Teneinde een einde te maken aan het racisme, heeft de taal-SS het woord ‘negerzoen’ gedeporteerd. Nu roepen wij hier wel vaker dat onze overheid een beetje aan het doorschieten is, maar dit slaat echt alles…
We verwachten dat onze vrienden “jodekoek” en “blanke vla” hetzelfde lot te wachten staan.

Aanleiding voor het onderzoek is een brief die de fabrikant ontving van de stichting Eer- en Herstelbetalingen Slachtoffers Slavernijverleden Suriname. De briefschrijvers noemen de naam negerzoen ‘discriminerend’.

Ik denk dat er momenteel geen enkel begrip zo inhoudsloos is als het woord “discrimineren”. Een beetje Google-en op “negerzoen” doet nog veel leukere informatie naar voren halen.

De censuur van het “linkse gedachtengoed” neemt steeds grovere vormen aan. Onder het mom “discriminasie” kun je tegenwoordig zowat alles gedaan krijgen!

48 REACTIES

  1. Ach, het betreft nog steeds een ondernemer die kennelijk meer brood ziet in "Buys zoenen" dan in "negerzoenen". Ongetwijfeld zal daar behalve een briefje van een anti-discrimninatieclubje ook een marktonderzoek aan vooraf zijn gegaan. Sinds wanneer is het besluit van een ondernemer politiek?

    Het woord "negerzoen" is nog steeds niet VERBOTEN, en het staat iedere banketbakker geheel vrij om deze negerzoenen te verkopen.

    Ik begrijp echt niet waar *libertariers* zich nou druk over maken.

  2. hahaha, en wij er maar in trappen met zijn allen. Wat een reclamestunt van die man. Iedereen praat over zijn (neger) zoenen!

  3. [3]
    Dat is waar. Ik heb voor het eerst sinds 20 jaar weer een pak negerzoenen gekocht. Volgens mij is dat spul nu niet aan te slepen!

  4. [2] Ben het geheel met je eens, de negerzoen komt weer leker in de aandacht en zal waaschijnlijk geod verkopen. naamsveranderinggen vallen niet altijd onder druk van zurende mensen. Waarschijnlijk is er al vaker over gesproken in de directiekamer.

  5. Ik heb ook de neiging te denken dat het vooral een reclame-stunt is van de fabrikant. Ik had nog nooit van de firma Buys gehoord bijvoorbeeld. Eigenlijk is het zo dat ze handig gebruik maken van het feit dat ‘discriminasie’ zo gevoelig ligt bij onze linkse vrienden. Zo haal je het journaal nog ‘ns.

  6. Ook al zou het een reclame stunt zijn, dan moet je je toch afvragen waarom het een reclamestunt kan zijn.

    Geeft toch wel aan in wat voor klimaat we zitten.

  7. [7]
    Dat zou kunnen, maar of je het nu leuk vindt of niet, een meerderheid van de consumenten vindt het kennelijk wel leuk. dat is ook de reden dat adverteerders liever reclametijd kopen in "politiek-correcte" programma’s, ook op de commerciele stations. En niet alleen in Europa, ook aan de andere kant van de Grote Plas

    Of degenen die graag politiek-incorrect zijn hebben geen cent te makken, of hun aantal is te klein.

    De markt is amoreel en onverbiddellijk, de markt levert nu eenmaal waar de consumenten hun geld aan willen uitgeven. En als die vraag "links" is, dan levert de markt "linksom".

    En inderdaad. Mensen die zich lopen op te winden over een woordje zullen wel niet de meest interessante doelgroep vormen voor iemand die geld wil verdienen.

    Mocht het libertarisme ooit een grotere groep mensen willen aanspreken zal ze ook niet haar tijd moeten verdoen met geweeklaag over vermeend "politiek correct" onrecht, dat schrikt het overgrote deel van de mensen nu eenmaal af, zij kopen liever gewoon een "Buys" zoen en glimlachen meewarig over de klagers.

  8. Het is wel raar dat, zoals het persbericht vermeldt, de naamsverandering is ingegeven door actie van "de stichting Eer- en Herstelbetalingen Slachtoffers Slavernijverleden Suriname". Ik meen dat de Surinamers al een grondstofrijk land en een bruidsschat van 3,5 miljard gulden hebben gekregen. Daarbij is de slavernij al in de 19e eeuw afgeschaft. Dan moet je toch niet zeuren over de naam van chocoladegebak?!

  9. [9]
    Kennelijk vindt deze kapitalistische ondernemer het de moeite waard om aan de bezwaren van deze club tegemoet te komen. Ongetwijfeld na een grondig marktonderzoek. Deze ondernemer zal uit puur winstbejag zijn beslissingen nemen en zich niet veel aantrekken omtrent de datum waarop slavernij is afgeschaft en over het feit hoeveel geld er naar de ex-kolonie Suriname is gegaan.

    Voor deze hardwerkende ondernemer spelen andere belangen dan de boosheid van sommige cyberklagers omtrent vermeend politiek-correct gedrag en het veranderen van de naam van het gebakje.
    Kennelijk beseft deze ondernemer dat die "stichting Eer- en Herstelbetalingen Slachtoffers Slavernijverleden Suriname" kennelijk een interssantere doelgroep vertegenwoordigt dan het zeer marginale groepje dat op webfora klaagt.

  10. [10] Nou , deze ondernemer weet ook
    wel dat als hij nu niet buigt er straks een (met belastingsgeld gesponserde) linxe knockploeg langs komt waarna de linxe media zich op de zaak gaan storten en hem gaan linken met racisme, nazisme enz….en als dat niet helpt
    om z’n clienteel weg te drijven , volgt er intrekking van export-subsidies, opzeggen van leveringen aan scholen en (semi)-overheidsbedriven, moeilijkheden met vergunningen, inval van de arbeidsinspectie, de fiscus die extra kritisch wordt enz…

    Het groepje rechtse klagers moet uiteraard niet wagen om trachten een bedrijf te boycotten : de ME (en gedoogde linxe knockploegen) ranselen betogingen uit elkaar,de media zwijgt erover en als de bedrijven in kwestie inkomstenverlies leiden, krijgen ze
    subsidies.

    De markt en publieke opinie sturen, lukt namelijk iets makkelijker als je het staatsapparaat controleert en helaas beheerst het marginale
    groepje "linxe kerk" het staatsapparaat.

    Groetz,

    Cincinnatus

  11. [11]
    Ik geloof dat die "linxe" netwerken veeleer op fantasie berusten. je ziet het vaak bij politieke radicalen (en libertariers zijn dat in feite ook) dat zij de geringe aanhang verlaren uit "complotten" vanuit de gevestigde orde. Radicale Marxisten klaagden al over een "Vals Klassenbewustzijn veroorzaakt door de kapitalistiese media" en libertariers draaien de klacht vaak om.

    Of we het nu leuk vinden of niet, een overgrote meerderheid van de bevolking is min of meer tevreden met het bestaande systeem. Wij, liberale republikeinen, vormen nu eenmaal een minderheid. Om te voorkomen dat wij, als liberale republikeinen, een lachwekkend evertoning worden is het goed om niet te veel webruimte en tijd te verspillen met non-items als "negerzoenen" en andere politiek-correctheden.

  12. [10] De genoemde stichting lijkt me een marginaal clubje. Het marktonderzoek wat Buys heeft gedaan is vermoedelijk niet ‘uitgebreid’, maar gewoon een steekproef of paneldiscussie. Het geheel is tot een mooi en aansprekend persoffensief gebakken, waardoor nu half Nederland het erover heeft. Maar dan nog vraag ik me af wat het bestaansrecht van die stichting is. Zijn het beroepsslachtoffers? Amerikaanse negers voelen zich ook allemaal slachtoffer van de slavernij (terwijl ze zonder uitzondering ook afstammen van slavendrijvers) en willen daar onder leiding van Oprah respect voor. Gaan we die kant op?

  13. [12] Ik denk niet dat de "overgrote meerderheid" tevreden is met de politieke praktijk. Zie de gemeenteraadsverkiezingen. Zie Pim. En politiek-correct taalgebruik is een belangrijke uitwas van het verkeerde denken en handelen van de linker vleugel en dus de moeite waard om te bestrijden.

  14. [13]
    Je haalt twee dingen doorelkaar. Aan de ene kant het beleid van een ondernemer en aan de andere kant de lobby van "slavernijslachtoffers".

    Ik denk dat die koekbakker gewoon een slimme marketintruuk heeft uitgehaald en dat hij nu opeens meer neger- of buyszoenen verkoopt. daar pas ook dat persbericht in. Gewoon een slimme jongen dus, ik hoop dat we nog meer van dit soort ondernemers hebben.

    Aan de ander kant kaart je het probleem van het slavernijverleden aan. Veel negers kun je inderdaad als slechoffer van slavernij beschouwen. Of ze daarmee recht moeten hebben op een schadevergoeding weet ik niet. Ik denk het niet, tenszij een indivuduele neger kan aantonen dat een van zijn/haar voorouders slaaf is geweest bij een bepaalde slavendrijver. Dan zou deze bij de erfgenamen van die slavendrijver het achterstallig loon plus rente kunnen opeisen. want laten we wel wezen, mensen met geweld dwingen tot arbeid is een misdaad, en een misdaad levert een claim tot schadevergoeding op.

    let wel: ik ben *tegen* collectieve schuld, waarbij schade louter betaald zou moeten worden op grond van het feit dat men dezelfde huidskleur gemeen heeft met de daders. De nazaat van het slachtoffer zal dus moeten *bewijzen* dat een bepalade slavenhouder de misdadiger in kwestie was.

  15. Nog een aantal produkten die wellicht van naam moeten veranderen:
    kNIKKERS,
    bokkenPOOT,
    stampPOT,
    chocoprins (is scheldnaam voor homoseksuelen, of is dat ook al een beledigend woord?),
    PINDAkaas,
    spiNAZI (is toch ook een scheldnaam voor rechtsradicalen, of is rechtsradicaal ook al een scheldwoord?)

    Pfff… vermoeiend hoor, politiek correct boodschappen doen…

  16. [14]
    De overgrote meerderheid heeft bij de afgelopen verkiezingen gewoon op een van de consensus partijen gestemd. Tel de percentages voor VVD, CDA en PvdA maar bijelkaar op. en de SP begint ook steeds meer een consensus partij te worden. Bijelkaar een overgrote meerderheid dus.

  17. [15] Volgens mij is een zaak definitief verjaard als de dader is overleden. Dat is in deze het geval.
    Bovendien ben je als nakomeling van een misdadiger nog niet verantwoordelijk voor diens misdaden; in dat geval kan iedereen de gevangenis in. Bovendien zijn de de voorouders van de slaven ook nog eens slavendrijvers, en treft iedereen hier dus gelijke schuld. Kortom, niet zeuren.

  18. [18]
    Een privaatrechtelijke claim kan veel langer standhouden dan een starfrechtelijek claim. Verder heb je mijn stuk niet goed gelezen, want ik heb duidelijk gezegd dat ik tegen *collectieve* claioms ben.

    Schadevergoedingen en schulden kunnen echter wel worden overerfd. Als de erflater een schuld heeft (in dit geval niet uitbetaald loon), dan kan de erfgenaam er op worden aangesproken. De eiser moet echter wel *bewijzen* dat zijn erflater slaaf was geweest van de erflater van gedaagde.

    In de VS hebben op die manier sommige bedrijven, waarvan de rechtsvoorgangers slaven hadden, alsnog het achterstallig loon moeten uitbetalen aan de nazaten van die betreffende slaven. Deze nazaten konden dus bewijzen dat hun overgrootouders of betovergroothouders gevangen werden gehouden en tot arbeid gedwongen door het betreffende bedrijf.

  19. [8]"Mocht het libertarisme ooit een grotere groep mensen willen aanspreken zal ze ook niet haar tijd moeten verdoen met geweeklaag over vermeend "politiek correct" onrecht, dat schrikt het overgrote deel van de mensen nu eenmaal af, zij kopen liever gewoon een "Buys" zoen en glimlachen meewarig over de klagers."

    Ik weet niet over welke mensen je het nou hebt, maar ik ken ze niet. Ik vermoed dat 99% van Nederland (inclusief negers) met verbazing heeft kennisgenomen van het feit dat er mensen zijn die blijkbaar niks anders te doen hebben dan zich druk maken over de term ‘negerzoen’, en dat die mensen nog hun zin krijgen ook, in plaats dat er meewarig om *hen* geglimlacht wordt.

  20. [20]
    Buiten de bekende Fortuynistische webfora en useenet zie ik weig reacties over het besluit van Buys. De rest zal het hooguit even als komkommernieuws hebben opgenomen en er verder geen punt van hebben gemaakt.

    Wat volgens mij wel een punt van aandacht is is hoe je als libertarier ook ondernemers zo gek kunt krijgen dat ze naar je luisteren, als een marginaal clubje beroepsnegers dat kan, dan moet een marginaal clubje libertariers dat toch zeker wel kunnen. ik denk dat het een kwestie van prioriteiten stellen is, en verongelijk klagen omdat een particuliere ondernemer een in de ogen van velen "fout" besluit neemt hoort daar niet toe.

  21. [20] Dan zeg je nu dus ook dat het een geweldig geslaagd sucses is, deze naams verandering. Er waren vast een paar zuure mensen die al jaren liepen te klagen. Maar nu niemand het verwacht veranderd de naam. Het komt zelf in het nieuws. De nerzoenen vliegen over de toonbank om de laatste echte Nergerzoennen te kopen. Links en rechts staan in de rij om dit geweldige PROBLEEM te bespreken. en buys, buys lacht zich rot.

  22. [22] Buys veegt zich het zweet van het voorhoofd en hoopt dat het hier bij blijven
    en dat de politieke correcte caravaan nu snel naar het volgend slachtoffer oprukt.

    Ik denk dat ze net op tijd door de knieen zijn gegaan : nog ff dralen en de hogepriesters
    van de linxe kerk hadden hun fatwa’s richting Buys geslingerd.

    Groetz,

    Cincinnatus.

  23. [21]Het valt me wel op dat jij er een geweldig punt van maakt dat anderen er geen punt van zouden moeten maken… 😉

    "Buiten de bekende Fortuynistische webfora en useenet zie ik weig reacties over het besluit van Buys."

    Er is ook nog een wereld *buiten* internet…

    "Wat volgens mij wel een punt van aandacht is is hoe je als libertarier ook ondernemers zo gek kunt krijgen dat ze naar je luisteren, als een marginaal clubje beroepsnegers dat kan, dan moet een marginaal clubje libertariers dat toch zeker wel kunnen."

    Dat is inderdaad een interessante vraag. Ik denk dat het er o.a. mee te maken heeft dat er geen *beroeps*libertariërs zijn. Later hierover misschien meer.

    [22]"Dan zeg je nu dus ook dat het een geweldig geslaagd sucses is, deze naams verandering."

    Yep.

    "Links en rechts staan in de rij om dit geweldige PROBLEEM te bespreken. en buys, buys lacht zich rot."

    Het is ‘m gegund hoor. Zo ben ik dan ook wel weer… 🙂

  24. [24]
    Ach ja, rustig dagje vandaag dus ik heb alle tijd om me even met dit onderwerp bezig te houden 🙂

    Maar ik denk wel dat we wat kunnen leren van de beroepsnegers in deze kwestie in de zin van op het juiste moment en op de juiste manier de aandacht trekken. En dan heb ik het over de wereld *buiten* Internet.

    Ik denk dat je een beetje mee moet gaan in de overheersende cultuur (dat is de politiek-correcte meerderheidscultuur). "Matchen" heeft dat in discussietrainingen, om dan, als je de aandacht eenmaal hebt je boodschap te brengen en wel op een manier dat de ander ook luistert en niet boos wordt.

    Sommige groepen zijn daar goed in, volgen daar wellicht ook trainingen in, anderen zijn daar minder goed in. IRL gaat het nu eenmaal vooral om de vorm en de manier waarop de boodschap gebracht wordt en minder om de inhoud. Zo werkt het in de reclame, maar zeker ook met een politieke boodschap.

  25. De EU heeft al de wettelijke regel dat producten niet naar een streek genoemd mogen worden. Bavaria (Latijn/Engels voor Beieren) mag niet meer, zo werd onlangs bericht. Pilsener (afkomstig uit Pilsen) mag nog wel. Maar ongetwijfeld wordt de naam negerzoen net als mariakaakje en Sint Jacobsschelpen nog een keer verboden door de EUSSR. De croissants (in de vorm van een halvemaan gebakken om de overwinning op de Turken te vieren) zullen ook nog wel eerder van vorm veranderen dan de Turkije bij de EU komt. Het is misschien pathetisch om over dit soort zaken te praten, maar dit zijn ook pathetische feiten.

  26. Doordat deze stichting de kwestie inzake negerzoen discriminerend vind laat ze eigenlijk zien dat ze nogal een negatief beeld heeft over de neger. Hoe kan de naam eigenlijk discrimineren zijn? Bij discriminatie gaat het over een onderscheid te maken op basis van dingen die er niet tot horen te doen (ras of sekse). Je kan hem toch moeilijk blankezoen noemen?

  27. [27]
    Klopt niet helemaal. Binnen de EU mag je een product wel naar een streek noemen, mits dat product ook echt uit die streek komt. Eigenlijk is het een vorm van merkenrecht, iets waar libertariers nooit zulke voorstanders van zijn.

    Wat de EUSSR in de toekomst eventueel gaat verbieden kunnen we slechts gissen. En of Turkije lid wordt staat nog te bezien, of Nederland er uit gaat ook overigens.

    Wat misschien veel belangrijker is de vraag HOE wij het punt waar we het hier allemaal over eens zijn, namelijk Nederland uit de EU superstaat maar binnen een grote vrijhandelzone, naar buiten kunnen brengen op een manier dat het "grote publiek" denkt van "Tsja, die libertariërs, die hebben een punt, die klinken redelijk en goed doordacht".
    En die indruk wek je *niet* door te gaan zeuren over de naam van een gebakje. of ander "groot" politiek-correct "onrecht".

  28. [29] Dat is een geweldig punt om over te discussiëren, ik heb daar ook genoeg ideeën over, maar helaas off-topic.

Comments are closed.