Stel, u koopt vandaag een Opel Astra 1.4 essentia 2005 Hatchback voor 20.356 €. U rijdt 10.000 km per jaar en de auto gaat 15 jaar mee. U doet niets aan afschrijving, en betaalt niet meer dan 400 € per jaar aan APK + onderhoud gemiddeld. U betaalt met gespaard geld, en sluit dus geen persoonlijke lening af.

Wanneer u op bovenstaand plaatje klikt, ziet u hoe ik gerekend heb.
Een maandbedrag van 259 € per maand klinkt wellicht laag, maar kosten van leningen kunnen makkelijk voor bijna een verdubbeling zorgen.

Wat mij opvalt, is het volgende:

1. We betalen allang een kilometerheffing. 2/5 van de gebruikskosten is voor het echte gebruik, 3/5 gaat naar de fiscus!
2. Van alle kosten van het autorijden gaat de helft naar het genot van de eigen auto, DE ANDER HELFT gaat naar meneer Zalm.

Nederland is een democratie! Behoort u ook tot die 51% van de mensen die hier vóór is, of doet de politiek maar wat ze wil, terwijl wij – de mensen – in meerderheid hier eigenlijk tegen zijn?

Een auto is één van de duurste gebruiksgoederen die we kopen.
In 15 jaar tijd betaalt u ca 23.000 € voor uw auto, en dan nog eens 23.000 € aan de Minister van financiën, zodat hij de hoge-snelheidslijn kan betalen, waar u en ik waarschijnlijk nooit in zullen zitten!!

bronnen:

ANWB
Auto Telegraaf

8 REACTIES

  1. Ik vind 260,- p/m erg veel voor iets wat onmisbaar is. Ik woon in een buitenwijk. Heb een vrouw en twee kleine kinderen. Ik zou niet weten waar en hoe ik de boodschappen zou moeten doen zonder auto (een paar kratten cola in de bus?, of elke dag een fles halen) laat staan alle overige zaken.

    PS verzekering vergeten.

  2. Leuk rekenvoorbeeld: zelfstandige, ¤ 220.000 bruto winst. [Auto wordt particulier gekocht.] BTW: c.a. ¤ 20.000. IB: 50%, dus houdt je ¤ 100.000 te besteden uit. Een auto van ¤ 100.000: 19% BTW, 45,2% BPM, auto kost volgens netto catalogusprijs ¤ 61.000. Hier heeft de dealer een marge op van c.a 12%, en de importeur een hogere marge.

    En maar lopen ouwehoeren over "inflatie". De enige geldontwaarding waar hier sprake van is is die waardeloze overheid. Gewoon bizar.

    En maar zeggen dat het ‘bedrijfsleven’ de werknemers ‘uitknijpen’. Wat doet de overheid dan wel niet?

  3. Wordt nog even het renteverlies vergeten. Bij 3% is dit ruim 50 euro per maand.

  4. Ik ben in de jaren 70 en 80 opgegroeid in een middenklassegezin. Als ik nu even
    terugdenk aan de auto’s van toen. Een oude 2CV, daarna een Renault 5. Soms
    moesten we duwen, want hij startte slecht. De vele roestplekken werden netjes
    gemaskeerd. Toen vader een Simca 1100 kocht was dit de meest luxe en fraaie
    wagen die we ooit hadden gehad. Als ik daaraan terugdenk: dit alles was toen
    heel normaal. We woonden in een gewone, nette buurt. Niemand had een tweede
    auto en maar heeeel zelden had iemand een nieuwe. Meestal was het een ‘nette’
    tweedehands, die af en toe kuren vertoonde. Zaterdagochtend werd hij liefdevol
    gewassen met een emmertje sop.

    Vergelijk dat eens met nu!! Twee of meer auto’s per huishouden zijn geen
    uitzondering, het zijn de meest grote, luxe bolides die voor de deur staan, als
    hij vijf jaar oud is, kun je je er eigenlijk al niet mee vertonen. De wagens
    zijn voorzien van de meest luxe snufjes: airco, alles elektrisch, navigatie,
    hifi, dvd voor de kids. En die krengen zijn groot tegenwoordig: zo’n auto van
    vroeger kan er drie keer in. De supermarkt is hier 150 meter vandaan, maar elke
    buur gaat met de auto een boodschapje doen. De hele dag rijden ze af en aan.
    Wassen doen ze niet, eens per week door de wasstraat en voordat hij oud wordt,
    ruilen ze hem al weer in voor het nieuwste model, meestal weer groter en luxer.

    Nee, ik heb eigenlijk helemaal geen medelijden met de automobilisten van
    tegenwoordig. Waarom zou ik?

  5. [3] Komt bij APK (gedwongen winkelnering + BTW) een paar keer Koos Spee omdat je eens een paar kilometer te hard rijdt (flits!) en -in veel steden- bijna onontkoombare parkeertax (gemeentelijke belastingen) en vernielingen.

  6. [4] Trees,

    Het is vast zo, dat de auto’s tegenwoordig mooier, nieuwer, beter, duurder zijn dan vroeger. Het gaat mij erom, duidelijk te maken dat de overheid DE HELFT van het bedrag ontvangt.

    Stelen van rijken is toch niet minder erg dan stelen van armen?

    Stelen is stelen. En dat is fout.
    Nu kun je besluiten geen auto te rijden. Dan kost het ook niets, maar zoals Fukkov hierboven [1] al schreef, niet iedereen kan zich veroorloven om geen auto te nemen.

    Als iemand een paar klappen krijgt, en daar blauwe plekken aan overhoudt, dan kun je zeggen: "Hij kan het best hebben, hij gaat er echt niet dood van", en geen medelijden hebben met het slachtoffer. Het gaat mij niet om of "iemand het wel kan hebben", maar dat klappen krijgen of belasting-diefstal OP ZICH gewoon onrechtvaardig is.

  7. Mijn benzine rekening (30,000 km per jaar) is per maand al ¤ 625.
    (30,000 km 1 op 6 @ ¤ 1.50)

    Niet zeuren autorijden is duur en zal nog duurder worden.

  8. [7]
    Stel de overheid zou zich er geheel niet mee bemoeien:

    Ik denk privaat een snelweg op een traject van gemiddelde drukte rendabel te kunnen maken voor nog geen cent per kilometer. Langs mijn snelweg zou u tevens kunnen tanken zonder belastingen. Bovendien zou ik me aanspraklijk stellen voor eventuele externaliteiten t.a.v. omwonenden.
    Daarnaast zou ik me het niet in mijn hoofd durven te halen aan u te vragen om een deel over de aanschafprijs van uw auto aan mij te geven (laat staan 45%!). (Ook zou u van mij zelf invulling mogen geven aan wat een verantwoordelijke rijsnelheid is, maar dat is een andere kwestie.)

    Zou de overheid zich overal nog minder mee gaan bemoeien, dan is het zelfs denkbaar dat de wereldwijde oliebelangenverstrengeling af zou nemen, waardoor meer concurrentie op brandstoftype kan ontstaan.

    Kortom: autorijden HOEFT niet duur te zijn en HOEFT ook niet duurder te worden.

Comments are closed.