zondag, 8 januari 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Wit zijn is niets om je schuldig over te voelen

gale boettischerDe term ‘wit privilege’ komt steeds vaker voor in het Nederlandse publieke debat. Het houdt in dat blank zijn je bepaalde (onzichtbare) privileges geeft, zoals minder in de gaten worden gehouden door de beveiliging in winkels, en niet geweigerd worden bij nachtclubs. Nu is het inderdaad zo dat het soms een voordeel is om wit te zijn, maar is dat iets om je als blanke schuldig over te voelen? Nee, absoluut niet.

De term ‘wit privilege’ wordt vaak misbruikt om blanken zich schuldig te laten voelen; het zou door hun racisme zijn dat het niet-blanke deel van de bevolking bepaalde achterstellingen ervaart. Door een onbewust wit superioriteitsgevoel zouden zij mensen met een andere huidskleur stelselmatig benadelen. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Als alleen blanken maatschappelijk zouden slagen in Nederland, dan zou je die vraag met ja kunnen beantwoorden. Maar er zijn genoeg groepen met een andere huidskleur die het hier uitstekend doen. Denk maar aan Oost-Aziaten. Zij zijn vaak hoogopgeleid, hebben een goede economische positie en worden door blanke Nederlanders geroemd om hun werkethiek. Ook hindoestanen zijn over het algemeen behoorlijk succesvol.

Hoe vaak hoor je een blanke vader zeggen dat hij absoluut niet wil dat zijn dochter met een Japanner thuiskomt? Hoe vaak wordt iemand afgewezen bij het solliciteren omdat hij Lee heet? En hoe vaak worden Chinezen en Koreanen door beveiligers extra in de gaten gehouden? Niet vaak, en dus zou je kunnen zeggen dat Oost-Aziaten ook privileges hebben. Dat ontkracht de gedachte dat privileges het product zijn van blank racisme (en blanken zich daar schuldig over moet voelen).

Nu zijn er natuurlijk bevolkingsgroepen die wel bepaalde huidskleurgerelateerde achterstellingen ervaren. Laten we als voorbeeld Noord-Afrikanen nemen. Zij worden vaak geweigerd bij nachtclubs en goed in de gaten gehouden door beveiligers. Vaders hebben vaak liever niet dat hun dochters met een Achmed of Mohammed thuiskomen.

Maar is de oorzaak daarvan een blank superioriteitsgevoel? Nee. Het komt doordat Noord-Afrikanen vaker in de criminaliteit verzeild raken, vaak overlast veroorzaken in nachtclubs en vrouwen soms slecht behandelen. Daarom worden zij door beveiligers geweigerd of beter in de gaten gehouden, en daarom hebben vaders van blanke dochters hen liever niet als schoonzoon.

Uiteraard is dit heel vervelend voor de lieve Noord-Afrikaan die nooit iemand kwaad doet en veel respect heeft voor vrouwen. Hij wordt inderdaad onterecht achtergesteld omdat hij onderdeel uit maakt van een grotere groep die het slecht doet. Hij zou daar echter niet blanken de schuld van moeten geven, maar zijn criminele en slecht opgevoede groepsgenoten. Zij hebben het voor hem verpest met hun slechte gedrag.

Als we de lieve Noord-Afrikaan willen helpen, dan moeten we stoppen met continu blanken een schuldgevoel proberen aan te praten. Dat zorgt juist voor meer spanningen in de samenleving. In plaats daarvan moet ervoor gezorgd worden dat Noord-Afrikanen goed geïntegreerd raken, dat zij respect hebben voor de Nederlandse waarden en normen, en dat zij uit de criminaliteit komen. Dan worden ze vanzelf niet meer gediscrimineerd.

Gale Boetticher

Gale Boetticher is de auteur van Een Pleidooi voor Vrijheid – libertarisme in ’t kort (nu in vernieuwde druk). Bestel dat boek via Bol.com of in de plaatselijke boekhandel.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Cultuur
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Overnight schreef op : 1

    Wanneer ik een groepje (blanke) voetbalsupporters tegenkom, ga ik ook maar even naar de andere kant van de straat. Dat heeft niks met kleur te maken. Anderzijds is het percentage Noord Afrikaanse gedetineerden, vele malen hoger dan het percentage Noord Afrikanen van de bevolking. En ga nou niet reageren dat dat komt omdat ze minder slim zijn, want dat is ook weer discriminatie…

  2. Naam * schreef op : 2

    Het lijkt wel of die linksen, want “wit privilege” en dergelijke termen komen vooral uit die hoek, met de week debieler worden. Ik negeer het zo lang het kan.
    En om wat te lachen op deze winterse zondagmiddag, zie cabaret Paul Joseph Watson over den Linxmensch www.youtube.com

  3. Jaas ( Stone troll ) schreef op : 4

    Libertarisme is niet links of rechts , is het misschien ‘ recht door zee’ , net zoals die andere extreem rechtse roeptoeter mevrouw genaamd Rita, kennen we die nog ? Een dame van ijzer.

  4. Naam * schreef op : 5

    @Jaas ( Stone troll ) [3]:
    Links, progressief e.d. termen is wat ‘social justice warriors’ zelf kiezen. Zelf probeer ik dit soort oudpolitieke termen te negeren maar dat is niet altijd haalbaar. Dit soort volk kan het beste “fascisten” worden genoemd want dat zijn ze.

  5. Jaas ( Stone troll ) schreef op : 6

    Nou fascisme is wel een beetje overdreven….

    Sjw’s de Sjw’s van de millenial generatie komen voort uit de jaren zeventig identity movements, voortkomende uit Black Panther movements en homo rechten activisten.

    Deze identity politics schieten vaak uit de bocht en zijn een reden van veel verdeeldheid binnen links. Ikzelf word er ook een beetje ziek van af en toe, wat niet weg neemt dat racisme en homofobie geen reële problemen zijn. De ze mensen trekken het alleen uit zijn verband, willen in alles onderdrukking zien

    Zowel communisten als anarchisten, althans een gedeelte van hen, verwerpt deze stroming nu, omdat het tot verdeeldheid leidt en sectarisch gedrag

    Laat ik het zo zeggen, links is ouder dan identity politics. Die tity politics is een back lash, een reactie op stelselmatige repressie.

  6. Jaas ( Stone troll ) schreef op : 7

    Je hoeft je niet te schamen voor je huidskleur, maar je hoeft er ook niet trots op te zijn, het is gewoon geheel arbitrair

    Daarom vind ik zowel White Power, als de backlash reactie, black power tamelijk onzinnig.