zaterdag, 22 april 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Adam Kokesh over economie

vrijheid kokeshAls we economische principes alleen toepassen op dingen die kunnen worden uitgedrukt in cijfers, missen we hun belangrijkste lessen. We zijn geneigd te denken aan economie als “dingen die met geld te maken hebben,” maar veel uitwisseling van waarde gebeurt zonder ooit in cijfers te worden uitgedrukt. Elke menselijke interactie kan beter worden begrepen als een economische uitwisseling. We zouden kunnen denken dat dit menselijke relaties goedkoop maakt, maar feitelijk maakt het ze meer waardevol.

Het trekken van een willekeurige lijn tussen wat wel en geen onderdeel van de economie is, beperkt ons begrip van hoe rijk we allemaal zijn en weerhoudt ons van het juiste begrip van onze belangrijkste relaties met vrienden, familie en geliefden. We hebben geen papier of cijfers nodig in een relatie voor een goede uitwisseling van waarde. Zelfs in een eenvoudig gesprek, zijn we onze tijd, energie, ideeën en aandacht aan het uitwisselen. Elke vrijwillige interactie gebeurt omdat de betrokkenen denken dat het hen ten goede komt. Alle vrijwillige interacties zijn economische transacties. Is het huwelijk niet een vrijwillige uitwisseling van onze meest waardevolle bezittingen zoals tijd, liefde en genegenheid?

Als we een willekeurige scheiding aanbrengen tussen wat wel en niet als economie wordt gezien, verminderen we de waarde van hetgeen we uitsluiten. Doen alsof deze principes in sommige situaties niet van toepassing zijn, stimuleert irrationeel gedrag gebaseerd op misverstanden en onjuiste evaluaties. Dit creëert ook openingen voor manipulatie. Het huidige systeem voor het meten van waarde die relaties uitsluit, bagatelliseert die en vergroot het deel van de economie uit, dat vatbaar is voor overheidsmanipulatie. Door uitbreiding van ons concept van de economie, kunnen we de hogere waarde in het leven zien dat de overheid nooit kan aanraken, en zien we precies hoe onbeduidend regeringen eigenlijk zijn als het gaat om het grote geheel van de menselijke ervaring.

bron: Adam Kokesh, Nederlandse vertaling van Freedom. U kunt dit boek hier downloaden (gratis)

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Nico schreef op : 1

    Juist. Zo is het maar net!
    Verder kijken dan je neus lang is.
    Verder rekenen dan je portemonnee vol is.
    Rekening houden met wat er buiten je gezichtsveld gebeurt.

  2. Nico schreef op : 2

    Economie en politiek gaat veel verder dan mensen denken.

    Casus:
    Man heeft goede werkgever. Thuis wordt dat erkent en de vrouw spoort de man aan om wanneer het nodig is het vuur uit zijn sloffen te lopen. Omdat ze weet dat de werkgever ook ‘terugbetaalt’ in termen van vrije tijd of een bedrijfsuitje met de gezinnen.

    Man heeft slechte werkgever. Thuis wordt dat erkent en de vrouw helpt de man om maniertjes te bedenken om het leven van de werkgever bitter en zuur te maken. Met een vast contract en zonder bewijsmateriaal is daar toch niets aan te doen.

    Casus:
    Britten gingen (en misschien ook gaan) als het nodig is door de hel voor hun Queen-mother.
    In andere landen werkt het anders en helpt de bevolking elkaar om maniertjes te vinden om belasting te ontwijken en overheidsdienaren te treiteren (wat over en weer gaat). Het staatshoofd wordt beschouwd als een malloot.
    Ergens daar tussenin zitten landen waar de bevolking en overheidsmachine elkaar met rust laten. Zolang iedereen doet wat ‘ie moet doen gaat het z’n saaie gangetje.

    Soms is even tussendoor een frisse neus halen best inspirerend 😉

  3. anp rebel schreef op : 3

    Nogmaals waarom: ”Reacties staat uit”.

    Enkele dagen geleden is al onderstaand gereageerd, noodgedwongen bij een volgend artikel, op het feit dat bij een door de redactie geplaatst videofilmpje geen reactie gegeven kon worden:
    ”Ik vind het leuk dat ik de vrijheid heb om af en toe eens in de vorm van een reactie een bijdrage te leveren aan het libertarische denken. Nu is bij het videofilmpje Anarchy in the LP de mogelijkheid tot reageren niet aanwezig. Er staat ook bij het item: ”Reacties staat uit.” Ik neem aan dat er abusievelijk iets mis is gegaan.”

    Hierop is geen antwoord gekomen. Nu zie ik dat wederom op een videofilmpje, het filmpje ”Elon Musk, van ondernemer naar nepkapitalist”, niet gereageerd kan worden. Ook hier staat bij: ”Reacties staat uit.” Wat is er aan de hand vraag ik de redactie? Bezoekers, en zeker de trouwe, van deze overigens prima website kunnen daar toch het best over worden ingelicht?
    Waarom kan de lezer weer wel op dit artikel Adam Kokesh over Economie reageren?

    Nico [4] reageerde op deze reactie.
    Scrutinizer [5] reageerde op deze reactie.

  4. Nico schreef op : 4

    @anp rebel [3]: Lijkt me duidelijk. De auteur Seneca wil geen reacties zien. Of in ieder geval niet van één of meerdere bezoekers en gooit daarom het kind met het badwater weg.

    Op een libertarische website kan dat. Keuzevrijheid. Je kunt toch moeilijk iemand dwingen om iets te gaan doen? Hoogstens om iets te laten, en dat is precies wat Seneca doet. Als het goed is met ieders zegen 😉

    Scrutinizer [5] reageerde op deze reactie.

  5. Scrutinizer schreef op : 5

    @anp rebel [3]: @Nico [4]: Misschien kan je besluiten om niet te lezen/kijken als een artikel geen reactiemogelijkheden heeft?
    Wie A zegt moet ook B bereid zijn te aanhoren. Dus als iemand te kennen geeft geen B te willen horen door reacties onmogelijk te maken, dan moet je ook niet naar zijn A luisteren. Gewoon negeren.

  6. Nico schreef op : 6

    Wellicht ten overvloede: Als een auteur besluit om de reactiemogelijkheid uit te zetten, doet dat niets af van de leeswaardigheid van een artikel.

    Daarnaast; reageren is soms nuttig, soms grappig, soms totaal onzinnige. Het schijnt dat op nu.nl de reactiemogelijkheid gewoon website-breed is uitgezet. Wie de onbedwingbare behoefte ervaart om een artikel te bespreken, kan dat altijd nog in de woonkamer doen, nietwaar? Of misschien liever, per definitie in de woonkamer of op het werk bij de koffiemachien 😀

  7. Jaas schreef op : 7

    Het persoonlijke initiatief, buiten geld om, is niet de economie.

    Dit is een semantische verwarring.

    Het woord economie verliest zijn waarde, als je informaliteit erbij gaat betrekken.

    Wat heeft het woord water nog voor water, als water niet nat is en geen vloeistof is.

    Economie is alles dat met financiële transacties te maken heeft. Het staat juist los van het menselijke. In theorie dient het het menselijke, maar staat er wel los van, moet er zelfs los van staan ( in de liberale theorie )

  8. Jaas schreef op : 8

    water nog voor betekenis, bedoel ik