Conducteurs, u kent ze wel, dat tuig dat rondhuppelt in treinen. De losers die denken dat ze van belang zijn.


Wat is een conducteur? Iemand die van zijn baan houdt en passie heeft voor het vak? FOUT. Het is geen echte baan en bepaald geen vak. Conducteurs kunnen namelijk vervangen woorden door paaltjes, net als in de metro. Paaltjes zijn niet alleen stukken efficiënter en goedkoper maar ook nog eens stukken minder irritant.

Een paaltje dwingt mij bijvoorbeeld niet om goedendag terug te zeggen, niet dat ik dat doe hoor. Ook is een paaltje waarschijnlijk beter opgeleid en heeft een paaltje geen woordenschat pretenties. “Over 5 minuten komen we aan TE Amsterdam Centraal”, alstublieft zeg. Paaltjes krijgen geen boner van het uitdelen van boetes voor 35,- als je een keer een kaartje vergeet te kopen en je de afgelopen 6 jaar dat wel gewoon netjes hebt gedaan. Een paaltje zou me in de eerste instantie niet in de trein hebben gelaten en dus had ik dit niet kunnen vergeten.

Begrijp me niet verkeerd, de NS moeten worden platgemaakt en vervangen door snelwegen. Maar als ze dan toch bestaan en doen alsof ze een echt bedrijf zijn, kies dan voor efficiëntie net als echte bedrijven zouden doen. Dump de conducteurs.

In al mijn jaren van met de trein reizen heb ik wel één conducteur meegemaakt die ik echt bewonderde. Hij kwam binnen en zei helemaal niks, hij stond gewoon naast de reizigers en wachtte tot ze hem een kaartje gaven. Met bewondering gaf ik hem mijn kaartje zonder enig woordenwisseling. Hij knipte, liep door en was zo weer verdwenen. Conducteurs, neem een voorbeeld of laat je vervangen door een paaltje.

47 REACTIES

  1. Prima stukje Samuel ! Conducteurs schijnen tegenwoordig inderdaad te worden aangesteld om zoveel mogelijk boetes uit te delen. De winst van het NS-monopolie die al veel te hoog is, is dan ook voor een belangrijk deel te wijten aan de exorbitante boetes.
    De stations worden volgeplempt met nutteloze eenheidsworsten, maar voor inlichtingen en kaartjes sta je vaak uren in de rij als er überhaupt nog een loket voor opengehouden wordt. En als het personeel in Alkmaar geen zin heeft, wordt de tent ’s avonds een half uur eerder gesloten en gaat het gewoon naar huis.

  2. Je vergeet een ding. Paaltjes roepen niet keihard "GOEDEMIDDAG, KAARTJES ALSJEBLIEFT!!!!" als je net een zakelijk gesprek hebt..

  3. In Engeland, het land van de ‘vervloekte’ private spoorwegen is de dienstverlening doorgaans (afgezien van de vertragingen) een stuk beter en minder vijandig. Dat mag ook wel met de exorbitant hoge prijzen daar. De NS is een ideale fusie van het slechtste van de politiek en het slechtste van wat de staat weet te regelen. Laat Balkie inderdaad maar kaartjes knippen, dat is meer vak dan wat hij tot dusver deed. (Naar het schijnt is hij professor in het bedenken van bureaucratische procedures.

  4. [2] En paaltjes zitten niet met z’n zessen in de 1e klas luidruchtig te kankeren op de onvolmaakte wereld…

  5. De enige reden dar voor mij alle treinen moeten verdwijnen is dat ze de grootste vervuilers zijn. Om de 5 kilometer heb je een tussenstation en om de 15 kilometer een onderstation voor de grote stroomvoorziening. Al die stroom moet uiteraard opgewekt worden voor de bovenleiding. Wat kost die teringzooi wel niet, en het opwekken ervan?
    Wat dacht je van straling? Ik heb vroeger bij ze gewerkt als onderhoudsmonteur in dat soort stations. Er zit me toch een partij straling in zo een onderstation die je gelijk op je lichaam voelt.

  6. [3] In Nederland wordt je zowel bij het gemeenteloket als in de supermarkt en in het restaurant en in de trein ongeïnteresseerd behandeld. Het heeft niets met privatisering te maken, het is onze cultuur.

  7. [6]
    Tofuburger,
    "Het heeft niets met privatisering te maken, het is onze cultuur."
    Hoe komt het dan, dat "onze cultuur" in de loop van de jaren zo merkbaar veranderd is ?

  8. [5] Zoals God een eeuwige strijd heeft met Amalek heeft Samuel een eeuwige strijd met Conducteurs, hij haat ze.

    Ik heb mij altijd al afgevraagd of gewone diesellocs niet aanzienlijk goedkoper zijn dan al die elektra, met de verliezen in de bovenleidingen en het feit dat als je de diesel uitzet hij niks meer verbruikt terwijl de generator van de centrale altijd doorzoemt, ook al rijdt er niks. En verder is de voornaamste bezigheid van de ns om honderden bijna lege wagons van ieder 30 ton of zo de hele dag heen en weer te slepen door het land. behalve twee uur spits in de morgen en nog twee in de avond rijden alleen maar lege treinen rond.

    Hoe kan dat minder vervuilend zijn dan een autotje ?

    Weer zo’n rood/groene mythe denk ik.

  9. Mijn advies is, de conducteur om te kopen, door hem in de eerste klas afdeling een tweeklas kaartje aan te reiken met daaronder een munt van twee euro.
    Probeer het maar, dit leidt tot hilarische taferelen.

  10. [8] En wat zou het kosten om al die bovenleidingen te onderhouden? Dat spul is onderhoudsgevoelig, slijt snel, is snel beschadigd (komt regelmatig in het nieuws) en is vervuiling van het landschap. Ik was ooit met de trein naar de achterhoek en daar rijden dieseltreinen, wat al mijn vermoedens bevestigde. Voor het reiscomfort maakt het nauwelijks iets uit. Hooguit stinkt zo’n dieseltrein een beetje en ook daar is denk ik eenvoudig iets aan te doen. De NS is gewoon een soort speelgoed voor jongens die de Marklintreintjes ontgroeid zijn.

  11. [6] Er is meer in de hand met Nederland. De service is persoonlijk. Eerst wordt je op je uiterlijk beoordeeld, bij een positieve beoordeling is men vriendelijk, en anders…

    Dit is goed merkbaar in de horeca en bij controleurs in het openbaar vervoer. Als ik in driedelig pak in de tram zit dan laat zo’n klerk zich heel mak door mij zijn plek wijzen, als ik in mijn ‘casual’ kleding in de tram zit is men opeens een stuk minder beleefd.

  12. 35 euro boete is zuur, maar effectief.
    Beetje jammer om een beroepsgroep af te zeiken omdat je zo stom bent geweest geen kaartje te kopen.

  13. Laten we niet vergeten, dat het controle personeel van de NS (die zelf een uiterst klantonvriendelijke organisatie is; probeer maar eens een hotemetoot in Utrecht te spreken te krijgen) in het algemeen een klantonvriendelijke mind set meekrijgt. Er zitten tegenwoordig nogal wat z.g. BOA’s (bijzondere opsporingsambtenaren) tussen. Dat zijn employees van NS, met een opsporingsbevoegdheid. Eigenlijk een soort Gestapo, maar dan in particuliere dienst.
    http://www.vrijspreker.nl/b

  14. Tja… het zal wel. Persoonlijk vind ik dit artikel getuigen van weinig tolerantie.

    Al te makkelijk wordt voorbij gegaan aan het feit dat de NS feitelijk ook aan handen is gebonden. Probeer jij maar eens je goede humeur te bewaren als je dagelijks met horken (zo niet erger) wordt geconfronteerd. Over spoor en onderhoud wil ik het dan nog niet eens hebben…

    Natuurlijk heb je er tussen die beter geen conducteur hadden kunnen worden (wat overigens ook steeds vaker op lijkt te gaan voor politieagent, maar dat terzijde) maar om botweg alle conducteurs over 1 kam te scheren, gaat mij te ver. Het is een ongenuanceerde populistische (lekker katten op de NS) stelling die qua toonzetting bijna sociualistisch van aard is.

    En nee… ik werk niet bij of voor de NS.

  15. [13] Beetje laat gezien, maar hier ben ik het dus helemaal mee eens. Libertarisme is ook zelf je verantwoordelijkheden nemen.

    Een typisch geval van ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf!’

  16. [13] De handen van een dief afhakken is ook effectief maar wat drastisch vind je ook niet? Bovendien is die boete slechts een symtoon van mijn frustratie en strijd met conducteurs, niet de reden. Bovendien, zoals ik al zei, bij paaltjes kunnen dit soort dingen niet voorkomen.

  17. De NS is een staatsmonopolie en dit soort bedrijven zijn sowieso slechte dienstverleners. Daarom moeten ze de NS opsplitsen in vier verschillende geprivatiseerde spoorwegen en daarvoor de werkelijke prijs laten betalen. Ook moeten er andere vormen van vervoer komen, zoals de zweeftrein bijvoorbeeld. Dat is beter dan al die vastgevroren wissels, bladeren op de rails, vierkante wielen en haperende bovenleidingen. Het is als het ware 19e eeuwse technologie die niet meer geschikt is voor de 21e eeuw. Hetzelfde als het gebruik van een diligence om van Amsterdam naar Utrecht te komen.

  18. [17]
    Nouja, handen afhakken en 35 euro boete zijn nogal verschillende dingen, terwijl de misdaad hetzelfde is: diefstal.

    Natuurlijk komt het wel eens voor dat je vergeet een kaartje te kopen. Dit overkwam mij laatst ook: ik was even vergeten dat het weekend was en mijn OV-kaart niet geldig was. 35 euro: had ik maar niet moeten suffen. Voortaan vergeet ik mijn kaartje niet meer.

    De NS pakt met deze maatregel vooral degenen aan die WEL opzettelijk zwart reizen. Voorheen konden zij zich gewoon uit de trein laten zetten of een kaartje kopen met verhoogd tarief. Dit was een aanvaardbaar risico, want de kans op controle is vaak klein.

    Ik denk dat 35 euro boete een prima afschrikmiddel is voor deze dieven.

  19. Ik weet niet hoor dat gezeur op de NS. Vorig jaar toen ik nog student was ging ik met de trein van Rotterdam CS naar Den Haag CS, doet ie in een kwartiertje! Om de 10 minuten of zelfs minder gaat er een trein! Er loopt ook maar 1 spoortje heen en 1 spoortje terug naar Den Haag! Mag je niet te kritisch zijn. Ik heb het nooit gedurft om met de auto naar de slechts bereikbare stad van van Nederland (DEn Haag) te gaan.
    AmsterdamCS ook 1 spportje heen 1 terug. doet ie in een kwartiertje voor mij ook een top tijd! Wat dat betreft.. wat zou de randstad zijn zonder de NS? Als je ziet wat voor mierenhopen er in die treinen stappen. Kun je niet vergelijken met het rustige Engeland.

    Ja en paaltjes(poortjes) dan krijg je dalijk allemaal opstoppingen bij die poortjes, maar als er genoeg poortjes zijn is het een goed systeem denk ik. Bij de metro gaan ze dat proberen.

    Maar voorlopig zul je het, bij het vergeten van een kaartje kopen, met die paal in z’n broek moeten doen 😀

  20. [13] [15] Onlangs was ik zo stom om mijn tas in de trein te laten liggen. De trein naar Brussel.
    Eeen spoorwegman in Roosendaal was een al gedienstig. Belde op naar trein en andere plekken, maar kon in eerste instantie niemand bereiken.
    Met de pest in naar huis gegaan.
    Laat daar nu op mijn antwoordapparaat een mededeling staan van de conducteur van de bewuste trein met de geruststelling dat hij mijn tas had gevonden en afgegeven op het station in Brussel.
    Diezelfde avond ontving ik van diezelfde conducteur een e-mail om nog eens te bevestigen dat mijn tas veilig was opgeborgen.

    Met een paaltje had ik mijn tas nooit teruggezien. Waarmee bewezen dat niet "alle" conducteurs overbodige hufters zijn.
    Generaliseren is meestal niet juist.

  21. [21] Met of zonder vertraging?? 🙂 En tevens, hoelang moet jij reizen van je huis naar Rotterdam Centraal???

  22. Samuel, je hebt kennelijk je dag niet vandaag! Geeft niks hoor, hebben andere mensen ook wel eens niet – conducteurs bijvoorbeeld! 😉
    Wat is er tegen om vriendelijk ‘goedendag’ te zeggen? Ik wou dat veel meer mensen dat (weer) deden. Als je iemand vriendelijk bejegend, krijg je in negen van de tien gevallen ook een vriendelijke reactie terug. Het is maar iets kleins, maar het maakt de wereld wel net weer een beetje fijnere plaats om te leven.
    Voorts ben ikzelf best wel blij met het transportmiddel trein (metro, tram). Vooropgesteld dat ze niet van overheidswege gerund zouden moeten worden! Het is in sommige gevallen een heel goed alternatief voor de auto.
    Bovendien vind ik het wel een prettig idee dat er nog personeel in de trein rondloopt. Voor wat het waard is, geeft het me een pietsie veiliger gevoel, vooral ’s avonds, en zeker op die drugsroute waar ik nog al eens gebruik van moet maken.
    Je ziet maar weer – een heel andere invalshoek!

  23. [23] Ja ik woon nog in het pittoreske Oud-Beijerland tussen de kluiten. Een forenzen stadje. Dus ja ik doe er 40 a 35 minuten over. eerst met de metro naar Zuidplein dan de bus.
    Maar ik kan m’n auto ook op station Slinge zetten is gratis parkeren. Doe ik er in de spits net zo lang over (geen busbanen.) voor of na de spits is het sneller.

    Maar goed naar den Haag over de A20, A13, altijd files,soms met gevaar voor eigen leven bumper aan bumper tussen de vrachtwagens en tenslotte betaald parkeren… Nee ik wil niet als een ambtenaar overkomen maarre spitskrantje erbij metrootje in, treintje in, en binnen een 1 uurtje ben ik in het hartje van Den Haag, hooguit 10 minuten vertraging of als je pech hebt, 2 uur maar toen was er weer zón gek die er voor gesprongen was.

  24. [25] Het is iets te rooskleurig, die spitskrant kan ik vaak niet goed lezen doordat je als haringen in een ton in de metro of de trein staat.
    Ik ben er dan ook van overtuigt dat als vaak met het openbaar vervoer reist, je sneller ziek (griep) wordt maar goed. Voor de metro kun je soms beter in je overall-pak komen, zeker als je perse wilt zitten. Maar als je net als met de auto vroeger weggaat heb je meer (schonere)zitplaatsen, kun je rustig je intellectuele spitskrant lezen.
    (s’avonds uiteraard naar de vrijspeker.nl)

  25. Belgische treinen hebben prachtige displays waarop je kunt lezen welk station wordt genaderd, en welke er nog komen.’Waarom hebben ‘wij’ dat niet’, was mijn eerste gedachte.
    Stewardessen op de trein, scheelt misschien ook in ergernis.
    En waarom kunnen particulieren niet 1 of meer wagons kopen of huren en daar hun eigen beleid voeren? Dan heeft de consument iets te kiezen: want DAT is echte privatisering, dat de consument kan kiezen. En de aanbieder vrij is in zijn ondernemen.
    Ik vind het een aardig artikel.

  26. Nodig eens een coducteur uit om deel te nemen aan deze discussie. Hoor en wederhoor is misschien toch wel gewenst om rechtvaardig te oordelen.
    ps topic: humor?

  27. [26] ziek? na een aantal jaren heb je genoeg anti stoffen voor griep!!

  28. [22] [24] [28] Hub, ik ben blij voor je dat je een goeie ervaring had, ik heb er ook 1 gehad namelijk die conducteur die niks zei. Rechtvaardigt dit conducteurs, ik vind van niet. Ik blijf pro-paal.

    Saartje, er is natuurlijk niks mis met goeiedag zeggen, het staat me gewoon tegen dat van mij verwacht word dat ik dit doe. Heb ik helemaal geen zin in. Ik wil gewoon, bitter als ik ben, voor mij uit staren en met rust gelaten worden. Is dat zoveel te vragen?

    Het stukje was grappig bedoeld, maar ja, als je niet pro-paal bent en dus van de conducteur-garde, snap ik wel dat je er niet om kan lachen.

Comments are closed.