Wij herdenken vandaag de moord op Theo van Gogh precies een jaar geleden. Hij werd vermoord naar aanleiding van zijn film “Submission” die hij samen maakte met Ayan Hirsi Ali. Dit artikel gaat over de strijd van de moslima voor haar emancipatie en tegen het islamitisch fundamentalisme.

Jan Bakker *) schrijft:
In Barcelona vond dit weekeinde de eerste internationale conferentie over islamitisch feminisme plaats, georganiseerd door de Catalaanse Islamitische Vereniging. De organisatoren riepen op tot een genderjihad, waarmee de strijd tegen de mannelijke, chauvinistische, homofobe en seksistische uitleg van de heilige teksten van de islam wordt bedoeld.

Het congres werd georganiseerd door de Catalaanse Islamitische Vereniging, die opmerkelijk genoeg geleid wordt door een man, Abdennur Prado, die zich al geruime tijd voor een verlichte islam inzet. Hij heeft het manifest voor de “genderjihad” opgesteld.
Yaratullah Monturiol, voorzitter van de vereniging, zei in haar openingsrede, dat het de sprekers erom gaat, de moslimvrouwen weer hun eigen stem terug te geven en de samenleving te attenderen op de groeiende beweging voor gelijkheid van de seksen. “We moeten ons niet langer in onze binnenkamers opsluiten”.

Ze uitte kritiek op de patriarchale en strijdbare visie van veel moslims, die de wereld kapotmaakt. De vrouwen willen geen nieuwe islam uitvinden, maar openheid creëren en een ethische visie ontwikkelen. Monturiol wil de islam van binnenuit veranderen en begrijpt het islamitisch feminisme als een herinterpretatie van de Koran door linguïstisch en theologisch geschoolde vrouwen om de patriarchale duidingen te ontkrachten en alternatieve interpretaties aan te bieden. Daarmee zouden gelijktijdig de islamitische orthodoxie en westerse stereotypen kunnen worden bestreden. Geëist wordt gelijkberechtiging op juridisch, economisch en politiek vlak. De onderdrukking en ondergeschiktheid zijn echter niet op de islam zelf terug te voeren, maar juist op een eenzijdige uitleg van de Koran en de sjaria.
Volgens Monturiol bevinden de islamitische feministen zich in een nauwelijks oplosbaar dilemma.

In het westen wordt de islam doorgaans als gevaar gezien en als de bron van onvrijheid. Moslimvrouwen worden in deze “kruistocht” tot zondebok gemaakt. Ook de westerse feministen keren zich tegen islamitische vrouwen die zich emanciperen, maar tegelijk moslim willen blijven. Ook het westerse feminisme kent etnocentrische en kolonialistische trekken. Bevrijding van de vrouw is in dat wereldbeeld alleen mogelijk door het afwijzen van de islam. Moslima’s hebben zich te lang in hun rol gevoegd en over hun onderdrukking gezwegen. Het is nu tijd om wereldwijd tegen onderdrukking van vrouwen te protesteren.

Enkele bekende deelneemsters aan de conferentie waren:
-Nadia Yassine, oprichtster van de Marokkaanse beweging voor gerechtigheid en spiritualiteit,
-Layla Zakiyah Munir, Indonesische mensenrechtenactiviste, oprichtster en directeur van een organisatie van islamitische internaten en bestuurslid van Muslimat Nahdlatul Ulama, de vrouwentak van Indonesië’s grootste moslimorganisatie,
-Amina Wadud, die onlangs in het nieuws was omdat ze een gemeenschap bestaande uit mannen en vrouwen is voorgegaan in het vrijdagsgebed.

————

Commentaar Harry
De strijd tegen het islamitisch terrorisme zou waarschijnlijk veel gemakkelijker gewonnen kunnen worden, indien de moslima haar gelijkberechtigde positie en haar identiteit kon opeisen en beleven. Dat vooronderstelt, dat de Islam zijn gewelddadige imago aflegt en de gewelddadige jihad officieel onherroepelijk afzweert. In dit hervormingsproces speelt het moslimfeminisme een cruciale rol.

Links:
*) mysubmission.abubakker.nl/f…
mysubmission.abubakker.nl/i…
mysubmission.abubakker.nl/s…
mysubmission.abubakker.nl/s…
mysubmission.abubakker.nl/s…
www.feminismeislamic.org/en…
www.feminismeislamic.org/en…
www.muslimwakeup.com/main/a…
www.muslimwakeup.com/main/a…
www.sistersinislam.org.my/h…
www.qantara.de/webcom/show_…

13 REACTIES

  1. Goed punt. Ik hoop dat de moslima succes hebben.
    Maar als in de basis (de islam) de oproep blijft om de niet gelovigen te vernietigen, een oproep tot geweld, schieten we dan wel op?

  2. Als het moslima feminisme doorbreekt zal de radicale islam grotendeels verdampen. Vrouwen hebben minder belang bij geweldadigheden dan mannen. Zij zijn meestal slachtoffer van oorlogshandelingen, daar waar mannen de oorlogskaste zijn.

  3. Emancipatie van de moslimvrouw zal slechts via de economie kunnen komen. Iedere politieke of maatschappelijke poging tot islamitisch feminisme lijkt mij hoewel lovenswaardig, een doodgeboren kindje.
    In Nederland (en de rest van het vrije Westen) is de vrouw pas gelijkwaardig aan de man geworden toen tijdens WO II de vrouwen het mannenwerk overnamen en in de economische groeiperiode na de oorlog vrouwen broodnodig in het arbeidsproces waren geworden. Door de gestegen welvaart is toen het feminisme ontstaan.

  4. [1] [2] [3]
    Ik denk ook, dat de emancipatie via de portemonnaie loopt. Zolang veel moslima’s (al dan niet gedwongen) achter de geraniums zitten, zal een brede islamitische verlichte stroming wel een wensdroom blijven. Ik denk wel, dat westerse vrouwen kunnen helpen het proces op gang te brengen door geisoleerde moslima’s uit hun isolement te verlossen.

  5. [4] Zolang de moslimvrouwen onderdrukt worden door hun manvolk is, zoals Harry al zegt, vrijheid illusoir. Het duurt dus decennia voordat er een doorbraak is in deze cultuur. Maar dan moeten wel een aantal passages in de Koran en de Hadith worden doorgestreept.

  6. [5]
    Wim,
    Precies. Maar er is geen Islamitische Paus, die met gezag de Koran kan kuisen, zoals bijvoorbeeld de Bijbel door de Kerk van apocriefen gezuiverd is.

  7. [5] Ik ben het helemaal met je eens Harry. Deze cultuur loopt minstens 2 eeuwen achter op de westerse samenleving. Als zij dat gat eerst eens inlopen voor zij kritiek geven op onze samenleving. En zodra het mensen aan welvaart ontbreekt gaat men heilige huisjes bouwen, er ontstaat een vacuum waarin de aanwezige godsdienst groeit alsof het een kwaadaardige tumor is. Het einde van het liedje is altijd weer radicalisering, terreur, het onderdrukken van het mooiste wezen op deze planeet "de vrouw" en armoede. Want Allah geeft mij geen eten en zorgt ook niet voor geld in het laatje. Een gezonde economie krijgt geen kans in strenge moslimlanden

  8. [1] Hey Huub, in de ware Islam is geweld verboden. Onthoud goed, wie eens de Koran gelezen heeft, zal niet doden, zal niet laf of irritant doen en zal niet stinken!

    Moslim extremisme wordt nu opgejaagd door sommige irritante acties. Door die cartoon rellen komen er steeds nieuwe extreme gaster erbij, willen wij dat in EU?

    Je moet ze lief hebben en je zult zien dat de extreme moslims vanzelf verdwijnen…

  9. [5] Goede punt, ik ben hier met je eens. Waneer gaat een Nederlander de Koran doorspitten en de ware stukjes publiceren? Dan zal je zien dat de ware Islam moderner is dan sommige culturen. Islam is ongeveer 600 jaar later ontstaan en is dus recenter, maar sommige geiten lezen niet en dat is een vuistregel in de Islam. Daarom dus alles wat om je heen zit onderdrukken en hopen dat het goed komt…

  10. [4] Als een moslim inwoner van NL: Ja, mee eens met die stukje tekst. Maar de niet-moslim inwoners moeten ook initiatief tonen. Een theelepeltje hulp veranderd zodirect in een grote lepel. Zo wordt integratie ook positief gestimuleerd en hebben we weer onze leuke sfeer terug.

  11. [11]
    Soner: is de islam gevaarlijk gelirmisin (topic)……..???????
    Laatse 100 reactie gidersen gorursun

    groetjes

Comments are closed.