De overheid waakt over uw en mijn veiligheid. Bescherming van de bevolking is toch wel een hoofdtaak van de staat. De nieuwste variant van dit soort “Ik (v)rij veilig of ik (v)rij niet” acties, betekent dat de vrijheid van een van de gevaarlijkste groepen weggebruikers verder aan banden wordt gelegd. Minister Peijs neemt weer eens maatregelen.
De EU-ministers van verkeer hebben overeenstemming bereikt om het rijden op zware motoren pas toe te laten voor mensen boven de 24 jaar. Dit bericht stond gisteren in de Spits op de voorpagina.
Het moge duidelijk zijn, dat de overheid het krijgen van kinderen en het uitoefenen van actief kiesrecht voor deze groep onverlaten als wél volkomen toelaatbaar beschouwd. Ook om te kunnen autorijden en belasting te betalen is geen speciale ontheffing van staatswege nodig voor deze volwassenen. Maar de keuze op welk soort en type ‘brommert’ er gereden kan worden, dient door de overheid voor hen gemaakt te worden.
Meer nog dan de auto is de motor een symbool van vrijheid. Zelfs files vormen voor de motorrijder een makkelijker te overkomen obstakel. Met deze nieuwe wet in de hand heeft de overheid toch weer een middel gevonden om dit soort vrijheidslievende lieden het leven een klein beetje zuurder te maken.
Overigens trof mij in de zelfde Sprits op bladzijde 3 een artikeltje over een 29 jarige motorrijder die met 146 km/h een wheely uithaalde en er daarna, na wat geslinger, met 200 km/h vandoor ging. RTL4 heeft dit berichtje ook online gezet.
Dit stukje bewijst voor mij twee dingen: Gedrag dat andere weggebruikers in gevaar brengt was al strafbaar. En de grens van 24 jaar is kul, want iedereen kan wangedrag uithalen. Dat de groep onder de 24 statistisch groter is, maakt voor mij niet uit als ik toevallig die gek van 29 jaar tegenkom.
Het wachten is nu op maatregelen die ook het rijden in ’te zware’ auto’s aan banden legt. Nijmegen was al begonnen met een poging om de PC-Hooft-tractor te verbannen. Iedereen die deze maatregel terecht vindt, omdat het toevallig deze keer niet hemzelf betreft, wees gewaarschuwd! U kunt de volgende zijn die in het kader van het ’terugdringen van het aantal verkeersdoden’, uit uw auto of van uw motor wordt verbannen.
De mogelijkheden voor mensen jonger dan 24 om hun eigen beslissingen te nemen, worden weer een stukje kleiner. Zelf kiezen voor een type motorfiets is blijkbaar veel gevaarlijker dan gaan stemmen met de verkiezingen. Waarom gingen de ministers destijds ook al weer naar scholieren om de EU-grondwet toe te lichten? Omdat de jeugd de toekomst heeft?
Lang leve het geharmoniseerde, vrije Europa!
Ik moet bekennen dat ik even na heb moeten denken over dit onderwerp. Ondanks genoemde argumenten weet ik zelf maar al te goed hoe ik op jongere leeftijd op mijn ‘Zundapp’ reed, aangemoedigd door overvloedig jeugdig testosteron. Een jongere op de motor is beslist vragen om moeilijkheden. (Ik heb zelf ook zo’n rijbewijs…) Toch ben ik het, zij het via een andere weg, volkomen met je eens kunnen worden. Want: het is uit onderzoek vast komen te staan dat jeugdige voetgangers/fietsers in de groep tussen ca 8 -11 jaar een substantieel grotere kans maakt om bij een (dodelijk) ongeval betrokken te raken. Maar moeten zij daarom een straatverbod of aanlijnverplichting krijgen opgelegd? Neen!
@Sander: je hebt ook mensen die er wel netjes gebruik van maken zonder wantoestanden. Dergelijke mensen moeten het steeds meer ontgelden in deze maatschappij, omdat andere mensen er misbruik van maken.
En gezien de problemen met tienerzwangerschappen lijkt me het het beste dat sex ook verboden wordt totdat je c.a. 25 bent.
[3] Ik geef toe dat ik wat vooringenomen ben daar ook mijn (toen) 18 jarige zoon op een haar na het leven had gelaten op zo’n ding, na 1000 waarschuwingen mijnerzijds. Ik wil je wel zeggen dat ik persoonlijk dus erg in mijn nopjes ben met het feit dat hij den motor heeft ingeruild en uiteindelijk heeft gekozen voor een 2200 kg zwaar vliegdekschip op 4 wielen! 😛
Dat een zware motor soms een beetje hoog gegrepen is voor sommige (onervaren) jongeren lijkt mij aannemelijk. Net als dat iele mannetjes niet aan het stuur van een grote Harley Davidson moeten gaan zitten. Maar is het aan de overheid om dit te beslissen voor en namens anderen? Kijk eens naar wat voor types het zijn die dat verzinnen. Zou je ze thuis op een feestje uitnodigen?
Types die belangrijke kwesties als ‘ding flof bips’ weten te verzinnen zijn in mijn ogen zwakzinnigen. Geen lieden die op wat voor wijze dan ook, enige invloed mogen hebben op mijn prive beslissingen. Toen ik 20 was ben ik ook op een haar na aan de dood ontsnapt toen ik met mijn motor in een aanrijding betrokken raakte en er door een klein wonder met alleen wat schrammen er van af kwam. Het had meer te maken met de omstandigheden dan met mijn leeftijd. Als ik Balkie in actie zie denk ik dat er z.s.m. een minimum leeftijd moet worden ingevoerd voor het ministerschap. Lijkt 1000 jaar jullie wat?
[5] ‘Als ik Balkie in actie zie..’
Ah! Dus dat is het dus. Actie! (ik moet het gemist hebben) ZET HEM MAAR EENS OP EEN HARLEY! actie…pffft 😛
[6] LOL! Ik zie het helemaal voor mij: "Easy Rider" Balkieboy. Geef mij toch maar Peter Fonda…
[1] Ja AANLIJNVERPLICHTING voor lagereschoolkinderen, wat een goed idee! Voor je het weet kijkt iedereen verwonderd als je tegen zoiets normaals bezwaar maakt…
De Red Flag Acters lijken 100 jaar later hun zin te krijgen.
De rode vlag akte bepaalde dat motorrijtuigen moesten voorafgegaan worden door ee voetganger die met een rode vlag voor het nakende gevaar waarschuwde.
Comments are closed.