woensdag, 11 oktober 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Gemeente Amsterdam helpt toeristenindustrie

Vorige week donderdag kondigde de gemeente Amsterdam een verbod op nieuwe toeristenwinkels in het centrum aan. De binnenstad gaat op slot voor nieuwe winkels die zich richten op toeristen.barge-2678979_1920 Daarmee helpt de gemeente Amsterdam de bestaande toeristenketens aan een riante positie die zij ongetwijfeld flink gaan uitbuiten. 

De overheid in haar rol als marktverstoorder en begunstiger van een handvol bedrijven. Zoals bijvoorbeeld Tours & Tickets, het bedrijf dat in de afgelopen jaren veel panden in de binnenstad kocht om er ticketshops te vestigen. Haar positie is nu ijzersterk met het ontbreken van nieuwe concurrentie.

Ook Roberto Fava van Ice Bakery en Dunkin’ Donuts is blij. Met 16 winkels in de binnenstad heeft hij geen last meer van nieuwkomers. In het interview met het Parool meldt hij: ‘Ik heb geen plannen voor nieuwe winkels in de binnenstad. Voor ons is dit prima, we behouden onze goede positie in de markt’.

Onder het motto ‘tegengaan van de toeristische drukte en opkomen voor de plaatselijke bevolking’ is er een veto uitgesproken. Te verwachten is wel dat er een juridische strijd zal volgen over dit verre van democratisch genomen besluit. De verwachting (?) van de gemeente dat buurtwinkels en speciaalzaken zich gaan vestigen in het centrum is bijzonder rooskleurig gezien de torenhoge grond- en huurprijzen. En die hoge prijzen zijn weer een gevolg van het kunstmatig laag houden van de rente waardoor investeringen in onroerend goed een enorme vlucht nemen. Weer zo’n fijne overheidsmaatregel met bijwerkingen.

De gemeente Amsterdam voert ten aanzien van het toerisme een even schizofreen beleid als de nationale overheid ten opzichte van roken. Aan de ene kant grof haar zakken vullen – onlangs is de toeristenbelasting weer omhoog gegaan en de gemeente Amsterdam maakt een heksenjacht op Airbnb verhuurders – en aan de andere kant dit soort ‘krachtdadige acties om de binnenstad te redden’.

Het idee dat het toerisme in Amsterdam alleen maar toe zal nemen, is kortzichtig. Een bomaanslag op Schiphol, het instorten van de (schulden-)economie of een stormachtige virtual reality technologie (thuis Amsterdam bekijken) kan in één klap een eind aan de toestroom maken. Dan maakt een dergelijk winkelverbod het nog moeilijker om flexibel in te spelen op de veranderde omstandigheden.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Economie, Overheid, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.