Het is verbazingwekkend hoe de staat er steeds weer in slaagt om nieuwe “producten” te verzinnen die niemand wil, nergens iets aan toevoegen en de mensen onnodig op kosten jagen.
Brommers zijn ooit begonnen als rijwiel met hulpmotor waar iedere 16-jarige of ouder die te lui was om te trappen zomaar mee op het fietspad mocht rijden. In de jaren 50 was de brommert zelfs de voorloper van de toen voor den arrebeider onbetaalbare auto’s en menig proletarisch echtpaar placht zich in lange lederen jassen gehuld op een Berini te verplaatsen, pa voorop en moe achter hem op de buddysit.
Brommers waren zeer populair totdat de staat in 1974 de helmplicht invoerde waarna de bromfietsmarkt heel rap volledig instortte.
Begin jaren 90 werd de bepaling dat bromfietsen ook als fiets gebruikt moesten kunnen worden geschrapt waardoor bromscooters konden worden toegestaan. Intussen zijn die bromscooters bijzonder populair geworden, daar rijden honderdduizenden van en dat heeft de belangstelling van de staat getrokken als bron van inkomsten en als lijdend voorwerp van veel overbodige regelgeving.
Eerst kregen we het totaal nutteloze bromfietscertificaat waar de staat intussen al enige honderdduizenden van heeft verkocht en ieder jaar weer enige tienduizenden van opdringt aan de volgende lichting 16-jarige slachtoffers. Dit zou dan het aantal ongelukken met brommers verkleinen maar hoe dat precies in zijn werk zou moeten gaan is mij niet geheel duidelijk omdat zelfs iedere zwakbegaafde zonder veel moeite binnen 5 minuten op een brommertje met automaat kan rijden zodat ik mij afvraag hoe een theoretisch examen met vragen zoals waar meer alcohol in zit, een borrel of een glas bier het aantal ongelukken zou moeten verminderen.
Dat smaakte kennelijk naar meer zodat de staat nu het kentekenbewijs voor brommers heeft ingevoerd. We hebben 60 jaar zonder kunnen doen, de laatste 30 jaar was het verzekeringsplaatje voldoende maar dat bracht kennelijk te weinig op voor de staat. Dat kenteken zou het aantal brommerdiefstallen aanzienlijk doen dalen aldus de minister enige maanden geleden en volgens haar was het aantal gestolen brommers al merkbaar verminderd al kon zij dat niet met getallen onderbouwen.
Maar goed, de procedure is dat men zich met de brommer bij de bromfietsenmaker moet vervoegen die vervolgens voor €37,50 de brommer schouwt (hij kijkt er even naar/in). Men krijgt daar een briefje van en gaat daarmee naar het postkantoor waar men voor €22 een kentekenbewijs aanvraagt dat na enige dagen wordt opgestuurd.
Je bent dus €59,50 kwijt aan niets, de enigen die de staat blij heeft gemaakt is zichzelf en de bromfietshandel die zomaar een product heeft gekregen dat de klanten verplicht moeten afnemen en ik vermoed dat de staat ze binnenkort nog gelukkiger gaat maken met de volgende stap, de onvermijdelijke APK bij brommers en zichzelf met wegenbelasting voor brommers.
De volgende melkkoe wordt zeker de fiets. Ik zie het al helemaal voor mij: fietsrijbewijs, fietskentekenbewijs, verplichte fietshelm, APK voor fietsen, fietspadbelasting en verplichte wa-fietsverzekering. En als we dat hebben gehad dan komen de kinderwagens aan de beurt, dan de rolschaatsen en de voetgangers. Loopbewijs, verplichte staatswandelstok en APK voor schoenen bijvoorbeeld want niets is te gek voor de staat.
Als ze er weg mee komen, zal de staat zeker de in je laatste alinea genoemde maatregelen, invoeren.
De staat werkt namelijk over het algemeen zo dat ze net zo ver gaat, dat de burger net niet in opstand komt. Het is een soort gevoelige balans, en de staat zorgt dat ze er net onder blijft met haar absurde maatregelen.
Komt ze er boven, dan breekt de revolutie uit. En dat weet de staat.
[1]
Egor schreef:
"De staat werkt namelijk over het algemeen zo dat ze net zo ver gaat, dat de burger net niet in opstand komt. Het is een soort gevoelige balans, en de staat zorgt dat ze er net onder blijft met haar absurde maatregelen.
Komt ze er boven, dan breekt de revolutie uit. En dat weet de staat."
Ik denk het niet Egor. De mensen hier in Nederland zijn zo slaafs dat ze bijna alles pikken. Als het maat stap voor stap gebeurt.
Zo af en toe werkt het volk even niet mee, zoals de bij grondwet die geen grondwet mag heten, maar als dan de staatsdienaren beloven het rustig aan te doen. Dan is het volk weer gerust gesteld. Het voelt zich serieus genomen.
Gegarandeerd dat die EU grondwet er komt! Let op mijn woorden. Stap voor stap dan breekt het lijntje niet.
En de regelgeving die Wladi hier beschrijft komt ter zijner tijd ook wel tot stand. Kwestie van geduld en lange adem. En dat weten die parasieten in Den Haag.
Er moeten nu eenmaal regels zijn! Toch?
ssssst, feind leest mit, breng ze niet op nieuwe ideeen!
[2] Bijna alles pikken, Henri? Dan is die balans aanwezig.
[3] dat soort plannen ligt allang klaar, hoor. De staat wacht alleen het juiste moment af.
Nog verbijsterender is het te moeten aanzien, hoe dit dociele, indolente volk zich door overheden en autoriteiten laat misleiden, terroriseren en afpersen.
Over geld gesproken de kentekenplaat die je krijg moet je in een plastic freempje klikken die weer daar wordt gemonteerd waar het oude verzekeringsplaatje zat !
Ik had er eigenlijk nog een gaatje in moeten boren dwars door het nieuwe kentekenplaatje (dat mocht eerst niet ,nu wel)maar het was toch al te laat het vergrote nieuwe kentekenplaatje is door het schudden v/d rijdende brommer er toch uit geglipt dus je moet dat verlies opgeven aan de politie ,10 dagen wachten( je mag dan gewoon rijden met het aangiftebewijs op zak( dat is dan nog wel gratis) vooralsnog het plaatje terechtkomt daarna kun je het plaatje opnieuw aanvragen (brochure bij het postkantoor te verkijgen ) de nieuwe aanvraag bij de RDW kost je bijna 30 euro je krijgt dan een nieuw kentekenbewijs en voor 19.90 euro moet je bij een erkende shop weer een nieuw kentekenplaatje laten maken het heeft me nog es bij elkaar 50 euro gekost !
Nu nog wachten op de flitspalen die het vergrote kentekenplaat makkelijker op de foto kunnen kieken
Laatste tijd worden er ook steeds meer grootscheepse acties genomen om scooters /brommers van het pad af te halen voor controle dat gebeurde voorheen nauwelijks en denk maar niet ik ga even een blokje om want oom agent op zn motor komt je halen zelfs !
Ze hebben in Zaanstad het precariogedoe verloren wat ze er doorheen wilden persen maar het schorum krijgt zn zin toch wel en schraapt het geld ergens anders vandaan
[7] dat is overigens een volkomen waanzinnig systeem: ze meten het aantal kw van je brommer, kijken op een tabel hoeveel km/h daarbij hoort en daar betaal je dan een boete over. Stel dat je brommer volgens die tabel 50km/h zou kunnen, dan betaal je een boete over 10 te hard gereden kilometers. Dus niet over hoe hard je gereden hebt, maar over hoe hard je zou hebben kunnen rijden. Ik vraag mij al jaren af of dit wel legaal is en waarom het niet bij auto’s wordt toegepast want dan kan de kassa pas goed rinkelen.
Ik ben vorig jaar in Zaandam gepakt op 1,2 kw en drie weken later met precies dezelfde scooter op 1,8 kw, dus een spreding van 50% !
Goed geschreven….
En wie wordt er beter van? Heus niet die invalide vrouw die met haar rolstoel over de straat banjerd, ook niet die op straat spelende kinderen en zeker niet de bromfietstrijder zelf. Echter er is nl maar 1 partij die er beter van wordt, namelijk de pennenlikkende ambtenaar! Die ziet het hele plan wel zitten. Misschien krijgt hij wel de mogelijkheid om nog meer pennenlikkende ambtenaren te produceren!
Ik ben benieuwd of het brommerkentekenregistratiesysteem kostendekkend is. Ik denk nl. dat voor 22,- p. brommer de ambtenarij niet in staat is deze administratie en handhaving te kunnen leveren. (ik gedraag me even als minister want ik kan dit niet cijfermatig onderbouwen). Maar het is naar mijn mening heel voor de hand liggend dat deze vorm van diefstal niet alleen door de brommerrijders zelf maar ook door andere belastingbetalers moet worden opgebracht.
Ik ga weer even op de ministersstoel zitten: dit is natuurlijk heel verdedigbaar want de veiligheid neemt door deze maatregel voor iedereen toe…
Remember, remember the fifth of November
The gunpowder treason and plot.
I see no reason why gunpowder treason
Should ever be forgot.
Nee, fietsers zijn zielig. die staan bijna in de catogory van vrouwen, allochtonen, homo’s en gehandicapten. De staat zal bijna nooit maatregelen tegen zo’n groep nemen.
[12] Optimist! Er zijn honderdduizenden ambtenaren en er is vast wel eentje die hogerop wil en tijdens zijn lunchwandeling een Kronan voorbij heeft zien komen.
[8] "Dus niet over hoe hard je gereden hebt, maar over hoe hard je zou hebben kunnen rijden. Ik vraag mij al jaren af of dit wel legaal is".
Doet me denken aan mijn kozijn wiens brommer destijds "op de rollen werd gezet" in Belgie en in de problemen kwam omdat het ding te hard kon en hij dus te hard zou kunnen rijden.
Toen reageerde hij doodleuk "Waarom arresteert u mij niet meteen voor verkrachting?". De agente (ja, ’t was een zij) begreep niet waar dit in hemelsnaam op sloeg maar keek naar verluidt erg geschrokken (alsof hij iets insinueerde). Dus toen lichtte hij het toe: "Nou ja, ik heb een penis, dus ik zou iemand kunnen verkrachten. Dus arresteer me maar alvast voor die misdaad die ik niet begaan heb maar waar ik alle gereedschap voor bij me heb".
De agente kon er niet om lachen maar mijn kozijntje heeft het geluk dezelfde achternaam te hebben als een bekend advocaat (nochthans geen familie maar ook qua leeftijd zou hij er inderdaad de zoon kunnen van zijn), dus 9 keer op 10 (en ook nu weer), schrok de agent (m/v)zich verrot toen om het identiteitsbewijs gevraagd werd en kwam hij er met een waarschuwing vanaf.
In elk geval blijf ik het een leuk argument vinden voor in discussies.
Groeten,
M
[14] kozijn, is dat een cousin, neef, zijnde zoon van een oom of tante ?
[15] Precies. De jongen is mijn kozijn en mijn moeders neef. Voor mij geldt m.m. hetzelfde t.o.v. hem, resp. zijn moeder. Niet dat het verder voor het verhaal terzake doet. Het had immers net zo goed om een willekeurige vriend kunnen gaan.
Groeten,
M
[16] ik vraag het omdat het geen (Noord-Hollands) Nederlands is
[17] Ah. Wel het heeft dus als voordeel dat er geen verwarring is tussen kozijn en neef. Helaas hebben we voor vrouwen slechts 1 begrip: nicht.
Maar ja, wie interesseert zich nou voor nichten? 😉
Brommers
04 januari 2006 | Woordvoerder: Lia Roefs
De PvdA is voorstander van een bromfietsrijbewijs. Het blijkt dat veel ongelukken te voorkomen zijn als de brommerrijder goed op de hoogte is van de verkeersregels.
Geen leeftijdsverhoging
De PvdA staat niet achter de beoogde leeftijdsverhoging voor brommerrijders. Natuurlijk valt er winst te behalen door de leeftijdsgrens op te schroeven en zo deelnemers uit het verkeer te nemen. Maar een dergelijke verhoging is arbitrair. Werkelijke winst voor verkeersveiligheid valt te behalen als jongeren leren hoe zij aan het verkeer dienen deel te nemen. Bewustwording op jonge leeftijd is heel belangrijk.
Invoering brommerrijbewijs
De streefdatum voor invoering van het bromfietsrijbewijs is januari 2007, na voltooiing van de kentekening. Momenteel wordt ter uitvoering van het Actieplan Jonge Bromfietsers van Verkeer en Waterstaat gewerkt aan de introductie van een bromfietsrijbewijs met puntensysteem. De Partij van de Arbeid is hier groot voorstander van. In Rotterdam wordt dit systeem reeds succesvol toegepast. Verder wil de PvdA de Rotterdamse scooteraanpak- inbeslagneming scooter na drie ernstige overtredingen – ook nationaal invoeren.
Theorie- en praktijkexamen
Invoering van een theorie- en praktijkexamen komt de verkeersveiligheid ten goede. Onderzoek van het nationale wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) laat zien dat zowel een adequate praktijkopleiding als een adequaat examen positieve effecten hebben op de rijvaardigheid van bromfietsers. Ongevalkansen dalen spectaculair, soms wel tot 40%.
Pilotprojecten zijn een succes
De praktische invoering hiervan is geen grote moeite en gaat met enige kosten voor de rijder gepaard. Maar in het totale kostenplaatje van een brommer moet dit geen onoverbrugbare barrière vormen. Een aantal pilotprojecten in Haarlem en Alkmaar laat zien dat voor zowel theorie als praktijk een brommerexamen mogelijk is. 3VO is daar al jaren mee bezig met goed resultaat.
Kentekenregistratie
Op 1 september 2005 is het eerste brommerkenteken door minister Peijs uitgereikt. Volgens een convenant uit 1996 dat met de brancheorganisaties is afgesloten zou de kentekenregistratie er in 2005 al komen. In ieder geval is de PvdA tevreden dat de kentekenregistratie nu daadwerkelijk een feit is. Beter laat dan nooit. De kentekenregistratie komt van pas bij het terugdringen van gestolen brommers en draagt bij aan de verkeersveiligheid. Daarnaast is het makkelijker verstrekt het de mogelijkheid van handhaving op opgevoerde brommers.
[19] ‘Ongevalkansen dalen spectaculair, soms wel tot 40%.’ Ja, en soms stijgen ze spectaculair, ook met 40 procent…
De de regelzucht van het regime heeft geen perken en het timide volk geeft geen kik, wacht op het tellertje aan je pik!
Toch is de staat wel ergus goed voor! Zo kwamen er voor de invoering van het Vaarbewijs jaarlijks honderdduizenden mensen om tijdens het uitoefenen van deze pleziervaart. Sinds de invoering van het VERPLICHTE vaarbewijs is dit aantal derhalve met vele percenten geslonken.
Het begrip ‘de staat’kan best iets nauwkeuriger worden omschreven. Namelijk: de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW). Die club in Veendam doet namelijk niets anders dan steeds nieuwe of andere kentekenplaten in te voeren. Eerst van zwart/wit naar geel. Daarna aparte kentekenplaten voor aanhangers en caravans, nu weer de brommers, straks de fietsen, honden, kinderen en ga maar door.
Zo houden ze zichzelf in stand, want die hele club kan natuurlijk probleemloos door automatisering worden vervangen.
yep, het volgende kenteken is in aantocht, voor tractoren die niet harder dan 25 km per uur rijden. Als die een kenteken krijgen gaat de verkeersveilig omhoog.
Heerlijk toch dat overheidsleven, alles wat je roept is meteen de keiharde waarheid die nooit verder hoeft te worden onderbouwd.
Van mij hoeft het kenteken ook niet. Ik geloof er niets van dat het aantal diefstallen verminderd. Ook de kosten slaan nergens op. De schouwer is 5 min. bezig (25 eu) waarna ik alsnog zelf allerlei bewijs moet leveren aan de RDW over het vermogen en bouwjaar enz. Dat had de schouwer ook mogen regelen. Papiertje naar het postkantoor (weer bijna 25 eu), en dan het kenteken zelf laten maken ( weer 25 eu). Op zich allemaal al erg genoeg maar het kenteken is zo groot dat ik dat monster nergens kwijt kan (hij gaat denk ik zo’n 10 cm onder het spatbord komen te hangen)
heb ik een mooie brommer moet er zo’n lelijk ding op!!! Op een auto zit toch ook niet een kenteken van een vierkante meter??
Comments are closed.