donderdag, 2 november 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Tesla

Een Tesla is één van de weinige auto’s die zowel op uranium, kolen, olie en gas kan rijden.

vrijspreker.nlLibje
Tips voor Libje? Mail ze naar info@vrijspreker.nl
 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Nomen Nescio schreef op : 1

    Een Tesla rijdt vooral op subsiidie (net als de andere electrische auto’s).

    Nesje

  2. Nico schreef op : 3

    Je zou kunnen zeggen… dat een Tesla auto zonder het overheidsapparaat niet geproduceerd kan worden, niet kan rijden. Terwijl het bij de brandstofcelauto andersom is, het overheidsapparaat kan niet functioneren zonder om energie te bedelen. Aangezien bedelen dan een stuk minder succesvol kan zijn… zou het best interessant zijn om pogingen te waar te nemen om water(stof) te belasten 😀

    De belangrijkste reden waarom de schone energie van kernfusie niet grootschalig gebruikt wordt: Er is nog geen maniertje gevonden om het economisch rendabel te maken worden (lees; belasten). Vandaar dat de mensheid draait op vervuilende energie(bronnen). Is dat niet beschamend?

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.

  3. Nico schreef op : 4

    Je zou kunnen zeggen… dat een Tesla auto zonder het overheidsapparaat niet geproduceerd kan worden, niet kan rijden. Terwijl het bij de brandstofcelauto andersom is, het overheidsapparaat kan niet functioneren zonder om energie te bedelen. Aangezien bedelen dan een stuk minder succesvol kan zijn… zou het best interessant zijn om pogingen te waar te nemen om water(stof) te belasten 😀

    De belangrijkste reden waarom de schone energie van kernfusie niet grootschalig gebruikt wordt: Er is nog geen maniertje gevonden om het economisch rendabel te maken worden (lees; belasten). Vandaar dat de mensheid draait op vervuilende energie(bronnen). Is dat niet beschamend?

  4. Nico schreef op : 5

    Voor de redactie: Zojuist een indicatie gevonden m.b.t. het spamfilter. De uitkomst van een testje:
    Ik stuurde een reactie in met de browser Pale Moon (een lichtgewicht versie van FireFox) die niet in de compatability list van de spamfilter-plugin staat. Kwam in het spambakje terecht. Vervolgens deze reactie in Google Chrome geplakt en voila, de reactie verschijnt braaf in beeld en werd niet onderschept.

    Mogelijk heeft het te maken met de gebruikte browser, een andere mogelijkheid is nog dat ik in Pale Moon Flash en Java geblokkeerd heb, in Chrome niet.

    Tot zover over techniek. Misschien hebben techneuten iets aan deze info.

  5. Nico schreef op : 6

    In de context van Tesla dringt zich de vergelijking met Superman op:

    Tesla wilde een Superman zijn die auto’s produceert. Dat kan niet zonder zich te bekleden met subsidies, strak in pak inclusief een cape. Maar… als nu een Superman mantelzorg (van een subsidiestroom) nodig heeft om een bepaalde schijn in stand te houden, hoe super is die Superman dan eigenlijk in feite?

    Dit is geen poging om te ridiculiseren. Een raszuivere Superman kan de eigen kwaliteiten in stand houden en vermenigvuldigen, zonder zich te omhullen met externe hulp om die kwaliteiten te produceren. Wie dat niet kan, is een bedrieger.

    Vergelijk dit met ondernemers. Als een ondernemer personeel nodig heeft om te doen wat ‘ie zelf niet kan, is het vooral een show-binkje met mooie praatjes die pronkt met de veren van anderen.

    frits [20] reageerde op deze reactie.

  6. Rien schreef op : 7

    Ik vind de notability van Elon Musk vooral een fantastische metafoor voor de economie van vandaag de dag.
    Presteert niets, maar weet zich goed te verkopen en blijft alleen overeind door massieve misallocatie van resources.

    De dag dat Elon van zijn voetstuk valt zal ook wel de dag zijn waarop TSHTF.

    Nico [7] reageerde op deze reactie.

  7. Nico schreef op : 8

    @Rien [6]: Hoe graag ik ook van de sociale (wan)orde en het maatschappelijke systeem af wil… De dag waarop TSHTF plaats zou vinden kan op allerlei nodeloze ellende uitdraaien. Ik zie dan ook meer in een gezonde overgang naar een gezondere gang van zaken. En dat kan, hoewel het wel stuurmanskunst vereist.

    Rien [8] reageerde op deze reactie.

  8. Nico schreef op : 10

    @Rien [8]: Er wordt wel gezegd… de beste stuurlui staan aan wal.

    Vergelijk ik dit met muziek maken, dan is me opgevallen dat er best wel goede muzikanten zijn die het beter doen dan professionals maar niet in de smaak zijn gevallen bij producers en dus niet ‘doorgebroken’ zijn. Of nog niet ‘ontdekt’.

    Vermoedelijk zou je verbaasd staan over het potentieel dat her en der aanwezig is en gevangen zit.

    Nationale staten zou je kunnen zien als ‘false flag’ operaties, met als werkelijke vlag de piratenvlag (Jolly Roger). Ik kan mezelf voorstellen dat er meer kapiteins en stuurlui zijn dan piratenschepen 😉 Waarbij komt dat niet alle kapitein of stuurlui zich een schip kunnen veroorloven, terwijl de poen bij rederijen zit. In het geval van nationale staten bij bankiers. En wie wil er nu aan een touwtje van bankiers bungelen?

  9. Nico schreef op : 11

    Plagende reactie. Hier kan wel meer over gezegd worden, maar daar is Vrijspreker niet het platform voor. Dat is voer voor besprekingen tijdens ontmoetingen.

    Rien [21] reageerde op deze reactie.

  10. Nico schreef op : 12

    Om het off-topic even af te ronden: Wist je dat:

    notenhout niet gebruikt wordt voor muziekinstrumenten, maar wel voor geweerkolven?
    letterhout (‘snakewood’ van de boom Piratinera guianensis) niet wordt gebruikt om letters in te snijden maar haar waarde ontleent aan, nota bene, de tekening in dat hout? Volgens iemand uit het gebied waar die bomen groeien wordt dat hout juist weer wel gebruikt voor muziekinstrumenten.

    Nico [12] reageerde op deze reactie.

  11. Nico schreef op : 13

    @Nico [11]: Waarom even hout ter sprake brengen? Voor de niet al te aandachtige lezer: In reactie 9 haalde ik piraten en muziekinstrumenten aan. In reactie 10 hout van een piraten-boom, de Piratinera guianensis.

    Een staatshoofd kun je vergelijken met een piraten-kapitein, een muziekinstrument waar de snaartheorie op losgelaten kan worden. Hoeveel stuurlieden heb je nodig voor het piratenschip van de nationale staat?

    Enne… als die nationale staat zo nodig de piraat wil uithangen, wat let individuele mensen dan om als piraat hun eigen leven terug te kapen? 😀

  12. Philosoof G&R Eigenwijs schreef op : 14

    @Rien [8]:

    Het zou kunnen helpen om zaken niet meer, vanuit het
    verleden te benaderen, maar van uit toekomst denken.

    Het verleden heeft een negatieve inbreng.
    Komend uit, oud zeer!

    Het is beter met een onbevangen open gedachten, naar de
    toekomst gericht, maatregelen te ontwikkelen zonder, de negatieve
    ballast van het verleden.

    Het is wel zo dat men uit het verleden veel kan leren, hoe het niet moet!

    Toekomst gericht, geeft een beter positief inzicht, in wat het worden moet!

    Nico [14] reageerde op deze reactie.
    Bertuz [18] reageerde op deze reactie.

  13. Philosoof G&R Eigenwijs schreef op : 16

    @Nico [14]:
    Als ik het gevoelsmatig inschat, speelt het verleden steeds mee
    om dat de mens veelal besluit met zijn gevoel, in plaats van met rationeel denken.
    En wat de gevolgen, van het besluiten,teweeg brengt.

    De toekomst heeft nog geen deel aan het verleden, of het moet de verwachting zijn, maar dat ligt inde toekomst besloten.

    Daar na is het weer verworden tot, verleden!

    Nico [16] reageerde op deze reactie.

  14. Nico schreef op : 17

    @Philosoof G&R Eigenwijs [15]: Intuïtie is een belangrijk instrument. Iets aanvoelen om later te merken of de feiten het bevestigen of niet. Uit eigen ervaring weet ik dat daar soms (bij complexe materie) jaren tussen kan zitten.

    Het verleden speelt ontegenzeggelijk een rol. Je hebt ervan geleerd, op uiteenlopende manieren. De kunst is dan… om je geest als heerser boven de ‘4 elementen’ te laten zijn. Het element vuur (passie, ambitie) kan stevig branden, maar moet wel onder de regie van de geest blijven. Hetzelfde geldt voor het element water (kennis, intellect). Mooi dat het er is, maar dan alleen als het gedirigeerd wordt door je geest.

    Je geest moet beslissen wat je al dan niet met het verleden gaat doen (zonder overheerst te worden door één der elementen). Hier vergeven, daar afrekenen, hier overbodige informatie aan de kant schuiven, daar nuttige kennis in leven houden, noem maar op.

    Tegelijk kan je geest in jouw eigen thuisbioscoop onder je schedel ook toekomstbeelden projecteren, levendiger dan Virtual Reality! Voorstellingsvermogen kan nuttig zijn, maar ook een thuisbioscoop is niet meer dan een instrument van je geest. Het is niet handig om naar voorstellingen van waanideeën te kijken. Het schijnbaar onmogelijke kan mogelijk blijken te zijn. Het schijnbaar haalbare kan onhaalbaar blijken te zijn.

    Het leven kan interessant zijn! Uiteraard is het maar net wat je ervan maakt en in welke mate je omgevingsfactoren kunt beïnvloeden.

  15. Marcel schreef op : 18

    Tsja, de auto’s van Tesla. Even wat feitjes over de auto’s van Elon Musk : vandaag in het nieuws : er wordt gewerkt aan een snellader van 350 kW zodat je je Tesla straks in een kwartiertje vol kunt snelladen. Nu zal niet iedereen thuis zijn in de techniek maar dat is evenveel stroom als 350 magnetrons. Waar wil je al die stroom vandaan halen ? En sluit eens 350 magnetrons tegelijk aan in je keuken, de zekering zou binnen een seconde uit je stoppenkast vliegen Vroeger draaiden ze dan een spijker in je zekeringhouder maar als je zoveel stroom trekt smelt na een minuutje gewoon de kabel in de muur. De hele electriciteitsinfrastruktuur zal over de kop moeten en je zult kabels moeten even dig als kabels voor vlambooglassen.

    De hele fabriek van Elon Musk heeft nog nooit € 0,01 winst gemaakt. Alleen maar verliezen ter waarde van miljarden.

    Nu is het weer het model 3 wat een zorgenkindje is. Van de vele tienduizenden die er verkocht zijn zijn er nog maar enige honderden geleverd. De reden is de software die de laadapparaten aan moet sturen, die kan dergelijke laadstromen niet aan.

    Nog een puntje, over de hele levenscyclus bekeken is een auto van Tesla vervuilender als een vergelijkbare auto met benzinemotor. Vooral de accu (lithium-ion) is een zorgenkindje. Tesla verkoopt dergelijke accu’s ook voor toepassing in huis, zodat je er electriciteit uit zonnepanelen in op kunt slaan. Dergelijke accu’s zijn ongeveer zeven keer zo duur als vergelijkbare loodaccu’s die hetzelfde kunnen, Met dien verstande dat er voor loodaccu’s een complete infrastructuur bestaat waarin oude versleten accu’s geld waard zijn (€ 5,00 tot € 7,50) en waarin alles gerecycled word tot aan het plastic en het accuzuur aan toe. Die infrastructuur is er niet voor lithium ion accu’s. Er bestaat geen techniek om de zware metalen erin te recyclen, het is chemisch afval.

    Wist je dat van Nikola Tesla (de echte) tot op de dag van vandaag nog steeds een heleboel documenten door de Amerikaanse regering geheim gehouden worden ?
    Zo claimde hij een techniek te hebben die het draadloos doorgeven van electriciteit mogelijk zou maken. Als je een TL-buis in de buurt van een Tesla spoel houdt moet je toegeven dat dit niet zo onmogelijk klinkt als het lijkt.

    Probleem zou zijn dat de electriciteitsproducenten dan geen manier zouden hebben om verbruikers het juiste bedrag in rekening te brengen, en die waren ook in Tesla’s tijd al zeer kapitaalkrachtig en dus machtig.

    Een van de strijdpunten waar Tesla beroemd om is geworden gaat om wat de techniek van de toekomst zou zijn. Tesla was zelf pionier van wisselstroom wat je eenvoudig kunt transformeren en dan door kabels bij de mensen thuis kunt brengen. Zijn rivaal Edison zag meer in gelijkstroom wat dan in accus bij mensen thuis gebracht zou worden.

    Die rivaliteit ging ver, tot demonstraties waarbij een olifant op een podium geëlectrocuteerd werd aan toe om de gevaren aan te tonen.

    Tesla zelf noemde gelijkstroom uit batterijen “achterhaalde en achterlijke techniek”. Het zal duidelijk zijn dat Elon Musk meer verstand van marketing heeft als van natuurkunde, hij verkoopt het wel…

    Nomen Nescio [19] reageerde op deze reactie.

  16. Bertuz schreef op : 19

    @Philosoof G&R Eigenwijs [13]: Dan moet je niet schrijven.dst het verleden een negatieve invloed heeft, maar dat oud zeer dat heeft. Verleden bevat meer dan alleen maar oud zeer. In ieder geval het mijne.

  17. Nomen Nescio schreef op : 20

    @Marcel [17]: Gelijkstroom en Wisselstroom hebben elk hun eigen voordelen (en nadelen). Voor in huis en in de buurt lijkt gelijkstroom handiger, voor transport over grote afstanden is wisselstroom beter. Heb ik mij eens laten vertellen door iemand die er meer van weet…

    Elon Musk is vooral een goede autoverkoper. Misschien maakt hij meer winst met tweedehandsjes.

    Nico [23] reageerde op deze reactie.

  18. Rien schreef op : 22

    @Nico [10]: Wel eens geprobeerd een fles water op een meskant te balanceren?

    Dat gaat niet, het water gaat of nar rechts of naar links.

    Wat als de grote massa niet in staat is een middenweg te nemen, maar altijd of “extreem” links of “extreem” rechts is?
    Het politieke systeem kan hiermee niet omgaan. De vereiste stuurkunst bestaat niet eens. Is onmogelijk.

    Nico [25] reageerde op deze reactie.

  19. Nico schreef op : 23

    Ik zie wat reacties staat waar ik morgen op terug kom.

  20. Nico schreef op : 25

    @frits [20]: Ja, dat is zo. De vraag is altijd welke van je eigen capaciteiten je wanneer en hoe moet inzetten, en in welke mate de capaciteiten van technologie (zoals een organisatie die bestuurd wordt). Waar komt het vandaan, waar gaat het naartoe?

    Dit terugkoppelend naar ondernemerschap zijn er ondernemers die pronken met de veren van anderen, en zijn er ondernemers die heel duidelijk zijn; ‘hier kan iedereen het beste uit zichzelf halen, zonder de medewerking van X zou Y niet mogelijk zijn geweest’. Dat is de nuance die ik bedoelde.

    Verder is een organisatie die niet kan bestaan zonder kunstmatig in leven gehouden te worden (met subsidies) bepaald niet zelfstandig.

    Een organisatie op zich is een klein religieus systeempje (inclusief priesters in rollen zoals verkopers die vertellen wat er geofferd moet worden om van de magie van de organisatie te profiteren), want een rechtspersoon bestaat alleen bij de gratie van mensen die in een juridisch verzinsel geloven. Komt daar ook nog de afhankelijkheid van subsidies (of gelegaliseerde afpersing, belastingheffing) bij, dan wordt het toch wel erg discutabel.

    Gegeven het bestaan van een autofabriek zoals Tesla en organisaties van allerlei snit… kun je jezelf afvragen hoe dan overgeschakeld kan worden naar een gezondere situatie.

  21. Nico schreef op : 26

    @Rien [21]: Begrijpende wat je bedoelt stel ik vast dat de één realiseert wat de ander voor onmogelijk houdt. Dat is een feit.