Neerland’s staatsomroep -beter bekend als NOS of Nederlandse Omroep(programma) Stichting- heeft vlak voor dat de ontbindingsprocedure in gang gezet wordt (of is dat plan al weer afgeblazen?) toch maar effe een nieuwe huisstijl laten maken. Tot nu toe heb ik alleen het logo, de website en de nieuwe teletekst vormgeving gezien en eerlijk gezegd kan ik de nieuwe huisstijl nauwelijks een verbetering vinden. Het oude logo was een intussen erg oubollig geworden geval uit de jaren ’60, en de restyling van dat logo (een jaar of 15 geleden geloof ik) maakte het niet beter.

Aan de andere kant was het oude logo karakteristiek, hetgeen ik van het nieuwe logo veel minder het geval vind. Zoals hierboven te zien, zijn de nieuwe kleuren rood en grijs geworden. Persoonlijk zie ik geen speciale reden waarom men van het klassieke blauw had moeten afstappen, op eentje na: …Een politiek statement is dat zeker niet: “Dit rood lijkt niet op het PvdA-rood,” zegt Jan de Jong, voorzitter van de Werkgroep Branding van de NOS…, aldus een quote die ik op het internet vond. Afijn, oordeel zelf.

De ronde O in het logo vind ik erg aardig getroffen. Voor mij symboliseert dit (onbedoeld?) dat het hier een club rode nullen betreft. En aangezien deze televisie- en radio Pravda ongegeneerd links is geworden, zal de keuze voor de rode hoofdletter 0 als een niet-toegegeven politiek statement zijn bedoeld. Met het ontslag van Charles Groenhuizen (hij had wat commentaar op de linkse en ‘intellectueel luie’ houding van de redactie) is het journaal nu inderdaad rood als de vlag van Noord-Korea.

Wat zou deze operatie hebben gekost? Nieuwe huisstijlen van grote organisaties als omroepen veroorzaken hoge kosten voor bijvoorbeeld: logo, briefpapier, televisiedecors, websites, foldermateriaal, belettering van auto’s, gebouwen, relatiegeschenken, koffiebekertjes, bedrijfskleding, honorarium ontwerpbureau, enzovoort, enzovoort.

Ik schat dat het project nieuwe huisstijl voor de NOS minstens 1.000.000 euro heeft gekost en mogelijk nog veel meer. Dit vind ik opmerkelijk voor een omroep die op het punt staat opgeheven te worden en waar programmamakers klagen dat er te weinig geld is voor ‘vernieuwende’ programma’s. Nu kunnen de laatste 2 zaken mij niks schelen, want de NOS is gewoon een ordinaire subsidiespons. Dit maakt die hele nieuwe huisstijl nou het meest zinloos. Het was gewoon weer ouderwets smijten met andermans geld; in plaats van dat ze nou voor 1 keer zelf geld hadden verdiend en van de winst de nieuwe huisstijl hadden betaald…

Resteert nog 1 kwestie. Ik vind rood namelijk een erg mooie kleur die zeer geschikt is voor logo’s en dergelijke. Het is volkomen onterecht dat een stel politiek extremisten deze kleur gekaapt heeft, gegijzeld houdt en probeert te monopoliseren. Bij deze verklaar ik de kleur rood weer tot ‘algemeen bezit’! Te gebruiken door iedereen die dit een mooie kleur vindt en voor elk doel waar hij/zij het goed bij vind passen. Voor de socialisten en socialistische NOS blijft in het nieuwe NOS logo nog een kleur over die veel beter past bij hun gedachtengoed: grijs.

NOS
Het Londense ontwerpbureau van het logo
nosjournaal.web-log.nl

4 REACTIES

  1. Wat is Links toch ontzettend ‘clever’ geweest om de kleur Rood als hún kleur te gaan introduceren, en dat wereldwijd. Rood is feitelijk een heel positieve kleur: vrolijk – vreugde – warmte – liefde – bloed dat door je aderen stroomt, dus leven – prachtige rode bloemen – heerlijk rood fruit – en noem maar op!
    Het zal niet meevallen, en waarschijnlijk decennia duren, om Rood op het Collectivisme te ‘heroveren’.
    Hetzelfde is nu overigens ook gebeurd met de tegenhanger van Rood, namelijk Groen. Ook een heel positieve kleur, die gekaapt is door linkse groeperingen.
    Waar blijven wij nu mee zitten? Met Blauw. Een mooie kleur, hoor, maar ‘koel’. Iets wat het libertarisme ten onrechte veel wordt verweten: geen meegevoel voor andere mensen – geen warmte.
    Dus kom maar op met dat Rood ! 🙂

  2. Niet allen de ontwerpers, maar ook de NOS heeft er zelf goed over nagedacht. Mag wat kosten immers. Het klootjesvolk schuift toch wel. De werkgroep Branding, vakgroep Branding, werkgroep Decor, werkgroep Leaders, werkgroep Huisstijl, allemaal zijn ze er ook heel druk mee in de weer geweest… Terzijde: waar hebben we die ronde rode ‘O’, zo centraal en rond en rood, ook alweer eerder gezien? http://www.wereldmuseum.rot

  3. Niet te geloven. Het kost een paar centen, maar zie wat je krijgt: 3 gewone letters! Subliem, hoe verzint men het.
    In de grijze mist doemt het uiteinde van een rioolstelsel op, rood gekleurd, als waarschuwing wellicht?
    Die voortdurende re-styling, zeker bij overheidsorganen, is een grote bron van ergernis en gaat gepaard met zeer onnodige hoge kosten. Aka verspilling.

Comments are closed.