zijn al lang van de balies verdwenen evenals het KLM-logo van de toiletrollen in de vliegtuigen.

De uitgereikte handdoekjes worden steeds kleiner en dunner; in economy worden alleen nog kleffe lauwwarme papiertjes uitgereikt. De zakjes met noten zijn eerst in gewicht teruggebracht van 28 tot 20 gram en daarna via 15 gram gedaald tot 12 gram, waarna vervanging plaatsvond door pinda’s die nu eveneens van het toneel zijn verdwenen.

In businessklas uitgereikte tassen met toiletbenodigdheden werden in de loop van de jaren eveneens steeds kleiner en uiteindelijk vervangen door miserabele gesponsorde producten die inmiddels een minimale omvang hebben aangenomen.

De bonbons die de passagier in business klas uit een heuse doos gepresenteerd werden op het traject Jakarta- Kuala Lumpur vv zijn uit het menu genomen en worden nu bij de gratie gods alleen nog uitgereikt op het traject Kuala Lumpur-Amsterdam vv.

De glazen flesjes wijn werden eerst vervangen door plastic flesjes, die daarna plaatsmaakten voor een kleinere hoeveelheid, geschonken uit een grote fles.

De maaltijden zijn in beide klassen oneetbaar geworden; men kan eigenlijk beter helemaal niets geserveerd krijgen dan het erger dan Hema-voedsel dat nu op de uitgeklapte tafeltjes gedumpt wordt.

Een tijdschrift is nergens meer te bekennen; het aanbieden van een krant is een wereldwonder geworden.

De dekens worden voor de landing in Kuala Lumpur weggenomen en op het vervolgtraject Kuala Lumpur – Jakarta is het koulijden geblazen om redenen die KLM zelf wel het beste zal kennen.

Toen ik enkele jaren geleden uit de lounge op Schiphol enkele kranten meenam, werd hier door de loungestaf met luide stem negatief commentaar op geleverd. Sindsdien vlieg ik op veel trajecten Emirates, uit welks lounges in Dubai ik zoveel kranten en tijdschriften mag meenemen als ik wil: wat niet aanwezig is, drukt men ter plaatse voor mij. En zowel heen als terug ontvang ik een gratis overnachting in een naast de luchthaven gelegen vijfsterrenhotel.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Heb je de KLM al een overzicht gestuurd met hoeveel omzet je niet meer aan ze gegund hebt in het afgelopen jaar? Maatschappijen als de KLM willen het serviceniveau leveren van een Sleazyjet of Flybe maar voor de prijs van een prive-jet. En dan vindt men het raar dat men klanten verliest aan Arabieren of Aziaten die de klant nog wel zien als hun vriend en bron van inkomsten.

    De laatste keren dat ik KLM vloog was het niveau (gemiddeld) ver onder dat van bijvoorbeeld Swiss of Lufthansa – op Europese routes. Om over het obstinate en humeurige personeel op Schiphol (KLM, mareschaussee, bagagecontrole) maar te zwijgen. Het is mij een raadsel waarom Schiphol hoog scoort op lijstjes. Bijna elke buitenlandse luchthaven vind ik prettiger om te komen.

  2. ratio schreef op : 2
    Ratio

    KLM / AirFrance doen veel welvaart verdampen. Bizar hoeveel kapitaal en arbeid wordt opgeofferd voor zo’n slecht product en voor zo weinig winst. Ik sta daar steeds weer van te kijken. Vergeleken met andere maatschappijen is de KLM op serviceniveau een schande en ook qua bedrijfseconomisch resultaat. Als dit onderdeel is van onze nationale trots dan zijn we trots op de Trabant van de luchtvaartmaatschappijen.

    Snelle Jelle [9] reageerde op deze reactie.

  3. jhon schreef op : 3

    Kaapstad-A’dam KLM – passagier wordt ziek,leuning wordt uitgeklapt tot mijn knieën. purser reactie “sorry mevrouw is ziek”!
    Goeie vlucht!

  4. Doc schreef op : 5

    Geldt niet alleen voor de KLM maar voor de rest van de werkelijkheid maw. de matrix is op zijn retour.

  5. plato schreef op : 6

    Maar zou er wel sprake kunnen zijn van eerlijke concurrentie? Arme KLM moet met zwangere, lelijke, oude stewardessen blijven vliegen en anders worden ze afgeschoten. Zo zullen er nog een groot aantal zaken zijn waar KLM wel voor moet betalen en Midden Oosten-maatschappijen niet. Kunnen geen goedkopere piloten nemen, die er genoeg zijn. Ik denk dat het een behoorlijke ongelijke strijd is die KLM moet verliezen. Ergens wel jammer.

  6. Philosoof G&R Eigenwijs schreef op : 8

    Wat kan een mens toch een probleeeeeemen hebben!
    Kak je nog wel goed?

Reageer ook, maar check eerst de huisregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Reacties met meer dan vijf links worden gemodereerd voor ze worden weergegeven om SPAM tegen te gaan. Je kunt <a> <b> <i> tags gebruiken in je commentaar.
Ga naar Gravatar om je Avatar aan te passen.