Het schijnt een ijzeren wet te zijn dat alles wat via het centralistische beleid in Den Haag opgelegd wordt ten gronde zal gaan. Nadat eerst gewelddadige VMBO leerlingen met steeds meer behoedzaamheid behandeld moesten worden, moeten we nu schijnbaar ook uiterst voorzichtig zijn om HAVO en VWO leerlingen iets te leren

“Superlerares” Nanda van der Stap heeft op 22 April 2005 haar masters titel gehaald en is daarmee 1ste graads docent Engels geworden. Volgens de Volkskrant zijn Nanda en de andere pas afgestudeerde masters daarmee bevoegd om:

“op de school waar ze werken onderzoek te doen naar een concreet probleem,”

Klinkt goed nietwaar? Leerlingen die moeite met de stof hebben, veel afwezig zijn, of sociale problemen hebben zouden door Nanda geholpen kunnen worden.

Maar de boven genoemde problemen zijn niet interessant genoeg voor de kersverse master. Nee, dat had ik even verkeerd gezien.

Hier is het probleem waar zij zich bezig gaat houden: “De docent Engels van het Maurick College in Vught onderzocht het overbrengen van belangstelling voor literatuur op kinderen van bovenbouw HAVO en VWO. “Wat niet werkt, is eisen dat ze zich door dikke pillen uit de klassieke literatuur worstelen. Dan gaat het alleen maar tegenstaan.
Ik heb een methode ontwikkeld om met behulp van dvd’s stukjes speelfilms en trailers van het internet, bekende literaire werken voor hen te verlevendigen.”

Tja, we moeten het de leerlingen ook weer niet al te moeilijk maken. Dan gaat ze het leren alleen maar tegen staan. De impliciete premisse in haar verhaal is dat het onvermogen van de leerlingen bepalend moet zijn voor de inhoud van het curriculum.

En wanneer precies “werkt” iets niet? Wie bepaalt dat en volgens welke criteria? Geen antwoord van Nanda noch een vraag hierover van de Volkskrant. Is dat op zijn zachts gezegd niet een beetje vreemd? Als leerlingen laten blijken dat ze de stof te moeilijk vinden dan verlaagt de school gewoon het niveau! Want leerlingen intellectueel uitdagen en opdrachten geven die ze niet leuk vinden, dat kan niet niet meer in het Nederlandse onderwijs. Dat is slecht voor het zelfvertrouwen.

“Zo pakte ze Shakespeares Macbeth aan met onder meer de film versies van Polanski en Freeston, maar ook met een parodie Macbeth van Herman Finkers.”

Prima oplossing toch? Herman Finkers in plaatst van Macbeth zelf lezen. Let wel dit zijn geen VMBO ers maar havisten en VWO ers!

“Als sluitstuk van het project van vwo-5 moesten de leerlingen scènes uit Macbeth verfilmen. En dan gaat menig leerling het hele werk wel lezen, of kondigt aan dat later te zullen doen.”

En wie gaat dat controleren? Wie deze aanpak de oplossing vindt om de komende generatie voor te bereiden op de moderne kennis economie kan wat mij betreft het onderwijs beter meteen verlaten. Niet alleen krijgen de leerlingen een vals gevoel van hun capaciteiten mee, maar zal op deze manier de analfabetisering van Nederland ook het Voorbereidend *Wetenschappelijk* Onderwijs bereiken.

Is het gek dat universiteiten zich uit frustratie de haren uit het hoofd trekken wanneer meer dan twee derde van de nieuwe studenten nauwelijks kunnen spellen en begrijpend lezen? Om nog maar te zwijgen over het effect op onze economie als er een stelletje functionele analfabeten met HAVO en VWO diploma’s de arbeidsmarkt instroomt.

In hoeverre kunnen werkgevers een diploma van het middelbaar onderwijs dan nog vertrouwen? En wat doet dit met de marktwaarde van een HAVO of VWO diploma?

Allemaal vragen die de Volkskrant niet belangrijk genoeg vond om te stellen. En ik ben bang dat er maar weinig mensen in het onderwijsveld zijn die hier openlijk kritisch over durven zijn. De leerling pamperen is daar zo’n beetje het hoogste goed geworden. Stel je voor dat ze boos worden! Ja, dan hebben we de poppen aan het dansen!!

Misschien moeten scholen maar omgebouwd worden tot vermaak centra met gokhallen, videotheken en ruimtes waar leerling kunnen leren hun brommer te verbouwen.

Wat????

O ja, dat gebeurt op dit moment al bijna in het VMBO. Zo kan je dus achter de feiten aan lopen. De nivellering van de HAVO en het VWO naar onder toe heet dat geloof ik.

11 REACTIES

  1. De nivellering van ons onderwijs is al decennia aan de gang. Dankzij de continue stroom regelgeving uit Den Haag, de permanente ‘gezelligheids’druk en het streven naar democratische prestaties (als de norm niet gehaald wordt, stellen we de norm bij) ondergraven we onze ‘kennis’economie. Dit begint al op de basisschool en loopt door in het voortgezet onderwijs, hoger beroepsonderwijs en universiteiten.

  2. Helemaal mee eens.
    Maar het gesubsidieerde onderwijs voert steeds meer werkvormen in waarbij de leerlingen zelf tempo, inhoud en wijze van leren gaan bepalen.
    Gevolg:
    1. Ontzettend veel tijdverlies. Het duurt allemaal veel langer, is in-efficient, en kost dus meer belastinggeld.
    2. Het gaat ten koste van de ‘zwakkeren’, want die komen haast tot niets en bouwen steeds grotere achterstanden op.
    3. Het leren loopt spaak, omdat de ordening van de leerstof (steeds een stapje verder) dreigt te verdwijnen, omdat leerlingen nu eenmaal niet kunnen overzien waar al die stapjes naartoe leiden en waarom die stapjes noodzakelijk zijn.
    We leiden op tot consument.

  3. Kleine verbetering:
    Het Ministerie van OCW is in oktober 2003 van Zoetermeer naar Den Haag verhuisd.

    Het gebouw
    Het Amerikaans-Engels architectenbureau Kohn Pedersen Fox ontwierp de 142 meter hoge Hoftoren. Het ranke gebouw heeft een transparant karakter met rondom veel glas, zoals ramen van 2,7 meter hoog en een opvallend lichte, acht meter hoge entreehal. Ontwerpgroep Trude Hooykaas heeft het interieur ontworpen. Het kenmerkt zich door lichte kleuren en natuurlijke materialen: blank hout, aluminium en glas.
    Het gebouw bestaat uit een laagbouwdeel van 16 verdiepingen en een hoogbouwdeel van 29 verdiepingen. OCW bezet 19 verdiepingen. Op de resterende verdiepingen komt een andere huurder.
    Het gebouw heeft twee ingangen, één aan de Rijnstraat en één aan de Oranjebuitensingel. Er is een ondergrondse parkeergarage met een beperkt aantal gereserveerde parkeerplaatsen voor OCW, onder andere voor mindervaliden.

    Kunst in het gebouw
    In De Hoftoren is volop kunst te zien. Voor medewerkers, maar zeker ook voor bezoekers en voorbijgangers.
    Zo zijn de twee tentoonstellingsruimten in de centrale toegangshal voor het publiek toegankelijk, hier is wisselend werk te zien van kunstenaars van kunstacademies en werkplaatsen. In de openbare ruimten en vergaderzalen komen kunstwerken, die speciaal voor De Hoftoren worden gemaakt. O.a. Elsa Stansfield en Madelon Hooykaas, Marijke van Warmerdam, Job Koelewijn, JCJ Vanderheyden hebben hiertoe een opdracht gekregen. In de ontmoetingsruimten op de kantooretages komt kunst in bruikleen van Nederlandse musea. Tenslotte hangt in de werkruimten actuele kunst uit het aanbod van een kunstuitleeninstelling.
    Jaja, het mag wat kosten allemaal.

  4. @Kim

    Ja, er moet nieuw gebouwd worden want er staat natuurlijk helemaal niets leeg momenteel, toch?

    Of vergis ik me nu?

  5. Tja, het gepruts levert mij klanten op, dus laat ze er alsjeblieft mee doorgaan.

  6. [2]
    Heel scherp gezien, Beek. Je zou er misschien nog bij kunnen zeggen: 4) Dit soort collectivistische "onderwijs" doet wel heel sterk denken aan een verkapte vorm van collectieve bezigheidstherapie.

    [6]
    Ja, zoals de belastingconsulent hoopt, dat de belastingen niet worden afgeschaft. Maak je geen zorgen, een libertarier: al zal héél de aarde vergaan, het collectivisme zal blijven bestaan.

  7. [8] Begeleiding van middelbare scholieren op commerciele basis.

  8. En dan maar steeds afvragen waarom alle wetenschappers niet uit Europa komen maar uit Azie en de Verenigde Staten.

  9. Typisch lerarenopleiding:

    "Ik heb een METHODE ontwikkeld om met behulp van dvd’s stukjes speelfilms en trailers van het internet, bekende literaire werken voor hen te verlevendigen."

    Het aanzetten van de video is een "methode". En de eraan voorafgaande ontdekking dat leerlingen liever naar video kijken dan een boek lezen heet "onderzoek".

    In zijn boek Inside American Education (aanrader!) schreef Thomas Sowell iets dat ook in Nederland heel herkenbaar is: The whole histoty of schools and departments of education has been one of desperate, but largely futile, attempts to gain the respect of other academics – usually by becoming theoretical and research-oriented, rather than by improving the classroom skills of teachers. But both theoretical and practical work in education are inherently limited by the low intellectual level of the students and professors attracted to this field.

    Dit laatste heeft Sowell ONDERZOCHT op basis van SAT-scores van studenten die voor de lerarenopleiding kiezen.

Comments are closed.