“Healing Our World, In an Age of Aggression” van Mary Ruwart is een van de mooiste en duidelijkste boeken over vrijheid die ik gelezen heb. Dr. Mary J. Ruwart geeft in eenvoudig te begrijpen voorbeelden aan, hoe het gebruik van geweld altijd op onszelf terug slaat. Dat geweld om ‘nobele’ doelen te bereiken, altijd het natuurlijke eco-systeem van markt en samenleving verstoord, en uiteindelijk steeds meer kapot maakt dan dat het iemand helpt. Het respecteren van ‘de keuze van onze naaste’, is op de langere duur altijd het meest productief, voor hem én voor onszelf.
Ze snijdt vrijwel alle aspecten aan die van belang zijn in een samenleving, zoals Werk en werkervaring, Gezondheidszorg en medicijn-regulering, Milieu en vervuiling, Onderwijs en indoctrinatie, Misdaad en veiligheid, Drugsgebruik en moraal.
Stap voor stap toont ze aan dat wat er mis is op deze gebieden, ten uiterste terug te voeren is op gewelddadig ingrijpen door de overheid, en tevens dat het wegnemen hiervan automatisch leidt tot meer vrijheid, welzijn en welvaart voor iedereen. Met name ‘de mensen aan de onderkant van de samenleving’, voor wie de sociale-verzorgings-staat zégt op te komen, hebben het meest te lijden onder de alsmaar groeiende overheids-bemoeienis!!
Het is een Amerikaans boek. Af en toe wat veel voorbeelden en herhaling. Niettemin een bijzonder mooi boek en vooral een hoopgevend boek. Het maakt inzichtelijk dat Vrijheid niet een vaag filosofisch begrip is, maar dat u en ik dit direct in ons dagelijks leven kunnen toepassen.
Helaas bestaat het boek (nog) niet in een Nederlandse uitgave, maar voor iedereen die Engels leest en Vrijheid een warm hart toedraagt is dit een echte must!
Voor $ 24,95 (€ 20,70) is het te koop bij Amazon.com.
De eerste editie is echter ook geheel GRATIS te lezen of te downloaden op de site van Mary Ruwart: www.ruwart.com.
Ik hoop een paar van u de moeite nemen het boek te lezen, en ben ervan overtuigd dat het u helpt om uw eigen inzicht in de voordelen van vrijheid te vergroten, en dit weer door te kunnen geven aan anderen.
Heel belangwekkende en uiterst nuttige bespreking, Jodocus !
"Het maakt inzichtelijk dat Vrijheid niet een vaag filosofisch begrip is, maar dat u en ik dit direct in ons dagelijks leven kunnen toepassen."
Vrijheid als MIDDEL toepassen. Dat is een heel ANDER (nieuw ?) en interessanter gezichtspunt dan waarmee we zijn grootgebracht en dan de dwangmatigheid die staat en samenleving gewend zijn.
"Helaas bestaat het boek (nog) niet in een Nederlandse uitgave, maar voor iedereen die Engels leest en Vrijheid een warm hart toedraagt is dit een echte must!"
Het komt erop neer, dat iedereen wordt aangespoord om het middel vrijheid te proberen te ontwikkelen en in praktijk te brengen. Daarvoor zullen we om te beginnen allemaal bereid moeten zijn onszelf in die discipline te bekwamen en te trainen.
Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik kan me goed voorstellen, dat de oplossing van het sociale vraagstuk (het vraagstuk, dat met de "klassenmaatschappij" in het leven werd geroepen) vanuit psychologisch oogpunt met deze benadering een stuk dichterbij zou kunnen worden gebracht dan met de dwangbuis van de sociaal-democratie.
Voor ons libertariers zou het een extra aansporing kunnen zijn het boek sowieso al te lezen, omdat wij in onze collectivistische samenleving extra gehandicapped zijn door het communicatieprobleem als gevolg van de twee verschillende gedachtenwerelden.
(Vandaar bijv. om te beginnen ook al het belang van de begrippenlijst op deze site.)
Ook ik kan dit boek sterk aanbevelen.
een man van 75 is 10 wanneer WO 2 uitbreekt—wanneer zijn vader gedeporteerd wordt gaat hij smokkelen om het gezin in leven te houden— hij gaat als vrijwilliger in 1952 naar korea om te vechten tegen het kommunisme–wanneer hij terug komt en zijn vrouw betrapt met iemand anders –komt het tot een steekpartij met de dood van zijn vrouw tot gevolg—veroordeeld tot de doodstraf door het militair gerecht—later omgezet tot levenslang—23 jaar efectief in de gevangenis gezeten— geen kontakt meer met familie–nu levend in een "sociale woning" –gas afgesloten wegens te duur–verwarmt met een houtkachel waar hij op kookt –een spaarlamp van 13 watt–een oude radio–overleefd van een minimumpensioen van 600 euro—met niemand geen kontakt—wat is de prijs van de vrijheid?
[3] Petrus,
Net als jij en ik, is deze man natuurlijk niet verantwoordelijk voor zijn omstandigheden. Wel echter voor zijn eigen reacties daarop; zijn eigen keuzes. Hij kan er niets aan doen dat hij in 1930 wordt geboren, wel dat hij naar Korea gaat. Niet dat zijn vrouw vreemdgaat, wel dat hij daar ruzie over maakt, en de gevolgen daarvan.
Ik begrijp dat je meedelijden hebt wanneer je zo’n triest verhaal hoort. Het zou mooi zijn wanneer er mensen zouden zijn die zich om hem bekommeren; wanneer hij dat zelf wil natuurlijk.
Je vraagt naar de prijs van vrijheid. Zou onvrijheid in staat zijn om te voorkomen dat er mensen zijn met zo’n triest levensverhaal?
Het zou mooi zijn als hij 1200 euro zou krijgen. Dan zou hij meer kunnen kopen. Of hij echter minder eenzaam zou zijn?
Die 600 euro komt nu van de staat. Iedereen die belasting betaald heeft kan nu denken: "IK heb mijn bijdrage al geleverd. Waarom zou ik me nog ergens om bekommeren? Dat moet de staat maar doen."
Misschien zou deze man er een stuk minder elendig aan toe zijn, wanneer zijn omgeving geen belasting betaalde! Zodat ze PERSOONLIJK voor hem konden zorgen. Het "ieder voor zich, en de staat voor ons allen" is niet het gevolg van vrijheid, maar eerder van "outsourcing" van medemenselijkheid naar de staat!
Vrijheid heeft geen ‘Prijs’. Onvrijheid wel: belasting. Vrijheid zorgt niet dat er nooit ongelukken gebeuren of mensen in problemen komen. Individuele vrijheid brengt de dingen echter wel terug naar de ‘menselijke maat’! Mensen in problemen zijn beter af met mede-mensen, dan met een anonieme overheid; De overheid is geen mens. De overheid kan dan ook geen gevoelens hebben. Mensen wel!
Jodocus!
P.S.
Neem alsjeblieft de moeite, en lees "Healing our world". Je zult versteld staan hoe (mede-)menslievend Mary Ruwart de wereld benaderd! Juist de mensen die ziek, zwak, gehandicapt, arm zijn, hebben het meest te lijden onder onvrijheid. Wanneer je werkelijk zorg wilt dragen voor een eerlijkere, betere wereld, dan is vrijheid wel het mooiste geschenk; Iets waar mensen meer aan hebben dan aan alleen maar kaal een uitkering!
[4]
Ik vind dit een heel mooi antwoord.
Comments are closed.