donderdag, 18 mei 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De holle retoriek van de fietssnelweg

slaveCentrale planning gaat hand in hand met wachtrijen. In het oostblok waren de wachtrijen voor winkels berucht. In ons land zijn we gewend te wachten voor zorg, voor een huurwoning, of tijdens de dagelijkse rit naar het werk. Strenge regulering en overheidsingrijpen staan daar garant voor.

Overheidsingrijpen in het oostblok ging daarnaast ook nog eens gepaard met propaganda. Aan de hand van een nieuwe infrastructurele ontwikkeling, de fietssnelweg, analyseer ik of deze holle retoriek intussen ook in ons land is doorgedrongen. In hoeverre sluit het ambtelijke jargon nog aan bij de realiteit? Om deze vraag te beantwoorden ben ik een stukje gaan fietsen. Op een van de eerste fietssnelwegen van ons land. En deel ik de resultaten met u middels een aantal foto’s.

Wat verwacht je bij de term fietssnelweg?

Als er een analogie gemaakt mag worden met de term autosnelweg het volgende:

  • Aparte rijstroken
  • Hoogwaardige wegverharding (geen klinkers)
  • Alleen toegankelijk voor de doelgroep (dus ipv snelverkeer alleen fietsers)
  • Ongelijkvloerse kruisingen
  • Aparte bewegwijzering (voorbeeld A8, A10)
  • Geen drempels

 

 

Een fietstochtje over een van de eerste fietssnelwegen, de Velostrada, tussen Leiden en Den Haag laat zien of het ambtelijke jargon holle retoriek is of niet.

Het begin ziet eruit als een gewoon fietspad, geen gescheiden rijstroken

IMG_0970

 

Er is geen sprake van gelijkvloerse kruisingen

Al snel is er deze gelijkvloerse kruising met een busbaan. Fietsers op dit snelfietspad / deze fietssnelweg hebben niet eens voorrang op een bus.

IMG_0971

 

Fietsers moeten zelfs oppassen voor overstekende koeien

IMG_0973

 

Er is wel sprake van een tunneltje onder het spoor door

Helaas houdt het fietspad hier even op en moet de fietssnelweg gedeeld worden met auto’s. Een beetje verf op asfalt is hier de enige fietsvoorziening.

IMG_0975

 

De zogenaamde fietssnelweg is vele kilometers lang zelfs een 30 kilometer zone!

Hoe kunnen ze het verzinnen?
IMG_0977

 

En daarbij horen snelheidsremmende objecten zoals drempels

Eem drempel heeft niets te zoeken op een doorgaande route, zeker niet op een route die claimt te zijn ingericht als fietssnelweg of zelfs maar als snelfietsroute. Ik ben zo te zien niet de enige die zich daarover verwondert.
IMG_0981

 

De fietsroute wordt ook hier kilometers lang gedeeld met auto’s

Kilometers lang loopt de fietssnelweg door 30 kilometer zones waar de snelweg gedeeld wordt met auto’s
IMG_0980 - Edited

Conclusie

De term fietssnelweg is niets meer dan holle retoriek voor ambtenaren en politici. Als een snelfietsroute karakteristieken deelt met de autoweg dan is deze term ook holle retoriek. Voor ambtenaren en politici die in hun eigen wereld leven. De Velostrada is zoals u op de de foto’s kunt zien in de praktijk niet veel meer dan een gepimpt fietspad.

Een voorbeeld als dit is uiteraard geen bewijs voor de stelling dat net als in het verleden in het oostblok holle retoriek en propaganda de welvaart en de waarheid hebben verdrongen.

Er lijkt echter steeds meer sprake te zijn van een tweedeling in de samenleving. Tussen hen die door de holle retoriek heen prikken, en stemmen op partijen die tegen het establishment en Europa zijn. En de groep die zich juist als verlicht beschouwt en nog wel in deze idealen gelooft. De zogenaamde onderbuik van de samenleving verteert de leugens niet meer. De zelfbenoemde intellectuele elite gelooft nog wel in deze valse retoriek.

Waar in de jaren zestig nog genoeg welvaart was om een autosnelweg netwerk aan te leggen, is het nu zo dat de overheid niet eens meer fietssnelwegen kan aanleggen. In plaats daarvan is retoriek gekomen. Holle retoriek. Zichtbaar voor eenieder die een keer een fietssnelweg of snelfietspad heeft afgefietst.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Overnight schreef op : 1
    Overnight

    wat kost dat geintje eigenlijk?