Soms lekken er uit Den Haag wel eens wat documenten. Zo heeft de Vrijspreker deze brief/e-mail ontvangen, die perfect uit de doeken doet hoe politiek wordt bedreven. Dit soort mails komen normaal gesproken niet in de openbaarheid, maar deze is te “mooi” om niet te publiceren.
Aan: Wouter Bos (w.bos@tk.parlement.nl)
Van: ***** (*********@pvda.nl)
Betreft: Kilometerheffing
Prioriteit: Hoog
PERSOONLIJK & VERTROUWELIJK
Beste Wouter,
Er lijkt, dankzij een flink propagandaoffensief, een draagvlak te ontstaan voor de invoering van de kilometerheffing. Ik denk dat dit een goed punt is om in de komende campagnetijd mee te nemen. Er zijn namelijk een hoop redenen waarom die kilometerheffing een erg mooi instrument kan zijn.
Zoals je weet zijn er financiële tegenvallers te verwachten, zeker als we een aantal van onze plannen willen realiseren. De automobilist is altijd een goede bron geweest om de tegenvallers te compenseren. Hiertoe heeft Wim ooit al de accijns flink verhoogd, ik studeer momenteel op de mogelijkheid om het Kyoto-verhaal weer eens in te zetten om nogmaals de accijnzen te verhogen.
Het probleem met de accijnsheffing is natuurlijk dat we die niet ongelimiteerd kunnen blijven verhogen. Mensen gaan al steeds meer over de grens tanken. Met een kilometerheffing creëren we een monopolie, waardoor een verhoging van de Nederlandse heffing niet kan leiden tot een belastingvlucht. Dit is een ideaal middel om toekomstige belastingtegenvallers mee te compenseren. Als het eenmaal is ingevoerd staat niks toekomstige verhoging meer in de weg.
Daarnaast zal de kilometerheffing een mooi neveneffect hebben, te weten het feit dat er meer auto’s zullen komen dankzij afschaffing van de BPM en de houderschapsbelasting. Al die extra auto’s hebben parkeerplekken nodig. Dit geeft gouden kansen voor de lokale PvdA-politici om op véél meer plekken betaald parkeren in te voeren. Uiteraard dient dit betaald parkeren gecontroleerd te worden, zodat er weer een fiks aantal Melkert-banen bij kunnen komen. Aan alle kanten winst, want onze lokale bestuurders lijken dan nog daadkrachtig ook!
Overigens, de afschaffing van de BPM is maar een tijdelijk iets. De collega’s in Brussel zijn al druk bezig met een lobby voor een Europese BPM. De meeste lidstaten hebben hier ook wel oren naar. Jammer dat die grondwet er niet door is, nu is het een stuk lastiger om via de Europese route wetgeving ons land binnen te krijgen.
Maar, de Europese BPM is wel een reden om haast te maken met invoering van de kilometerheffing. Nu kunnen we de burgers nog een “korting” verlenen. Dat we daarna weer net zo hard een nieuwe heffing op nieuwe auto’s introduceren kunnen we dan mooi afschuiven op de EU.
Het netto-resultaat zal zijn dat we én een kilometerheffing, én een heffing op de aanschaf van nieuwe auto’s hebben, mooier kan niet! En geen kiezer die ons de schuld in de schoenen kan schuiven! Die enkele vervelende journalist kun je altijd nog een exclusief interview toezeggen als hij echt lastig wordt.
Bovendien geven we door de invoering van de KM-heffing de kiezer het idee dat we iets aan de files willen doen. Op die manier zal de PvdA nog beter uit de peilingen komen. De kiezer wil daadkracht, en dat kan hij krijgen ook.
Nóg een mooi neven-effect van de kilometerheffing mogen we zeker niet vergeten. Waarschijnlijk zullen er veel mensen zijn voor wie het minder interessant wordt om een baan te accepteren die ver verwijderd is van hun woonplaats. En zoals je weet: meer werkloosheid betekend een grotere PvdA.
De werkgevers zullen ongetwijfeld gaan zeuren over kostenverhogingen. Dit kan mijns inziens ondervangen worden door bedrijven te verplichten om minimaal 25% van het personeel met het O.V. of andere milieuvriendelijke vervoersvormen naar het werk te laten gaan. Zo’n verplichting is niet productief natuurlijk, maar goed, hiermee verplicht je de werkgevers om meer na te denken over verkeer en vervoer. Een enkel bedrijf zal zich wellicht over de grens vestigen, maar daartegen zijn ook al Europese maatregelen in de maak. Denk aan een belastingplicht in het land waar een bedrijf haar hoogste afzet behaald.
Hoe staat het overigens met de pogingen Bram Peper in één of andere werkgeversclub te parachuteren? Het zou prettig zijn om ook in die sector toch wat zwaargewichten te hebben.
Verder zullen de files voorlopig natuurlijk niet oplossen zo lang we geen extra asfalt aanleggen. Ik heb al overleg gehad met het SWOV, 3VO en de ANWB, en ze zijn bereid om in ruil voor een subsidieverhoging extra onderzoek te publiceren waaruit zal blijken dat extra asfalt geen oplossing is.
Hetzelfde geldt voor hard rijden. Zo lang 3vo nog te boek staat als betrouwbaar kunnen we hen gebruiken om te pleiten voor verlaging van de limieten. De beelden van overreden kinderen blijven mooi materiaal om al die boetes te verantwoorden. Niet dat die zeven miljoen boetes per jaar ook maar iets bijdragen aan de veiligheid, maar laten we vooral de illusie in stand houden.
Verkeersofficier Koos Spee is trouwens in samenwerking met het SWOV van plan om nog meer trajectcontroles in te voeren op snelwegen. Dit heeft nog heel wat voeten in de aarde, want uit alle serieuze onderzoeken bleek dat een hoge snelheid op de snelweg geen enkele invloed heeft op de veiligheid. Gelukkig is er een handige statisticus overgenomen van Greenpeace, en die jongen kan met welke cijfers dan ook precies bewijzen wat je maar wilt.
Concluderend, beste Wouter, kan ik je aanbevelen om de kilometerheffing hoog op de agenda te zetten. Dit is een gouden kans om meer inkomsten te genereren, en bovendien nog extra kiezers te trekken ook.
Met die extra inkomsten kunnen uiteraard weer plannen gemaakt worden die nog meer kiezers trekken.
Zo lang er geen serieuze autolobby is lijkt me dit prima uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Kenniscentrum ruimte & milieu
*** (Naam bij de redactie bekend)
(NB: Voordat u geschokt reageert, deze brief is NIET echt, maar slechts een fictief voorbeeld van hoe het er in Den Haag aan toegaat)
Geloof niet dat dit een gelekte mail betreft, vooral omdat zoveel oplichting van de nederlandse belasting betaler in een bericht staat.
De inhoud kan ik best geloven.
Zou iemand misschien een link kunnen geven naar de onderzoeken die bewijzen dat hoge snelheid op de snelweg niet uitmaakt voor de veiligheid? Lijkt me erg interessant. Allereerst om mezelf te overtuigen, want instinctief lijkt me dat een beetje vreemd, en daarna om eventueel andere mensen naar te kunnen verwijzen, als ik ooit in een eindeloze discussie erover verzeild raak. Ik hoop van ganser harte dat het echt niet uitmaakt, hoewel ik ook als het wel uitmaakt enig bezwaar zou hebben tegen risico-wetgeving, maar het helpt natuurlijk altijd als de meeste vrijheid ook de meeste veiligheid blijkt te geven.
Ik snap natuurlijk dat het hier humor betreft maar desondanks blijft bij mij ook weer in dit stukje de indruk hangen dat de meeste libertariers onderschatten hoezeer zelfs opportunisten als Bos geloven in wat ze zelf verkondigen.
Dat is het probleem. Hun corruptie blijft ongrijpbaar omdat ie vaak niet bewust is zoals in deze brief wel.Ik snap natuurlijk dat het hier humor betreft maar desondanks blijft bij mij ook weer in dit stukje de indruk hangen dat de meeste libertariers onderschatten hoezeer zelfs opportunisten als Bos geloven in wat ze zelf verkondigen.
Dat is het probleem. Hun corruptie blijft ongrijpbaar omdat ie vaak niet bewust is zoals in deze brief wel.
[3] wow een dubbelpost in 1 post check de tijd dan weet je waarom.
Beetje onverstandig om dit te publiceren naar mijn mening. Het doet de geloofwaardigheid van deze site geen goed.
Misschien een idee om een aparte site humor hiervoor te creeren?
Wat is de humor hiervan dan? Het is triest maar zoals Mohammed B zou zeggen : hekt iz waar, weet je
Ik vind dit qua vorm een beetje een slappe post.
Of kom echt met een gelekte memo of laat duidelijk blijken dat het om satire gaat. Je zet mensen die het stuk niet aflezen misschien op het verkeerde been.
Doet me beetje denken aan een mopje op mijn kleuterschool: Het hangt in een boom en is geen appel? Toch een appel!
Voor een verdere onderbouwing van Kims verhaal is dit de bittere waarheid over de Europese Unie en haar duivelse krachten: zie http://www.newswithviews.co…
Ashley Mote is een Europees parlementslid geweest.
[8]
Albert S.
Zit Ashley Mote niet (meer) in de budgetcontrole commissie van het Europarlement ?
Zoals je weet zijn er financiële tegenvallers te verwachten, zeker als we een aantal van onze plannen willen realiseren. De automobilist is altijd een goede bron geweest om de tegenvallers te compenseren. Hiertoe heeft Wim ooit al de accijns flink verhoogd, ik studeer momenteel op de mogelijkheid om het Kyoto-verhaal weer eens in te zetten om nogmaals de accijnzen te verhogen.
Hier kookte mijn bloed al.
[9] Ja Harry, dat klopt. Hij pleegt ook onderzoek naar de enorme fraude binnen de EU.
Comments are closed.