In navolging van Nederlandse regelzuchtigen heeft onze Belgische verkeersdoder Flor Koninckx het dagelijkse blokrijden ontdekt als middel om files te bestrijden. Dat hij daarmee ook dagelijkse pendelaars op tijd mee op het werk gaat helpen is behoorlijk twijfelachtig.

Flor Koninckx kennen we van zijn decennialange ijver voor veilig verkeer op de Vlaamse televisie. Enkele jaren geleden liet hij zich door “Rooie Robert” – Steve Stevaert naar de politiek leiden om zijn BV-schap te verzilveren in wat stemmen voor de SP-A.
Hij is het Vlaamse gezicht geworden van de niet aflatende reeks antiverkeerswapens die de Belgische overheid sinds het aantreden van paars in stelling heeft gebracht. Hij is een hevig liefhebber van flitspalen en superboetes en verdedigt met verf de derdeversnellingssnelheden van 30, 50 en 70 km/u waarmee dit extremistische verkeersbeleid, dat nergens anders ter wereld voorkomt, de verkeersdeelnemer wil immobiliseren. Aangezien ook blokrijden een verkeersdodend effect heeft, en een politieker toch wat moet om in de kijker te blijven lopen, is het niet verbazend dat hij nu voorstelt om tijdens de spits massaal in blok te gaan rijden.

Blokrijden lost files op door hetzelfde principe als de ’toeritdosering’. In dit laatste geval staan er aan snelwegopritten verkeerslichten. Als er een file dreigt, springt het licht op rood en vermindert dus de aanvoer van auto’s. Ook blokrijden heeft als voornaamste doel het verminderen van de aanvoer van verkeer. In beide gevallen lost uiteraard de file op, botweg door het verkeer (op de snelweg) te verminderen.

Files zijn echter niet het probleem zelf, maar slechts een symptoom van een probleem, namelijk van een ontoereikende verkeersinfrastructuur. Het kortzichtig aanpakken van de file door het verkeer te verminderen, is dus louter symptoombestrijding, een gemakkelijkheidsoplossing die ook wonderwel past in de anti-auto-ideologie van de linkse partijen. Het is ook uitermate geschikt om de doelen van een politieker te dienen.
Zo kan je met zekerheid voorspellen dat de file inderdaad vermindert en kan je dit ook prachtig in beeld brengen op de televisie. Daarbij is zo’n optocht van blokrijdende burgers die wordt voorafgegaan door een Krachtige Leider op een politiemotorfiets of in een politieSUV een machtig zicht dat appelleert aan de zo typische orchestratielust van politiekers.
Zo leent het zich ook tot allerlei neveneffecten die eveneens met politieke doortastendheid moeten bestreden worden, zoals stoute burgers die zo snood durven zijn een oprit verder op de snelweg te komen om zo de blokjes voor te zijn.

Natuurlijk wordt het fileprobleem alleen maar verlegd, namelijk van de snelweg naar de gewone weg. Uiteindelijk vermindert de capaciteit van de grote verkeersaders en zullen misschien sommige pendelaars gedoemd zijn andere oplossingen te zoeken, zoals openbaar vervoer, de fiets, verhuizen, thuiswerken, ander werk zoeken, werkloosheid, om het even, zolang ze maar die verdomde auto laten staan.
Blokrijden kan helpen om het verkeer verder te hinderen zodat mensen uiteindelijk kiezen voor de door de overheid – in een jarenlang volgehouden dagelijks propagandamantra – voorgespiegelde oplossingen. Politici zullen dan ook juichend vaststellen dat ze het al die jaren bij het ‘rechte eind’ hebben gehad, ook al hebben ze de mensen er langdurig en met veel belastinggeld toe moeten dwingen.

12 REACTIES

  1. Hoe je het ook wendt of keert. Al die politieke maatregelen verminderen de produktiviteit. En pas als deze op het absolute nulpunt is aanbeland, zal ook het fileprobleem tot het verleden behoren. Dan heeft IEDEREEN zijn zin en dan hebben we pas ECHTE democratie.
    Tot die tijd zullen we het met politieke regelgeving moeten doen.

    Advies in het algemeen belang van de democratie (zegt het voort): maak je niet druk en blijf lekker thuis achter de geraniums zitten.

  2. [1] En geef je geld alleen nog uit aan noodzakelijke dingen.

    De politiek in Nederland is al behoorlijk gestoord, maar in Belgie is het blijkbaar nog zotter – misschien wordt er heimelijk samengewerkt. In de nabije toekomst zal het wel de kant op gaan dat er alleen nog maar bussen op de snelwegen mogen rijden, afgeladen vol. De kameraden van politiek en hogere ambtenaren krijgen een staats-SUV en ontheffing van de verkeersmaatregelen en exclusief toegang tot de linker rijstrook. Waarom komen de Belgen niet in actie tegen dit dwaze beleid?

  3. [2]
    Maverick,
    Precies ! Geld uitgeven ? Alleen aan een goed boek over biologisch tuinieren en eventueel aan goed biologisch zaaigoed voor je moestuintje. Maar de meesten krijgen het van een vriendje of vriendinnetje.

    Maar allƃʒƂĀ©ĆƒĘ’Ć‚Ā©n VOORTZEGGEN (en het zelf nalaten) kan een ander ook wel eens aan het denken zetten.
    Groet, Harry

  4. Files ontstaan doorgaans (behoudens ongevallen) daar waar het verkeer de snelweg weer verlaat en zich gaat mengen/invoegen op de sub-hoofdwegen rondom de steden en dorpen. Deze wegen staan op hun beurt weer vol omdat de stedelijke binnenwegen het gepiekte verkeersaanbod niet snel genoeg kunnen verwerken. Stoplichten, verkeersdrempels, 30km-zones en wegversmallingen dragen hier ook een redelijk extra steentje toe bij.

    Maar wat als zich nu in het ‘stedelijk’ gebied geen enkele geparkeerde auto zou bevinden? Alle straten leeg! Alleen rijdende vehikels! We zouden daar een begin mee kunnen maken door elke woning in Nederland (en Belgie) een ondergrondse, liefst onder de woning gesitueerde, garagebox toe te dichten. Het betaalt zichzelf…

  5. [4] Sander, ik neem aan dat dat een grapje is of dat je afgestudeerd bent in mobiliteitsvraagstukken? Voor mij als leek getuigt jouw oplossing nl. niet echt van realiteitszin.

  6. Dat een oplossing soms zo simpel kan zijn he? Als dat vet betaald IQ dat daar al decennia mee bezig is geweest. En nog steeds. Dat heeft wat mogen kosten!

    Feit: Indien elke auto vanaf de oprit tot aan de afrit met 120km per uur kan blijven rijden is er geen sprake van een file. Alleen de afrit kan een mobilist laten stoppen. Indien de afrit echter geen beletsel vormt zal er geen file ontstaan. Toch?

  7. Blokrijden deed men vroeger soms op piekdagen in de zomer om de stroom automobilisten naar en van de kust in goede banen te leiden.
    In die context leek het te werken.
    Een Belgische uitvinding waar de overheid nou wel eens trots kon op zijn.
    Maar om dit op alle wegen, heel het jaar door in te voeren, zie ik niet echt zitten. Dat moet haast wel ontaarden in een chaos.

  8. man, man wat een geouwehoer. Mobiliteitsbeperkingen zijn voor iedereen een last, vraag dat maar aan de mensen in een rolstoel maar dat wil niet zeggen dat je het moet opblazen tot een wereldprobleem. Je kan toch duidelijk zien dat de dagelijkse gebruiker zijn gedrag al lang heeft aangepast of lezen ze bij jullie geen krant in de wagen ? Buiten milieuvervuiling zie ik geen enkel probleem in files, alleen jammer dat je nu minder lang moet werken dan 40 jaar geleden, die tijd verspeel je nu in de file, aan de bankautomaat, aan de zogenaamde gedigitaliseerde samenleving. De economie vreet je tijd op, al paaien ze je met minder lang ‘werken’.

  9. waarom niet,
    werk waar je woont,
    herverdeel het werk ,
    zodat iedereen werk heeft,
    iedereen minder werk,
    meer tijd voor jezelf,
    minder tijd in de file,
    minder vervuiling,minder stress,
    minder ongevallen,
    een gegarandeerd levensonderhoud,
    terug een leven zonder geld,
    alles ten goede aan de ganse gemeenschap,in plaats van enkelen.

  10. Ook blokrijden heeft als voornaamste doel het verminderen van de aanvoer van verkeer.

  11. Niet dus, blokrijden maakt het invoegen en uitrijden efficient

Comments are closed.