Hoe een betuttelende maatregel kan uitpakken voor nietsvermoedende verzamelaars. Dit las ik afgelopen zondag zo 31 okt 2004 op telegraaf.nl (Joost)
De Voedsel en Warenautoriteit (VWA) heeft zich de woede op de hals gehaald van verzamelaars van sigarenbandjes en bierviltjes. De verzamelaars mogen hun collecties niet meer op beurzen tonen, omdat de logo’s die hierop staan in strijd zijn met reclamebeperkende regelgeving voor tabakswaar en alcohol.
Het beleid van VWA kwam vorige week naar voren tijdens een hobbybeurs in Leeuwarden waarop diverse verzamelaars van sigarenbandjes en bierviltjes stonden. Op last van inspecteurs van de autoriteit moesten ze hun collecties inpakken.
“Het uitstallen van producten met merknamen in openbare ruimtes valt onder het reclameverbod voor alcohol en tabak”, aldus een VWA-woordvoerster zondag. “Dit geldt overigens niet voor logo’s van merken die niet meer bestaan zoals op hele oude sigarenbandjes maar nog bestaande merken mogen niet zomaar worden uitgestald.”
De Bier en Artikelen Verzamelaarsvereniging (VAB) stelt stomverbaasd te zijn over de regel. “Dit is te belachelijk voor woorden”, aldus een woordvoerder. De 1800 leden van de organisatie hebben zich onder meer toegelegd op het verzamelen van bierglazen, etiketten en viltjes. “Onze leden zijn totaal niet bezig met het maken van reclame. Ze hebben gewoon een leuke hobby en doen hun best hun verzamelingen te vergroten. Het zou pure vrijheidsberoving zijn als ik mijn 3200 glazen grote verzameling niet meer zou mogen tonen. We zijn ook nooit op de hoogte gesteld van deze maatregel en willen zeker opheldering van VWA krijgen over het beleid.”
Ook de Nederlandse Vereniging De Verzamelaar, die jaarlijks honderden verzamelbeurzen en exposities organiseert, wil opheldering van VWA. ” Dit is de doodsteek voor de verzamelaar”, aldus een woordvoerder. ” Ik vind het ook erg dat we hier nooit van op de hoogte zijn gesteld. Degene die dit besloten heeft, had het ten minste bekend moeten maken aan de verzamelaars zelf”