Gefeliciteerd, liebe Genossen und liebe Genossinnen! Het is een gedenkwaardige dag vandaag. Het Staatsjournaal wist namelijk te melden, dat de Nederlandse Spoorwegen 86,5% van de treinen op tijd heeft weten te laten rijden. Daarmee is niet alleen de geplande doelstelling van de regering gehaald, maar zelfs een half procent meer dan dat. Een Plansoll-Übererfüllung noemde men dat vroeger in de DDR.

Wie bij de NS allemaal de medaille voor de ‘Held van de Arbeid’ krijgen opgespeld door minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wist het Staatsjournaal nog niet te melden. Dat blijft dus spannend voor de medewerkers van Volks Eigener Betrieb Nederlandse Spoorwegen! Ook is nog niet bekend hoe het nieuwe vijf-jaren-plan voor de spoorwegen eruit komt te zien, maar doorgaans goed ingelichte Binnenhof-watchers wisten te melden dat het Centraal Plan Bureau binnenkort de nieuwe doelstellingen zal gaan doorrekenen. Het planningsbureau schijnt nu nog druk te zijn met het plannen van de automobielproductie in Born (Limburg).

Of de reizigers tevreden zijn met de dienstverlening van de NS blijft onduidelijk, maar deze reizigers hebben toch geen flauw idee of de dienstverlening beter zou kunnen aangezien er bij het reizen per spoor niets te kiezen valt.

8 REACTIES

  1. Ik begreep dat je meer treinen op tijd kunt laten rijden door de service aan je klanten te verminderen.

    Bij voorbeeld als jouw trein te laat is, dan hoop je dat de aansluitende trein die je moet hebben, op je wacht. Maar dat zou betekenen in de overheidsbeoordeling, dat die aansluitende trein dan ook te laat is. En dat maakt dat je slechtere overheidsbeoordeling krijgt.

    De klant, reiziger, is dus slechter af, maar NS krijgt een betere beoordeling en meer hulp, (belastinggeld) van de overheid.

  2. De NS laat soms treinen op tijd vertekken om vervolgens een paar honderd meter verderop voor een rood sein te laten wachten. Dit is een truukje om de trein als ‘op tijd vertrokken’ in de boeken te kunnen noteren, terwijl dat eigenlijk niet mogelijk was, omdat het spoor bezet is.

    Creatief boekhouden, maar dan anders.

  3. Ik snap eigenlijk niet waarom die treinen persé op tijd moeten vertrekken. Op tijd aankomen lijkt mij veel interessanter.

  4. [3] Bep,

    De eerste wet van het openbaar vervoer luidt : "Als de treinen of bussen niet op tijd vertrekken,komen ze niet op tijd aan."

    De tweede wet: "als de treinen of bussen wel op tijd vertrekken,komen ze ook niet op tijd aan".

    Groetz,

    Cincinnatus.

  5. [1] Hub,

    Inderdaad ! Er is geen surrogaat voor marktwerking.

    Groetz,

    Cincinnatus

  6. Ik ben dit jaar 1x met de trein geweest. Die zou 12:38 vertrekken. 12:46 (NS klok op het station) kwam hij aan op het station (1 of 2 minuten later vertrok hij) maar heel bizar. Hij had geen vertraging.

  7. De beste methode is om het hele spoorwegnet plat te leggen: als 100% uitvalt merkt de reiziger er toch niets van.

  8. De service van deze staatsbedrijven is inderdaad des DDRs. De helft van de keren dat ik de trein neem -op wisselende uren- is deze te laat of valt deze helemaal uit.
    Maaarrrrrr…. "Volkseigentum" is natuurlijk DE oplossing om alle verdampende werkgelegenheid tegen te gaan en te behouden. Alleen dan moeten de Genossen en -innen wel ff een antifascistisch muurtje aan de grens metselen, want anders lopen de consumenten weg. Misschien kan Nimwegen proefgebied worden…

    http://de.wikipedia.org/wik

Comments are closed.