Van nu.nl: ‘Kennisniveau leraren daalt’ Uitgegeven: 23 juni 2006 07:26 AMSTERDAM – Het kennisniveau van leraren op middelbare en basisscholen is de laatste jaren sterk gedaald. Dat zegt voorzitter van de Onderwijsbond CNV Marleen Barth vrijdag in De Telegraaf. Academisch geschoold personeel verlaat het onderwijs en wordt vervangen door leerkrachten met een mbo-opleiding. Volgens Barth heeft dit voor de ontwikkeling van het kennisniveau ‘rampzalige gevolgen’.

Hogeropgeleide leraren onderwijzers zouden zich in het huidige onderwijssysteem niet gelukkig voelen. Daarom kiezen ze eerder voor een baan in het bedrijfsleven waar de salarissen gemiddeld een kwart hoger liggen.

Alleen een ‘forse’ financiële injectie kan de ontwikkeling tegenhouden, stelt CNV. Door beter te betalen kunnen volgens Barth hoogopgeleide leraren worden behouden voor het onderwijs en nieuwe academici worden aangetrokken. Als er niet wordt geïnvesteerd in het onderwijs, zal de daling van het kennisniveau verder doorzetten.

———————————Einde Pers bericht———————————

Hoewel de analyse klopt, kan ik het niet eens zijn met de conclusie. Voor dat academici gaan werken in het onderwijs weten zij ook wel dat het bedrijfsleven beter betaalt. Dus waarom gaan ze dan eerst in het onderwijs werken?

Nee, hier is heel iets anders aan de hand.

Academici en HBOers worden getraind om zo veel mogelijk zelfstandig problemen te analyseren en die op te lossen. Nadat zij hun 6 jarige scholing hebben doorlopen en zich deze vaardigheden meer of minder hebben eigengemaakt, worden zij in hun nieuwe werkkring in het onderwijs geconfronteerd met een cultuur die daar haaks op staat. Leraren krijgen te maken met een hele laag managers en directeuren die wel eens even gaan vertellen hoe er volgens de beleidslijnen uit Den Haag onderwijs gegeven moet worden. En weg is de onafhankelijkheid!

Directeuren komen een a twee keer per per jaar in de klas kijken of een docent wel (politiek) correct les geeft. M.a.w. deze hoog opgeleide werknemers worden effectief onder curatele gesteld!

Met alle geweld wordt een onderwijsbeleid erdoor gedrukt dat niets met de dagelijkse realiteit binnen het onderwijs te maken heeft. En dat brengt grote schade toe aan de leersituatie. Leerling en leraren worden hierdoor ontzettend gedemotiveerd.

Dat is de reden dat academici vertrekken. En dat is ook de reden waarom het onderwijs in Nederland op het moment een grote puinzooi is!

Niet het gebrek aan geld is het probleem, maar een ideologisch en centralistisch opgelegd beleid, one size fits all, met een hoog communistisch gehalte jaagt de beter opgeleide werknemer naar het bedrijfsleven. Daar kan hij tenminste werken zonder rekening te moeten houden met politiek correcte richtlijnen!

Wie twijfelt aan wat ik hierboven beschreven heb kan deze uitzending van Buitenhof nog eens bekijken. Kijk en huiver! En let vooral eens op aan welke kant de vertegenwoordigster van de vakbond Marleen Barth toen stond! Schijnbaar heeft ze niets geleerd.

—————————————————————————————

Hier is de educatie sectie van de Vrijspreker waar u meer artikelen over het onderwijs zult vinden.

Met dank aan Hub Jongen die mij tipte over dit nieuws item.

7 REACTIES

  1. Een tijdje geleden was Bob Smalhout bij Llink op TV. Hij had het toen ook over de achteruitgang van het onderwijs, en vertelde dat zijn kleinkinderen in België op school zitten. Mocht ik zelf kinderen krijgen, dan lijkt mij dat ook wel een goed alternatief. Een particuliere school is dat natuurlijk ook, maar dan moet je wel erg goed in de slappe was zitten, zeg dat een leerjaar EUR 10.000 per kind kost, dan ben je zo al EUR 20.000 per jaar kwijt.

    Ik denk dat er echt een gigantische markt open ligt voor betaalbaar particulier onderwijs, met goede leraren, orde en waar jeugdige crimineeltjes en ordeverstoorders na een paar duidelijke waarschuwingen zonder pardon van school gestuurd worden, wat zeer bevordelijk is voor de sfeer en de leerlingen een gevoel van geborgenheid geeft dat ze vooral in hun puberjaren hard nodig hebben. Waarschijnlijk vanwege de overvloed aan regels en voorschriften van het ministerie van OC en W zijn hier nog weinigen aan begonnen.

  2. Ouders die hun kinderen naar privé-scholen sturen schijnen ook erg tevreden te zijn over de resultaten, maar daarnaast ook erg BETROKKEN bij het onderwijs van hun kroost. Kleinere klassen, meer individuele begeleiding, langere dagen, huiswerk wordt vaak op school gemaakt. Er heerst veel meer discipline. De leraren zijn erg gemotiveerder. Voor het middelbaar onderwijs geldt, dat examenvakken in één jaar geleerd worden ipv twee, wat gebruikelijk is bij het staatsonderwijs. Naar het schijnt bloeien veel kinderen die als verloren beschouwd werden door het staatsonderwijs op zodra ze privé-onderwijs genieten.

    Een zeer interessant artikel over de geschiedenis en de staat van het Nederlands onderwijs en hoe het allemaal veel beter kan, is te vinden op

    http://www.burkestichting.n

    Een aanrader!

  3. Ik denk dat er wat anders speelt.

    In het bedrijfsleven heb je natuurlijk (meestal) ook een baas boven je die je vertelt wat je moet doen, maar die baas weet dat het in zijn (financiële) voordeel is om in ieder geval goed naar je tips en ideeën te luisteren. Daardoor werk je efficiënter met meer plezier en daar plukt het bedrijf de vruchten van.

    In het onderwijs is dat vaak niet (meer) zo: door de schaalvergroting is er een heel waterhoofd aan managementfuncties ontstaan vaak bevolkt door types die als leerkracht niet goed functioneerden en een veilig heenkomen zochten ver weg van de klas, de dagelijkse praktijk. Tel daarbij de verregaande bemoeizucht van de politiek (minstens 1x per week roept een politicus dat hij een bepaald maatschappelijk probleem heeft ontdekt en dat de scholen daar in hun onderwijs aandacht aan zouden moeten besteden. Welnu, het schoolprogramma is niet van rubber en die aandacht gaat dus ten koste van andere dingen, vaak basale vaardigheden als rekenen, lezen, spellen, schrijven enz.

    Dat frustreert leraren want het zijn (waren?) vrij hoog opgeleide professionals; dan kijkt men om zich heen en ziet men dat er elders ook vraag naar hen is en men hun inbreng wel serieus neemt. Bovendien krijg je in het bedrijfleven meer vrijheid (zolang je de klus maar op tijd en binnen budget klaart).

    Ik heb dat in mijn omgeving van vrij nabij meegemaakt: maar liefst 10 kennissen, vrienden, familieleden hebben na een opleiding tot leraar / docent een ander beroep gekozen of een functie in een commerciële school en nog minstens 3 overwegen dat.

    Zelf heb ik die afweging ook al gemaakt en besloten om niet mee in het middelbaar onderwijs werkzaam te zijn. De reden is NIET het salaris, maar het lesprogramma: mijn vak is, zowel qua inhoud als qua niveau, zodanig uitgekleed in het huidige middelbaar onderwijs (HAV)/VWO) dat ik er gewoon geen zin meer in heb. Momenteel werk ik in het HBO, gelukkig in een kleine instelling, zodat je geen last hebt van eindeloos vergaderen om niets, managers die geen verstand van onderwijs hebben en het belangrijkst: ik kan hier mijn eigen niet-gedevalueerde kwaliteitsnormen hanteren.

    Echt: een zak geld zal NIET helpen. Wat dan wel?
    1. In het hele VWO en minimaal in 4&5 HAVO uitsluitend academisch gevormde docenten (1e graders) voor de klas.
    2. Herinvoering van het oude MAVO-HAVO-VWO systeem of misschien MULO en HBS met inhoudelijk gemoderniseerde vakken. Het HBS diploma geeft dan toegang tot alle universitaire studies
    3. Kleinere scholen (max. 1000, liever 750, leerlingen) waarbij al het management verplicht 10 % van de tijd aan lesgeven moet besteden, zodat het contact met de praktijk er altijd is.
    4. Voor een examen slaag je alleen als je zowel op grond van het schoolonderzoek als op grond van het centraal schriftelijk examen geslaagd bent.

    De lijst is niet uitputtend, aanvullingen welkom.

    Hoger loon is dan hooguit als laatste punt aan de orde, als alle andere punten geen verbetering hebben gebracht.
    Ik kan nl. als zelfstandig ondernemer (juridisch en technisch vertaler) 50 tot 100 procent meer verdienen dan als docent en heb daar toch (nog) niet fulltime voor gekozen om de simpele reden dat een computer niks terug zegt en m’n werk me prima bevalt: ik heb er veel vrijheid om die dingen te doen die ik belangrijk vind. En daar zijn we dan weer terug bij het thema van deze site.

  4. Helemaal mee eens.
    Een gedreven docent is gedreven door zijn persoonlijke interesse.
    Die hij graag over wil dragen.
    Zijn persoonlijke interesse en KENNIS (!!!) maakt dat leerlingen eveneens begeesterd kunnen raken.
    Aldus ontstaat die schitterende interactie tussen onderwijsgevende een onderwijsontvangende.
    Lesgeven hoort een vrij beroep te zijn, waarbij elke (ervarings)deskundige zijn opgedane kennis met overtuiging overdraagt aan een volgende generatie.
    Helaas, meende de overheid (vooral linkse partijen hebben gedurende decennia het onderwijs bedongen en bedwongen) dit alles te moeten sturen, en dan vooral richting ‘arbeider’, en ‘gewenste’ politieke voorkeuren.
    Daardoor verwerd de onderwijsgevende tot ambtenaar, die slechts moest uitvoeren wat van boven werd gedecreteerd.
    Zo werd persoonlijk enthousiasme minderwaardig, en volgzaam slavengedrag het ideaal.
    Aldus werd de liefde en de geest verwijderd en vervangen door nuttelooos papier, schema’s, planning,
    verslaggeving richting overheid en gerobotiseerde leerkrachten.
    Ik spreek uit ervaring.

  5. [4]
    Om die reden werk ik nu in het vrije bedrijf. Hoewel men ook hier helaas, en tot velerlei frustratie, de stinkende hete adem van de overheid moet voelen. Maar toch minder totalitair als in het onderwijs.

  6. [5]
    off topic,

    Beek, ik heb ooit les gehad (natuurkunde) van ene heer Beek.
    Was jij dat (ergens in fryslan) ?

  7. [6] Nee. Heb wel Friese voorouders, maar woonde noch werkte in dat land.

Comments are closed.