Zojuist kwam ik, op zoek naar iets anders, op de site van de Telegraaf het volgende bericht tegen dat me deed denken aan het stukje van vannacht door onze onvolprezen nieuwe aanwinst Samuel.

‘Tekst op sigaretten werkt juist averechts’

Volgens Pauline Schakenbos van Boogeconsult schrikken rokers ontzettend van de waarschuwingsteksten op sigarettepakjes en steken er dan nog maar één op. Welke rokers, vraag ik me dan af. Het wordt er niet bij gezegd, maar het is wel duidelijk: de rokers die bij Boogeconsult komen natuurlijk.

Dat is het “bewijs”. Er worden geen cijfers genoemd, en de Telegraaf schijnt zich ook niet af te vragen of de klantenkring van Boogeconsult representatief is voor de rokers van Nederland. M.a.w.: dit is puur anekdotisch, net zo anekdotisch als mijn persoonlijke ervaring dat er geen roker is die zich iets aantrekt van die waarschuwingsteksten. Verschil is dat de rokers die ik ken niet tot een specifieke groep behoren, en de rokers waar Boogeconsult mee te maken hebben natuurlijk wel – dit zijn namelijk rokers die moeite hebben zich te houden aan hun voornemen te stoppen met roken – daarom komen ze bij Boogeconsult.

Nou heb ik eerder al eens het NOS-journaal bekritiseerd omdat ze een item vulden met een flauwekulonderzoek, maar dit is nog erger: hier is geeneens sprake van een onderzoek! (Maar wel van de nodige flauwekul.)

Je vraagt je af wat iemand bezielt om een dergelijk flutartikel te plaatsen. Het zal wel een kwestie zijn van de krant (website) volkrijgen, met de gedachte dat de lezer het toch niet in de gaten heeft. En waarschijnlijk is de Telegraaf tegen die waarschuwingsteksten (net als ik trouwens), dus het is altijd mooi dit nog eens “bevestigd” te krijgen.

Ik ben bang dat de meeste lezers het inderdaad niet in de gaten hebben, maar mijn hoop is dat met dit soort stukjes de mensen een beetje gaan nadenken over wat ze lezen. Misschien is dat een mooie wens voor 2006…

In ieder geval voor alle lezers een fijne jaarwisseling, en de beste wensen.

8 REACTIES

  1. Eigenlijk zouden cigarettenfabriekanten moeten terugslaan met het publiceren van een extra berichtje onder de obligate waarschuwing.
    "U als consument heeft betaald voor bovenstaande bericht. Het is ontsproten aan het brein van dezelfde ambtenaren die u accijns laten betalen om dit pakje duur te maken zodat ze er de staatskas mee kunnen spekken en hun eigen salaris mee kunnen betalen".

  2. De Telegraaf is een gewoon commercieel bedrijf. Misschien is dit artikel geplaatst tegen betaling, we zullen het naar grote waarschijnlijkheid nooit te weten komen. Dus een soort reclame.

    Hoe dan ook, je weet dat De Telegraaf dit soort artikelen plaatst, als je dit niet bevalt of liever wetenschappelijk onderbouwde artikelen wilt lezen, koop je toch De Telegraaf niet meer. Er is niemand die je dwingt deze krant te komen.

    Mijn inziens, Martin, valt je artikel in de categorie "waar zullen we nu weer eens over gaan klagen"

    Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst.

  3. [2] Heb jij enig idee welke krant in Nederland WEL objectief nieuws brengt?

  4. [3] geen Mike, maar gelukkig nog commercieel. In de hoop dat ze zelf nog bepalen wat er in komt. Alhoewel ik er steeds vaker aan twijfel.

    Voor alle duidelijkheid, ik lees alleen kranten via het internet, zonder abonnement. Geen enkele krant is het geld waard.

Comments are closed.