In het Rotterdams Nieuwsblad van 20 augustus stond een artikel van René Diekstra waarin onze aandacht getrokken werd door: ” . . . inmiddels is duidelijk dat het overgrote deel van de media hand in hand met de [Amerikaanse] regering het volk de oorlog met Irak heeft ingelogen.”
Eerste reactie: Wat een geluk dat onze Nederlandse media zoiets nooit zouden doen!
Of zouden de NL media en de overheid ook twee handen op een buik zijn?
Diekstra zegt daarover:
” Het feit dat er Nederlandse militairen in Irak zijn en gedood worden, is mede het gevolg van de pro-oorlogsgeluiden die politiek en journalistiek in koor het land in hebben gestuurd.”
We hebben al eens eerder gezegd dat “de media” naast de overheid (politiek) en de ambtenarij wel de drie grootste machtsfactoren in onze maatschappij zijn. Het hiergenoemde artikel geeft daar weer een bevestiging van.
Deze drie instanties zijn erg afhankelijk van elkaar. En daarom moeten ze lief zijn voor elkaar. Door subsidies, en opdrachten en protectie.
Zo zien we nu bij voorbeeld weer gebeuren dat politici lief zijn voor de media door informatie te laten uitlekken over de komende begroting/ troonrede. De media hebben graag nieuws, liefst primeurs. De politici hebben belang bij een test van hun plannen alvorens ze helemaal met de billen bloot komen. Als blijkt dat de toekomstige kiezers te veel tegen een plan zijn, kunnen ze dat dan nog bijstellen. Of ze zijn minstens gewaarschuwd voor wat ze kunnen verwachten.
Dit is een ongewenste toestand die de vrijheid van de burgers beperkt. De oplossing is om alle subsidies en alle beperkingen aan de media op te heffen.
Vrije, en onafhankelijke media zijn een hoog goed voor een vrije maatschappij.
objectieve media bestaat volgens mij al lang niet meer. maar wat het ergste is, het volk slikt alles! mensen kijken en absorberen. Het is leuk om te streven naar vrije en onafhankelijke media maar misschien ook utopisch?!
[1]
Voor het waterdichte bewijs van de onafhankelijkheid van Nederlandse Media verwijs ik naar de video "Het grote Complot" van de onderzoeksjournalisten Muntz en van der Wint te bekijken via RealOneplayer.
http://cgi.omroep.nl/cgi-bi…
[2] COMMUNICATIEADVISEUR
De wereld kan niet draaien zonder complotten. Maar hij draait…
Om de Golfoorlog in 1991 te kunnen rechtvaardigen huurde Bush sr. het grote communicatieadviesbureau Hill & Knowlton in. Hij liet de wereld wijsmaken, dat Irakese troepen bij hun inval in Koeweit de babies uit de couveuses gooiden. De dochter van de ambassadeur van Kuwait kwam opdraven om dat verhaal huilend aan de wereldpers te verkondigen. In een wip echode President Bush sr. luidkeels over de media: "They threw the babies out of the incubators" en in twee dagen landden er Amerikaanse troepen in Koeweit. Pas later bleek, dat de perscampagne in scene gezet was, dat de dochter van de Koeweitse ambassadeur was opgetrommeld en dat het hele verhaal verzonnen was.
Comments are closed.