woensdag, 1 november 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De brug tussen Israël en Saoedi-Arabië

In augustus schreven wij over KAEC in Saoedi-Arabië, een nieuwe stad met meer vrijheid om de economie op te stoten en jonge Saoedi’s terug te halen uit het buitenland. Naast dit project wil men voor 500 miljard dollar megacity Neom bouwen. In de woestijn aan de Rode Zee moet Neom een autonoom gebied worden. Een technologisch hoogstandje – die echter wel met brug verbonden moet worden aan Egypte.

Deze brug moet de handel met Egypte en Oost-Afrika bevorderen. Voor de bouw hebben beide landen een jarenlange strijd om de eilanden Tiran en Sanafir bijgelegd. Maar Midden-Oosten experts gaan er van uit dat Saoedi-Arabië de brug niet kan bouwen als Israel daar geen toestemming voor geeft. Nu ligt het grondgebied van Israel weliswaar 180 kilometer noordelijk maar de grond waar de brug komt valt onder Israël volgens het vredesverdrag van Camp David uit 1979.

Deze regeling kwam er destijds om Israël vrije doorgang naar de Rode Zee via de Straat van Tiran te geven en benutting van het Suezkanaal. In de 6-daagse Oorlog was de Egyptische blokkade van de Straat van Tiran destijds één van de oorzaken van het geweld.

Overleg tussen Saoedi-Arabië en Israël klinkt makkelijker dan het is. Saoedi-Arabië heeft officieel geen diplomatiek contact met de joodse staat. Pas in 2006 beeindigden de Saoedi’s een complete handelsboycot tegen Israël omdat ze daartoe door hun toetreding tot de WHO (Wereld Handels Organisatie) verplicht werden.

Terwijl de politici niet met elkaar spreken, floreert de commercie tussen beide landen. De handel, in het bijzonder de veiligheidsmarkt, loopt veelal via Amerikaanse dochters van Israëlische bedrijven. Zo hebben Israëlische concerns ook veel belangstelling voor de bouw van de megastad Neom.

De Saoedische Minister van Buitenlandse Zaken Adel al-Jubeir zei vorig jaar tijdens de overgave van de eilanden Tiran en Sanafir aan Egypte dat zijn land het vredesverdrag van 1979 en de aanspraak van Israël op scheepvaart in de Rode Zee zal respecteren.

Dus is het vermoeden dat Saoedi-Arabië een inofficieel ja uit Jeruzalem zal krijgen. Sowieso lijkt de diplomatieke ijstijd tussen de beide landen meer voor de bühne te zijn. Onlangs meldde Israëls’ minister Ayoob Kara – de enige Arabier in het kabinet – dat men werk moet maken om de communicatie met Saoedi-Arabië te verbeteren.

Handel maakt het beste in mensen los. Op vrijwillige wijze commercieel bezig zijn, is een bewezen weg naar welvaart, voorspoed en vrede. Dat bewijst ook dit geval weer.

Bron: Finanzen100

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Economie, Internationaal
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.