Vanzelfsprekend steekt de overheid weer een stokje voor betere en goedkopere alternatieven als het gaat om brandstof. Ordinaire productiequota, terwijl er veel meer vraag is, creeëren een kunstmatig tekort en daarmee een te hoge prijs.

Door de dure diesel is de vraag naar koolzaadolie geëxplodeerd. Transportbedrijven staan te dringen om hun wagens te laten ombouwen en te gaan rijden op de alternatieve brandstof. “We mogen van de overheid jaarlijks 3,5 miljoen liter verkopen, maar we hebben aanvragen tot wel 75 miljoen liter”, zei Niels Aberson van het bedrijf Solar Oil Systems uit Delfzijl, dinsdag.

Fijn, die overheid. Dan wil het bedrijfsleven overstappen op koolzaadolie, wat een veel beter alternatief is, mag dit weer niet van de overheid. Prettig, die productiebeperkingen. Doet me denken aan Rusland.

Volgens hem staat de overheid geen hogere verkoop toe, omdat het Rijk anders te veel olieaccijns zou mislopen. “Maar koolzaadolie is wel veel beter voor het milieu. De uitstoot van CO2 is veel minder en fossiele brandstof als olie raakt toch eens op.”

Echt een hele goede vraag, waarom de overheid geen hogere verkoop toestaat. Waarschijnlijk omdat er nog geen wetgeving is, die het toestaat over plantaardige olie net zulke schofterige belastingen te mogen heffen als over minerale oliën.

Momenteel is het al wel zo dat een klein gedeelte van de diesel bestaat uit biobrandstoffen. Maar een mengsel van mineraal& en plantaardig wordt wel belast als zijnde 100% mineraal.

11 REACTIES

  1. Offtopic:
    Premier Balkenende zei gisteren tegen buitenlandse journalisten dat hij in de toekomst liever geen referendum meer houdt. over de inrichting van de Unie.
    Bron:
    http://www.nrc.nl/binnenlan
    Het was dus een leugen om naar het volk te luisteren.

    Balkenende opdonderen.

  2. De overheid wil het gebruik van plantaardige olie wel stimuleren, ook door minder accijns te heffen en subsidies op ombouwen van auto’s. Maar doordat er o.a. ook weer de gebruikelijke Europese doelstellingen en regels zijn wordt het waarschijnlijk inderdaad een puinhoop. En de accijnzen die misgelopen worden, willen ze ook terugverdienen. Ik las gisteren een rapport dat zei dat alcoholgebruik dat "Europa" miljarden zou kosten. Daar zullen wel de pijlen op worden gericht met een asociale accijnsverhoging. Alleen zijn er ook Franse wijnboeren om rekening mee te houden. De oplossing is om van Franse wijn brandstofalcohol te stoken. Met subsidie.

  3. Je kunt ook gewoon literflessen zonnebloemolie kopen in je supermarkt. Dat werkt prima , zeker in een oudere diesel.

    Maar…..dit is dus illegaal. Jaja, de overheid heeft overal wel een wetje voor.

  4. [3] Inderdaad, je bent namelijk verplicht om spul in je tank te doen waar accijnzen op worden geheven. Ook al vul je het met lucht en weet je het te laten rijden, dan nog mag het niet………

  5. [4] Nee, je mag zonnebloemolie gebruiken. Maar dan moet je dat opgeven en accijns betalen.

  6. Mijn Mercedes diesel rijdt al jaren op zonnebloemolie. 10liter diesel/50liter zonnebloemolie. Van Nederland mag het niet, maar let op, van Europa mag het wel! Ik heb de Europese regelgeving er eens op nagelezen. Dus soms, heel soms, doet Europa iets goeds. Daar komt bij, in Duitsland mag het wel en is het accijns op )cent gesteld.

  7. [1] Helemaal mee eens, elke politicus die willens en wetens het volk negeert dient direct zijn biezen te pakken. Dus Balkenende moet weg en elke partij die zich prostitueert voor de EU.

  8. Wordt die koolzaadproductie niet gesubsidieerd??
    Duitsland ziet er althans geel van.
    Zoals Cincinnatus eens mooi verwoordde: als big wordt gesubsidieerd, stapelt men big.
    Is dit alternatief daarom wellicht zo goedkoop?
    Waarom stelt de overheid dan grenzen?
    Omdat ze de vraag niet kan bijhouden? En omdat zoveel vraag een te groot beroep doet op de subsidiepotten?
    Hier is sprake van een vermeend goedkoper alternatief, net als bij de windenergie. Subsidies verstoren de marktverhoudingen, en alszodanig de prijzen, m.i. aanzienlijk.

  9. [9] Klopt, dit wordt zwaar gesubsidieerd. Maar als er dan toch geld rondgepompt wordt, heb ik liever dat het in de Eu blijft.

  10. [10]
    Dan blijft het vreemd dat de belastingbetaler moet bloeden om een alternatieve brandstof kunstmatig goedkoper te laten zijn, en tevens moet bloeden om een ander alternatief (olie, die nog zeer ruim voorradig is) kunstmatig duurder te maken.

Comments are closed.