Hoewel… dat nieuws is vaker de media ingestuurd. Maar wie weet is het na jaren zoeken dan eindelijk gelukt: de Ceres terminal in de Amsterdamse haven heeft zijn eerste echte klant gevonden. Eerste grote klant word gezegd. De haven is nog nauwelijks gebruikt (behalve voor een test als ik mij goed herinner) maar splinternieuw is die al lang niet meer. Het gevaarte is vier jaar geleden opgeleverd en staat sindsdien voornamelijk stoffig te worden. Uiteraard heeft het wat gekost maar dan krijg je ook wat. Voor slechts 130 miljoen subsidie euro’s is het voorheen mooie landschap bij kunstenaarsdorp Ruigoord omgeploegd tot een staaltje ‘gemeente-kunst’.

Vergeleken met de Betuwelijn, de Lege Snelheidstrein naar Antwerpen, de Noord-Zuid Lijn in Amsterdam, is de geldverkwisting door deze haven nog bescheiden. Maar ik vraag mij af: waarom moet een gemeente zo nodig een haven bouwen als er geen hond op zit te wachten? Toen het na een tijdje stil bleef met werk voor die haven hoorde ik de politiek opeens mekkeren over dat de sluizen van IJmuiden maar groter gemaakt moesten worden, want de schepen voor die nieuwe terminal zouden niet in de huidige sluizen passen. Staat op de verlanglijst voor ongeveer 2 miljard euro. Ik denk dat als die sluizen er liggen er nog steeds geen hond interesse heeft, maar dan zal de gemeente Amsterdam wel een container-rederij beginnen. Je moet wat he? Hoeveel subsidie zou de nieuwe klant krijgen om maar daar zijn containers te lozen?

Aan VVD en PVDA hebben wij te danken dat het zo ver gekomen is, zij meenden dat die terminal essentieel was voor de werkgelenheid in de stad. Men denkt nog een beetje nostalgisch daar en denkt vermoedelijk nog dat een echte Amsterdammer het liefst arbeider in de haven wil worden.

Mijn oplossing: de hele zooi afschrijven en dat Westelijke Havengebied naar Rotterdam verhuizen, inclusief al die louche bedrijven die er zitten. Dan komt er eindelijk ruimte vrij om nieuwe huizen te bouwen dicht bij de stad waar de mensen wel willen wonen. Wat met dat andere gemeente project IJburg -de toekomstige Bijlmermeer in aanbouw- wordt het ook al niks.

De overheid moet zich gewoon niet met de economie bemoeien en al helemaal niet economie gaan organiseren. Als er marktbehoefte was geweest voor die haven, dan hadden particuliere investeerders het geregeld en kwamen zij nu om in het werk.

Een van de verantwoordelijken –ex-wethouder Geert Dales– is voor zijn geweldige inspanningen beloond met het burgemeesterschap van Leeuwarden. Ik ben benieuwd welke “Grand Travaux” hij daar gaat realiseren.

P.S. Mocht je het niet met mij eens zijn en die terminal mooi vinden, help dan effe snel de gemeente uit de brand. Naast die haven heeft die een Kunstenaars Broedplaats georganiseerd en het staat nog een beetje leeg daar, want welke (niet wanhopige) kunstenaar wil nou in zo’n oninspirerende uithoek zitten?

3 REACTIES

  1. Prima, een duidelijk voorbeeld hoe onverantwoord politici met andermans belastinggeld omgaan.

  2. "Ik ben benieuwd welke "Grand Travaux" hij daar gaat realiseren."

    Ik wist niet dat Dales ook nog echte werk gemaakt heeft van zijn capaciteiten afgezien van zijn literair-filosofisch ‘hoogtepunt’ van het liberaal manifest. Spannend! 😉

Comments are closed.