De douane, u kent ze wel. Die irritante mannetjes m/v die zo graag door uw bagage snuffelen en een strak plassertje krijgen als ze u een naheffing kunnen opleggen. Die douane dus, blijkt niet alleen slecht voor de Nederlandse burgers te zijn, ze zijn ook nog slecht voor het milieu.
Dat staat tenminste in de Telegraaf te lezen (en dan is het waar….) Zie: www.telegraaf.nl/binnenland…
Denkt u namelijk goed voor het milieu te wezen en gooit u de tank van uw ouwe stinkende diesel een keer vol met zonnebloemolie (geheel CO2 neutraal dus), dan hebt u kans dat de bagage-fetisjisten van de douane u een heuse boete en een naheffing van de belasting opleggen. U bent namelijk verplicht om brandstof te tanken waarover accijnzen zijn geheven. Het is maar dat u het weet.
En zo staan de dienaars van de Grote Overheid weer de vooruitgang en uw persoonlijke vrijheid om uw motor te stoken op uw zelfgekozen brandstof in de weg.
Ik vraag me af, stel dat een auto op URINE i.pl.v. benzine zou kunnen rijden, en je vult je auto dus met je lichaamseigen stof; zou de douane dat ook gaan beboeten????
Hoe is eigenlijk de definitie van brandstof: is het dat wat je bij een benzinepomp tankt? Dan kan zonnebloemolie geen brandstof zijn…want dat is een levensmiddel…
Het wordt tijd voor de 2e Geuzenopstand
Date: 21 juli 2005-07-21
Time: GMT-1 10:08
Source: Satcom-3 (code: Echelon)
Destination: MI5, SG, Langley
Source: JPB (codename: Harry P.)
Target: GZ (codename: Zoetelieve)
Priority: Medium
Unauthorized tap – strictly confidential
Transcript:
“Hee, Gerrit, met Jan-Peter. Hoe gaat het?”
“Ha die SjeePee, nou, met ome Gerrit gaat het goed hoor, heerlijk, zo’n reces.”
“Ja, fijn he? Maar heb je dat gelezen in de Telegraaf, over die slaolie?”
“Natuurlijk SjeePee, en nu wil jij natuurlijk weten hoe ome Gerrit dit gaat oplossen?”
“Ja Gerrit, dat zou wel fijn zijn.”
“Tja, accijns heffen op plantaardige olie gaat niet lukken, ook in verband met EU-regelgeving. En ik heb nu even geen zin in gezeur vanuit Brussel, anders duikt de pers er weer op, en lukt het nooit om die grondwet alsnog stiekempjes door te drukken. Dus moet er een andere oplossing verzonnen worden.”
“Laat die hersencelletjes maar werken, Gerrit.”
“Ah, ik heb een idee! Die slaolie wordt natuurlijk gebruikt in de frietpan. Na een paar keer frituren is die zooi ranzig, en gooi je het weg, toch?”
“Ehhh, ja. Ja zie je Gerrit, wij frituren eigenlijk nooit thuis, we eten vooral spruitjes en witlof. Dus ik zou het niet weten.”
“SjeePee, neem van mij aan, oud frituurvet is smerig. En die afgewerkte frituurolie is natuurlijk slecht voor het milieu. Dus als we nou voortaan een verwijderingsbijdrage gaan vragen voor plantaardige olie. Zo rond de 50 eurocent per liter lijkt me een goed bedrag, dan is de frituurolie in ieder geval weer duurder dan diesel. Wat denk je?”
“Slim, Gerrit, heel slim! Dat doen we. Maar we moeten het wel aan het publiek verkopen, als het om het milieu gaat dan slikken ze het wel. Zal ik Wijnand Duyvendak bellen om te vragen of hij nog een drogreden heeft op basis waarvan we dit kunnen invoeren?”
“Prima SjeePee, bel jij Wijnand, dan bel ik wat verslaggevers op dat ze wel positief over de maatregel schrijven, dan komt het wel goed.”
“Mooi, doen we zo! Fijne vakantie nog Gerrit.”
“Ja, jij ook SjeePee!”
**END OF TRANSCRIPT**
Minister Veerman opent koolzaadmolen in Delfzijl
donderdag 7 juli 2005, pdc
Landbouwminister Cees Veerman (CDA) heeft gisteren de eerste productiefaciliteit voor biobrandstoffen in Nederland geopend. Het betreft een molen in Delfzijl, waar uit koolzaad plantaardige olie wordt gewonnen. De plannen voor de bouw waren al aangekondigd in augustus 2003. De molen heeft een capaciteit van 3,5 miljoen liter per jaar, wat genoeg is voor de brandstofvoorziening van 300 vrachtwagens. De koolzaad wordt geleverd door zeventig boeren die zich hebben verenigd in de Noord-Nederlandse Oliemolen BV.
De opening van de molen valt samen met een waarschuwing van de Europese Commissie in Brussel dat Nederland te weinig vaart zet achter de stimulering van biobrandstoffen. In 2003 verplichtten alle EU-lidstaten zich om per 2005 minstens 2 procent van de brandstoffen te vermengen met duurzaam geproduceerde brandstoffen als koolzaadolie of ethanol.
Uit berekeningen van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) blijkt dat er in Nederland te weinig landbouwgrond is om op grote schaal koolzaad te produceren. Landen als Duitsland, Zweden, Spanje en Oostenrijk zijn veel verder, mede omdat in die landen een accijnsvrijstelling geldt op biobrandstoffen. Minister Veerman kondigde in november 2004 aan dat hij veel voelt voor een dergelijke accijnsvrijstelling en zei gisteren dat er op Prinsjesdag 2005 meer bekend zal worden.
Bron: ANP, Persbericht Europese Unie, 6 juli 2005
ACCIJNSVRIJSTELLING
denk effe door: de douane wil natuurlijk niet dat er bij de benzinepompen oneigenlijke producten verkocht gaan worden zoals sla-olie.
Dan krijg je daar straks hele supermarkten, zonder de juiste vestigingsvergunning…
och, ik maak me niet zo druk om brandstofprijzen. ik rij al jaren op rooie diesel. en nog in een wegenbelastingvrije auto ook.
Mischien een idee om derde wereld landen, die door steun van westerse landen aan hun boeren hun producten hier niet kwijt (mogen) raken, koolzaad te laten verbouwen?Mischien dat die landen er dan eindelijk beter van worden en heeft ontwikkelingssteun zijn effect.
[6] Haagse Hufters:
T’is zo simpel…..
Alleen, als je dit gaat legaliseren krijg je natuurlijk regelgeving, extra ambtenaren om de regelgeving uit te voeren,handhaven,controleren etc. en belastingheffing om voorgaande te financieren. (en invoerbeperkingen niet te vergeten).
Om deze “nadelen” te compenseren komt er uiteraard subsidie voor onze koolzaadverbouwers enz. enz….
Kortom, het zal voor onze medewereldbewoner niet mee vallen om op een eerlijke manier een boterham te verdienen aan een potentieel (afnemende olievoorraden, politiek/gelovige instabiliteit v/d olievelden) interessante bron van inkomsten.
Gegroet,
P.S. Sorry, maar ik ben op het ogenblik in een erg sarcastische stemming.
De melkkoe die is verkregen met de identificatieplicht blijkt de staat behoorlijk wat op te leveren: http://www.nu.nl/news/56226…
Daar kun je heel wat zonnebloemolie van meesmokkelen.
[1] Vriendin van Hank,
Op "urine" rijden,is uiteraard illegaal
want niet goedgekeurd als brandstof
door de bevoegde instanties waarbij
het wel es schadelijk zou kunnen zijn
voor het milieu, zou kunnen ontploffen
enz….
Naast een boete voor het rijden met
brandstof waarop je geen accijns hebt betaald, krijg je dan nog een boete
voor het rijden met een ongeoorloofde
brandstof….
Groetz,
Cincinnatus.
[3] In Polen en Tsjechië kon je
vroeger biodiesel tanken die een stuk goedkoper was dan normale diesel (die dan weer een stuk goedkoper was dan
de woekerprijzen (dank u meneer fiscus) die je in west-Europa betaalde.
Sedert die landen bij de EU zijn,is de
prijs van diesel ginds de hoogte ingeschoten en is de prijskloof tussen
diesel en biodiesel ginder fors verkleind.
Ik meen op de radio gehoord te hebben
dat in opdracht van de EU de accijnzen op brandstoffen in die landen dienden
worden gelijkgetrokken met de woekeraccijnzen elders in de EU.
Groetz,
Cincinnatus.
[5] Vlad,
Nog nooit aan de kant gezet dan ?
Zelf ben ik tot nu toe 1 keer van de
weg geplukt door een overvalteam dat
de kleur van m’n diesel wou controleren.
Groetz,
Cincinnatus.
Simpel geval van kapitaalvernietiging: we hebben boeren die overschotten suiker produceren, laat die jongens lekker koolzaad of slaolie gaan produceren.
Dan hebben we en goedkopere suiker en goedkopere brandstof.
Weg economische crisis…
Alleen zullen er wat ambtenarenbaantjes sneuvelen…
[11] Deze thread doet me denken aan een akkefietje van vele jaren geleden : Ik wou de zwitsers-Italiaanse grens passeren met 150 liter diesel in plastieken bussen in de koffer maar werd bij de grens eruit geplukt voor een routine-controle.
Ik had zo’n vermoeden dat die Zwitsers
hierover moeilijk gingen doen en zag de bui al hangen : die Zwitsers met hun milieuwetgeving, dit kwam vast niet goed.M’n maat vond het wel
spannend maar hij was dan ook niet de
eigenaar.De ene na de andere opzij gezette chauffeur moest z’n koffer opendoen maar naast me stond een Turk
en met die z’n bagage was er wat loos
want ze bleven in z’n koffers wroeten,
om dan met hem naar het kantoor te gaan…
wij bleven staan.Na een kwartier stapte
m’n vriend uit,slentert richting dichtsbijzijnde douanier en roept: "Hee we staan hier al een half uur.Komt er nog wat van ?" Die man keek
wat verward en antwoordde : "U mag doorrijden maar eerst een autovignet kopen."
Die 23 Zwitserse Franc heb ik met de
glimlach gedokt en vervolgens als
een speer (nou ja, bij wijze van spreken..in praktijk heel rustig en
vooral niet te enthusiast )weggegescheurd.We hebben heel vriendelijk geknikt tegen de douanebeambte.
Grenscontroles…veel tijdverlies,inbreuk op de privacy en slecht voor de smokkel….
Groetz,
Cincinnatus.
In België rijden er inmiddels een paar kerels op gebruikt frietvet : uit een
interview met ene "Guy" :
HUMO: Je sprak daarstraks over de douane. Hoe los jij het probleem van de belastingen en accijnzen op?
GUY: Op elke brandstof moet je belastingen en accijnzen betalen. Maar omdat chauffeurs zoals ik geen benzine, diesel of LPG tanken, en omdat wij onze brandstof niet bij de reguliere distributeurs als Esso of Shell gaan halen, zijn wij in de ogen van de administratie outlaws. In feite zouden ze ons moeten subsidiëren omdat wij op plantaardige olie rijden, maar in hun ogen zijn we niet veel beter dan de sjoemelaars die op rooie mazout (de goedkope huisbrandolie, red.) rijden. Ik verstop mij niet, ik ben met de fiscus gaan praten om die belastingtechnische details op te helderen, maar ik vind het straf dat wij geen enkele vrijstelling van accijns krijgen, zoals in het buitenland. (In Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zweden bestaan er fiscale maatregelen, in België is er niets. Een chauffeur die op plantaardige olie rijdt, wordt verondersteld bij het begin van elke maand zijn vermoedelijke gebruik aan te geven en daarop belastingen en accijnzen te betalen, red.)
Zonder chapelure
HUMO: Je bent niet bij koolzaadolie gebleven.
GUY: Nee, ik heb intussen de overstap gemaakt naar gebruikte plantaardige olie – olie die recht uit mijn frietpot komt (grijnst). Ik had ergens gelezen dat het kon, ik heb dan de inhoud van onze frietketel door een laken gegoten om de stukjes friet en de chapelure eruit te zeven, en werkelijk, ook die olie bleek mijn dieselmotor aan te drijven! En de geur die eruit kwam, dat was een echte frietgeur. Sommigen zullen dat misschien geurhinder noemen, maar ik vind het redelijk oké dat je als Belg met een frietgeur kan rondrijden (lacht). Ik had zelfs een frietzak naast mijn uitlaat geschilderd! Enfin, toen dat lukte, ben ik dat gaan rondvertellen bij vrienden en kennissen, en die houden nu hun frituurolie voor mij bij. Laat de Amerikanen maar oorlog voeren, heb ik gezegd. Voor mij is het niet meer nodig!
En zodoende rij ik gratis en milieuvriendelijk, én ik bespaar de gemeente zes frank per liter die ze anders moeten betalen om die gebuikte frituurolie te laten ophalen in het containerpark.
(rest interview zie : http://www.nivid.be/ecology… )
Over rijden op slaolie zie de Duitse
site : http://www.fmso.de/
Groetz,
Cincinnatus.
[13] Cincinnatus, grenscontroles zijn wel degelijk nodig om terroristen en criminelen te weren. Bovendien zorgen grenzen ervoor dat er geen inbreuk wordt gedaan op mensen die buiten de landsgrenzen wonen. Met het wegvallen van veel grenzen binnen de EU heeft de aspirant superstaat alle middelen en macht in handen om mensen waar ook in Europa lastig te vallen. De territoriale integriteit vervalt dus. Concurrentie tussen individuele staten bestaat niet meer.
Wanneer de EU-superstaat zou slagen (wat ik zelf nooit verwacht) dan maakt het smokkelen niets meer uit, want dan vallen we onder dezelfde wetten.
In Oost-Europa ziet men langzamerhand ook in dat de EU eigenlijk een vervanging is van de oude Sovjet-Unie met haar eenvormig bewind, getuige de groeiende antipathie jegens Brussel. De douane heeft nu vrij spel om jouw of mijn huis binnen te vallen als ze iets van smokkelwaar vermoeden. Iets dat vroeger ondenkbaar was, maar vanwege het wegvallen van de grenzen hebben zij deze taak ter harte genomen en zoals we hebben gezien wordt dit met een zeker fanatisme uitgevoerd.
Hoezo EU vrije markt zonder grenzen, in feite een groot Alcatraz?
[15] Albert,
Ik ben het volledig met je eens dat de EU niet zozeer te doen heeft met "vrijhandelszone met echt vrij verkeer van goederen en diensten" maar veeleer een belastingskartel is tussen "rogue states" die middels kartelvorming het uitpersen van hun "onderdanen" trachten te optimaliseren.Hoe sneller ze dat ook
in Oost-Europa inzien,hoe beter.
Bij *echte* vrijhandel is er geen nood
aan "smokkel".Immers het is het amalgaam van "invoerheffingen", "antidumpheffingen","douanerechten" "in- en uitvoervergunningen", BTW-vorderingen die "smokkel" aantrekkelijk maakt (en rechtvaardigt).Voor echte "Vrijhandel" heb je geen telefoonboek-dikke verdragen nodig : zo’n verdrag past op 1 A-4-tje : hetgeen ik legaal koop in land A , behoor ik zonder problemen (en bijkomende heffingen) kunnen mee te nemen naar "land B".Als ik in Luxemburg 1000 sloffen sigaretten of in Polen enige hectoliters wodka legaal koop, zou ik die zonder verder
gedoe moeten kunnen meebrengen naar
Nederland.Hoogstens zou de meneer van
de douane mij om het aankoopfactuurtje kunnen vragen om zich ervan te vergewissen dat ik het zootje niet gestolen heb maar in een *ECHTE* vrijhandelszone is dat al : geen
bijkomend BTW-gedoe, geen douane-rechten enz…
Groetz,
Cincinnatus.
[16] Precies Cincinnatus, je slaat de spijker op de kop. Vrijhandel betekent dat je alles mag invoeren wat je nodig hebt als het elders goedkoper wordt geleverd dan in het land waar je woont. De douane moet er alleen zijn ter controle van terroristen en criminelen. Maar wat zien we nu. Er bestaat geen vrijhandel, maar wel een vreselijke indringende controle op hardwerkende en productieve burgers. We hebben met de EU het slechtste van beide werelden binnengehaald. Ik hoop dat de meeste Nederlanders dit zullen begrijpen. Voor de meeste Eurofiele politici en Eurocraten bestaat er geen hoop meer vrees ik.
Douane,je wordt er kots ziek van.Kwam kortgeleden terug uit mijn woonplaats Malaga stonden er 12 douaniers mensen te controleren uit een Schengenland nb en men zag dat ik 4 sloffen sigaretten bij me had.Vroeg zo n ei me waar ik vandaan kwam,Malaga zei ik zegt ie waar ligt dat ??? 2 weken later kom ik terug uit China op zaterdagavond met aardig wat "smokkel" is er geen hond bij de douane post.
Nu wacht ik op een vergunning om met mijn eigen auto met Spaans kenteken in Nederland op vakantie te mogen(woon en werk in Malaga voor Nederlands bedrijf) Wat een sukkels zijn het in Den Haag en Brussel,mag overal rijden behalve in Nederland.
[11]
nee, is mij nog nooit overkomen. ik schrok wel lichtjes toen ze me aan de kant zetten met die auto, overigens nog niet zo lang geleden, maar gelukkig bleek het een gordel-papieren-controle te zijn.
eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik tegenwoordig ook nog een andere auto voor de deur heb staan waar ik meestal mee rij. die ouwe belastingvrije diesel staat binnen. nogal roestgevoelig he, vergeleken met huidige auto’s en da vink zonde aangezien hij nu keihard is.
but he, maakt niet uit. het gaat erom hoe je je poen binnen harkt, nietwaar? en zolang dat maar buiten de grijpgrage vingers van de overheid blijft. moesten meer mensen doen.
gegroet
[16] [17]
Cincinnatus, Albert,
Wat de inwoners van de nieuwe lidstaten betreft: die zijn historisch en philosophisch heel wat beter onderlegd dan de meeste (verwende) westerlingen. Die kennen hun nationale geschiedenis veel beter dan wij de onze. Die kennen de strekking van de Paulskirchenverfassung van 28 Maart 1849.
http://de.wikipedia.org/wik…
(Vraag het aan de VWO-ers, hoeveel zouden er ooit van de Nationalversammlung van 1848 gehoord hebben ? en van de Frankfurter Paulskirche ?)
Die weten, hoe Otto von Bismarck de onafhankelijke Duitse Staten als de federale eenheidsstaat Duitsland onderwierp aan de Pruisische militaristische bureaucratie.
http://nl.wikipedia.org/wik…
Die zullen binnen de kortste keren in de smieze hebben, hoe het EU-systeem werkt, want die kennen het machtsspel. En ze zullen ook begrijpen, dat de welvaart hier zeker niet aan de EU te danken is, maar eerder aan de inspanningen van de individuele ondernemer: de Poolse loodgieter legt het allemaal haarfijn uit.
Die vragen zich alléén af, hoe wij hier al die tijd zo stom hebben kunnen zijn onze vrijheid aan de EU-collectivisten te verkwanselen.
Groet,
Harry
Comments are closed.