Uit door Dr. Todd Curtis gepubliceerde gegevens heb ik de vijftien luchtvaartmaatschappijen gedestilleerd die tussen 1970 en 2003 meer dan 750.000 segmenten gevlogen hebben en de laagste fataliteitenfrequentie vertonen:
















 maatschappijfatal.rt.vluchten  FLE#ongjaar
01.Southwest0,0010,940,000
02.Qantas0,001,200,000
03.America West0,002,300,000
04.Finnair0,001,700,000
05.Sabena (failliet)0,001,600,000
06.Austrian0,000,750,000
07.Delta0,1620,003,2461997
08.Continental0,188,001,4751997
09.Lufthansa0,187,911,4131993
10.SAS0,185,531,0012001
11.BA0,226,351,4021985
12.All Nippon0,224,641,0011971
13.North West0,289,202,6141993
14.US0,2815,113,9781994
15.Air Canada0,334,751,5831983

Na de vermelding van de ranking en de naam van de maatschappij staan vijf kolommen.

De laatste kolom laat zien het jaar van het laatste ongeval,
de vierde kolom het aantal ongevallen,
de derde kolom de FLE (Full Loss Equivalent). Dit is de som van de fracties van passagiers die tijdens of ten gevolge van elk fataal ongeval om het leven kwamen.

Ik moge dit verduidelijken.

Maatschappij X heeft drie fatale ongevallen gehad:
Bij ongeval 1 kwamen 50 van de 100 passagiers om het leven, de FLE is daarom 0,50
Bij ongeval 2 kwamen 3 van de 50 passagiers om, de FLE is daarom 0,06
Bij ongeval 3 kwamen 50 van de 250 passagiers om, de FLE is daarom 0,20.
De som van deze drie fracties bedraagt 0,76

De tweede kolom toont het aantal vluchten in miljoenen.
De eerste kolom laat zien de fataliteitsrate, die bepaald wordt door de FLE te delen door het aantal vluchten in miljoenen. De laagste fataliteitsrate brengt een maatschappij op de hoogste plaats in de ranglijst.

De vijftien maatschappijen met de hoogste fataliteitenfrequentie zijn de volgende:

















 maatschappijfatal.rt.vluchten  FLE#ongjaar
01.Egypt air7,600,755,7072002
02.China Airlines7,160,906,44102002
03.Turkish6,831,107,5192003
04.PIA3,841,405,3771992
05.Iran Air3,541,134,0042002
06.Indian3,532,508,82121999
07.Avianca3,011,273,8241990
08.Korean2,541,303,3571997
09.Philiipines 62,471,714,2381994
10.Garuda2,441,964,7881997
11.Transbrasil2,090,851,7721980
12.VASP1,811,853,3461986
13.Aeromexico1,762,163,8041986
14.Singapore1,501,001,5022000
15.Japan Airlines1,362,443,3151985

Vanaf 1974 daalde het voortschrijdend vijfjaarlijks gemiddelde van fatale ongevallen van circa 9,6 per miljoen vluchten tot circa 2,4 per miljoen vluchten, terwijl het voortschrijdend jaarlijks gemiddelde van het aantal slachtoffers, niet medegerekend de slachtoffers op de grond, daalde van circa 300 tot 75 per miljoen vluchten.

Hugo van Reijen