Ik reed zaterdagochtend jl. naar de LIDL in Alkmaar en had onderweg de staatsradio aan, een programma van de TROS gepresenteerd door een politiek brave TROS-doos. Het onderwerp was de verplichte pas voor taxichauffeurs, ingesteld in het kader van de maximalisatie van de regeltjes, schade & de overlast door de staat is dit het certificaat dat men gehaald moet hebben om een taxi te mogen besturen.
De bewuste TROS-doos besprak dit met een meneer die een bedrijf had dat chauffeurs opleidde voor dat certificaat en die was daar uiteraard dolenthousiast over. Ook de politiekcorrecte TROS-doos vond het geweldig dat de staat zich hiermee ging bemoeien omdat zij ooit een taxi bij het CS in Amsterdam had genomen en daar enige onplezierige spanning had gevoeld (???).
Die meneer leerde de kandidaten hoe ze het portier open moest houden voor de klant en hoe ze de radio en de mobilofoon zacht moest zetten, allemaal zeer nuttige zaken dus.
Hij vertelde ook dat zo’n 50% van de kandidaten zakt en dat daardoor taxibedrijven in de problemen komen wegens een tekort aan bevoegd personeel zodat voor sommige bedrijven zelfs de continuïteit in gevaar kan komen.
Hij vroeg zich af waarom die bedrijven hun personeel niet eerder op cursus hadden gestuurd. Vreemd genoeg vroeg zich niet af hoe het kwam dat die bedrijven het tientallen jaren hadden overleefd zonder zijn pokkencursusje.
Toevallig werkt een vriend van mijn zonen naast zijn HTS-studie als taxichauffeur en die vertelde dat hij en vele andere deeltijdchauffeurs hun werk kwijt gaan raken omdat dit geintje duizenden PLEURO’s per chauffeur gaat kosten zodat taxibedrijven alleen hun vaste personeel zullen bijscholen
Verder merkte hij op dat je tegenwoordig niet eens de straten hoefde te kennen, GPS brengt je overal zodat je alleen maar een beetje knap een auto moet kunnen besturen.
Vreemd dat je van de staat wel je naasten en geliefden overal heen mag brengen met een gewoon rijbewijs maar om wildvreemden rond te rijden je een haast universitaire studie moet hebben gevolgd.
De taxi aso’s bij Amsterdam CS zijn heel irritant maar die onnozele cursus is de oplossing niet. Het lijkt eerder een constructie om de taxi’s nog duurder te maken dan ze al zijn, Nederland is immers nog geen wereldkampioen hoge taxi tarieven. De beste oplossing voor aso’s en dure taxi’s: geen gebruik van maken.
De beste oplossing: alle spoorwegen asfalteren, en iedereen met een rijbewijs in plaats van een WW-uitkering een taxi-vergunning geven.
Volledig vrije concurrentie, en gaan!
Géén OV-problemen meer, geen miljarden verslindende WW en NS, ideaal.
Ik las iets vergelijkbaars bizars op de Belgische teletekst. Blijkbaar wil het gewest Brussel paal en perk stellen aan nachtwinkels en belwinkels waarvan in de hoofdstad een "wildgroei" plaatsvindt, en die de "gewone" bedrijven "oneerlijk" beconcurreren. Het voorstel kwam geloof ik van een groene politicus (zo eentje met slechts biologische stront in zijn kop), maar wat precies het heil is wat de Brusselaren hiermee ten deel valt is mij een raadsel. Is het zo rampzalig als arme mensen kunnen bellen, of als mensen ook buiten kantooruren naar een winkel kunnen gaan? En zou dat misschien niet normaal zijn voor een van de grootste wereldsteden? Volgens het groen politiek gevogelte zou het erop neerkomen dat alle nachtwinkels 12.000 euro per jaar aan vergunning of belasting moeten betalen, plus nog iets dat ik ben vergeten. Echt, hoe dergelijke figuren op dit soort ideeën komen en wat in vredesnaam zelfs maar het meest vergezochte nut of voordeel voor de gemiddelde burger is, ontgaat me compleet.
[3] ik stel al jaren dat links denken zware hersenbeschadiging veroorzaakt en dat blijkt steeds weer op te gaan.
Wat dek je trouwens vanhet referendum in Utrecht dit jaar waar buurtbewoners zich mochten uitspreken over het laat open blijven van de winkels in de buurt ?
Kunnen de betrokken winkeliers dat niet zelf bepalen dan ?
[4]
Daar heb ik niets van gehoord, maar inderdaad idioot. Wat hebben alle Utrechtenaren in vredesnaam te maken met het openen van winkels van individuele burgers van Utrecht?
Doet me een beetje denken aan die gemeente (ben vergeten welke), waar de bevolking mocht stemmen of er een groot casino of gokhal (in het voetbalstadion of zo) mocht komen. Dat is geloof ik afgewezen, maar de vraag waarom zij het recht zouden hebben om dat te bepalen, bleef onbeantwoord.
Hoezo onnozele cursus? Ik ben er juist zeer blij mee,en de curus is echt niet alleen maar deuren ophouden of de radio aanzetten.
Het betreft ook een heel groot stuk veiligheid op de weg, agressietrainingen en vele andere zaken.
Tevens krijg je een gedegen rijexamen in de stad waar je werkt.
Deze cursus is juist bedoeld om de aso’s weg te werken, ik ben blij als het 1 januari is………….
Laat de IVW en de politie maar hard optreden tegen chauffeurs die niet in het bezit zijn van de chauffeurspas…
M.vr.gr.
Een goed opgeleide taxichauffeur uit Amsterdam…
[6] je zult het wel weten, als chauffeur zijnde maar de vriend van mijn jongens, ook taxichauffeur vond het onzin en met GPS heb je geen gedegen stadkennis meer nodig.
Verder vraag ik mij af hoe we het tot nu hebben overleefd zonder die opleiding en lijkt het mij dat het beter zou werken op basis van vrijwlligheid, als een stukje extra kwaliteit dat een taxibedrijf wil bieden en niet met staatsdwang, staatscontroles en de bekende boetes (waar het eigenlijk om gaat) en de enorme kostenpost waarmee taxibedrijven worden opgezadeld.
Ver voordat dit pasje nodig was bestond er in het vredige stadje Amsterdam de regel dat je een taxi vergunning nodig had als je mensen tegen betaling wou vervoeren. Maar toen de overheid, volledig in lijn met het op deze site gepredikte idee, deze vergunning niet meer nodig vond, onstond er een taxi ‘oorlog’. Taxi’s met passagiers er in werden afgesneden. Mensen werden op Amsterdam CS gedwongen een taxi van een bepaalde organisatie in te stappen en op Schiphol werden de buitenlanders zonder dat ze er zelf iets over te zeggen hadden, hoe ironisch, in een taxi gesleurd.
Lijkt mij het ideaal beeld van een vrije taxi markt, leve de vrije taxi markt, weg met de vergunning!
[8] werden alle taxi’s met passagiers doorlopend agesneden en werden alle mensen op CS gedwongen om een taxi van een bepaalde organisatie te nemen en werden alle buitenlanders op Schiphol in een taxi gesleurd ? Denk het niet, 99,999 % verliep normaal, er waren wat execessen die enorm werden opgeblazen om de staat een reden te geven om zich ermee te bemoeien.
Overigens merk ik aan je nogal overspannen reactie dat jij je erg bedreigt voelt door het idee dat mensen zomaar hun eigen zaakjes zouden kunnen regelen zonder inmenging van ambtenaren. Niet gaan hyperventileren, hoor !
Ik ben het volledig met Henk eens. Wladimir woont waarschijnlijk niet bij Amsterdam in de buurt en is al een tijdje niet meer met de taxi geweest.
Het feit dat Wladimir direct op zo’n denigrerende wijze reageert en daardoor de ‘lachers’ op zijn hand probeert te krijgen geeft voor mij meer aan dat hij geen zinnige reactie op het stuk van Henk heeft.
Ik heb niet de indruk dat een verplichte cursus, of nog meer staatsbemoeienis, de problemen gaat oplossen. De brache kan beter zelf wat bedenken om de goede taxi’s te onderscheiden van de slechte. Los van de aso’s moet er echt iets veranderen aan de hoge tarieven. Sinds ik een tijd geleden 19 euro moest betalen voor een ritje van 10 minuten op een doordeweekse ochtend, neem ik alleen nog een taxi als dat mijn enige optie is (daarvoor trouwens ook niet vaak).
[11] P.S. Deze goudzoekersprijs betaalde ik in Amsterdam, de chauffeur gedroeg zich verder netjes.
Ik ben al reeds 40 jaar beroepschauffeur Ik heb gereden op Internationaal vervoer en ben buschauffeur geweest en heb 15 jaar op abulance gereden. Ik heb alle rijbewijzen en mijn chauffeur diploma CCV-b. Maar in Januari 2006 mag ik geen taxi meer rijden maar wel op een touringcar met 50 personen.Waar zijn ze mee bezig.
Comments are closed.