Staatssecretaris Van Geel van milieu wil dat alle auto’s in Nederland een sticker krijgen, waarop staat hoe vervuilend ze zijn.
Doel is de lucht in de steden schoner te maken.

Het systeem maakt het voor gemeenten mogelijk maatregelen te nemen tegen auto’s die veel vervuiling veroorzaken.
Aan de volgende maatregelen wordt gedacht:
A.) gemeenten kunnen voor deze auto’s meer parkeergeld vragen.
B.) gemeenten kunnen deze auto’s gaan weren uit de binnenstad of die gebieden waar luchtvervuiling (o.a. smog, ozon, fijnstof) op een gegeven moment het ergst is.

Voordat ik verderga eerst even een goed bericht.
De lucht boven Nederland is schoner dan gedacht. Dat blijkt uit een eerste schatting van het Milieu- en Natuur Planbureau (MNP) naar aanleiding van een bericht in het AD.
De lucht boven steden is ook minder vuil, maar nog steeds veel vuiler dan wettelijk is toegestaan.
Toegestaan door Brussel? Wat zijn de normen voor schone lucht? En op welke gegevens worden deze normen gebaseerd?

Laat ik eerst eens aandacht besteden aan maatregel B.
Stikstofdioxide in uitlaatgassen van het verkeer reageert onder invloed van de ultraviolette stralen van het zonlicht met vluchtige, organische stoffen in de atmosfeer. Daarbij ontstaat ozon. Door het verkeer komen zowel stikstofmonoxide als stikstofdioxide in de lucht. Stikstofdioxide veroorzaakt ozonvorming terwijl stikstofmonoxide ozon afbreekt. Het afbreken van ozon gaat in minuten terwijl de vorming ervan uren duurt. Daarom zou een sterke daling van het verkeer op korte termijn, zoals in het weekend, een verhoging van ozon veroorzaken. Zo hebben tijdelijke en in omvang beperkte maatregelen om de uitstoot te beperken dus het omgekeerde effect.
Ernstige smog met ozon of fijnstof komt hooguit enkele dagen per jaar voor.
Over fijnstof heeft Kim Winkelaar op deze site al het een en ander uitgelegd.
Waarom dan zo ’n sticker?

Nu wat aandacht voor maatregel A.
De gemeenten krijgen dus de mogelijkheid om de parkeertarieven aan de hand van deze stickers aan te passen. In het plan van van Geel wordt met geen woord gerept wat er met de meeropbrengsten gaat gebeuren.
Het ziet er dus naar uit dat dit weer een verkapte belasting is.
Deze hele sticker actie lijkt opgezet te zijn om de gemeentekassen te spekken.
Tenslotte wordt de lucht automatisch schoner als je maar betaalt!

En natuurlijk heeft de auto, althans de uitlaatgassen, een negatief effect op het broeikaseffect.
Nu ben ik een leek op dat gebied, maar ik heb toch iets interessants gevonden.
Namelijk de chemische samenstelling van normale omgevingslucht (atmosfeer).

Stikstof 78 %
Zuurstof 20.9%
edele gassen 0.1%
koolstofdioxide (CO2) 0.03%
water 0.97%

De hoeveelheid water in de lucht varieert. Als er te veel water in de lucht is (dat kan oplopen tot 4%) zijn de andere gassen in een lager percentage aanwezig. Het water duwt de andere gassen een beetje in elkaar zodat het genoeg ruimte heeft. (Blijf dus 100 %)
Als een kleine hoeveelheid water in de lucht zit (het laagste percentage is 0.5%) zijn alle andere gassen met een iets hoger percentage aanwezig.
Helaas blijf ik met een paar vragen zitten.
Wordt het koolstofdioxide gehalte gemeten als er veel of weinig water in de lucht is?
Hoe kan een gas die 0,03 % van de chemische samenstelling van normale omgevingslucht uitmaakt, zoveel opwinding veroorzaken?
Zijn er andere samenstellingen?
Een blijk van waardering is dan op zijn plaats.
Ik moet de overheid, de EU en andere wereld organisaties mijn complimenten maken vanwege het feit, dat zij erin geslaagd zijn om het belangrijkste gas voor de mens (zuurstof) op zo een constant percentage te houden.
Petje af.

7 REACTIES

  1. Louis, ik betwijfel of de gemeentekassen door deze maatregelen "gespekt" zullen worden. Wat ik van deze onzin begrijp, is dat ze dat extra geld wat het moet gaan opleveren hard nodig zullen hebben om nog veel meer controleurs te kunnen betalen. En wat denk je van alle nieuwe controlesystemen die daarvoor nodig zullen zijn.
    Als "unintended consequence" zullen eventuele kopers die van buiten de stad komen nu eerder naar grote winkelcentra buiten de stad gaan. Dat zal de middenstand in stadscentra niet zo leuk vinden en het zal ook de gemeentekas niet ten goede komen!
    Uiteraard hoop ik dat deze nieuwe nonsens nooit zal plaatsvinden, maar stiekem ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe ze een controle op A) en B) zouden willen aanpakken!

  2. Ik heb een voorstel voor de vormgeving van de stickers: een gele ster met een J erin (in een ‘Germaans’ lettertype).

    Dan weten we als burgers direct in welke categorie we dit soort ideeƃʒƂĀ«n moeten plaatsen: de lieden die met een fanatieke geborneerdheid overtuigd zijn van de heilzaamheid van hun maatschappijvisie en die niet eerder tevreden zijn als iedereen die visie openlijk onderschrijft en naleeft.

  3. Dom. Gezien de hoge brandstofprijzen zal een ‘veel vervuiling’ sticker eerder een stoere statussymbool worden dan een middel om vervuiling terug te dringen.

    Doe mij maar drie.

  4. En daar gaat weer een stukje vrijheid.

    Het achterliggende plan van de overheid is dat over 50 jaar iedereen in grijze overalls dwangarbeid verricht. Dagelijks twee porties aardappelpuree en huisvesting in concentratiekampen. Dit alles zeer compact in ruimte, zodat 90% van Nederland weer uit bos kan bestaan. De huidige ambtenaren mogen dan de zweep hanteren en krijgen ook een stukje vlees bij hun puree.
    Dit plan heet "operatie linkse lente".

  5. hey, da’s maf. ik had vanmiddag een reactie geplaatst die nu weg is.

    hij luidde;

    "kunnen we geen stickers tegen hersenbeschadigde staatssecretarissen uitgeven?"

    waar is ie gebleven?

  6. ik draag mijn steentje bij,
    ik ken iemand die elke dag 80 km
    moet rijden om in mijn dorp hetzelfde
    beroep uit te oefenen zoals ik,
    ik moet elke dag 100 km rijden ,
    om in zijn streek hetzelfde beroep
    uit te oefenen,
    220 werkdagen maal 180 km
    is bijna 40 000 km per jaar,
    maal 40 dienstjaren ,
    1600 000 km
    waar moet ik die stickers gaan halen ?

Comments are closed.