vrijdag, 6 juli 2018
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

De binnenstad autovrij

De gemeente Eindhoven voert al sinds jaren een oorlog tegen de auto. De gemeente motiveert dit met een verwijzing naar fijnstof en klimaatbeleid.

Als ik in Eindhoven ben fiets ik meestal in plaats van de (deel)auto te gebruiken. De fiets is namelijk sneller als je tenminste de tijd die het kost om te parkeren meerekent. In zekere zin is dat al een ‘succes’ van het gevoerde anti-autobeleid, want parkeren is duur en het kan niet overal. Een fiets kun je wel bijna overal plaatsen.

Toch ben ik niet voor het verbannen van de auto (lees: de auto met een verbrandingsmotor) uit de stad. Mijn ideaal is een stad waar je kunt fietsen, maar waar je ook met een auto terecht kunt. En-en in plaats van of het een of het ander.

In het vorige decennium zat ik eens in gesprek met een toen nog kersvers D66-wethouder. Ik vroeg haar of zij het met me eens was dat we in de binnenstad auto’s en fietsen moeten hebben, in plaats van een oorlog voor het ene vervoermiddel en – dus – tegen het andere. Zij was dat roerend met me eens, althans dat zei ze.

De afgelopen raadsperiode was deze D66-ster wederom wethouder en maakte naam – niet in gunstige zin – met malloterige anti-auto maatregelen en een afzuigsysteem voor een parkeergarage onder het stadhuisplein – in typische beleidskneuterknutseltaal getypeerd als bescherming van de ‘longen van de stad’.

Je vraagt je af hoe het kan dat iemand zo’n Werdegang doormaakt in pakweg 10-12 jaar tijd.

Ik denk dat ik het weet. Je kunt wel wethouder zijn, maar het beleid wordt voorbereid door het ambtelijk apparaat. In dat apparaat werken overwegend hoger opgeleide lieden die aan de universiteit en hogeschool zijn volgepompt met de heersende ideeën over hoe een stad eruit moet zien. De heersende idee is dat auto’s ongewenst zijn, zeker als ze op benzine of diesel rijden. Eenmaal in dienst bij de gemeente zijn de in de opleiding opgedane opvattingen de desem van ieder voorstel over de inrichting van de stad. De politieke leiding van een gemeente heeft daar maar beperkt invloed op. Een wethouder kijkt trouwens wel uit om het conflict met het apparaat aan te gaan. Het apparaat kent wel duizend manieren om een lid van B&W in de problemen te brengen.

Hoe langer de wethouder er zit, hoe meer deze wordt geverfd door het apparaat, niet andersom. De bekende pundit Mark Steyn zei het al eens: “You don’t need a president for life if you have a bureaucracy for life.”

Op nationaal niveau zien we hetzelfde. U dacht dat u de PvdA een geweldig pak slaag had gegeven tijdens de laatste verkiezing? Nou, dat heeft dan geen enkel effect, want Diederik Samsom zit gewoon aan een van de klimaatonderhandelingstafels. Het maakt dus niet uit wie u aan de macht stemt of uit de macht. De plannen die de verschillende departementen op het vuur hadden staan gaan gewoon door. De verliezer van de verkiezingen bestuurt gewoon mee. De kiezer kan doodvallen.

Nederland is toe aan echte democratisering. Een democratisering die een einde maakt aan het Alte Kameraden-netwerk in de Nederlandse politiek (hallo Ed Nijpels). De vraag is hoe dat moet gebeuren, niet of het moet gebeuren. Anders worden we tot in lengte van dagen gepiepeld door mensen waarvan je dacht dat je er eindelijk eens vanaf was.

Paul Verhaegh

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Politiek
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. mario schreef op : 1

    “Je vraagt je af hoe het kan dat iemand zo’n Werdegang doormaakt in pakweg 10-12 jaar tijd”
    Voortschrijdend inzicht ?

    www.facebook.com

  2. Nico schreef op : 2

    Ik heb sterk de indruk dat er bij die autovrije steden sprake is van doorgeslagen beeldtaal. Je kunt het onderwerp op twee manieren bekijken:

    1) Zoals het er staat, letterlijk. Er valt wat voor te zeggen om ruimteslurpers zoals vracht- en personenenauto’s te weren ten gunste van voetgangers, fietsers, bakfietsen, bestelauto’s. Maar het moet geen heksenjacht worden die meer gericht is op het afpersen van zo hoog mogelijke parkeerkosten dan de wens om voor iedereen een gezondere, prettigere omgeving te creëren.

    2) Figuurlijk, het gezin of huishouden, ooit een beeld van de ‘heilige stad’ op ‘heilige grond’. Anders uitgedrukt; toegewijd aan elkaar, en daarvoor moet de boel schoon gehouden worden.

    Daar moet niet net als bij Rotterdam het hart uit gebombardeerd worden om angst aan te jagen en op een andere manier bruikbaar te maken – de ‘maakbare mens’.

    Dat hart van een bestaan moet niet vergiftigd of vervuild worden, bijvoorbeeld met dwingelandij die traditie (en daarmee ook wetgeving) vereist.

  3. only you schreef op : 3

    Dat er lui nog met gemak straatraces houden in de binnenstad is ronduit crimineel?

  4. js mill schreef op : 4

    Inderdaad, geinstitutionaliseerde policor.

  5. Nico schreef op : 5

    In Nederland wordt de geautomatiseerde boetemachine van het CJIB aangestuurd door geautomatiseerde flitspalen. In sommige steden is het voorbeeld van rondrijdende auto’s voor Google Maps nagevolgd om de boetemachine van het CJIB te voeren. Alles geautomatiseerd, alles gericht op het afpersen van parkeergeld en boetes. Desgewenst gevolgd door gijzeling voor wie boetes niet wil betalen.
    Dit heeft allang niets meer met milieuvervuiling of verkeersveiligheid te maken, ook al wordt dat voor de bühne als rechtvaardiging misbruikt.

  6. Antid66 schreef op : 6

    D66 begint kenmerken te krijgen van facisme.
    Geen referendum meer, de levenseindepil, verplicht donor tenzij e.d. De auto dus ook maar dood. Maar wel kankerverwekkende elektrosmog uiteraard. Het verbaasd mij niet dat steeds meer tieners zelfmoord plegen.

    Nico [7] reageerde op deze reactie.

  7. Nico schreef op : 7

    @Antid66 [6]: De “Eendracht maakt macht” strategie om de “verdeel en heers” strategie te hanteren is onvervalst fascisme. Het woord fascisme impliceert immers een bundeling van krachten.

    Met vereende krachten wordt van alles en nog wat in individuele levens geïnduceerd, geïnjecteerd. Dat is het invasieve karakter van hedendaagse ‘beschavingen’. Perversiteiten tot diep in individuen injecteren om ze optimaal afhankelijk en bespeelbaar te maken en houden.

    Het tegenovergestelde van inductie is deductie, het tegenovergestelde van machtsconcentratie in een eenheidsstaat devolutie.

  8. Hang Bejaarde schreef op : 8

    Ik pleit liever voor ambtenaar-vrije steden. Scheelt tonnen aan CO2 uitstoot. De zuurgraad van de stad zal stevig dalen. De algehele positieve sfeer in de stad zal enorm stijgen. Dan kunnen er ook weer leuke evenementen worden gehouden in de stad. Bijvoorbeeld old timer auto dagen en biefstukken BBQ feesten op het marktplein.

    Nicn [9] reageerde op deze reactie.

  9. Nicn schreef op : 9

    @Hang Bejaarde [8]: Alles hangt af van kwaliteit, kwantiteit en aansturing (van binnenuit en/of extern). Voor iedereen.

    Minder bemoeiziekte scheelt inderdaad een hoop CO2 uitstoot. Wel bemoedigend om te weten dat niets of niemand tegen natuurkrachten bestand is.

    Hang Bejaarde [13] reageerde op deze reactie.

  10. Nicn schreef op : 10

    Er is een hoop angst voor die CO2 uitstoot, maar niet altijd terecht. CO2 staat ook wel bekend als spiritus sylvestre, Latijn voor ‘wilde geest’, analoog met het verlangen naar een ander regime.

    De belangrijkste vraag is dan of die ‘wilde geest’ ook een spiritus sanctus is, Latijn voor ‘heilige geest’. Heilig is zoiets als toegewijd. Waaraan toegewijd? Het is goedkoop om maar wat wild te doen, maar wie toegewijd is kan een ‘wilde geest’ zelf doseren en sturen. Dat geeft te denken.

    Waar zijn degenen die alarm slaan over klimaat en CO2 precies bang voor? Voor gezond gedrag of juist voor pervers gedrag?

    Wat proberen degenen die over klimaat-hysterie spreken te ontkennen?

    Nico [11] reageerde op deze reactie.

  11. Nico schreef op : 11

    @Nicn [10]: Nicn moest zijn Nico.

    Verder is het niet zonder reden rood alarm inzake CO2. Als wetgeving pervers is, onverteerbaar, ontstaat veel CO2. Zo simpel is het. De gevolgen van tirannie in een modern jasje gepresenteerd.

  12. Nico schreef op : 12

    Een andere term voor tirannie is ‘georganiseerd onrecht’. Een term die hier op Vrijspreker een artikel uit mei 2007 werd in de strijd werd geworpen.

  13. Hang Bejaarde schreef op : 13

    @Nicn [9]: CO2 is voor bomen en planten wat O2 is voor mensen. Alleen zieke politiek en nepwetenschap hebben hier ‘gif’ van gemaakt. Want zo is het een leuk verdienmodel. Net als met roken. Men is er tegen, heft er belasting op en doet er verder niets aan.

    Als mensen echt iets willen doen tegen CO2 moeten zij de weilianden vol plempen met bossen. Net zoals het vroeger van nature was hier.

    Nico [14] reageerde op deze reactie.
    gravatar [18] reageerde op deze reactie.

  14. Nico schreef op : 14

    @Hang Bejaarde [13]: Dat snap ik. Blijft staat dat meer CO2 meer onverbrand, meer onverteerbaar impliceert terwijl meer O2 verrijking impliceert. Genezing zelfs. Sporters met blessures gaan niet zonder reden een zuurstofcabine in, zoiets als dit.

  15. Nico schreef op : 15

    Om de kringloop completer te maken; bomen en planten zetten CO2 om in O2. Maar dan moet je niet in een stad zijn, daar worden bomen en planten vervangen door asfalt, tegels en bakstenen. Voor O2 hebben steden zichzelf dus sterk afhankelijk gemaakt van de omgeving, terwijl de CO2 die in steden geproduceerd wordt een mogelijk bestanddeel van voeding voor bomen en planten is. Hoewel ze die CO2 best wel kunnen missen, terwijl steden niet zonder O2 kunnen.

    Iets dergelijks geldt voor perversiteiten en tirannie. Gewone mensen kunnen best wel zonder, hoewel ze er ook van kunnen profiteren door in de stroom mee te gaan en het te optimaliseren.

  16. DzVzTkM schreef op : 16

    wedden dat u dit nog niet weet!
    nos.nl
    en nu?
    heerlijk dat internet

  17. gravatar schreef op : 17

    Ze doen hun best maar. Kom al jaren niet meer in de “binnenstad”. Ben wel klaar met die blokkers, trekpleisters en andere zooi.

  18. gravatar schreef op : 18

    @Hang Bejaarde [13]:
    Bijna, algen produceren zuurstof. Bomen nemen meer op dan ze produceren.
    :-$

  19. hugo van reijen schreef op : 19
    Hugo J. van Reijen

    De meest autovijandige stad ter wereld is Amsterdam: zeer onaangenaam voor bezoekers.