Als democraten en EU-liefhebbers de zegeningen van Europa en democratische besluitvorming bejubelen, dan krijgt een normaal mens vaak de kriebels op plekken waar hij ze liever niet heeft.
Meestal vraag ik aan dat soort mensen wat ze zouden doen als fietsen verboden zou worden. “Ondenkbaar”, hoor je ze dan roepen, “waarom zou dat gebeuren?”

Ik leg dan uit dat er natuurlijk heel veel redenen zijn om fietsen op de openbare weg te verbieden in Europees verband. Vanuit Nederlands perspectief misschien niet, bijna iedereen heeft hier wel een fiets, maar als goed democraat kijk je natuurlijk naar de meerderheid, en in heel Europa is er een overgrote meerderheid die geen fiets bezit. Waarschijnlijk zal de meerderheid niet eens de edele kunst van het fietsen beheersen.

Daarentegen zien we wel dat er in Europa heel veel verkeersdoden vallen onder fietsers. Gerelateerd aan het aantal afgelegde kilometers is de fiets ongeveer een factor duizend gevaarlijker dan de auto! In het kader van het Europees beleid ter bevordering van de verkeersveiligheid is het dan natuurlijk heel goed denkbaar om de fiets maar te verbannen uit het straatbeeld. Zo’n onveilig vervoermiddel past niet meer in de huidige tijd. Hier zijn drastische maatregelen nodig.

Mensen die fietsen op de openbare weg nemen een onverantwoord risico. En vormen op die manier een bedreiging voor onze welvaartsstaat. Die man of vrouw die op de fiets een ongeluk krijgt moet immers op kosten van de belastingbetaler verpleegd worden! En dat terwijl hij gewoon veilig zijn van ABS en 6 airbags voorziene auto had kunnen nemen. Het is niet meer dan logisch dat zulk onverantwoordelijk gedrag hard wordt aangepakt. En dan wel het liefst in Europees verband, verkeersveiligheid is immers een Europees beleidsterrein volgens de zo geliefde EU-grondwet.

Uiteraard moeten er de nodige uitzonderingen komen. Zodat men in Frankrijk de Tour de France wel kan blijven organiseren, maar verder zou een verbod op fietsen een goede zaak zijn. Voor professionele fietsers kan een Europees vergunningenstelsel in het leven geroepen worden. Zo’n vergunningenstelsel zal wel wat kosten, maar u vind geld hopelijk niet belangrijker dan mensenlevens?

Als u ondanks alle goede argumenten voor het fietsverbod toch uw twijfels heeft: het gaat hier wel om onschuldige kinderen die overlijden in het verkeer omdat hun ouders zo onverantwoordelijk zijn om die kinderen een fiets te geven! Per jaar een jumbojet vol kinderen die dit niet kunnen navertellen. Een stad zo groot als Amersfoort compleet in het ziekenhuis, ieder jaar weer, door het fietsen terwijl men ook de auto had kunnen nemen. Mensen die het verbod op fietsen niet ondersteunen zijn hiervoor moreel verantwoordelijk.

En dan hebben we de economische consequenties nog niet genoemd. Al die gewonden en doden door het fietsen kunnen niet op hun werk verschijnen. Er is berekend dat het Europees bedrijfsleven jaarlijks 25 miljard euro verlies lijdt door fietsers die niet op het werk verschijnen na een ongeval. Voeg daarbij de ziektekosten en het menselijk leed, en geen zinnig mens kan blijven volhouden dat fietsen gedoogd moet blijven worden.

Fietsers brengen zichzelf en de maatschappij enorm veel schade toe, dat is duidelijk. Het wordt tijd om deze asocialen eens tot de orde te roepen, en zo snel mogelijk een verbod uit te vaardigen!

Hierboven staat een groot aantal drogredeneringen, zoals ze door alle politici dagelijks op grote schaal gebruikt worden. Wie er het meeste kan vinden wint een pak koffie. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

9 REACTIES

  1. Dit is geen bijdrage: dit is Literatuur!!! Fantastisch stuk, complimenten!

  2. Inderdaad een geweldig stukje. Je zou het eigenlijk moeten verspreiden, al heb je dan de kans dat mensen het verkeerd opvatten en daadwerkelijk voor een verbod op fietsen gaan pleiten. Of op zijn minst voor zo’n gruwelijke helm die je op een alien laat lijken.
    Vandaag nog een verbijsterende "documentaire" van zembla gezien. Nou ja, gezien… Het schuim stond me dusdanig op de lippen dat ik vele malen moest wegzappen om te voorkomen dat ik er in bleef. Er werd daar even "uitgelegd" hoe goed het wel niet is dat er regulering is van medische proeven op mensen, gezien de 6 mensen die ernstige bijwerkingen ondervonden in de proef onlangs in Engeland (en op 1 na allemaal hersteld zijn). Het recept van door de media gevoede verontwaardiging en roep om incidentenpolitiek was compleet: een hysterische vriendin van een "slachtoffer", een deelnemer die een placebo had geslikt maar verbijsterd was dat er kennelijk ook risico’s aan het ondergaan van een medicijnproef zaten, en de gebruikelijke marxistische doctrine dat wanneer iemand ergens voor betaald wordt, dit eigenlijk gelijk staat aan een pistool tegen die persoon zetten om ze te dwingen mee te doen. En natuurlijk een halfzachte Nederlandse arts\expert die er trots op was dat in Nederland jaarlijks nog meer mensen moeten wachten (of sterven?) voor het ontwikkelen van een medicijn, omdat men hier een veel "beter" (lees: bureaucratischer en onvrijer) systeem heeft, waarbij eerst op 1 persoon getest moet worden (en daarna alsnog op een grotere groep en dan weet je nog niet zeker of er niet toch een groep mensen bijwerkingen zal ontwikkelen die niet bekend waren). Dat mensen wellicht het recht hebben om een risico te nemen en dat medicijnen toch echt op mensen moeten worden getest na de dierproeven, en dan op grotere schaal dan 1 persoon, kwam nauwelijks ter sprake. In de stukken die ik zag althans, het kan zijn dat gedurende mijn "afkoelperioden" alsnog een genuanceerd beeld naar voren kwam, maar ik betwijfel het. Dat die extra regulatie ook duurder is, en het proces uitrekt, met alle gevolgen voor wachtende patiënten van dien, heb ik ook niet echt benadrukt gezien.
    Geweldig hoor, die voorzorgs- en bevoogdingscultuur. Het zou me niets verbazen als ook het absurde scenario van fietsverboden er nog komt. Als je iemand 100 jaar geleden zou vertellen dat hij niet langer alle mogelijke drugs en genotsmiddelen bij zijn plaatselijke apotheek vrij kon kopen, geen wapen mag bezitten, geen eigen huis mag bouwen zoals hij wil op eigen grond, en 50% belasting moet betalen, zou zo iemand waarschijnlijk ook hartelijk gelachen hebben.

  3. Meesterlijk stuk inderdaad. Ben er weer mee eens. En over dat pak koffie… Is die wel gesubsidieerd? 😉

  4. Ik heb 34.371 redenen gevonden. Over de inhoud van mijn lijst zal ik niet met u corresponderen.
    Het pak koffie ontvang ik graag op mijn huisadres. U kunt zich daartoe bij de ingang voor het personeel vervoegen.

    Ik zal u zelf niet te woord kunnen staan, dat laten mijn werkzaamheden in de eerste kamer niet toe.

  5. Ieder weldenkend mens die vanuit 30 jaar geleden in het nu zou springen zou ook niet kunnen geloven dat de hele samenleving tot de grond toe is afgebroken en leeggeplunderd door de Masonics. En dat de herinvoering van de slavernij door het volk ook nog zoet wordt geslikt.

  6. triest hoor en al die
    mensen die ziek zijn en geen auto
    kunnen rijden ,
    ik ben wel voor een verplichte helm
    zoals dat ook in Duitsland geldt

    maar voor de rest vindt ik dit stuk
    volkomen zinloos geweld

Comments are closed.