De onsmakelijke strijd over het leven van de stervende Terry Schiavo wordt nu voortgezet over haar dode lichaam.

Haar echtgenoot wil haar zo snel mogelijk cremeren terwijl de ouders haar op katholieke wijze willen begraven.

Parallel daaraan verschijnen allerlei verhalen waarin partijen elkaar zwart maken. Onder andere over het geld wat in deze affaire een rol speelt.

Door een claim voor een fout, die in het begin door medici gemaakt is, kwam 1.4 miljoen dollar ter beschikking. Bedoeld voor verzorging van Terry. Maar het overgrote deel, tonnen, is opgegaan aan advocatenkosten. En er zijn verwijten dat Michael, haar echtgenoot, ook veel geld voor zichzelf heeft besteed.

Wat allemaal waar is, zal misschien na verloop van tijd duidelijk worden. Stof voor een of meer boeken en een film zit er in ieder geval dik in.

Hoe dan ook, het is een beschamende vertoning. En ook blijkt dat het “RECHT” nog niet zo eenvoudig en duidelijk is als we wel zouden wensen.

4 REACTIES

  1. Ik vond de column van Father Jim Chern ook wel een aardige: http://www.foxnews.com/stor

    Bevat een mooie tussen de mogelijke dood van Terry welke als een offer gezien kan worden wat gelijkstaat aan de kruisiging van Jezus. (Je moet er maar opkomen!)

    Ook de wondere wereld van Cal Thomas werpt veel (moreel absolutistisch) licht op de zaak: http://www.foxnews.com/stor

  2. Tot recent had ik best veel sympathie voor paleo-conservatieven in de USA wier economische en constitutionele opvattingen aardig in de buurt komen van die van libertariërs (zie bijv
    http://www.constitutionpart… ) maar ethische
    kwesties zoals het lot van Mevr Schiavo
    en euthanasie in het algemeen of onderzoek naar stamcellen en klonen,
    maken dat ik daar toch op terug aan het komen ben.

    Als ik bijv de recente column van Chuck
    Baldwin ( http://www.chuckbaldwinlive… ), gewijd aan Mevr Schiavo lees,
    kan ik het daar volstrekt niet mee eens
    zijn. Ik zie in het stopzetten van het
    kunstmatig voeden van Mevr Schiavo
    geen moord maar het beëindigen van een
    m.i. volstrekt zinloze behandeling.

    Uiteraard staat het Chuck e.a. vrij om
    uit religieuze motieven deze of gene
    behandeling voor te staan of te weigeren
    maar mij bekruipt het bange gevoel dat
    men anderen die deze religieuze motieven niet delen , wil dwingen er
    zich toch aan te onderwerpen in casu
    dat men mensen wil dwingen hun dagen als spast of plant te slijten.

    Groetz,

    Cincinnatus.

Comments are closed.