donderdag, 17 mei 2018
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Scharrelslaven

Tijdens de laatste LP verkiezingscampagne was het VERBOTEN sommige woorden te gebruiken, zoals ‘belastingslaaf’. De idee hierachter was vermoedelijk dat de meeste brave burgers op tilt slaan als je belastingen met slavernij vergelijkt. Dat is waarschijnlijk ook zo, maar dat zou ook juist een reden kunnen zijn om het woord wel te gebruiken. In ieder geval was de ‘gematigde toon’  campagne, getuige de hoeveelheid stemmen in vergelijking met de vorige verkiezingen, een eclatant echec.

De standaard Pavlov reactie is: “Vergelijk je echt belastingen met slavernij ?!”.  De brave burger denkt dat je een grap maakt (zoals de arme rood aanlopende ome Leo in de clip hieronder)  en gaat dapper de discussie aan.

Maar de brave burger komt er al snel achter dat hij de discussie niet kan winnen omdat belastingen en slavernij om dezelfde reden immoreel zijn: de vruchten plukken van de arbeid van iemand anders zonder zijn toestemming is nu eenmaal niet recht te praten.

Natuurlijk is de brute onderdrukking die gepaard gaat met de handel in slaven bijna altijd slechter dan belastingheffing (hoewel mensen uiteindelijk in een kooi worden gegooid als ze geen belastingen betalen). Maar dat is alleen een verschil in mate, geen verschil in de fundamentele aard van de praktijk. Als slaven slechts een uur per dag moesten werken en verder vrij over de plantage mochten lopen ‘Scharrelslaven’ zou de mate van hun lijden minder zijn geweest, maar dat zou de slavernij zelf niet moreler maken. Een vegetariër bestelt nog steeds geen gebraden kip als hij/zij zou weten dat het een scharrelkip is. Een vegetariër is consistent in zijn denken en ziet het doden van dieren als immoreel. Een libertariër ziet slavernij als immoreel, ongeacht of het ‘belastingen’ genoemd wordt.

Er is geen magisch percentage van afpersing waarbij het plotseling moreel en rechtvaardig wordt. Overigens heeft geen slaveneigenaar ooit zijn slaven 100% belast, dat zouden ze niet overleven. Bovendien gaven ze hun slaven een aantal dingen die ze zelf niet konden produceren. Gereedschap, benodigdheden, kleding, enz.  Maakt dat met terugwerkende kracht de slavernij gerechtvaardigd?  Wordt de massale afpersing die bekend staat als “belastingheffing” op magische wijze moreel, alleen omdat politici een beetje van het geroofde geld teruggeven?

Toch zullen veel scharrelslaven nog steeds proberen hun eigen onderwerping  te verdedigen, net zoals slaven een paar honderd jaar geleden de slavernij als legitiem en juist zagen en zelfs weggelopen slaven als dieven beschouwden, omdat ze zichzelf van hun eigenaren “stalen”(!). Als u hieraan twijfelt, lees dan enkele van de geschriften van Frederick Douglass, een voormalige slaaf.

To make a contented slave, you must make a thoughtless one. It is necessary to darken his moral and mental vision, and, as far as possible, to annihilate his power of reason. He must be able to detect no inconsistencies in slavery. The man that takes his earnings, must be able to convince him that he has a perfect right to do so. It must not depend upon mere force; the slave must know no Higher Law than his master’s will. The whole relationship must not only demonstrate, to his mind, its necessity, but its absolute rightfulness.” – Frederick Douglass

Als je verder leest door de geschriften van dhr. Douglass, kom je tegen dat hij op een gegeven moment van een ‘normale’ slaaf kon promoveren tot een slachtoffer van inkomstenbelasting, waar hij wat geld voor zichzelf kon houden en waarbij zijn baas / eigenaar bepaalde hoeveel. Hieronder de scherpzinnige observaties met betrekking tot deze praktijk, van iemand die ‘pure’ slavernij had meegemaakt:

I was to be allowed all my time; to make all bargains for work; to find my own employment, and to collect my own wages; and, in return for this liberty, I was required, or obliged, to pay him three dollars at the end of each week, and to board and clothe myself, and buy my own calking tools. … Master Hugh seemed to be very much pleased, for a time, with this arrangement; and well he might be, for it was decidedly in his favor. It relieved him of all anxiety concerning me. His money was sure. He had armed my love of liberty with a lash and a driver, far more efficient than any I had before known; and, while he derived all the benefits of slaveholding by the arrangement, without its evils, I endured all the evils of being a slave, and yet suffered all the care and anxiety of a responsible freeman.” – Frederick Douglass

Sapperdeflap! Een echte slaaf die zich realiseert dat “belast worden” in essentie net zo slecht is, of zelfs erger is dan ‘normale’ slavernij.

Originele artikel van Larken Rose.

Hijseenberg, Mei 2018

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Bertuz schreef op : 1

    Het woord “kistkalf” lijkt mij een mooi alternatief voor belastingslaaf.

  2. Nico schreef op : 2

    Even met de ‘groene stroom’ mee, zoals bij stoplichten. Vanmorgen schreef ik deze reactie, daarna las ik het bovenstaande artikel. Wat bevestigt dat er niets boven de naakte waarheid gaat, de nuchtere feiten. Die misschien hard aankomen, maar toch ook heilzaam uitwerken. Goed, dan maar weer verder in de ‘groene stroom’:

    Beschavingen werden ooit opgezet om verval, degeneratieve processen tegen te gaan. Zodat men elkaar niet onnodig in de haren vloog, met alle gevolgen van dien. Maar het middel werd een kwaal, erger dan dat.

    Slavernij werd met een doel opgezet. Misschien om mensen die zichzelf niet konden helpen te forceren om een bepaalde vooruitgang te boeken in plaats van verder terug te vallen. Of om behulpzaamheid voor bepaalde projecten te forceren. Wie weet.

    Behulpzaamheid is het ‘sociale levensbloed’. Dat werd gereguleerd door een munt in te stellen. Een gevulde buidel als ‘bloedbank’ voor behulpzaamheid, het sociale levensbloed. Hoe meer ervan is, hoe meer hulp ingekocht kan worden.

    Zo bezien is belastingheffing of een bankoverschrijving zoiets als een aderlating, gevolgd door een bloedtransfusie. Maar toch… gaat er niets boven ‘the real thing’. Behulpzaamheid omdat iemand die wil schenken. Behulpzaamheid moeten inkopen of afdwingen (een soort dienstplicht) is toch wat zuur, nietwaar? Eerlijk is eerlijk. Stel je voor, je hebt veel meer poen dan een ander. En anderen willen je alleen helpen als ze daar vet voor betaald worden. Daar wordt je toch ook niet gelukkig van?
    Wanneer het middel (zoals een beschaving of een munt) een doel wordt, kan niemand daar ooit gelukkig van worden.

    Een traditioneel pijnpunt: Als iets niet van binnenuit komt, is het alsnog afdwingen niet meer dan symptoombestrijding, gedragstherapie. De werkelijke aard komt echter onvermijdelijk vroeger of later naar buiten, waardoor de oorzaak bloot komt te liggen. De waarheid duurt het langst.

    Vandaar dat bepaalde kennis, inspiratie en hoop (geloof in haalbaarheid van…) zo waardevol geacht worden. Zolang kennis zuiver van aard is, is er geen sprake van boerenbedrog. Helaas regeert de leugen. Misschien tijd voor de nieuwe kleren van de keizer? Jezelf bekleden met de naakte waarheid als nieuwe (tegelijkertijd oeroude) mode?

  3. Hang Bejaarde schreef op : 4

    Ik krijg de indruk dat de LP “een eclatant echec” te danken heeft aan dat de LP steeds meer een karikatuur van zichzelf begint te worden.

    Misschien doen libertariers er toch beter aan om lid te worden van de VVD of Forum voor Democratie, dan op deze weg verder te gaan. De scherpe randjes er af halen om meer acceptabel te zijn maakt je tot een nieuwe grijze muis onder de andere grijze muizen in plaats van een rebel vol passie en elan.

    Dan heb ik ook nog een quote voor het lijstje, wel een lange:

    Morpheus: The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But when you’re inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. The very minds of the people we are trying to save. But until we do, these people are still a part of that system and that makes them our enemy. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inured, so hopelessly dependent on the system, that they will fight to protect it.

  4. Hang Bejaarde schreef op : 5

    Er wordt door de staat een retorische truc uitgehaald door belasting als een % van je inkomen te presenteren. Als een soort van, administratiekosten, voor de ‘goede zaak’ uiteraard.

    Als je belastingen uitdrukt in dagen per week of maanden per jaar, dan wordt het een andere kwestie. Dan kun je met recht spreken over herendiensten of slavernij.

  5. Scrutinizer schreef op : 6

    @Nico [3]: De kleur van de keizer is GEEL. Alleen hij mocht een geel gewaad dragen. (De hoogste ambtenaren paars en zijn vrouw rood). Het gewone volk zou in grauwe lompen lopen of indien een keurig nieuw pak, dan in grijze niet glimmende stof en wee je gebeente als je van de kelding voorschriften afweek.
    Idem dito voor huizen (hoeveel sierbanken in je portaal?) of vervoer (kar, koets, met 1 paar, 2 of meer?)

    Nico [7] reageerde op deze reactie.
    Nico [8] reageerde op deze reactie.

  6. Nico schreef op : 7

    @Scrutinizer [6]: Onder andere. De kleur geel / goud / zon werd door vorsten gebruikt, en kon daardoor ook door keizers (koning der koningen) worden gebruikt. Die kon naar eigen wens van kleur verschieten om het maar zo uit te drukken.

    Correct me if I’m wrong…

  7. Nico schreef op : 8

    @Scrutinizer [6]: Het gebruik van kleuren is in de loop der tijd veranderd, wat dit onderwerp wat lastig maakt. Had te maken met de harmonisatie van bestuurlijke aangelegenheden in verschillende werelddelen; die werden op elkaar afgestemd. Met uniforme kleurcodes rijzen er wat minder misverstanden.

  8. Nico schreef op : 9

    Sorry, nog even een nawee over dat geel.

    De originele kleuren van yin en yang zijn geel en wit. Zie hier. Een individuele man en vrouw als vorst(in) over een huishouden, scheppers van de volgende yin en yang, het centrum waar alles om draaide. Zie hier.
    Dat oerconcept is later geperverteerd geraakt. In die context zijn ook kleuren aangepast.

  9. Benhur schreef op : 12

    nico papagaai

  10. KlaasDenHelder schreef op : 13

    Ik denk dat de afrekening voor inkomstenbelasting van een overuur een mooi bewijs is voor diefstal/slavernij

    De overheid krijgt namelijk 52% en jij 48%

    En of dat nog niet erg genoeg is, is alles wat je met die 48% doet koopt, bezit etc ook nog eens op meerdere manieren belast.

    Ik kan me nog goed een PVDA-er herinneren die jaren geleden vond dat het belastingtarief op overwerk nog wel wat hoger mocht omdat het wat hem betreft diefstal was van de werklozen

    Mag ik een teiltje?

  11. Gerard schreef op : 14

    En velen maar zwaaien met vlaggetjes naar een oranje symbool van de slavernij. Ali Baba en de veertig rovers was er een heel kleine jongen bij.

  12. jhon schreef op : 15

    @Philosoof G&R Eigenwijs [11]: Ja ! maar ik besef dat dit een illusie is, gevaarlijk zijn diegene die het niet beseffen !